Ska man vara orolig för Ryssland?

Idag börjar St Petersburg Economic Forum. Tydligen är inledningsanförandet av Ukraina.
En oljeterminal i Sankt Petersburg brinner efter en attack från försvarsstyrkorna.

Det är en av Rysslands viktigaste terminaler för omlastning av petroleumprodukter i Östersjöregionen.

I dag inleds ett ekonomiskt forum i staden där Putin kommer att tala om den ryska ekonomins framgångar.

Utländska gäster vid St. Petersburg International Economic Forum kommer att kunna njuta fullt ut av utsikten över staden.

1476509.jpg

Ahh, det värmer i hjärtat och spänner i brallan :hihi Känns så sjukt skönt att få bidra till att bussåkande ryssjävlar får smaka drönare, det ska dom ha pang på rödbetan haha! :lol UPA är tillbaks, UPA är bra, UPA ska vi stötta, UPA är dom riktiga hjältarna, fråga polackerna! :rofl

Jag känner mig stolt, oerhört stolt över att Ukrainas sak är våran sak :fakta Jag är stor, jag har makt, jag är viktig, jag bestämmer, bara så ni vet, och ingenting kan gå fel :cool:

Bitter över slaget vid Poltava? Va, jag? Nää... Nee du... Inte ett dugg faktiskt :glömdet

View attachment 529192

Ahh, det värmer i hjärtat och spänner i brallan :hihi Känns så sjukt skönt att få bidra till att bussåkande ryssjävlar får smaka drönare, det ska dom ha pang på rödbetan haha! :lol UPA är tillbaks, UPA är bra, UPA ska vi stötta, UPA är dom riktiga hjältarna, fråga polackerna! :rofl

Jag känner mig stolt, oerhört stolt över att Ukrainas sak är våran sak :fakta Jag är stor, jag har makt, jag är viktig, jag bestämmer, bara så ni vet, och ingenting kan gå fel :cool:

Bitter över slaget vid Poltava? Va, jag? Nää... Nee du... Inte ett dugg faktiskt :glömdet
- Hyllar du dödande av civila?

Ryssland har ju inte ens sina egna män kvar, dom betalar utlänningar för att kriga. Hur länge ska denna teater fortgå? Det händer ju inget annat än att folk dör och material blir förstört, och det lägger man resurser på. Verkligen produktivt.

Hyreskontrakten för ukrainska flyktingar går ut nu, och dom måste bestämma sig för att återväda eller ansvarsfullt etablera sig här.

Ingen som funderat på att tanken med kriget kanske är att rensa ut en viss kategori ur folket? Det kunde ändå fylla en viss mening med eländet. Fattiga sjuka män som super och lever på bidrag får 'jobba' för bidraget, och på sikt rensas ut. Endast akademiker och intellektuella med bra inkomster kommer överleva för att dom kan fly och komma tillbaka. Också en god ide till att förnya gammal arkitektur.

Jag vet inte, bara funderar.

- Hyllar du dödande av civila?
Han är ett sedan länge ökänt rysstroll, hade tidigare annat nick, som här försöker låtsas att han är "blodtörstig" ukrainaanhängare. Eventuellt för att göra någon ironisk poäng om att det är dåligt att hylla Ukrainska framgångar för att det alltid finns en viss risk att det av misstag kan ha blivit skadade ryska civila i attacken, här representerat av en utbrunnen buss som kanske var från samma attack, kanske användes civilt snarare än militärt. Att ryssarna helt medvetet attackerar ukrainska civila natt efter natt med massor av dödade och skadade till följd har han mindre problem med, åtminstone har han aldrig klagat på det. Möjligtvis tycker han att det är Ukrainas fel för att de inte ger upp.

Han är ett sedan länge ökänt rysstroll, hade tidigare annat nick, som här försöker låtsas att han är "blodtörstig" ukrainaanhängare. Eventuellt för att göra någon ironisk poäng om att det är dåligt att hylla Ukrainska framgångar för att det alltid finns en viss risk att det av misstag kan ha blivit skadade ryska civila i attacken, här representerat av en utbrunnen buss som kanske var från samma attack, kanske användes civilt snarare än militärt. Att ryssarna helt medvetet attackerar ukrainska civila natt efter natt med massor av dödade och skadade till följd har han mindre problem med, åtminstone har han aldrig klagat på det. Möjligtvis tycker han att det är Ukrainas fel för att de inte ger upp.
"The war is over if you want it" - snabbt och enkelt.

Man vill inte avsluta detta krig, det pumpas pengar åt alla håll och några blir väldigt rika på det. Utan tvekan sker saker under borden som vi inte har nån aning om. Krigsmaskinen måste arbeta. Det är aldrig så enkelt som media vill att det ska se ut. Hade jag varit kung, diktator eller haft makten att göra NÅGOT åt saken hade jag först och främst bombat Kreml och hela röda torget m fl historiskt betydande byggen.

Varför - det är Rysslands stolthet. Även om det förmodligen inte gör någon större skillnad nu så sänker det moralen hos anfallaren. "Moralen" i den bemärkelsen att patrioterna ser rött och då görs misstag. Numera verkar ryssarna inte ha några patrioter kvar, dom har dött så man betalar andra för att kriga. Det blir ett slags proxyförhållande med arvode i fokus. Det är inte ovanligt att entreprenören förhalar arbetet i syfte att förlänga sitt kontrakt.

En annan tanke som spökar är om Ryssland från början inte fick betalt av några i väst för att starta detta krig. Det är en "teater" och publiken får alltid den spännande versionen. Kontentan blir att när man så småningom inte längre bryr sig om hur många som dör i drönarattackerna så blir kriget vardag. Ser vi det positiva i helheten så sker oftast en fantastisk utveckling av 'tekniska hjälpmedel' under krig. Internet blev ju inte till för att skulle kunna tjatta om hojar, handla på Temu och betälla hem foodora. Tack till IBM m fl, alla banker, samt Hitler för sin fenomenala roll i det mest inspirerande krig jag nånsin hört talas om :hjarta

Under natten så slog Ukraina till mot Ryska Östersjöflottans huvudbas, Kronstadt.
Det är 1000 km från Ukraina

View attachment 529248
Sverige får skicka lite extra prylar som tack för att Ukraina börjar hantera Rysslands östersjöflotta.
Nu ska bara ubåtsbasen i Murmansk få smisk med.

Har Saab några fräsiga långdistansdrönare de behöver testa måntro?

Så länge Ukraina kan styra sina drönare rätt utan att skada mitt land så säger jag inget. Men visst börjar skiten komma närmare.

Vad säger finnarna då? Är dom inte oroliga?

Påstår du saker utan bevis? Jag som trodde du var ateist och inte religiös? :va Men du hade ju inte varit lika underhållande om du faktiskt visste hur fel du har :wiggle

Det måste vara en intressant världssyn som befinner sig bakom ditt pannben, där alla som inte delar dina åsikter är troll :jisses

Är det Ukrainas eller Rysslands militär Sverige bidrar till? Att du vill bidra till krig får stå för dig. Det är iof väldigt vanligt att äldre herrar gillar att förespråka krig, av orsaker som är ganska uppenbara, dom är däremot betydligt sämre på att faktiskt skutta fram och offra sig på fronten :skrämd

Men vem vet, om POWER johan hade haft lite mer makt och mandat kanske den ryska nöten redan hade varit knäckt och krossad :yoparty

Jag antar att tex Kubakrisen eller Irakkriget inte är speciellt relevanta för dig, dom brukar inte vara det för hycklare :crash

Fortsätt hurra över ett krig du tror att du förstår dig på, men klaga inte om det börjar nafsa eller bita dig i arslet :arsele

Dina värsta fiender är redan här, men det är du nog för naiv för att förstå :tungan

Hur går det i Kostiantynivka Johan den tolfte? :hihi

Last edited:
Sluta lägga upp snuffbilder och bilder på döda och krigsgrejer. Diskutera annars får det vara.

Vad var problemet med bilderna? :va Vi måste väl ändå kunna få se vad vi diskuterar eller? :hihi

Förespråka krig, helt OK :tummenupp Visa lite bilder på vad som förespråkas, inte OK :tummenner

Väldigt förutsägbart händelseförlopp :rofl Stora modiga krigshökarna pushar för krig och död, no problem! Miggen visar lite bilder, big problem! Censurera det där omedelbums! :lol

"Nu ska vi diskutera motorcyklar, men ge fan i att visa några bilder på motorcyklar då går ni över gränsen!" :dummer

Vad var problemet med bilderna? :va Vi måste väl ändå kunna få se vad vi diskuterar eller? :hihi

Förespråka krig, helt OK :tummenupp Visa lite bilder på vad som förespråkas, inte OK :tummenner

Väldigt förutsägbart händelseförlopp :rofl Stora modiga krigshökarna pushar för krig och död, no problem! Miggen visar lite bilder, big problem! Censurera det där omedelbums! :lol

"Nu ska vi diskutera motorcyklar, men ge fan i att visa några bilder på motorcyklar då går ni över gränsen!" :dummer
För en liknelse med MC, det är lika otillåtet att posta bilder på söndertrasade kroppar efter en MC-olycka som från krig. Vi diskuterar olyckorna ändå, och förespråkar att köra på ett sätt som ger upphov till den sortens skador här ändå.

För en liknelse med MC, det är lika otillåtet att posta bilder på söndertrasade kroppar efter en MC-olycka som från krig. Vi diskuterar olyckorna ändå, och förespråkar att köra på ett sätt som ger upphov till den sortens skador här ändå.

Snygg straw man :tummenupp Jag ställer frågan igen, varför var bilderna otillåtna? :wiggle

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back