Eftertankens kranka blekhet. Ducati 900SS

Jag svarar mig själv här. Det finns alltså en oljeledning upp till förgasarna för att värma dem om man kör i kallt klimat och det här är kranen att för att sätta denna värmning av eller på. Skulle tro att det just nu är på med värmning av förgasare.
Aldrig hört om någon sådan finess förut.

Kawasaki hade en liknade lösning på KLR650 men utan kran, men där ledde man kylvattnet så det värmde flottörhuset. Jag plockade bort detta på min då jag knappast lär ha nytta av det och för att slippa svinas med kylvatten för att lossa förgasaren.

Jag svarar mig själv här. Det finns alltså en oljeledning upp till förgasarna för att värma dem om man kör i kallt klimat och det här är kranen att för att sätta denna värmning av eller på. Skulle tro att det just nu är på med värmning av förgasare.
Aldrig hört om någon sådan finess förut.

Eftersom det inte finns kylvatten så… på bilar tog man ofta värme från grenröret och så ett spjäll under förgasaren med W eller S på (franska och italienska bilar H/I eller E).

Mercedes hade kylvattenslinga till förgasaren åtminstone tidigt 1970-tal.

Kring nollan blev det förr ofta ispropp i förgasaren, detta var innan etanolinblandningen så man satte K-sprit vintertid.

På en motorcykel som körs tex i Alperna kan temperaturen skifta enormt och därför fanns det på många MC också.

Med vänlig hälsning,

Eftersom det inte finns kylvatten så… på bilar tog man ofta värme från grenröret och så ett spjäll under förgasaren med W eller S på (franska och italienska bilar H/I eller E).

Mercedes hade kylvattenslinga till förgasaren åtminstone tidigt 1970-tal.

Kring nollan blev det förr ofta ispropp i förgasaren, detta var innan etanolinblandningen så man satte K-sprit vintertid.

På en motorcykel som körs tex i Alperna kan temperaturen skifta enormt och därför fanns det på många MC också.

Med vänlig hälsning,

Min KLR650C är tydligen importerad från Tyskland och hade förvärmning av förgasaren men vad jag läst så har inte de svensksålda KLR650 förvärmning, är det eventuell alpkörning som är orsaken? Tycker det borde överlag vara kallare i Sverige än i Tyskland.

Cadillac har på de äldre motorerna bla 365 och 390 förvärmingen av förgasaren genom att leda avgaserna genom en kanal i insuget, med kall motor så leder man alla avgaserna från ena sidan med hjälp att ett bimetallstyrt spjäll. Dom har har testa plugga denna kanal som har vissa nackdelar vid crusing i varmt väder säger att förgasarna börjar frysa redan vid ca +5 grader. Nu för tiden kanske det är mindre frysrisk med spritinblandningen.

Min KLR650C är tydligen importerad från Tyskland och hade förvärmning av förgasaren men vad jag läst så har inte de svensksålda KLR650 förvärmning, är det eventuell alpkörning som är orsaken? Tycker det borde överlag vara kallare i Sverige än i Tyskland.

Cadillac har på de äldre motorerna bla 365 och 390 förvärmingen av förgasaren genom att leda avgaserna genom en kanal i insuget, med kall motor så leder man alla avgaserna från ena sidan med hjälp att ett bimetallstyrt spjäll. Dom har har testa plugga denna kanal som har vissa nackdelar vid crusing i varmt väder säger att förgasarna börjar frysa redan vid ca +5 grader. Nu för tiden kanske det är mindre frysrisk med spritinblandningen.

Ja idag är det ingen risk… om man inte kör med alkylatbensin!

Tankade för många år sedan Widetraken full med alkylat inför sommaruppehållet, sedan första riktiga kallturen i skärgården då frös det… trots kylvattenslinga…

Med vänlig hälsning,

Jag fick is i min förgasare en gång på min DR500. Dalarövägen vintern 1983. Hackade och stannade. Minns inte hur jag felsökte men man slår väl på reserven och kickar sig varm. Kanske öppnar dräneringsskruven. Tog sedan bort flottörhuset mha originalverktygen. Just då kom polisen som undrade vad jag gjorde och om hojen var min.
Ja flottörhuset var fullt av snöslask. Tömde, monterade och startade. Detta har aldrig hänt igen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman