Ska man vara orolig för Ryssland?

När de första MIG-29 visades internationellt garvade västvärlden åt den uråldriga analoga tekniken, mekaniska instrument, rörbestyckade radar, radio mm.
Tills en smartskalle ställde frågan hur en sådan står sig mot modern elektronik vid en EMP.
Då var det inte så kul längre.
Senare versioner fick "normal" avionik.

Rör klarar sig mycket bättre vid en EMP motför transistorer med små bandgap.
 
Gerhard Schröder, ni vet den där tyske fd. förbundskanslern som drev på Nordstream projektet, tyckte nu var ett ypperligt tillfälle att resa över till Moskva för som han sa själv "lite semester".
Han känner nog sig som hemma där ?

 
Gerhard Schröder, ni vet den där tyske fd. förbundskanslern som drev på Nordstream projektet, tyckte nu var ett ypperligt tillfälle att resa över till Moskva för som han sa själv "lite semester".
Han känner nog sig som hemma där ?

Han borde rullas i tjära och fjädrar.
 
Ytterligare broar har förstörts, det tidsbegränsade erbjudandet om att lämna utrustning och gå hem verkar ha upphört, den här gången koncentrerade man träffarna lite mer på tvären på brobanan så den är i princip helt avkapad (man kan gå förbi men inte köra personbil).

Man klippte även en järnvägsbro.

Jag förväntar mig massavhopp, då Ukrainskt fångläger är bättre än att promenera tillbaka till skithålet ryssland, få en utskällning och ett nytt vapen och skickas tillbaka.

Ryssland har slutat att ta hand om sina skadade, utan lämnar dom till Ukraina att sköta om.
Dels för att utarma Ukrainska resurser, men också för att ryssarna inte kan ta hand om sina skadade längre.
 
Ytterligare broar har förstörts, det tidsbegränsade erbjudandet om att lämna utrustning och gå hem verkar ha upphört, den här gången koncentrerade man träffarna lite mer på tvären på brobanan så den är i princip helt avkapad (man kan gå förbi men inte köra personbil).
Satt och kollade på vissa av skadorna på broarna.
Det är bra träffbild och de har ställt in detonationerna lite bättre. De första var ju lite mera varierande där man provade vad som fungerade. Det är ju lite skillnad på plattbro, sluten lådbro och öppen balkbro, men nu verkar de har fått in kraften där den ska. De har dock undvikit att klippa balkarna som håller upp bron.
Men det som jag ställer mig lite frågande till är att på vissa av broarna skulle bara kunna lägga ut lite körplåtar och sen dundra på med det mesta i trafikväg.
Jag menar Essingeleden ser ut nästan sådär efter vintern när asfalten släpper och betongen under ramlar ned.
Nu har vi lite högre säkerhetsregler när det gäller skador och Ryssland skulle nog kunna tumma lite på säkerhetstänket och testa hur mycket de skadade broarna tål utan att någon lyfte på ögonbrynen.
 
Satt och kollade på vissa av skadorna på broarna.
Det är bra träffbild och de har ställt in detonationerna lite bättre. De första var ju lite mera varierande där man provade vad som fungerade. Det är ju lite skillnad på plattbro, sluten lådbro och öppen balkbro, men nu verkar de har fått in kraften där den ska. De har dock undvikit att klippa balkarna som håller upp bron.
Men det som jag ställer mig lite frågande till är att på vissa av broarna skulle bara kunna lägga ut lite körplåtar och sen dundra på med det mesta i trafikväg.
Jag menar Essingeleden ser ut nästan sådär efter vintern när asfalten släpper och betongen under ramlar ned.
Nu har vi lite högre säkerhetsregler när det gäller skador och Ryssland skulle nog kunna tumma lite på säkerhetstänket och testa hur mycket de skadade broarna tål utan att någon lyfte på ögonbrynen.

Jo, där det bara har slagit hål mitt i en vägbana kan man ju prova att lägga körplåtar, men det är ju ingen garanti för att inte balkarna har spruckit, men den här gången har dom ju definitivt klippt både balkar och strängarmering på flera ställen, så det är inte mycket bärighet kvar.

Jag skulle nog inte köra en personbil på resterna av bron.
 
Satt och kollade på vissa av skadorna på broarna.
Det är bra träffbild och de har ställt in detonationerna lite bättre. De första var ju lite mera varierande där man provade vad som fungerade. Det är ju lite skillnad på plattbro, sluten lådbro och öppen balkbro, men nu verkar de har fått in kraften där den ska. De har dock undvikit att klippa balkarna som håller upp bron.
Men det som jag ställer mig lite frågande till är att på vissa av broarna skulle bara kunna lägga ut lite körplåtar och sen dundra på med det mesta i trafikväg.
Jag menar Essingeleden ser ut nästan sådär efter vintern när asfalten släpper och betongen under ramlar ned.
Nu har vi lite högre säkerhetsregler när det gäller skador och Ryssland skulle nog kunna tumma lite på säkerhetstänket och testa hur mycket de skadade broarna tål utan att någon lyfte på ögonbrynen.
Det är ju dock beroende på spaning en del. Börjar de köra pansar och/eller trupp på bron så måste det ju ändå vara ett drömmål att bara trycka på knappen och skjuta hela heligheten i luften.
När man har bössan inskjuten så att säga.
 
Det är ju dock beroende på spaning en del. Börjar de köra pansar och/eller trupp på bron så måste det ju ändå vara ett drömmål att bara trycka på knappen och skjuta hela heligheten i luften.
När man har bössan inskjuten så att säga.

Dom kör tydligen färja med bitar av en pontonbro under bron, och ser till att ha civila med på varje överfart så att Ukraina inte ska sänka dom.
 
Det är ju dock beroende på spaning en del. Börjar de köra pansar och/eller trupp på bron så måste det ju ändå vara ett drömmål att bara trycka på knappen och skjuta hela heligheten i luften.
När man har bössan inskjuten så att säga.

Off topic: Längs Kalixlinjen och Råne och Lule älvdalar fanns det bokstavligen hundratals eldrör: från strv74-torn (värnkanon) till befästa batterier med 3x12/16,5cm fartygskanoner. Alla inskjutna och skottställda för specifika mål som broar, exponerade vägavsnitt, anläggningar osv. Första skottet träff mitt i mål kan man lugnt säga.

On topic: Om jag var ryssen skulle jag inte betrakta den där bron som säker att färdas på…
 
Off topic: Längs Kalixlinjen och Råne och Lule älvdalar fanns det bokstavligen hundratals eldrör: från strv74-torn (värnkanon) till befästa batterier med 3x12/16,5cm fartygskanoner. Alla inskjutna och skottställda för specifika mål som broar, exponerade vägavsnitt, anläggningar osv. Första skottet träff mitt i mål kan man lugnt säga.

On topic: Om jag var ryssen skulle jag inte betrakta den där bron som säker att färdas på…

Det har artellerister i alla tider gjort, mätt in måldata till kända punkter, och utifrån det kan dom med god säkerhet guesstimera alla punkter däremellan.

Det är inte så stor skillnad mellan att lobba stora stenar med katapult och att skjuta Archer

Det jag minns från Kalixlinjen var dom gigantiska stålportarna i berget som skulle kunna stänga av vägarna om ryssen kom, finns dom kvar?
 
En ukrainsk ingenjör har tagit fram en enkel, snabbtillverkad och funktionell bil för soldater.
Skratta inte nu åt utseendet. Den är ful som fan, men den är faktiskt ganska smart.
Den utnyttjar drivlinan från en Zhiguli (typ Lada/Fiat). Så motorer och reservdelar finns i överflöd samt att alla kan laga sakerna ifall de går sönder.
Den går att tillverka snabbt, ger bra mobilitet, samt smidig i och ur stigning för personal.
Samt sist men inte minst.
Den kostar $2000. Försök hitta ett dylikt fordon för det priset. En vanlig UTV går ju kring $10 000. Militära fordon kostar bra mycket mera.
De har redan producerat 42 st.

Bild


Bild
 
En ukrainsk ingenjör har tagit fram en enkel, snabbtillverkad och funktionell bil för soldater.
Skratta inte nu åt utseendet. Den är ful som fan, men den är faktiskt ganska smart.
Den utnyttjar drivlinan från en Zhiguli (typ Lada/Fiat). Så motorer och reservdelar finns i överflöd samt att alla kan laga sakerna ifall de går sönder.
Den går att tillverka snabbt, ger bra mobilitet, samt smidig i och ur stigning för personal.
Samt sist men inte minst.
Den kostar $2000. Försök hitta ett dylikt fordon för det priset. En vanlig UTV går ju kring $10 000. Militära fordon kostar bra mycket mera.
De har redan producerat 42 st.

Bild


Bild
Nöden är uppfinningarnas moder. ?
Ser lite Mad Max ut.
 
Påminner om en General Purpose, om det nu var det som var upprinnelsen till Jeep. Faktiskt en blandning med en annan som jag inte kommer ihåg nu vad den heter, Mercedes eller Citroen. Bara en plåtlåda med motor och sätena var typ ramar med ditknutna tygstycken.
 
Påminner om en General Purpose, om det nu var det som var upprinnelsen till Jeep. Faktiskt en blandning med en annan som jag inte kommer ihåg nu vad den heter, Mercedes eller Citroen. Bara en plåtlåda med motor och sätena var typ ramar med ditknutna tygstycken.

Citroën Mehari tänker du på. :)
 
Mehari, Mini Moke, WV Thing, Kubelwagen listan kan göras oändligt lång på enkla fordon som gjorts ännu enklare för att militären ska ha något billigt enkelt att rida ut i strid på.

Ukrainska soldater på fyrhjulingar hade ju stora framgångar i början på kriget.

Ja,, sen har vi ju den där hiskerliga ryska saken som en på forumet har också, som till och med flyter ibland...
 
En ukrainsk ingenjör har tagit fram en enkel, snabbtillverkad och funktionell bil för soldater.
Skratta inte nu åt utseendet. Den är ful som fan, men den är faktiskt ganska smart.
Den utnyttjar drivlinan från en Zhiguli (typ Lada/Fiat). Så motorer och reservdelar finns i överflöd samt att alla kan laga sakerna ifall de går sönder.
Den går att tillverka snabbt, ger bra mobilitet, samt smidig i och ur stigning för personal.
Samt sist men inte minst.
Den kostar $2000. Försök hitta ett dylikt fordon för det priset. En vanlig UTV går ju kring $10 000. Militära fordon kostar bra mycket mera.
De har redan producerat 42 st.

Bild


Bild
Trevligt att se lite funktion först, istället för skrytbyggen. Även om det är lite last ditch effort över den. En ståplats bak med fästen för storkaliber maskinbössa med så är den ju komplett.
 
Det var ju vanligt att bygga offroadbuggys av bubblor, och sätta dubbla handbromsspakar, så kunde man bromsa hjulet som tappade fäste och på så sätt överföra kraften till det hjul som hade fäste.

Mer än så behövdes inte för att köra i ganska svår terräng.

Slät bottenplatta, vikten över drivhjulen och fattigmansdiffbroms
 
En ukrainsk ingenjör har tagit fram en enkel, snabbtillverkad och funktionell bil för soldater.
Skratta inte nu åt utseendet. Den är ful som fan, men den är faktiskt ganska smart.
Den utnyttjar drivlinan från en Zhiguli (typ Lada/Fiat). Så motorer och reservdelar finns i överflöd samt att alla kan laga sakerna ifall de går sönder.
Den går att tillverka snabbt, ger bra mobilitet, samt smidig i och ur stigning för personal.
Samt sist men inte minst.
Den kostar $2000. Försök hitta ett dylikt fordon för det priset. En vanlig UTV går ju kring $10 000. Militära fordon kostar bra mycket mera.
De har redan producerat 42 st.

Bild


Bild
55E61D62-D6E7-40CA-A0BE-2EDF287F4673.jpegUndrar om den ska tillverkas i Lubsk precis som min bil en gång i tiden gjordes?
Historiens vingslag…
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top