Ska det vara ryckigt att köra hoj?

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Hoj
Daytona 675 -08
Hej!

Jag har nyligen börjat köra båge. Har köpt en suzuki gsxf600 som jag övningskör på.
Nu till min fråga. Ska en motorcykel vara lite ryckig att köra, eller ska det gå att köra en hoj lika mjukt som en bil?

Ska fö4ka förklara: Jag kör min mc och gasar upp lite på en växel och sedan kopplar och lägger i nästa växel, när jag sedan släpper upp kopplingen igen och ska gasa igen precis efter jag växlat så verkar det vara svårt att få till det mjukt och fint. Ofta så känns det som att det liksom rycker till när det börjar driva igen. Man kan ju släppa ut kopplingen utan att gasa direkt, men då blir det ju en motorbroms precis innan man gasar igen..

Har två mc åkare som prova min hoj innan jag köpte den, och ingen av dom har nämnt något om detta. Är det såhär det ska vara at köra mc, eller skiljer det från olika hojjar?
Kanske inte går att jämföra med moppe, men min gamla suzuki k50 som jag hade var oftast inga problem med att växla mjukt och fint med.
Detta är den första mc jag kört, därför har jag inget att jämföra med. Hoppas jag har varit tydlig:)

Mvh johan

Det är ju viss skillnad med att frikoppla med händerna och med fötterna. Att hitta dragläge och göra övergånger lugnt och fint kommer du nog lära dig med tiden, att det går lite ryckigt för mig på riktigt låga varv är inget konstigt, men det borde du inte ha problem med om du ligger över 4000 varv.

I övrigt vågar jag inte uttala mig men be någon provköra hojen då eller fråga din handledare.

Mvh

Svaret finns i princip på första raden i första inlägget.
"Jag har nyligen börjat köra båge."

Skulle gissa att du är lite för långsam på med gasen och kanske gasar för lite precis när du släpper ut kopplingen.

Som så mkt annat så är det en vanesak och du kommer förmodligen få till det mjukare med tiden.

Kolla även kedjespelet enligt instruktionsboken.
Är kedjan för slak, eller om det är för stort glapp i ryckutjämnaren i bakhjulsnavet, då blir det större dödgång i drivlinan.
Men som sagts ovan, prova att låt ngn erfaren provköra din hoj. Hojar är ju mycket mer heta på gröten (roligt) än bilar.
Så ev nybörjarkoordination blir mycket värre på en hoj än en bil, pga av det lägre vikt/effektförhållandet på hojar jämfört med bilar.

Last edited:
Slitage och dåligt justerade drivdelar som kedja och koppling kan ge en ryckig gång.En oerfaren förare på detta gör naturligtvis inte saken bättre.En mc är oftast mer känslig i kraftöverföringen pga sin motorgång än t ex en personbil.Träning , erfarenhet och en rätt justerad hoj är ett steg mot en bättre körning.

Du lär dig med tiden.

För mig är det mycket mjukare körning på hojen än med bilen då jag aldrig använder kopplingen vid uppväxling.
Det ända som märks är ett litet klick och att varvtalet ändras:tummenupp

Somsagt, du lär dig snart :)

Som flera sagt, övning ger färdighet. Sen är ju en hoj betydligt lättare än en bil och det bidrar givetvis till att små missar märks mer.

Strunta i kopplingen vid uppväxling, håll lätt tryck på pedalen o blippa av lite på gasen bara, mjukt o fint! Din körlärare säger säkert att det är fel men prova gärna, ingenting som hojen tar skada av. Kom ut till Tofta till helgen så kan jag visa dig;-)

Last edited:
Ok. Tack för svaren. Kedjan e rätt spänd iaf, så det är inte problemet.
Kanske är att jag är ovan som ni säger. Tycker att det främst är mellan 1an och 2.an det är svårast att få till mjuka växlingar.
Får väl träna mer då:). Men det måste ju vara svårare att göra mjuka växelövergångar på hoj än bil som någon ovan sa..

Nja inge tofta i helgen, blir inge mer körning i år tyvärr..:(. Men i vår ska jag på det igen! O då jäklar!

Du lär dig med tiden.

För mig är det mycket mjukare körning på hojen än med bilen då jag aldrig använder kopplingen vid uppväxling.
Det ända som märks är ett litet klick och att varvtalet ändras:tummenupp

Somsagt, du lär dig snart :)

Eeeeeyyyhhh what?!:va:3freak

On topic: Det är svårt att veta utan att ha kört hojen i fråga. Farsan hade en GSX750-98 tidigare och den betedde sig på ett ganska speciellt sätt när man växlade upp. Det var antingen slira på kopplingen eller lägga i växeln med ett litet ryck till följd. Inga fel på den hojen under de åren han hade den.

Eeeeeyyyhhh what?!:va:3freak

On topic: Det är svårt att veta utan att ha kört hojen i fråga. Farsan hade en GSX750-98 tidigare och den betedde sig på ett ganska speciellt sätt när man växlade upp. Det var antingen slira på kopplingen eller lägga i växeln med ett litet ryck till följd. Inga fel på den hojen under de åren han hade den.

Aldrig växlat utan koppling:confused:
Eller vad tänkte du på? :)

Ok. Tack för svaren. Kedjan e rätt spänd iaf, så det är inte problemet.
Kanske är att jag är ovan som ni säger. Tycker att det främst är mellan 1an och 2.an det är svårast att få till mjuka växlingar.
Får väl träna mer då:). Men det måste ju vara svårare att göra mjuka växelövergångar på hoj än bil som någon ovan sa..

Nja inge tofta i helgen, blir inge mer körning i år tyvärr..:(. Men i vår ska jag på det igen! O då jäklar!

Alla öbor är väl ute o kollar på ggn? Det är ju det enda som händer där på vinterhalvåret, då syns vi på Hamnplan5 istället:-D:fyllisar

Fyller också på med att hålla med övriga.
Körde mycket Honda Hornet på skolan och känner väl
igen det där ryckiga jag upplevde vid uppväxling i början.
Blev bättre på det sen och ryckigheten försvann.
Har inte funderat så mycket kring det, bara "gjort".
Men om man ska spåna lite: kan det vara så att lamellen som
du tryckt bort med kopplingshandtaget har sjunkit såpass i varvtal
att när du släpper på den igen så blir det liksom en kollision.
Detta beror isåfall på att du möter koppling och gas på fel sätt.
Mjukheten borde du åstadkomma genom att antingen ge gas och
slira in kopplingen genom att släppa den gradvis, eller genomföra
hela förloppet mycket snabbare och ta hänsyn till att gasen har ett
spel på nån/några mm samt att kopplingen blir helt frisläppt flera cm
innan du tryckt in hela vägen.

Det där med att växla utan att koppla ligger det nåt i.

Pröva nästa gång du kör att göra hela förloppet mycket fortare, samt
att varken släppa gas eller trycka in koppling hela vägen. Bli bra på att slira på olika sätt
med kopplingen också, hemskt nyttigt.

Last edited:
Olika motorcyklar är olika svåra att köra mjukt med. Beror på spel i drivlina samt en ev. på/av effekt på gasen. Provade en KTM 990 SM för ett tag sen och jag hoppade fram som en groda dom första metrarna eftersom den var hyperkänslig på gasen :hihi
Man lär sig det man kör det krävs bara lite tid att lära känna maskinen

Tänk sen också på att en motorcykel väger inte så mycket (jämfört med en bil) så det är mindre viktmassa som ändå skall ta upp accelerationen.

Men som Peter1980 skrev, du lär dig med tiden... i början går det mesta ryckigt. ;)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti