Ska man vara orolig för Ryssland?

Ja men vad fan tycker du om Karelen? 😅
Var jag otydlig? Karelen ingick i ett fördrag. SÄ Finland har lika mycket internationell rÀtt till Karelen som Ryssland har till Krim. Logiskt, inte sant? Det duger liksom inte att man sjÀlv som part i mÄlet erkÀnner en del av ett annat land som sitt eget. Vem hade kunnat ana?

Enda gĂ„ng ditt - ”
Om vi nu ska ner i jĂ€mförelsetrĂ€sket sĂ„ kommer jag dra Karelen.” skulle funka vore om Finland gick in i Ryssland för att ta Karelen. Vilket skulle vara likstĂ€llt/jĂ€mförbart med vad Ryssland gjort med Ukraina (inkl Krim!), dĂ„ kan jag hĂ„lla med dig om pĂ„stĂ„endet. Annars har det inget vĂ€rde att jĂ€mföra med.

Last edited:
Var jag otydlig? Karelen ingick i ett fördrag.
Ja ett mycket orÀttvist och pÄtvingat sÄdant.

Och ja, otydlig sÄ till vida att du förklarar runt men inte vad du sjÀlv tycker.

Jag tycker NATO skall anfalla Ryssland, rensa Karelen och sedan ge det till Finland.

Tycker ocksÄ Sverige skulle fÀngsla Rysslands ambassadör tills de lÀmnar huset pÄ Lidingö.

Men vi vet att dessa fantasier ligger i samma hög som Krim. Glöm Krim.

För att? KÀnns det bÀttre? Kan hÄlla med dig den dagen det Àr internationellt erkÀnt. Inte annars.
Jag har ju förklarat det, dÀrför att vÀst lÀt det bero i Ätta Är, nu Àr saken klar. TÄget har gÄtt som man sÀger. Som Karelen. Eller SkÄne. Osv.

Jag har ju förklarat det, dÀrför att vÀst lÀt det bero i Ätta Är, nu Àr saken klar. TÄget har gÄtt som man sÀger. Som Karelen. Eller SkÄne. Osv.
Man införde sanktioner. Att de inte var effektiva nog Àr dock inget att hymla om. Men man lÀt inte det bero ur ett internationellt perspektiv. SÄ jag vidhÄller, det Àr som inte jÀmförbart. Det Àr vÀldigt, vÀldigt mÄnga fler lÀnder som stÄr bakom resolutionen att Krim Àr ukrainskt (sen 8 Är) , an för karelen som finskt. Hade Ukraina begÀrt stöd dÄ, hade vi kanske inte sett dagens krig. Det var i ett lÀge av internpolitskt tumult..

Delningen av Jugoslavien var Ànnu en flopp i vÀrldshistorien. Ett vÀlfungerande kommunistiskt land delades upp i en massa smÄ krigiska folkslag med Ätföljande strider och konflikter. Nu ser vi samma process i Ryssland. En massa smÄ folkslag som vill bli egna lÀnder, folk som tror att de Àr bÀttre Àn grannarna och kommer klara sig bÀttre pÄ egen hand.
Nja... I Jugoslavien handlade det mest om att man med jÀrnhand tryckte ner allt vad opposition och nationalism hette. OmrÄdet har prÀglats av oroligheter i mÄnga hundra Är med smÄ folkgrupper som tittat snett pÄ varandra i generationer. NÀr det starka ledarskapet försvann och stödet frÄn Sovjet, sÄ gick det inte att hÄlla emot.

Sovjet och tidigare Storryssland var likadant. Imperialism och tuktande av folk som inte hade nÄgot att sÀtta emot, i sann mongolisk anda.

Nja... I Jugoslavien handlade det mest om att man med jÀrnhand tryckte ner allt vad opposition och nationalism hette. OmrÄdet har prÀglats av oroligheter i mÄnga hundra Är med smÄ folkgrupper som tittat snett pÄ varandra i generationer. NÀr det starka ledarskapet försvann och stödet frÄn Sovjet, sÄ gick det inte att hÄlla emot.

Sovjet och tidigare Storryssland var likadant. Imperialism och tuktande av folk som inte hade nÄgot att sÀtta emot, i sann mongolisk anda.
Det gÄr sÄ lÀnge folk Àr ovetande och eller obildade. Talibanernas aversion mot omvÀrlden, skola, information etc. Nordkorea likasÄ. Ryssland kan inte komma dit igen men han vill sÄ gÀrna sÄ

Det gÄr sÄ lÀnge folk Àr ovetande och eller obildade. Talibanernas aversion mot omvÀrlden, skola, information etc. Nordkorea likasÄ. Ryssland kan inte komma dit igen men han vill sÄ gÀrna sÄ
Det gÄr att komma dit igen, du behöver bara ha en nordkoreansk grad av kontroll över 2-3 generationer.

Vore intressant att se de ukrainska förlusterna med, men dessa kommer nog första efter kriget.
Zelensky hörde visst att vi hĂ€r i trĂ„den undrade om de ukrainska förlustsiffrorna 🙄 för han meddelade idag siffrorna pĂ„ den ukrainska sidan. 31 000 stupade. Tror siffrorna Ă€r civila och militĂ€rer.
SÄ totalen för hela kriget Àr dryga 106 000 döda för en despots imperiedrömmar.

Det kanske behövs en stark ledning som kan kontrollera alla nationaliteter, religioner, klaner och folkgrupper, sĂ„ att de inte strider inbördes. Även om det pĂ„ ytan verkar diktatoriskt sĂ„ Ă€r alternativet vĂ€rre. Jag minns Jugoslavien som ett ganska harmoniskt, fredligt och vĂ€lfungerande land. De som bodde i landet var jugoslaver. Nu Ă€r det serber, kroater, makedonier, kosovoalbaner, slovener, muslimer och kristna. Kroater kan inte bo i Serbien och vice versa, muslimer och kristna Ă€r fiender, gamla konflikter kommer upp till ytan och fĂ„r fritt spelrum.
Samma fenomen kan man se i andra lÀnder dÀr en förvisso diktatorisk men ÀndÄ enande ledare störtats. Libyen och Irak Àr numera laglöst land dÀr klaner och olika grupper strider om makten.

Man införde sanktioner. Att de inte var effektiva nog Àr dock inget att hymla om. Men man lÀt inte det bero ur ett internationellt perspektiv. SÄ jag vidhÄller, det Àr som inte jÀmförbart. Det Àr vÀldigt, vÀldigt mÄnga fler lÀnder som stÄr bakom resolutionen att Krim Àr ukrainskt (sen 8 Är) , an för karelen som finskt. Hade Ukraina begÀrt stöd dÄ, hade vi kanske inte sett dagens krig. Det var i ett lÀge av internpolitskt tumult..

Ja, men jag tycker Let Bygones Be Bygones men kan sÄ klart tycka annorlunda.

Har inte hört en svensk politiker eller försvarsanstÀlld yttra ett ord om saken heller. Verkligen en icke-frÄga för alla fram till 2022.

Det hÀr Àr inget som jag tror tex fd försvarsminister lagt tid pÄ i riksdagen. Vad har Bydén sagt? Var det inte samma Är som de vÄldtog vÄrt luftrum pÄ pÄskafton som de tog Krim? Vad vÀntar vi pÄ?

"The head of the Main Intelligence Directorate of the Ukrainian Defense Ministry, Kyrylo Budanov, commented on #Navalny's death. He confirmed the version of Russian propagandists:
"I can disappoint you, but all we know is that he really died of a blood clot,"
the head of the ministry said in a comment to journalists. Budanov did not specify where he got this information."
"According to the human rights activist, the staff of the prison in Kharp abused the politician on February 15 and 16 - the day before and the day of his death. Osechkin stated that Navalny was tied up, immobilized, blocked hands and feet and tortured with cold. He passed this information on to Navalny's team."

"The head of the Main Intelligence Directorate of the Ukrainian Defense Ministry, Kyrylo Budanov, commented on #Navalny's death. He confirmed the version of Russian propagandists:
"I can disappoint you, but all we know is that he really died of a blood clot,"
the head of the ministry said in a comment to journalists. Budanov did not specify where he got this information."
"According to the human rights activist, the staff of the prison in Kharp abused the politician on February 15 and 16 - the day before and the day of his death. Osechkin stated that Navalny was tied up, immobilized, blocked hands and feet and tortured with cold. He passed this information on to Navalny's team."
Blodproppar kan orsakas av att sitta bunden, sÄ att han dog av en blodpropp betyder ju inte att det inte var ett direkt resultat av vad som gjorts mot honom Äas.
Men jag skulle inte bli överdrivet överraskad om det helt enkelt var sÄ att de skickade honom till det fÀngelset för att dö, för att det Àr vad fÄngarna gör dÀr.

Jag ska vÀl inte sÀga: vad var det jag sa, men: "vad var det jag sa?". Det kanske inte alls var Putin som mördade Navalnyj?

"Den ryske regimkritikern Aleksej Navalnyj dog av ”naturliga orsaker”, nĂ€rmare bestĂ€mt en blodpropp. Det sĂ€ger Ukrainas Kyrylo Budanov, chef för Ukrainas militĂ€ra underrĂ€ttelsetjĂ€nst."

Samtidigt kanske man fÄr sansa sig lite. Det har ju faktiskt hÀnt att fÄngar har dött bÄde i svenska och amerikanska fÀngelser utan att landets ledare varit inblandade, och Àven under polisingripande. Nu Àr alla vÀrdens ledare snabba med att anklaga Putin och krÀva nya sanktioner och bestraffningar. Pinsamt om det visar sig att Navalnyj lidit av nÄgot medfött hjÀrtfel eller annat.

Jag ska vÀl inte sÀga: vad var det jag sa, men: "vad var det jag sa?". Det kanske inte alls var Putin som mördade Navalnyj?

"Den ryske regimkritikern Aleksej Navalnyj dog av ”naturliga orsaker”, nĂ€rmare bestĂ€mt en blodpropp. Det sĂ€ger Ukrainas Kyrylo Budanov, chef för Ukrainas militĂ€ra underrĂ€ttelsetjĂ€nst."
"According to the human rights activist, the staff of the prison in Kharp abused the politician on February 15 and 16 - the day before and the day of his death. Osechkin stated that Navalny was tied up, immobilized, blocked hands and feet and tortured with cold."

Det Àr som nÀr Putins fiender dör naturligt för att de faller ut genom ett fönster.

Bra artikel i SvD idag om Ukrainas önskedröm att vinna kriget.

Ger rejÀlt med vatten pÄ min kvarn frÄn igÄr att vÀst fÄr lÄta Ukraina ge upp nÄgot, alternativt skruva upp trycket pÄ Ryssland.

Och sist men inte minst, en liten kÀnga till alla foliehattar i denna trÄd, att man vissa aldrig lÀr sig att inte tro allt överheten instruerar er att tro.

Bifogat

• 1000044849.jpg
    1000044849.jpg
    702.1 KB · Visningar: 36
Bra artikel i SvD idag om Ukrainas önskedröm att vinna kriget.

Ger rejÀlt med vatten pÄ min kvarn frÄn igÄr att vÀst fÄr lÄta Ukraina ge upp nÄgot, alternativt skruva upp trycket pÄ Ryssland.

Och sist men inte minst, en liten kÀnga till alla foliehattar i denna trÄd, att man vissa aldrig lÀr sig att inte tro allt överheten instruerar er att tro.
Om Ukraina har brist pÄ soldater sÄ ÄterstÄr bara tvÄ alternativ: ge upp (=förhandla med Putin) eller sÀtt in styrkor frÄn Nato pÄ Ukrainas sida. Det senare medför dock en upptrappning av kriget som man inte vet var den slutar.

Om Ukraina har brist pÄ soldater sÄ ÄterstÄr bara tvÄ alternativ: ge upp (=förhandla med Putin) eller sÀtt in styrkor frÄn Nato pÄ Ukrainas sida. Det senare medför dock en upptrappning av kriget som man inte vet var den slutar.
Annars kan man ju köra en allmÀn mobilisering och kanske mobilisera folk under 30 Är (eller vad det var för grÀns de satt).

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I Är var det 52a gÄngen Cus...

Gotland Ring Bike Week Ž26 gÄr mot deltagarrekord!

Med en mÄnad kvar Àr det gl...

FrĂ„n familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor vĂ€xlar upp

I motorvÀrlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ÀndÄ?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show pÄ lördag!

PĂ„ Sveriges nationaldag, nu...

Bilder frÄn DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-mĂ€rke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, vÀlbokat trots turbulens i bolaget!

Det Àr med glÀdje vi pratar...

Back