Ska typbesiktiga hojen

men vid reg/typ- besiktning så måste du väl ha ett typ intyg, precis som du behöver fahrzeugbevis(?!) när du har hämtat hem en hoj.

japps, då ska du inte behöva göra några bullerkrav så länge usa's stämmer överrens med eu's. Tror inte eu är mer petiga än calif!

/ Hannes

tja.. det är väl helfordons godkännande på dom dära, tror dock inte de blir några problem. Är bara o säga att du köpa ersättare då dom gamla va slut!

men när dem besiktigar den... kör de verkligen avgastest på den?

Vill regga in hojen å skaffa försäkring så jag ibland kan ta ut hojen o köra på gatan. Orkar inte.. skaffa en till hoj för gatkörande.

Läs lite här angående import:

Det står ju inte något om hur långt Hojen måste ha gått här. Det är väl krav på att dem ska ha gått över 600 mil?? Undrar då jag kanske ska ta hem en Cbr från Tyskland som inte har gått 600 mil. Är det stört omöjligt att ta hem den och få den registrerad etc??

Mr.Dna skrev:
Det står ju inte något om hur långt Hojen måste ha gått här. Det är väl krav på att dem ska ha gått över 600 mil?? Undrar då jag kanske ska ta hem en Cbr från Tyskland som inte har gått 600 mil. Är det stört omöjligt att ta hem den och få den registrerad etc??
Det där är när det gäller import inom EU-länderna.

Swedie skrev:
...Angående det här med kedja, det gör inget att hojen är drevad???
Är den bara lite drevad så lär dom väl knappast se det men om det är som den där pizzan du har i baktofflan på stuntknarren så....
Har hojen hastighetsmätardrivning på drevet eller på framhjulet? Är det på drevet så blir du väl knappast poppis eftersom drevning gör att både hastighets- och vägmätare visar åt helvete. Dvs om de märker att den är drevad. Ditt 500 kuggars bakdrev lär dom väl märka men 4 kugg upp/ner bak eller 2 kugg upp/ner fram ser dom ju knappast.

Visst har SBP planer på att införa avgasprov men när det blir?????
Ang mätarställning och om den varit i bruk 6 mån från ny. Det är snarare skattemyndigheterna som är petiga. Ringer skatteverket till den stationen som t,ex du har gjort din import reg hos. Så är han på stationen tvungen att lämna ut uppgifter ang din reg. Sen är det upp till dom om du har gjort nåt fel. Reg killen på stationen gör ju bara en ursprungskontroll och besiktning på hojen. Sen att du har fifflat med mätaren eller när den togs i bruk får du ta med skatteverket om du har otur.

fint, hur är det med ändring av kedjans dimensioner? Jag kan byta till original drevstorlek om jag byter till 520 kit. Kommre det att klagas på? Jag har en känsla av att så är fallet.

Borde väl inte vara några problem. Om bara utväxlingen är någorlunda rätt så lär de ju knappast kolla om du har 520 eller 530 kedja.

Hur stort drev har du egentligen i bak :confused: . Om det ser normalt ut så borde det inte vara några problem.

En orginal retta med några mil bakom sig kan bli svår att få igenom i ett bullerprov. Och det är dumt att chansa då det iaf i falun bara körs en gång per år. Besiktnings personalen här skiter i om gasen är strypt eller om det är ull i burken. Ganska skoj att se när alla HD knuttar springer som yra höns när dom inser att det inte går att kicka igång en sur hd med ull i dämparna.

Men det var 7 år sen jag bes, en Usa hoj. Så om det räcker med nått annat intyg så är saken enkel.

Motardnisse, det är 7 kuggar större bak.. och det syns om du är petig. Här är en bild på hojen från sidan:

ps. kan du även svara på hur det är generellt med USA import? Vad tittas det på? Måste jag t.ex ha stänklappen?

Bifogat

• DSCF0047.JPG
    DSCF0047.JPG
    118.5 KB · Visningar: 95
Har regbesat två tyskhojar och den ena startade inte men blev godkänd ändå. Besiktningen i Gbg var extremt slapp,

Citat bes. gubbe (-Den ser ju fin ut)

Sen tog han kopia på fahrzugbrief och lämnade till mig och så klart (obs jag fick pynta 1860 SEK för nöjet också)

vart skall du ha nummerskylten då????
Vart e reflexen bak?
Vart har du nummerskyltsbelysningen???
Blinkersen är dom godkända????

Drevet ser ok ut, tror inte dom tänker på det, står inget i regpapper på hur drevningen skall vara heller.

//R

Ravetrancer, hojen är i raceformat just nu.

När jag besiktigar så ska jag såklart ha originalkåpor på.

Fast måste man ha nummerskyltsbelysning?

Swedie skrev:
Ravetrancer, hojen är i raceformat just nu.

När jag besiktigar så ska jag såklart ha originalkåpor på.

Fast måste man ha nummerskyltsbelysning?
japp man måste ha nummerskyltsbelysning, skylten måste oxo sitta bakom bakaxeln och vara synlig från ett avstånd på ca 7-8m

//R

glöm inte reflexen bak oxo

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP