Ska det vara ryckigt att köra hoj?

har inte så mkt faktisk kunskap, men delar gärna med mig av erfarenheten =)
Började på en 2v 800 cc ducati från 05. ryckig som satan tyckte jag, väldigt tydlig "av-på- känsla på gasen och kopplingen känndes rätt mekanisk. kunde kännas lite "tung" att köra, i motorn. nästan analog, fin när man väl rullade i 40+

testade kusinens kawa z1000 -08, shit, vilken mjuk gång! kände knappt att motorn va på, å gången var riktigt mjuk och steglös, imponerad. bil-aktig karaktär. nyare bil, lite audi typ.
nuvarande gixern, ska tydligen sitta ett helsystem på, som den inte är mappad för. nu pratar vi mer porsche/ferrari-råhet. motorgången i sig är mjuk och smidig, men allt (gasspelet, kopplingen, växlarna, kraftöverföringen) är väldigt rappt och exakt, nästan lite hårt.
DOCK
har jag märkt en markant skillnad bara de få gångerna jag varit ute med nya hojen sen den köptes i oktober, jag har börjat kompensera för dom där små marginalerna och lärt mig vid vilket mekaniskt input av som hojen gör vad. detta har lett till att jag kan få den att gå riktigt fint om jag tänker till lite å anstränger mig
Så jag tror att om saker inte blir bättre efter ett par mil på ny hoj där du kör å lär känna den, då kan det va bra att börja felsöka/mappa om.
 
Last edited:
Sprang på en lustig ombyggnad som fick mig att tänka på denna tråd.
Många säger skämtsamt till mig (ang mitt lättande och trimmande av sportstern) "varför köper du inte en sportigare hoj från början".

Den här ombyggnaden får faktiskt mig att tänka samma tanke fast tvärtom, varför göra detta på en racig motard med hög effekt och låg svängmassa, gjord bla för att vara responsiv och rapp.
Själv kan tycka att han sabbar hojen lite. Mycket sällan jag sett ngn modda en hoj åt det här hållet. Det är som att ägaren här vill ha motorgången hos en HD i sin kortslagiga KTM. Jag har aldrig sett ngt liknande.
Men eftersom jag själv vet hur roligt det är att bygga, så har jag inga synpunkter på byggandet som sådant.

Känns som att ägaren är en inbiten HD-ägare som kommit över en KTM-motard och nu försöker "rätta till den": "After riding around a couple of miles I felt that the engine behaviour was quite poor. With a 625cc displacement 4-stroke single-cylinder I would expect at least a bit of low-end punch, but this was non-existent. Analysis revealed that the engine construction itself was flawed." :rofl

Läs och förundras
http://www.altmann.haan.de/ktm_lc4_flywheel/
 
Last edited:
Ja, jag tror inte det är fel på min hoj, jag ville bara kolla hur andra Ducce-ägare upplever dem.
Att byta framdrevet har jag faktiskt tänkt göra. Det blir ett vinterprojekt.
Helsystem skiter jag i, för dyrt och onödigt känner jag. Jag har redan Termignoni-sliponet.
Mappar man om när man byter slip-on?
Jag köpte hojen med sliponet monterat och jag gissar att det är gjort rätt.
Jag frågade tidigare i tråden om vad en mappning kan kosta, och jag förstår att det kan skilja på vem som gör det. Men på ett ungefär vart landar vi? 1000:-? 5000:-? 25 000:-?




Ska tänka på det, tack!

Jag åker oxå ducce streetfighter, visst den är lite stönig på låga varv, men det är ju bara att kugga ner en pinne... blev ju en viss skillnad genom att man fick ett chip ihop med helsystemet men den är ju fortfarande ryckig om man jämför med en Radfyra...

Har en vän som åker Z1000 och den är ju väldigt snäll att köra kryp med, men den saknar ju charmen med ducce motorn...

Tycker att när man åkt en del så lär man sig att behärska ryckigheten...
 
Den här ombyggnaden får faktiskt mig att tänka samma tanke fast tvärtom, varför göra detta på en racig motard med hög effekt och låg svängmassa, gjord bla för att vara responsiv och rapp i gassvaret.
Själv kan tycka att han sabbar hojen lite.

Ganska vanligt i enduro, det finns svänghjulsvikter att köpa till de flesta cross och endurohojar.

Jag har faktiskt gått i dessa tankar själv på min KTM 660. Visst blir den lite mindre rapp men jag upplever inte det som nåt direkt problem gentemot de dåliga lågfartsegenskaper den har standard. Och lite extra trim så har man tillbaka rappheten.
 
Jo det vet jag, jag tror tom att det skilde i svängmassa mellan tex HVA WR- och CR-varianterna redan när jag körde i skogen på 80-talet.

Men den här killens konstaterande, att motorkonstruktionen är misslyckad (flawed), hans montering av den kromade Bates-lampan, däcken. Plus demonteringen av hela elstarten med batteri, ja hela denna sänkning av värdet på hojen, för att (mig till synes) kunna uppnå lågvarvsglidande på asfalt med denna viktsoptimerade, kortslagiga prestandahoj. Gör på mig ett så roligt intryck. Det är som att han inte vet vad han har.

Men visst, svängmassa är ju en parameter man alltid har avvägt, inte minst i olika tävlingsformer, helt enig.

Ganska vanligt i enduro, det finns svänghjulsvikter att köpa till de flesta cross och endurohojar.

Jag har faktiskt gått i dessa tankar själv på min KTM 660. Visst blir den lite mindre rapp men jag upplever inte det som nåt direkt problem gentemot de dåliga lågfartsegenskaper den har standard. Och lite extra trim så har man tillbaka rappheten.
 
Last edited:
Tyckte min Ducati HM med helsystem och en kugg mindre fram gick grymt mjukt och fint, så fort man gasade vrålade det till och ryckte inte alls, däremot kändes växellådan "hård" och lite stum. Provade en ktm 950 en gång bara en liten sträcka och det jag reagerade direkt på var att den kändes mycket "mjukare" i växellådan än alla hojar jag haft, i övrigt var nog Ducatin bättre på det mesta:)
 
Jo det vet jag, jag tror tom att det skilde i svängmassa mellan tex HVA WR- och CR-varianterna redan när jag körde i skogen på 80-talet.

Men den här killens konstaterande, att motorkonstruktionen är misslyckad (flawed), hans montering av den kromade Bates-lampan, däcken. Plus demonteringen av hela elstarten med batteri, ja hela denna sänkning av värdet på hojen, för att (mig till synes) kunna uppnå lågvarvsglidande på asfalt med denna viktsoptimerade, kortslagiga prestandahoj. Gör på mig ett så roligt intryck. Det är som att han inte vet vad han har.

Men visst, svängmassa är ju en parameter man alltid har avvägt, inte minst i olika tävlingsformer, helt enig.

Du glömde komentera ljuddämparen! :D Tror han är ingenjör från gamla Volvo under 60 till 90-talet, funktion först och design är sekundärt. Finns ju en poäng med hög montering av lyset också.

Har ju inte testat mer svängmassa men jag tror det är vad motorn behöver så går det nog att glida runt på lågvarv sen. Sen tycker jag han verkar ha tagit i väl så mycket men det handlar ju även om hur man vill använda sin hoj. Men orginal är den faktiskt så att man nästen måste slira koppling för att tuffa runt i stadstrafik. Nerdrevning hjälper lite samt även ett öppnare avgassystem men inte helt ner till den fart man vill kunna gå ner till.

Min har ingen elstart och jag vill inte ha det heller så det borde rimligtvis redan finnas gott om utrymme för svängmassa på min...
 
Last edited:
Sprang på en lustig ombyggnad ...............
.......el/[/url]

Väldigt intressant/rolig läsning!
".....to me this nervousness is completely unnessessary and counterproductive." :)

Angående växlingar utan koppling så tycker jag man kan växla upp utan att koppla ibland när man vill känna sej lite räsig. Nerväxlingar utan koppling använder jag mej aldrig av. Sen angående om man kan göra dessa kopplingslösa växlingar på alla hojar skulle jag nog inte rekommendera det på en HD (eller vad säger Jörgen?) Jag gjorde det iaf. aldrig på min gamla Guzzi. För stora skillnader i utväxlingen mellan växlarna :)
 
Hade lite samma problem med min Z1000 när jag hade köpt den. Jag har kört sen jag var 16 och har gott om rutin. sen helt plötsligt så blev det ryckigt. Körde en Yamaha MT01 innan z1000 så det var lite två olika världar.


Svart var rätt enkelt. jag växlade på för låga varv och motorn han tappa för mycket varv för att mjukt gå i nästa växel. Så prova bara med att lägg 1500rpm till på varvräknan innan du växlar så tror jag du kommer få en mjukare övergång. En 600 tappar varv riktigt snabbt för det är inte så mycket rotations kraft i motorn
 
Detta med att växla utan koppling fattar jag inte alls varför man skall göra??

På bana är det för att vinna tid.
Det går snabbare att peta till pedalen och dippa lite på gasen.
En motorcykels växellåda är inte konstruerad på samma sätt som en bil.

Detta ska föreställa en bild på en synkroniserad "bil" växellåda.
När du byter växel så har dreven olika hastighet i växellådan, det är därför man har en synkronisering.
Det är den gula på bilden.
Den fungerar som en "Broms" och bromsar hastigheten på axeln tills den får samma hastighet som drevet.

Som du ser på bilden så kommer den gula konan nudda det blå drevets kona innan taggarna i den rosa hylsan greppar tag i taggarna på drevet och synkroniseringen.

Det är därför det kan låta skraaach när man kör sportigt.
Då hinner inte synkroniseringen med och kuggarna börjar studsa på varandra.
Slaget i växelspaken är faktiskt uträknat på så sätt att de ska ge en mjuk och ändå snabb växling.
transmission-synchronizer.gif

I en Motorcykels växellåda ser det ut ungefär såhär.

Synkroniseringen saknas helt och istället så har kuggarna blivit mycket större.
I verklighet är det oftast bara stora klumpar som kallas i folkmun Doggar.

Växellådan jobbar på samma sätt men det finns ingen broms som kan jämna ut varvtalet.
Man har dimensionerat växellådan så att den klarar av att växla varvtal direkt.
Istället så har man satt en gummiklump mellan bakdrev och bakhjul som ska ta upp vridkkrafter samt att kedjans spel ger lite utrymme för tillfällig hastighetsändring.

De flesta har väl märkt när man står still och ska lägga i ettan hur det smäller till i lådan och rycker till i hojen.
Eller att det "pulserar" i pedalen och det nästan krasar till.

När det krasar till så är det att istället för Doggarna greppar tag i drevets Doggar så studsar de på kanten och slungas tillbaka.
Detta sliter på Doggarna och tillslut blir det lite runda i kanten och vi får problemet med att växlarna glider ur på fullgas.
Dags att renovera växellådan.

Man brukar säga att en doggboxlåda mår bättre ju snabbare du växlar eftersom att de blir mindre tid halva doggen får belastning.

Därför går det bra att växla utan koppling.
Då du släpper gasen så tappar doggarna tryck och du kan peta i nästa växel utan problem.
transmission-5speed-gears.gif

Hoppas det kan hjälpa till.
 
Väldigt intressant/rolig läsning!
".....to me this nervousness is completely unnessessary and counterproductive." :)

Angående växlingar utan koppling så tycker jag man kan växla upp utan att koppla ibland när man vill känna sej lite räsig. Nerväxlingar utan koppling använder jag mej aldrig av. Sen angående om man kan göra dessa kopplingslösa växlingar på alla hojar skulle jag nog inte rekommendera det på en HD (eller vad säger Jörgen?) Jag gjorde det iaf. aldrig på min gamla Guzzi. För stora skillnader i utväxlingen mellan växlarna :)

Ja jag håller med, på sportstern växlar jag endast uppåt utan koppling, och det gör jag bara när det är på strippen, och då förstås bara från 2-3 och uppåt. Mycket sällan på gatan.

Att det känns råare på tex din Guzzi och min Sportster än på tex många sportisar, tror jag inte beror enbart på långbenta lådor (stora steg i utväxlingen mellan växlarna) ty jag har ju en sexväxlad låda. Jag tror det beror på svängmassan. När svängmassan blir tillräckligt stor, då märks det högre vevaxelvarvtalet mycket mer när nästa högre växel skjuts i. Den hastighetsskillnaden går ju aldrig att justera bort med gashanden.

renovvev.jpg
 
Last edited:
På bana är det för att vinna tid.
Det går snabbare att peta till pedalen och dippa lite på gasen.
En motorcykels växellåda är inte konstruerad på samma sätt som en bil.

Detta ska föreställa en bild på en synkroniserad "bil" växellåda.
När du byter växel så har dreven olika hastighet i växellådan, det är därför man har en synkronisering.
Det är den gula på bilden.
Den fungerar som en "Broms" och bromsar hastigheten på axeln tills den får samma hastighet som drevet.

Som du ser på bilden så kommer den gula konan nudda det blå drevets kona innan taggarna i den rosa hylsan greppar tag i taggarna på drevet och synkroniseringen.

Det är därför det kan låta skraaach när man kör sportigt.
Då hinner inte synkroniseringen med och kuggarna börjar studsa på varandra.
Slaget i växelspaken är faktiskt uträknat på så sätt att de ska ge en mjuk och ändå snabb växling.
View attachment 373865

I en Motorcykels växellåda ser det ut ungefär såhär.

Synkroniseringen saknas helt och istället så har kuggarna blivit mycket större.
I verklighet är det oftast bara stora klumpar som kallas i folkmun Doggar.

Växellådan jobbar på samma sätt men det finns ingen broms som kan jämna ut varvtalet.
Man har dimensionerat växellådan så att den klarar av att växla varvtal direkt.
Istället så har man satt en gummiklump mellan bakdrev och bakhjul som ska ta upp vridkkrafter samt att kedjans spel ger lite utrymme för tillfällig hastighetsändring.

De flesta har väl märkt när man står still och ska lägga i ettan hur det smäller till i lådan och rycker till i hojen.
Eller att det "pulserar" i pedalen och det nästan krasar till.

När det krasar till så är det att istället för Doggarna greppar tag i drevets Doggar så studsar de på kanten och slungas tillbaka.
Detta sliter på Doggarna och tillslut blir det lite runda i kanten och vi får problemet med att växlarna glider ur på fullgas.
Dags att renovera växellådan.

Man brukar säga att en doggboxlåda mår bättre ju snabbare du växlar eftersom att de blir mindre tid halva doggen får belastning.

Därför går det bra att växla utan koppling.
Då du släpper gasen så tappar doggarna tryck och du kan peta i nästa växel utan problem.
View attachment 373866

Hoppas det kan hjälpa till.

Bra förklaring :tummenupp

Och med det sagt så betyder det ju ändå att vxl alltid slits mer om man växlar utan koppling. Men visst går det bra på en hoj (inte som på en bil där det inte tar många växlingar tills det blir ras). Men man kan aldrig rekommendera att göra det (om man tänker på vad som är bäst för lådan). Om man kör på bana osv kan det nog säkerligen göra viss skillnad. Särskilt på strippen. När jag kört bana kan jag också växla utan koppling vid enstaka tillfällen men då har det mest varit för att jag inte känner mig bekväm med att koppla utav någon anledning som tex sittställning osv.

Om man istället pratar om lite lek osv tycker jag faktiskt att tex bakhjulsåka tom ofta funkar bättre om man lär sig tekniken att växla med koppling istället för att bara sparka in växlarna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top