Vilken hoj ska man välja?!??

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
hur ska man tänka gällande miltal på begagnande hojar? Typ 700cc och uppåt i kubik! Dom i rätt pris för mig ligger runt 2000 mil och uppåt. servicehistorik är förstås viktig
Jag skulle bry mig mer om hur den ser ut i skicket och servicehistorik än hur många mil den gått. Båda mina hojar har runt 5000 mil på mätaren och det finns absolut inget att klaga på vad gäller motor, växellåda eller dylikt.

Fördelen med att köpa en hoj med lite fler mil på mätaren är att många hojköpare har milskräck och priset således är lägre. Nackdelen är att det finns färre köpare när man vill sälja på grund av milskräck.

Ser hojen ut att vara välskött, serviceboken är stämplad och ägaren ger ett gott intryck så spelar det ingen roll om den gått 1000 mil eller 4000 mil.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kan FZ8 vara ett alternativ? Rätt delikat lack i allafall!
FZ8.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Man är olika.
För mig - Bilar, MC mm ska vara snygga så man vänder sig efter dom då man parkerat, o tänker wow. Och låta så man njuter vid varje växling.
Samt vara kul att köra.
Men det är ju jag det...
Stunderna min mc är utanför garaget utan att jag sitter på den är ganska få och det är knappast cykeln som skämmer utseendet med mig ovanpå.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Stunderna min mc är utanför garaget utan att jag sitter på den är ganska få och det är knappast cykeln som skämmer utseendet med mig ovanpå.
Som sagt man är olika, jag vill på samma sätt ha en snygg förarmiljö då man sitter på hojen så reglage, mätarna och instrumenthus (samt ev kåpans insida) behöver tilltala mig.

Även känslan o ljudet då jag kopplar, växlar och gasar är viktigt.
Kan gå igång på en snygg sving...
Vet, helt rubbat men så är jag.
Samma gäller bilar såklart.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Som sagt man är olika, jag vill på samma sätt ha en snygg förarmiljö då man sitter på hojen så reglage, mätarna och instrumenthus (samt ev kåpans insida) behöver tilltala mig.

Även känslan o ljudet då jag kopplar, växlar och gasar är viktigt.
Kan gå igång på en snygg sving...
Vet, helt rubbat men så är jag.
Samma gäller bilar såklart.
Du missade nog poängen.
Det han säger är att trots att en MT09 av senaste snitt är lika vacker som kåvepenin är gott, så är det ändå inte den som är fulast i sällskapet.

Instrument och liknade är ingen enorm skillnad på nyare hojar. Bara en skärm med en massa väldigt små siffror på...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Du missade nog poängen.
Det han säger är att trots att en MT09 av senaste snitt är lika vacker som kåvepenin är gott, så är det ändå inte den som är fulast i sällskapet.

Instrument och liknade är ingen enorm skillnad på nyare hojar. Bara en skärm med en massa väldigt små siffror på...
Nej, du tycker uppenbarligen inte att det är en stor skillnad, men som jag nu skrivit i två inlägg, alla har olika upplevelser och det den personen tycker är viktigt skiljer sig därför.

Det jag ville uttrycka till Ostronet77 var att lyssna på vad HAN tycker. Dvs att välja hoj utifrån den han gillar, inte vad andra tycker, eller efter rationella skäl.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ska iväg nästa helg och prova en polares z900. Ska bli jävligt spännande?
Blir intressant att höra vad du tycker om den.
Testa sedan allt möjligt så du märker vad du verkligen gillar.
Ta tid på dig.
Iof kommer du ändå byta hoj längre fram men kan vara bra att ivarjefall köpa nåt man gillar ganska bra.
 

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Mina 2 c.

Fattar inte grejen med z900. Som z1000 men lite sämre på allt. Bättre att gå för 1000cc direkt.

Fler cylindrar är oftast roligare än få. Jag hade kikat på:
z1000
mt10
tuono 1100
superduke 1290
Cb1000r
Är väll lika många cylindrar i både z800 & z900 & z1000. Bara cc som skiljer? Som sagt ska jag prova en z900 nu på lördag och se hur den känns?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det jag ville uttrycka till Ostronet77 var att lyssna på vad HAN tycker. Dvs att välja hoj utifrån den han gillar, inte vad andra tycker, eller efter rationella skäl.

Helt rätt, man ska köra det man själv gillar! :tummenupp

Även om det kan göra känsliga forummedlemmar upprörda om man gillar "fel" motorcykeltyp för mycket. :tungan
Det är ändå bättre att tillbringa många timmar i sadeln, titta på, och sköta en motorcykel som man själv föredrar framför något andra tycker är bättre. :)

I det här fallet skulle jag föreslå en motorcykel som underlättar för att ta körkortet och sedan köpa det som känns bra.

Och om det sedan finns en handlare nära, med ett märke som man gillar, så underlättar det... :tummenupp



 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Mina 2 c.

Fattar inte grejen med z900. Som z1000 men lite sämre på allt. Bättre att gå för 1000cc direkt.

Fler cylindrar är oftast roligare än få. Jag hade kikat på:
z1000
mt10
tuono 1100
superduke 1290
Cb1000r
CB1000R köpte jag då jag testade "allt". Bäst givet priset (begagnad från 2009)
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Är väll lika många cylindrar i både z800 & z900 & z1000. Bara cc som skiljer? Som sagt ska jag prova en z900 nu på lördag och se hur den känns?
Nu har bara kört Z900 och Z1000 (naken och den mer touringinriktade modellen med kåpa), Alla upplevs olika.
Z900 o den nakna Z1000 gillade jag bäst. Busiga och de låter underbart som en Kawa gör
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top