Eftertankens kranka blekhet. Ducati 900SS

Jag svarar mig själv här. Det finns alltså en oljeledning upp till förgasarna för att värma dem om man kör i kallt klimat och det här är kranen att för att sätta denna värmning av eller på. Skulle tro att det just nu är på med värmning av förgasare.
Aldrig hört om någon sådan finess förut.

Kawasaki hade en liknade lösning på KLR650 men utan kran, men där ledde man kylvattnet så det värmde flottörhuset. Jag plockade bort detta på min då jag knappast lär ha nytta av det och för att slippa svinas med kylvatten för att lossa förgasaren.
 
Jag svarar mig själv här. Det finns alltså en oljeledning upp till förgasarna för att värma dem om man kör i kallt klimat och det här är kranen att för att sätta denna värmning av eller på. Skulle tro att det just nu är på med värmning av förgasare.
Aldrig hört om någon sådan finess förut.

Eftersom det inte finns kylvatten så… på bilar tog man ofta värme från grenröret och så ett spjäll under förgasaren med W eller S på (franska och italienska bilar H/I eller E).

Mercedes hade kylvattenslinga till förgasaren åtminstone tidigt 1970-tal.

Kring nollan blev det förr ofta ispropp i förgasaren, detta var innan etanolinblandningen så man satte K-sprit vintertid.

På en motorcykel som körs tex i Alperna kan temperaturen skifta enormt och därför fanns det på många MC också.


Med vänlig hälsning,
 
Eftersom det inte finns kylvatten så… på bilar tog man ofta värme från grenröret och så ett spjäll under förgasaren med W eller S på (franska och italienska bilar H/I eller E).

Mercedes hade kylvattenslinga till förgasaren åtminstone tidigt 1970-tal.

Kring nollan blev det förr ofta ispropp i förgasaren, detta var innan etanolinblandningen så man satte K-sprit vintertid.

På en motorcykel som körs tex i Alperna kan temperaturen skifta enormt och därför fanns det på många MC också.


Med vänlig hälsning,

Min KLR650C är tydligen importerad från Tyskland och hade förvärmning av förgasaren men vad jag läst så har inte de svensksålda KLR650 förvärmning, är det eventuell alpkörning som är orsaken? Tycker det borde överlag vara kallare i Sverige än i Tyskland.

Cadillac har på de äldre motorerna bla 365 och 390 förvärmingen av förgasaren genom att leda avgaserna genom en kanal i insuget, med kall motor så leder man alla avgaserna från ena sidan med hjälp att ett bimetallstyrt spjäll. Dom har har testa plugga denna kanal som har vissa nackdelar vid crusing i varmt väder säger att förgasarna börjar frysa redan vid ca +5 grader. Nu för tiden kanske det är mindre frysrisk med spritinblandningen.
 
Min KLR650C är tydligen importerad från Tyskland och hade förvärmning av förgasaren men vad jag läst så har inte de svensksålda KLR650 förvärmning, är det eventuell alpkörning som är orsaken? Tycker det borde överlag vara kallare i Sverige än i Tyskland.

Cadillac har på de äldre motorerna bla 365 och 390 förvärmingen av förgasaren genom att leda avgaserna genom en kanal i insuget, med kall motor så leder man alla avgaserna från ena sidan med hjälp att ett bimetallstyrt spjäll. Dom har har testa plugga denna kanal som har vissa nackdelar vid crusing i varmt väder säger att förgasarna börjar frysa redan vid ca +5 grader. Nu för tiden kanske det är mindre frysrisk med spritinblandningen.

Ja idag är det ingen risk… om man inte kör med alkylatbensin!

Tankade för många år sedan Widetraken full med alkylat inför sommaruppehållet, sedan första riktiga kallturen i skärgården då frös det… trots kylvattenslinga…


Med vänlig hälsning,
 
Jag fick is i min förgasare en gång på min DR500. Dalarövägen vintern 1983. Hackade och stannade. Minns inte hur jag felsökte men man slår väl på reserven och kickar sig varm. Kanske öppnar dräneringsskruven. Tog sedan bort flottörhuset mha originalverktygen. Just då kom polisen som undrade vad jag gjorde och om hojen var min.
Ja flottörhuset var fullt av snöslask. Tömde, monterade och startade. Detta har aldrig hänt igen.
 
Håll varvet över 3000, alltid, så får du en fantastisk körmaskin.
Modellen har ju några kända svagheter som kan vara bra att hålla lite koll på utan att bli hypokondriker för det.
I vevpartiet sitter en alu-plugg som gärna kryper, titta i oljan efter spån vid bytet.
Laddregulator bör bytas till en modern sak, se trådar här i forumet.
Slangarna till oljekylare kan krypa loss och fukta olja, förspänn dem en aning så slipper du det.
I övrigt gäller att sköta oljebyten, kolla lager när du byter remmar. byta bromsvätska rätt ofta.
Jag brukar ta isär kopplingen eller åtminstone ta bort kåpan och blåsa rent.

Är man riktigt petig så ägnar man en stund åt svingaxel varje vinter, har ingen gjort det innan så kan det sitta rejält fast.
Efter ett par kvällar i garaget har det bytts remmar och alla lager däromkring.
Tror inte att det hade behövts egentligen men när jag nu hade köpt hem dem så byttes de.
Det var inte helt enkelt. Men med förlängare, stålaxel, domkraft, nytillverkat specialverktyg, värmepistol och min gamla avdragare som jag tillverkade på AMU 1986 så fick jag isär och ihop det till slut.
Nu skall det bytas olja och bromsvätska. Det borde väl vara enklare.
Svingen blir överkursen efter det. :giggle:
 
Volvo 240 har ju vatten uppvärmt insugningsrör, inte racing direkt men fyller ju sin funktion.
Volvo PV favorit, den med fallförgasare hade en annan lösning. man skrev en rad i instruktionsboken att det fryser ibland...
Den hade ju ställbart acc. munstycke dock:yoparty
Lite OT men ändå...
 
*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top