Ska man vara orolig för Ryssland?

Sporthoj, forumet där sant blir falskt. ?

Nä men inte det dravlet igen.
Radioaktivt är inte utarmat och utarmat är inte radioaktivt. It’s in the name. Samt ja, Ryssland har samma val av material för att uppnå den hållfasthet/hårdhet samt massa för bästa genomslag av kinetisk ammunition. Det är ingen nyhet, men journalister är tämligen obildade och känslostyrda.

Fundera istället på varför de(media)fokuserar på en såpass obetydlig sak. Är det samma känslor som för att lagra gammalt kärnbränsle i urberget?

Nä men inte det dravlet igen.
Radioaktivt är inte utarmat och utarmat är inte radioaktivt. It’s in the name. Samt ja, Ryssland har samma val av material för att uppnå den hållfasthet/hårdhet samt massa för bästa genomslag av kinetisk ammunition. Det är ingen nyhet, men journalister är tämligen obildade och känslostyrda.

Fundera istället på varför de(media)fokuserar på en såpass obetydlig sak. Är det samma känslor som för att lagra gammalt kärnbränsle i urberget?
Ska man vara pedantisk så är det radioaktivt, men det är mindre radioaktivt än råuran. Ska man ställa det i förhållande är ett mg av DU ungefär lika radiaktivt som en banan.
Den kemiska toxiciteten är värre än radioaktiviteten, men det är ingen som klagar på alla andra tungmetaller som drälls överallt under krig.

Utarmat uran är faktiskt jättefarligt och det är JÄTTEDÅLIGT att USA skickar det till Ukraina för användande i sina M1or. Källa: TASS.

Utarmat uran är jättebra när ryssarna använder det i projektiler till sin T-80. Källa: TASS

Nä det var en bekräftelse på vad Wiseguy skrev, du kan va trygg med att jag inte har mycket till övers för ryska krokodiltårar i val av bestyckning.
Nej jag bara konstaterar att artikeln verkar korrekt men det var ett himla ståhej när Aftonbladet skrev något bakom betalvägg tidigare i veckan.

Nej jag bara konstaterar att artikeln verkar korrekt men det var ett himla ståhej när Aftonbladet skrev något bakom betalvägg tidigare i veckan.
Om det nu ska vara en artikel som gemene man ska förstå så är det tungmetallerna som skulle vara problematiska. Men löpet blåser på med radioaktivitet. Visst, alfa-partiklar ingår men de penetrerar inte ens den mest tunnhudade av journalister. Således är den i teorin korrekt men dravel i praktiken.
Återigen är media känslor och inte skinntorrt. Vilket skulle visas.

Om det nu ska vara en artikel som gemene man ska förstå så är det tungmetallerna som skulle vara problematiska. Men löpet blåser på med radioaktivitet. Visst, alfa-partiklar ingår men de penetrerar inte ens den mest tunnhudade av journalister. Således är den i teorin korrekt men dravel i praktiken.
Återigen är media känslor och inte skinntorrt. Vilket skulle visas.
Vet inte vilken artikel du refererar till, det står ju tydligt att radioaktiviteten är ofarlig.

Jag såg bara rubriken, läser inte Aftonbladet så noga. Var rubriken fel?
ukr_10-jpg.489124

Tja, dom verkar vilja påskina att det är väldigt radioaktiva "granater" som skickas

Jag såg bara rubriken, läser inte Aftonbladet så noga. Var rubriken fel?
Är den typen av radioaktivitet problemet? Svar nej. Det är mer dödligt med själva pilprojektilens kinetiska energi. Du fattar nog själv att click-baits är av ondo om du vill.
Därav: Dravel. Bröd och skådespel åt folket. Ät inte av det, i all välmening.En sensationell rubrik är fan mer skadligt än alfastrålning…

De flesta nya brandvarnare har en fotocell istället för en radiometer.
Fan vet om inte 5G nätet går djupare in under huden ändå.
Så då var båda artiklarna rätt alltså? Bara så jag hänger med, är lite nyvaken.

?
Lika rätt som att många dog med covid.

inte nödvändigtvis av covid. Men det är ju rätt i sak.

Men 99% av befolkningen tolkar det annorlunda är just rätt i sak…

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti