Ska man vara orolig för Ryssland?

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
"

Absolut. Men det ska gälla alla plan.
"Sveriges gränser har kränkts 42 gånger de senaste fem åren. Enligt dokument som Dagens Nyheter begärt ut ligger USA i topp med sju kränkningar, tätt följt av Ryssland som kränkt det svenska territoriet sex gånger de senaste fem åren."
Sänka amerikanska plan, det vore nåt"
Du är ju inte så där blåst, försök lyfta dig.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men du ska svara på min fråga om Karelen väl? 🥹
Att karelen inte är jämförbart med en union som upplöstes, tror jag sa det? Det var ju näppeligen så att sovjet var Ryssland. Däremot var mycket riktigt karelen finskt liksom Skåne var danskt.

såhär;,Ryssland har tillhört Ukraina lika mycket som Ukraina tillhört Ryssland. 1991 gick det gifta paret skilda vägar. Ena parten är inte längre nöjd med att den andra skaffat sig ett eget (och tillsynes bättre) liv och börjar misshandla den andre och stjäla saker. Nån förnumstig beteendevetare tycker man skall sjunga ”we shall overcome”. Det enda vettiga som föreligger är dock att _aldrig belöna ett felaktigt beteende._

Det finns nog inte fler pragmatiska sätt att beskriva situationen på.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan vara av intresse tycker jag
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Delningen av Jugoslavien var ännu en flopp i världshistorien. Ett välfungerande kommunistiskt land delades upp i en massa små krigiska folkslag med åtföljande strider och konflikter. Nu ser vi samma process i Ryssland. En massa små folkslag som vill bli egna länder, folk som tror att de är bättre än grannarna och kommer klara sig bättre på egen hand.
Det där är två ord som knappast hör hemma i samma mening...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja, kommunistiska länder brukar inte fungera speciellt väl...
I starten så var ju exempelvis Sovjet vida mer produktivt än USA, så det beror ju lite på vad man väljer för definition av fungera.. Men de verkar alla alltid gå käpprätt åt helvete, gärna med lite kannibalism på vägen på grund av rejäl svält.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Miltärtjänst är inget för dagens svenska politiker !

Jag skulle vilja se hur det ser ut bland den manliga delen födda på 70-talet och tidigare. Att få kvinnor och yngre gjort militärtjänst kan man ju förstå.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att karelen inte är jämförbart med en union som upplöstes, tror jag sa det? Det var ju näppeligen så att sovjet var Ryssland. Däremot var mycket riktigt karelen finskt liksom Skåne var danskt.

såhär;,Ryssland har tillhört Ukraina lika mycket som Ukraina tillhört Ryssland. 1991 gick det gifta paret skilda vägar. Ena parten är inte längre nöjd med att den andra skaffat sig ett eget (och tillsynes bättre) liv och börjar misshandla den andre och stjäla saker. Nån förnumstig beteendevetare tycker man skall sjunga ”we shall overcome”. Det enda vettiga som föreligger är dock att _aldrig belöna ett felaktigt beteende._

Det finns nog inte fler pragmatiska sätt att beskriva situationen på.
Men vad tycker du om Karelen, skall inte Finland få tillbaka det? Konstigt
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Men vad tycker du om Karelen, skall inte Finland få tillbaka det? Konstigt
När Sovjet föll samman fick Finland trevare om att få tillbaka det. Mot en viss kostnad förvisso, men det var inte skälet till att de inte ville ha tillbaka det. Ingick en massa miljöförstöring. Samt säkerligen ett gäng ryskättlingar som inget land med självbevarelsedrift vill få inom sina gränser. Deportera dessa till Ryssland ingick nog inte i dealen så Finnarna tackade nej tack.

Men någonstans får man dra gränsen och låta gränser vara även om de tillkommit med vapen. Polen skulle ju få flytta österut, få delar av Ryssland men ge tillbaka delar till Tyskland och en massa annat jobbigt. Vem skulle Norge tillfalla, Danmark eller Sverige?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men vad tycker du om Karelen, skall inte Finland få tillbaka det? Konstigt
Hur tänker du i sammanhanget, så jag bättre förstår vad du far efter.
Är Ukraina eller Ryssland ”Finland” i frågan eller är det mer ett ämne för ” andravärlskrigets gränsdragningstråden”?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur tänker du i sammanhanget, så jag bättre förstår vad du far efter.
Är Ukraina eller Ryssland ”Finland” i frågan eller är det mer ett ämne för ” andravärlskrigets gränsdragningstråden”?
Jag skulle bara vilja veta vad du tycker och varför för jag förstår inte varför Krim blev så viktigt efter 2022. Ingen brydde sig nämnvärt innan dess.

Vill du inte svara på vad du tycker om Karelen?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
När Sovjet föll samman fick Finland trevare om att få tillbaka det. Mot en viss kostnad förvisso, men det var inte skälet till att de inte ville ha tillbaka det. Ingick en massa miljöförstöring. Samt säkerligen ett gäng ryskättlingar som inget land med självbevarelsedrift vill få inom sina gränser. Deportera dessa till Ryssland ingick nog inte i dealen så Finnarna tackade nej tack.

Men någonstans får man dra gränsen och låta gränser vara även om de tillkommit med vapen. Polen skulle ju få flytta österut, få delar av Ryssland men ge tillbaka delar till Tyskland och en massa annat jobbigt. Vem skulle Norge tillfalla, Danmark eller Sverige?
Enig. Som med Krim. Skit i det bara.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad menas med att ”ingen brydde sig om Krim”?

Det var inte bara Krim utan delar av östra Ukraina som de facto ockuperades av ett Ryssland som intagit en aggressiv position även utåt sedan 2008. Inåt var det ju bara att titta på Tjetjenien för att förstå att ingen förändring alls skett sedan 1539.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag skulle bara vilja veta vad du tycker och varför för jag förstår inte varför Krim blev så viktigt efter 2022. Ingen brydde sig nämnvärt innan dess.

Vill du inte svara på vad du tycker om Karelen?
Vad jag vet så ingick gränsdragning för Finland/Karelen (Parisfördraget 1947), Ungern(Trianonfördraget), etc…. Således har Krim extremt lite gemensamt med karelens situationen. Annars har jag missat vilket samfund som accepterat annekteringen genom erkännande. Det är fisk och fågel du försöker jämföra. Funkar inte.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag skulle bara vilja veta vad du tycker och varför för jag förstår inte varför Krim blev så viktigt efter 2022. Ingen brydde sig nämnvärt innan dess.

Vill du inte svara på vad du tycker om Karelen?
För att Tyskland satt med alla fingrar i gasflaskan. Europa var fegt och precis detta fick de serverar ofiltrerat av Trump för övrigt..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För att Tyskland satt med alla fingrar i gasflaskan. Europa var fegt och precis detta fick de serverar ofiltrerat av Trump för övrigt..

Det var många innan Trump… här en av dem:














Det var flera som såg det komma. Fp fick rätt igen. Som med kärnkraften, integrationen, försvaret, skolan och vården.

Tyvärr.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sherco nya enduroprogram för 2025

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top