Ska det vara ryckigt att köra hoj?

Tack för alla grymma svar! Känns bättre nu när ni säger att det är en sak man måste träna på! Förmodligen inget fel på hojjen iaf!

Draco: önskar jag kunde se ggn, men bor just nu i uppsala. Men blir nog flytt tillbaka nästa år! Ev hamnplan runt jul kanske;)

Men är det så att man inte behöva koppla ur alls?
Och gäller det det alla motorcyklar oavsett märke eller modell?
Samt även när det kommer till att slira på kopplingen som man lärde sig på körskolan, gäller även det alla märken och modeller samt oberoende på vilket år motorcykeln kommer ifrån?
Sen fick jag lite olika svar ovan tyckte jag, ska man släppa gasen när man växlar utan koppling eller inte?

Herregud vilka dumma frågor detta känns som att det är. :va

Sätt lite tryck på växelspaken och när du lättar lite på gasen, behöver inte släppa helt, så kommer växeln att hoppa i av sig själv.

Men är det så att man inte behöva koppla ur alls?
Och gäller det det alla motorcyklar oavsett märke eller modell?
Samt även när det kommer till att slira på kopplingen som man lärde sig på körskolan, gäller även det alla märken och modeller samt oberoende på vilket år motorcykeln kommer ifrån?
Sen fick jag lite olika svar ovan tyckte jag, ska man släppa gasen när man växlar utan koppling eller inte?

Herregud vilka dumma frågor detta känns som att det är. :va

Ja, man kan strunta i att koppla helt. Hur mjukt det är kan nog variera med olika modeller skulle jag tro.
Och att det rycker för dig beror nog på att du är ny på hoj. Det är mycket som ska nötas in i början innan man ens börjar framföra tvåhjulingen mjukt. :)
Jag känner mig fortfarande noobig efter flera säsonger.

Att växla utan koppling kallas för att "crossväxla".
Växla upp - släpp gasen, behövs inte hela vägen dock, peta i växeln, gasa igen. Gör det snabbt.
Växla ner - bromsa, eller motorbromsa, tills hastigheten ger nästa växel ett hyfsat lugnt varvtal. Peta i växel.

Nä, inte gasa samtidigt. Mer gas ökar ju motorns varvtal, och då du kan räkna med ett litet glapp mellan växlarna liknande friläge så vill du ju inte just då att varvet ska öka. Bättre nån expert fyller på här. Men det luktar haveririsk tycker jag.

Jag tror jag hört att det är mindre risk för växellådshaveri om man crossväxlar uppåt, mer risk neråt.
Minst risk är att inte crossväxla alls! :)

Last edited:
Bra svar, tack!
Jag har ytterligare en fråga om en annan sorts ryckighet kanske.
Jag kör en Ducati Streetfighter S nu och jag har verken kört en V-twin förut eller en motor med så mycket effekt men frågan är ju då hur ryckig den ska vara i gången?
Jag har kört några olika motorcyklar men ingen har varit så ryckig i gången som Streetfightern.
Det går ju liksom inte att köra under 50 knappt utan att slira på kopplingen hela tiden.
Ska det vara så? :confused:

Tom (http://www.hypertrick.net/) brukar kunna mappa bort en hel del. Du kan ju kolla med honom, det är ju bra läge nu när det är vinter. Han heter TomTom här på forumet. Just nu är han dock utomlands på ett projekt.

Bra svar, tack!
Jag kör en Ducati Streetfighter S nu och jag har verken kört en V-twin förut eller en motor med så mycket effekt men frågan är ju då hur ryckig den ska vara i gången?
Jag har kört några olika motorcyklar men ingen har varit så ryckig i gången som Streetfightern.
Det går ju liksom inte att köra under 50 knappt utan att slira på kopplingen hela tiden.

Last edited:
Tom (Hypertrick) brukar kunna mappa bort en hel del. Du kan ju kolla med honom, det är ju bra läge nu när det är vinter. Han heter TomTom här på forumet. Just nu är han dock utomlands på ett projekt.

Vad innebär mappa exakt och vad händer med hojen?
Och vad kostar det?
Och sista frågan kvarstår lite; ska det vara så ryckigt?

1Vad innebär mappa exakt och vad händer med hojen?
2Och vad kostar det?
3Och sista frågan kvarstår lite; ska det vara så ryckigt?

1 Iterativ motor- och cylinderindividuell tänd- och bränslejustering i bromsbänk.
2 Jag vill inte svara för andra
3 Omöjligt för mig att svara på, jag har inte kört din hoj. Men att behöva använda kopplingen för att köra 50m/h är normalt inte acceptabelt på en original gathoj.

Last edited:
Bra svar, tack!

Låter som en helt normal Ducce.
För dom som inte står ut finns det en del knep som gör den behagligare att köra i stadstrafik exempelvis, då tänker jag först och främst att kanske gå ner en kugg på framdrevet vilket är en av dom mest populära moddarna på Hypermotard, Multistrada, Monster och förmodligen även på resten av modellerna.
Detta gör hojen lite mer trevlig i lägre hastigheter till en billig peng.
Nästa steg sen är väl att gå vidare med mappning vilket kostar lite mer och kanske inte alltid ger lika bra resultat om man inte även moddar luftburk och avgassystem för att få hojen att andas bättre.
Populära moddar här är helsystem (dyrt) och/eller rör som ersätter katalysatorn.

Duccarna brukar gå ganska snålt redan från fabrik för att klara emissionskraven, så det kan finnas rätt mycket att hämta på mappning.
Jag rekommenderar dock prova gå ner till ett mindre framdrev eftersom det är billigt och gör ganska mycket, och det klarar du att byta själv hemma i garaget.

Mvh Sami

1 Iterativ motor- och cylinderindividuell tänd- och bränslejustering i bromsbänk.
2 Jag vill inte svara för andra
3 Omöjligt för mig att svara på, jag har inte kört din hoj. Men att behöva använda kopplingen för att köra 50m/h är normalt inte acceptabelt på en original gathoj.

Jag kan ha tagit i lite med hur man måste använda kopplingen, men jag förstår fortfarande inte svaret på fråga ett. :va
Gör en mappning att gången blir jämnare, att cykeln går snällare?

Bra svar, tack!

Bara en grej , prova inte att växla ner utan koppling innan du bemästrar att växla upp utan att koppla . Kan vara en jobbig erfarenhet annars . Då blir det riktigt ryckigt !

Kör Ducce själv men upplever inte alls att den är svår under 50 , fast det är ju så sällan , skolorna ligger ju inte så tätt ...:)

Sen ska man aldrig glömma att en hoj är nästan omöjlig att få lika mjuka växlingar som på en bil tex mellan 1:an och 2:an.

I regel är förgasarhojar de mest "mjukaste", men även insprut är så bra att det knappt är någon skillnad idag.

Låter som en helt normal Ducce.
För dom som inte står ut finns det en del knep som gör den behagligare att köra i stadstrafik exempelvis, då tänker jag först och främst att kanske gå ner en kugg på framdrevet vilket är en av dom mest populära moddarna på Hypermotard, Multistrada, Monster och förmodligen även på resten av modellerna.
Detta gör hojen lite mer trevlig i lägre hastigheter till en billig peng.
Nästa steg sen är väl att gå vidare med mappning vilket kostar lite mer och kanske inte alltid ger lika bra resultat om man inte även moddar luftburk och avgassystem för att få hojen att andas bättre.
Populära moddar här är helsystem (dyrt) och/eller rör som ersätter katalysatorn.

Duccarna brukar gå ganska snålt redan från fabrik för att klara emissionskraven, så det kan finnas rätt mycket att hämta på mappning.
Jag rekommenderar dock prova gå ner till ett mindre framdrev eftersom det är billigt och gör ganska mycket, och det klarar du att byta själv hemma i garaget.

Mvh Sami

Ja, jag tror inte det är fel på min hoj, jag ville bara kolla hur andra Ducce-ägare upplever dem.
Att byta framdrevet har jag faktiskt tänkt göra. Det blir ett vinterprojekt.
Helsystem skiter jag i, för dyrt och onödigt känner jag. Jag har redan Termignoni-sliponet.
Mappar man om när man byter slip-on?
Jag köpte hojen med sliponet monterat och jag gissar att det är gjort rätt.
Jag frågade tidigare i tråden om vad en mappning kan kosta, och jag förstår att det kan skilja på vem som gör det. Men på ett ungefär vart landar vi? 1000:-? 5000:-? 25 000:-?

Bara en grej , prova inte att växla ner utan koppling innan du bemästrar att växla upp utan att koppla . Kan vara en jobbig erfarenhet annars . Då blir det riktigt ryckigt !

Kör Ducce själv men upplever inte alls att den är svår under 50 , fast det är ju så sällan , skolorna ligger ju inte så tätt ...

Ska tänka på det, tack!

Ja, jag tror inte det är fel på min hoj, jag ville bara kolla hur andra Ducce-ägare upplever dem.
Att byta framdrevet har jag faktiskt tänkt göra. Det blir ett vinterprojekt.

Att byta framdrev är inget vinterprojekt, det är ett kafferastsprojekt :mattias

Ryckigheten ligger snarare i twinnen än märket. Jag har inte åkt mkt Ducce, men väl en del twin. Jämfört med radfyra så får du ju betydligt starkare pulser, men inte lika ofta även om det är på samma varv och motorn belastas inte lika jämnt. Under 3000 är det helt okörbart i de flesta fall vad jag förstått mer eller mindre som regel. Stadstrafik och 1an runt gathörn så får man slira lite på kopplingen för att mjuka av det hela lite.

Det är inte negativt, det är karaktär ;) Twin är underbart, och i stan ska man inte köra hoj, där dricker man öl!! :fakta

Hej Johangustafson och ni andra

Mitt Monster var lite "ryckig" oxå , speciellt vid 50-60 på 6:an. Då fick man vara känslig på rullen för att glida fram mjukt.
Detta berodde på en taskigt inställd bränsle kurva (+ tändning, så att stort sätt kan man säga att den gick för snålt).
Efter ett besök hos www.proservice.se så trodde jag att jag fått en ny hoj, Inga ryck alls!
Där jag förut valt 4:an för att få upp varvet och minska rycken, är det Nu inga problem att ligga på 6:an t.ex.i 50 km/h.
Det ända som kan påminna om hur den var förut , är om kedjan är väldigt slak och varvet lågt ,då blir den lite lite ryckig.
Men det beror nog på en slarvig MC ägare.:död

Så kolla med nån som mappar orginalsprut på MC så fixar de bort rycken, oavsett märke och modell :yoparty

Last edited:
Detta med ryckighet kan ju bero på en väldans massa olika saker. Mycket spelar, in vilken typ av hoj det är, hur slitet allt är, hur noga tillverkaren har varit när dom byggt den osv.

Skall försöka spalta upp det hela. Först hoj typ.

Rent generellt kan man säga att en hoj motor kan bli "ryckigare" ju färre cylindrar den har. Detta stämmer inte alltid men ofta ligger det en del sanning bakom det. Dvs en 1cyl hoj brukar kunna upplevas som ryckigare än tex en 4cyl hoj. Detta kan ibland upplevas tydligare om det blir få cylindrar tillsammans med mycket kubik. En annan sak som ofta gör att det blir ryckigare är ifall det sitter insprutning på hojen (har nog nästan alla nya hojar idag). Det är då tillverkarens arbete på hojen innan den släps kommer in. Dock är det svårt idag att få en hoj att gå igenom pga emissionskrav mm. Detta gör ofta att hojarna går magert vilket lätt kan göra dom ryckiga. Den kostnaden alla märken får lägga ner på optimering för att få en hoj igen certifieringen tillsammans med att få den så körbar som möjligt är ganska stor. Det är nog därför vi ibland ser nya hojar som rycket utav bara fanken vid av och påslag. Det kan ibland tom vara så illa att man känner rycken vid ren flytkörning.

Ang slitage.

Där är det som sagts tidigare bla kedja och kedjespänning som har rätt så stor betydelse. Även ryckutjämnaren i bakhjulet har betydelse (om sådan finns). Även andra saker som tex spel i gashandtaget, vajrar som inte glider som dom skall osv kan göra väldigt stor skillnad på hur hela körningen flyter på. Är det förgasare kan det vara synkningen (om det är fler än en förgasare) slitna trottlar osv som gör att hojen kan upplevas ryckig och inkonsekvent. Tom saker som ventilspel (tex BMW boxer) skall kunna göra att man känner viss skillnad.

Som sagt olika hojar beter sig på olika sätt. De flesta brukar man kunna ordna till om man orkar. Men det kan bli ett rätt omfattande jobb. För min det brukar det vara så att om jag köper mig en insprutningshoj är det Powercommander på som gäller. Hojar med magerryck hatar jag. Och är det äldre hojar brukar vajerbyte och lite smörja göra susen för att få till den där sköna känslan.

Hur långt man skall dra det hela för att få ordning på det ber på hur mycket man gillar hojen i övrigt. Jag har haft hojar som jag tom bytt förgasare på för att få den att bli mjukare. Min KTM 950 lade jag en jäkla massa timmar på med sonder i avgas osv (när jag justerade förgasare) för att få till den rätta känslan. Den hojen blev nog motormässigt en av de skönaste hojar jag någonsin har haft! Hade lätt kunnat tänka mig en lättare variant utav en RC8 med just den goa gången jag fick på min 950 motor :)

Last edited:
Ang första frågan i tråden och svaren kring det: Jag skulle nog lära mig köra med koppling under växling först tills man lärt sig motorkaraktären, har man ett hyfsat motoröra lär man sig fort vid vilka varvtal och i vilken hastighet man bör byta till vilken växel. Vet man det inte från början och/eller har taskigt motoröra så kan det krasa ordentligt och i värsta fall kan det bli dyrt med...
Jag brukar vanligen växla upp utan koppling, enda hojen jag både växlade upp & ner på utan koppling var XR:en men den har lite av en stridsvagnslåda också.

Detta med att växla utan koppling fattar jag inte alls varför man skall göra??

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT