Ska man vara orolig för Ryssland?

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad menas med att ”ingen brydde sig om Krim”?

Det var inte bara Krim utan delar av östra Ukraina som de facto ockuperades av ett Ryssland som intagit en aggressiv position även utåt sedan 2008. Inåt var det ju bara att titta på Tjetjenien för att förstå att ingen förändring alls skett sedan 1539.
Använd citat om du vill ha svar. ♥️
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja men vad fan tycker du om Karelen? 😅
Var jag otydlig? Karelen ingick i ett fördrag. Så Finland har lika mycket internationell rätt till Karelen som Ryssland har till Krim. Logiskt, inte sant? Det duger liksom inte att man själv som part i målet erkänner en del av ett annat land som sitt eget. Vem hade kunnat ana?

Enda gång ditt - ”
Om vi nu ska ner i jämförelseträsket så kommer jag dra Karelen.” skulle funka vore om Finland gick in i Ryssland för att ta Karelen. Vilket skulle vara likställt/jämförbart med vad Ryssland gjort med Ukraina (inkl Krim!), då kan jag hålla med dig om påståendet. Annars har det inget värde att jämföra med.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Var jag otydlig? Karelen ingick i ett fördrag.
Ja ett mycket orättvist och påtvingat sådant.

Och ja, otydlig så till vida att du förklarar runt men inte vad du själv tycker.

Jag tycker NATO skall anfalla Ryssland, rensa Karelen och sedan ge det till Finland.

Tycker också Sverige skulle fängsla Rysslands ambassadör tills de lämnar huset på Lidingö.

Men vi vet att dessa fantasier ligger i samma hög som Krim. Glöm Krim.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För att? Känns det bättre? Kan hålla med dig den dagen det är internationellt erkänt. Inte annars.
Jag har ju förklarat det, därför att väst lät det bero i åtta år, nu är saken klar. Tåget har gått som man säger. Som Karelen. Eller Skåne. Osv.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har ju förklarat det, därför att väst lät det bero i åtta år, nu är saken klar. Tåget har gått som man säger. Som Karelen. Eller Skåne. Osv.
Man införde sanktioner. Att de inte var effektiva nog är dock inget att hymla om. Men man lät inte det bero ur ett internationellt perspektiv. Så jag vidhåller, det är som inte jämförbart. Det är väldigt, väldigt många fler länder som står bakom resolutionen att Krim är ukrainskt (sen 8 år) , an för karelen som finskt. Hade Ukraina begärt stöd då, hade vi kanske inte sett dagens krig. Det var i ett läge av internpolitskt tumult..
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Delningen av Jugoslavien var ännu en flopp i världshistorien. Ett välfungerande kommunistiskt land delades upp i en massa små krigiska folkslag med åtföljande strider och konflikter. Nu ser vi samma process i Ryssland. En massa små folkslag som vill bli egna länder, folk som tror att de är bättre än grannarna och kommer klara sig bättre på egen hand.
Nja... I Jugoslavien handlade det mest om att man med järnhand tryckte ner allt vad opposition och nationalism hette. Området har präglats av oroligheter i många hundra år med små folkgrupper som tittat snett på varandra i generationer. När det starka ledarskapet försvann och stödet från Sovjet, så gick det inte att hålla emot.

Sovjet och tidigare Storryssland var likadant. Imperialism och tuktande av folk som inte hade något att sätta emot, i sann mongolisk anda.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja... I Jugoslavien handlade det mest om att man med järnhand tryckte ner allt vad opposition och nationalism hette. Området har präglats av oroligheter i många hundra år med små folkgrupper som tittat snett på varandra i generationer. När det starka ledarskapet försvann och stödet från Sovjet, så gick det inte att hålla emot.

Sovjet och tidigare Storryssland var likadant. Imperialism och tuktande av folk som inte hade något att sätta emot, i sann mongolisk anda.
Det går så länge folk är ovetande och eller obildade. Talibanernas aversion mot omvärlden, skola, information etc. Nordkorea likaså. Ryssland kan inte komma dit igen men han vill så gärna så
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det går så länge folk är ovetande och eller obildade. Talibanernas aversion mot omvärlden, skola, information etc. Nordkorea likaså. Ryssland kan inte komma dit igen men han vill så gärna så
Det går att komma dit igen, du behöver bara ha en nordkoreansk grad av kontroll över 2-3 generationer.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vore intressant att se de ukrainska förlusterna med, men dessa kommer nog första efter kriget.
Zelensky hörde visst att vi här i tråden undrade om de ukrainska förlustsiffrorna 🙄 för han meddelade idag siffrorna på den ukrainska sidan. 31 000 stupade. Tror siffrorna är civila och militärer.
Så totalen för hela kriget är dryga 106 000 döda för en despots imperiedrömmar.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nja... I Jugoslavien handlade det mest om att man med järnhand tryckte ner allt vad opposition och nationalism hette. Området har präglats av oroligheter i många hundra år med små folkgrupper som tittat snett på varandra i generationer. När det starka ledarskapet försvann och stödet från Sovjet, så gick det inte att hålla emot.
Det kanske behövs en stark ledning som kan kontrollera alla nationaliteter, religioner, klaner och folkgrupper, så att de inte strider inbördes. Även om det på ytan verkar diktatoriskt så är alternativet värre. Jag minns Jugoslavien som ett ganska harmoniskt, fredligt och välfungerande land. De som bodde i landet var jugoslaver. Nu är det serber, kroater, makedonier, kosovoalbaner, slovener, muslimer och kristna. Kroater kan inte bo i Serbien och vice versa, muslimer och kristna är fiender, gamla konflikter kommer upp till ytan och får fritt spelrum.
Samma fenomen kan man se i andra länder där en förvisso diktatorisk men ändå enande ledare störtats. Libyen och Irak är numera laglöst land där klaner och olika grupper strider om makten.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Man införde sanktioner. Att de inte var effektiva nog är dock inget att hymla om. Men man lät inte det bero ur ett internationellt perspektiv. Så jag vidhåller, det är som inte jämförbart. Det är väldigt, väldigt många fler länder som står bakom resolutionen att Krim är ukrainskt (sen 8 år) , an för karelen som finskt. Hade Ukraina begärt stöd då, hade vi kanske inte sett dagens krig. Det var i ett läge av internpolitskt tumult..

Ja, men jag tycker Let Bygones Be Bygones men kan så klart tycka annorlunda.

Har inte hört en svensk politiker eller försvarsanställd yttra ett ord om saken heller. Verkligen en icke-fråga för alla fram till 2022.

Det här är inget som jag tror tex fd försvarsminister lagt tid på i riksdagen. Vad har Bydén sagt? Var det inte samma år som de våldtog vårt luftrum på påskafton som de tog Krim? Vad väntar vi på?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"The head of the Main Intelligence Directorate of the Ukrainian Defense Ministry, Kyrylo Budanov, commented on #Navalny's death. He confirmed the version of Russian propagandists:
"I can disappoint you, but all we know is that he really died of a blood clot,"
the head of the ministry said in a comment to journalists. Budanov did not specify where he got this information."
"According to the human rights activist, the staff of the prison in Kharp abused the politician on February 15 and 16 - the day before and the day of his death. Osechkin stated that Navalny was tied up, immobilized, blocked hands and feet and tortured with cold. He passed this information on to Navalny's team."
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"The head of the Main Intelligence Directorate of the Ukrainian Defense Ministry, Kyrylo Budanov, commented on #Navalny's death. He confirmed the version of Russian propagandists:
"I can disappoint you, but all we know is that he really died of a blood clot,"
the head of the ministry said in a comment to journalists. Budanov did not specify where he got this information."
"According to the human rights activist, the staff of the prison in Kharp abused the politician on February 15 and 16 - the day before and the day of his death. Osechkin stated that Navalny was tied up, immobilized, blocked hands and feet and tortured with cold. He passed this information on to Navalny's team."
Blodproppar kan orsakas av att sitta bunden, så att han dog av en blodpropp betyder ju inte att det inte var ett direkt resultat av vad som gjorts mot honom åas.
Men jag skulle inte bli överdrivet överraskad om det helt enkelt var så att de skickade honom till det fängelset för att dö, för att det är vad fångarna gör där.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
”Naturlig” blodpropp. Bara för att de uppträder naturligt finns det ju en ganska god möjlighet att inducera sådant.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag ska väl inte säga: vad var det jag sa, men: "vad var det jag sa?". Det kanske inte alls var Putin som mördade Navalnyj?

"Den ryske regimkritikern Aleksej Navalnyj dog av ”naturliga orsaker”, närmare bestämt en blodpropp. Det säger Ukrainas Kyrylo Budanov, chef för Ukrainas militära underrättelsetjänst."

Samtidigt kanske man får sansa sig lite. Det har ju faktiskt hänt att fångar har dött både i svenska och amerikanska fängelser utan att landets ledare varit inblandade, och även under polisingripande. Nu är alla värdens ledare snabba med att anklaga Putin och kräva nya sanktioner och bestraffningar. Pinsamt om det visar sig att Navalnyj lidit av något medfött hjärtfel eller annat.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag ska väl inte säga: vad var det jag sa, men: "vad var det jag sa?". Det kanske inte alls var Putin som mördade Navalnyj?

"Den ryske regimkritikern Aleksej Navalnyj dog av ”naturliga orsaker”, närmare bestämt en blodpropp. Det säger Ukrainas Kyrylo Budanov, chef för Ukrainas militära underrättelsetjänst."
"According to the human rights activist, the staff of the prison in Kharp abused the politician on February 15 and 16 - the day before and the day of his death. Osechkin stated that Navalny was tied up, immobilized, blocked hands and feet and tortured with cold."

Det är som när Putins fiender dör naturligt för att de faller ut genom ett fönster.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bra artikel i SvD idag om Ukrainas önskedröm att vinna kriget.

Ger rejält med vatten på min kvarn från igår att väst får låta Ukraina ge upp något, alternativt skruva upp trycket på Ryssland.

Och sist men inte minst, en liten känga till alla foliehattar i denna tråd, att man vissa aldrig lär sig att inte tro allt överheten instruerar er att tro.
 

Bifogat

  • 1000044849.jpg
    1000044849.jpg
    702.1 KB · Visningar: 36
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top