Ska typbesiktiga hojen

Japp! det är krav på nummerskyltsbelysning. Drevet i bak ska nog inte vara några problem. Jag håller tyvärr inte på med reg besiktningar. De som gör det uppdateras hela tiden med nya regler så det är bättre att du kontaktar dem som håller i reg besiktningar mm. När det gäller stänklapp så finns det inga krav att det ska finnas en vid besiktning. Men vid regbesiktning ska jag låta vara osagt om den nu är helfordonsgodkänd. Vid icke helfordonsgodkända så tror jag inte att det behövs.

Detta stod i bilprovningens hemsida!
Vissa saker kan nog beskrivas som lite luddiga. Därför bör du åka personligen till den station som du tänkt att göra reg besiktning hos och prata med dem ang ev papper mm.

Mc registrerad i EU-land och importerad därifrån
Är motorcykeln permanent registrerad i ett EU-land och i seriemässigt standardutförande krävs endast ett registreringsbevis i original från utförsellandet för att uppfylla alla säkerhetskrav.

Mc ej registrerad i EU-land och importerad därifrån
Är motorcykeln inte permanent registrerad i ett EU-land, behöver du visa att motorcykeln är intullad till EU-området, t ex genom en handling från tullmyndigheten i det land motorcykeln tas från. Dessutom måste du visa att motorcykeln uppfyller de säkerhetskrav som föreskrivande myndigheter ställer på motorcyklar i Sverige samt dokumentation om årsmodell eller tillverkningsdatum. För ny motorcykel tillverkad inom EU behövs ingen tullhandling.

Last edited:
Gött! Gör det nått om man har 520 kedja på?

Däcken mina är TOKSLITNA, men vad gör det.. det är ju bara en typbesikting? De är som slicks just nu.

Nån som har en original, nummerskyltsbelysning till en 02 R1 att låna ut? Please...

Såg just den extra infon du la in. Okej... så jag tar med mina tullpapper och det s.k "title" - pappret med all info om hojen.

Swedie skrev:
Gött! Gör det nått om man har 520 kedja på?

Däcken mina är TOKSLITNA, men vad gör det.. det är ju bara en typbesikting? De är som slicks just nu.

Nån som har en original, nummerskyltsbelysning till en 02 R1 att låna ut? Please...

Såg just den extra infon du la in. Okej... så jag tar med mina tullpapper och det s.k "title" - pappret med all info om hojen.

Ev så kommer våran BI tillbaka till jobbet imorgon ons (7/1). Så kan jag kanske fråga honom lite mer om han kommer dit.

Köp en skyltbelysning från biltema?
29,90:-

Bifogat

• 42-148_l.jpg
    42-148_l.jpg
    7.9 KB · Visningar: 42
Last edited:
Jasså! allt som behövs? Då kan jag ju bygga en liten egen mojäng juh! Tack

Vore tacksam om du kan fråga dig för!

....jag har inga originalkåpor som är hela, så jag har fått hjälp med kåpor men ännu ett problem återstår, då jag nu skaffat en tid hos besiktningsmännen den 19e Januari!

Jag behöver fortfarande baklyset kom jag på...

Mina däck ser ut som slicks, så jag behöver fixa detta på nått sätt, men eftersom jag ska köra race känns det smått meningslöst att köpa nya gatdäck, för att sen ta av dem och inte använda dem. Så jag tänkte fråga om det finns nån vänlig själ som har en 02-03 R1 med bra däck på som jag kan få, ... låna fälgarna dagen då jag ska besiktiga hojen?

hojen går igenom besiktningen med dåliga däck! Det står att den inte klara besiktningen men att ägaren själv ansvarar för att felen åtgärdas. Jag har reg-bes min rd350 med dåliga däck, och gjort vanlig kontrollbesiktning med min dr350!

/ Hannes

vad är skillnad på reg och typ-besiktning? Är inte de samma sak? Jag gjorde de för att ja ghade strypt hojen iaf.

Borde väl o andra sidan inte spela någon roll. Borde ju va samma krav på däcken!

/ Hannes

är nästan säker att du måste ha fräscha däck på!!!!

Funkar det med RACE däck? Ifall det är "massa" kött kvar i mitten? Eller måste det vara skuret även på kanten?

Sorry! han var inte på jobbet idag men imorgon så ringer jag hem till honom om han inte kommer till jobbet. Hoppas du kan stå ut tills dess. :)

varför skulle man behöva ha bra däck på typ-besiktning men inte på kontroll besiktning. Kom på att det var samma med bilen förra vinten när jag besiktiga den, dåligt med mönster men ägaren ansvarar själv för att det åtgärdas...

motardnisse, kan du ta det via PM här då? jag kan ju inte svara på den där ICQ pager grejen =)

Swedie skrev:
men när dem besiktigar den... kör de verkligen avgastest på den?

Vill regga in hojen å skaffa försäkring så jag ibland kan ta ut hojen o köra på gatan. Orkar inte.. skaffa en till hoj för gatkörande.

ska du satsa på bankörning nu och lägga stuntningen på hyllan?

Swedie skrev:
motardnisse, kan du ta det via PM här då? jag kan ju inte svara på den där ICQ pager grejen =)

Har inte instant message! Jag skickar det på din mail på mån! Ok? :tummenupp

PM! vet du vad det är? Privat Meddelande, här via forumet. Klicka på mitt namn till vänster om mitt inlägg här.. klicka sen på "Skicka ett Privat Meddelande" och knappra in det hemliga ;) Annars... kan jag vänta till på Måndag. Ska besiktiga på Måndagen, DÄRPÅ..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park