Skäligt pris KTM 950 ADV?

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
På en ö
Hoj
Flera
Förstår att du är bitter på att din lc4 inte höll längre, men det hör inte hit. Att du spekulerar om lc8 motorn är driftssäkrare än lc4 är väl häller inte så intressant, eller? Garantiärenden är häller inte så relevant när det gäller en hoj från 2005. Var kan du handla motsvarande KTM adventure ny för 99000–109000?
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Jo, det är ju en bit att åka förstås

Angående driftsäkerhet, har haft ett antal LC8 både 950 och 990 och i mina ögon är de driftsäkra. 950 vattenpump som nämnts tidigare, relativt enkel att fixa om man har lite mekvana. Ställa ventiler är enkelt eftersom man inte behöver krångla med kamkedja, när man väl kommer åt dem vill säga. Man får plocka bort en hel del för att komma åt dem, tankar, luftburk, förgasare/trottelhus, lossa kylare m.m. Men när man väl är där är det enkelt om man har schimsat förut.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
@888

Anser att allt negativt om KTM är intressant och hör till saken och ämnet då det är ett märke jag inte hade ställt i mitt garage om jag så fått skiten gratis. Du kanske tycker det är suveränt för du sluppit ras men de som råkat illa ut på till synes spritt nya bågar eller nästan nya bågar, tycker nog inte samma sak!

Finns flera anledningar till att man inte köper KTM. Agenturen suger balle och återförsäljarna skiter i sina kunder. Finns flera trådar här inne som bevisar det.

Hade hoppats på att inte behöva skriva ovan text men orkar inte med alla som du som till sista blodsdroppen måste försvara "sitt" hojmärke och höja det till skyarna. Särskilt inte när högen med motbevis är större än Everest. :gnissla

Bye bye. :hej
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

Snöskoter

Medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Umeå
Hoj
Zephyr 750
Syftet med tråden var inte alls att folk ska börja sura och tjafsa med varandra. Undrade trots allt bara skälig prisbild ?
 

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
På en ö
Hoj
Flera
@888

Anser att allt negativt om KTM är intressant och hör till saken och ämnet då det är ett märke jag inte hade ställt i mitt garage om jag så fått skiten gratis. Du kanske tycker det är suveränt för du sluppit ras men de som råkat illa ut på till synes spritt nya bågar eller nästan nya bågar, tycker nog inte samma sak!

Finns flera anledningar till att man inte köper KTM. Agenturen suger balle och återförsäljarna skiter i sina kunder. Finns flera trådar här inne som bevisar det.

Hade hoppats på att inte behöva skriva ovan text men orkar inte med alla som du som till sista blodsdroppen måste försvara "sitt" hojmärke och höja det till skyarna. Särskilt inte när högen med motbevis är större än Everest. :gnissla

Bye bye. :hej
Du har fullständigt missförstått! Jag berättar om min erfarenhet med just lc8 och 950 som jag har ägt i många år. Jag ställer bara frågetäcken när vissa kommer med spekulativa inlägg utan att ha kunskap eller erfarenhet om modellen i fråga.( du är en god representant) Vad är det för fel på det? Du verkar ha bestämt dig för att KTM är skit och jag undrar varför du har så stort behov för att basunera ut det? Vad är problemet? Arg ung inskränkt mann i stort behov av att vidka sin horisont. Undrar vad som händer om jag säger att jag bor i Stockholm?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Du har fullständigt missförstått! Jag berättar om min erfarenhet med just lc8 och 950 som jag har ägt i många år. Jag ställer bara frågetäcken när vissa kommer med spekulativa inlägg utan att ha kunskap eller erfarenhet om modellen i fråga.( du är en god representant) Vad är det för fel på det? Du verkar ha bestämt dig för att KTM är skit och jag undrar varför du har så stort behov för att basunera ut det? Vad är problemet? Arg ung inskränkt mann i stort behov av att vidka sin horisont. Undrar vad som händer om jag säger att jag bor i Stockholm?

Varför jag "basunerar" ut att jag tycker KTM är skit är för att se till att potentiella nyköpare har all fakta innan de genomför ett köp! Varken mer eller mindre.

Du hade en tråkig ton redan i ditt första inlägg och mot cpkossa. Att du bor i Stockholm förklarar dock mycket så har inga fortsatta frågor.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Syftet med tråden var inte alls att folk ska börja sura och tjafsa med varandra. Undrade trots allt bara skälig prisbild ?
Det här är internet, allt skulle rasa om folk bara höll sig till sak. Embrace the fan boys, support the haters!!! ✊✊
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
5000mil är mycket om den är hårt körd. Om det är lugna touring-mil så är det väll ingen fara. Men hur ska man veta skilnaden om den är begagnad? Oavsett så påverkar det priset och det var ju vad tråden handlade om från början. Back on topic. :)


Personligen köper jag billiga hojjar med höga mil eller dyra hojjar med låga mil. De brukar bli ungefär lika dyra i slutändan.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Nä. Du har ingen koll. LC8 är inte ”nära ras” vid 5000mil i en äventyrshoj. Så var det med det!


950/990 Adventure har lyckats skapa sig någon form av hjältestatus. Få säljer och många söker. Det har dragit upp priserna. Även på grund av att efterföljande modeller inte lyckats nå ”hela vägen” enligt marknaden. Vill hävda att svensk prisbild är oftast lägre än övriga Europa. Om den sen gått 5 eller 10000mil är inget som ska avskräcka. Har oljan bytts årligen och övriga milbundna intervall skötts håller LC8an med effektuttag på 100-115hk länge.
 
Last edited:

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
På en ö
Hoj
Flera
Syftet med tråden var inte alls att folk ska börja sura och tjafsa med varandra. Undrade trots allt bara skälig prisbild ?
Sorry kan bara inte låta bli att ifrågasätta! Tror fina 950 adventure kommer att stiga i pris pga sina framgångar i Paris Dakar bl.a.

Kolla prisbilden i Italien

Eller tyskland
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sorry kan bara inte låta bli att ifrågasätta! Tror fina 950 adventure kommer att stiga i pris pga sina framgångar i Paris Dakar bl.a.

Kolla prisbilden i Italien

Eller tyskland
Exakt så. Man ska nog mest vara glad för vad folk värderar hojar till i Sverige (som köpare då..)
Har själv haft 990 Adv (5-6år den) och nu letar jag efter en igen, det är skitsvårt att hitta billigare än i Sverige. Men nu har jag ett par dagsetapper till Sverige som gör att jag letar mer lokalt.. men det är klart dyrare.
 
  • Gilla
Reaktioner: 888

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
På en ö
Hoj
Flera
Varför jag "basunerar" ut att jag tycker KTM är skit är för att se till att potentiella nyköpare har all fakta innan de genomför ett köp! Varken mer eller mindre.

Du hade en tråkig ton redan i ditt första inlägg och mot cpkossa. Att du bor i Stockholm förklarar dock mycket så har inga fortsatta frågor
Varför jag "basunerar" ut att jag tycker KTM är skit är för att se till att potentiella nyköpare har all fakta innan de genomför ett köp! Varken mer eller mindre.

Du hade en tråkig ton redan i ditt första inlägg och mot cpkossa. Att du bor i Stockholm förklarar dock mycket så har inga fortsatta frågor.
Ja du är för gullig! Vad ska man säga! Att hata Stockholmare och mc märken på generell basis är inte sunt för dig i längden! Det blir liksom så ocharmigt och inskränkt!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Du har ju uppenbarligen noll att tillföra. Personer som 888 med sitt nedvärderande jävla sätt att skriva irriterar mig som fan. Han tycker säkert han är ascool. Själv anser jag att han är en fjant med samma sätt att skriva som man själv gjorde när man var 12 år. :zpy
Jösses...
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Förstår att du är bitter på att din lc4 inte höll längre, men det hör inte hit. Att du spekulerar om lc8 motorn är driftssäkrare än lc4 är väl häller inte så intressant, eller? Garantiärenden är häller inte så relevant när det gäller en hoj från 2005. Var kan du handla motsvarande KTM adventure ny för 99000–109000?
:brinnerupSkrev jag ny ktm adventure ? Läs om läs rätt ,trådskaparen suktade efter en t700 men hade inte riktigt råd därav exemplet .
Kört med en hel del superenduros och 990 så därför jag upplever dom som mindre problem o garanti på en 05:a har jag inte sagt nåt om heller men håll dig innanför tullarna å gnag på en citron eftersom det tydligen passar bättre med attityden
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Såååå.

Var det skäligt pris?
Om annonsen är kvar, för högt, är annonsen borta lagom för en transaktion.
Simple as that.

Lycka till med letandet!
 
  • Gilla
Reaktioner: 888

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
På en ö
Hoj
Flera
:brinnerupSkrev jag ny ktm adventure ? Läs om läs rätt ,trådskaparen suktade efter en t700 men hade inte riktigt råd därav exemplet .
Kört med en hel del superenduros och 990 så därför jag upplever dom som mindre problem o garanti på en 05:a har jag inte sagt nåt om heller men håll dig innanför tullarna å gnag på en citron eftersom det tydligen passar bättre med attityden
Läste om och du har rätt. Jag missade att trådskaparen suktade efter en t700, och ber om ursäkt för det. Hävdar dock fortfarande att dina negativa upplevelser med lc4 är irrelevant i sammanhanget. Ber också om ursäkt för att jag ljög om att jag bor i Stockholm. Ville bara få fram att klyftan mellan stad och land är väldig tydlig på Sporthoj och att platta generaliseringar och fördomar lever och andas som aldrig förr.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag brukar om detta händer i mina grupper som admin täppa till truten på de som "går lite överstyr" (i mitt tycke) och ge dessa 7 dagars karens för inlägg. Och ja, "i mitt tycke" då ingen betalar för att vara med så det fungerar med diktatorisk demokrati. Men det är jag det :)

Åsikt.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vad är egentligen definitionen på kvalitet? Gör man som MCN och alla andra tidningar och frågar användarna om vilka MC märken som de TYCKER har bäst kvalitet så får man det svar man förtjänar. Det är ju som att fråga någon vilket som är deras favoritmat.
Dessutom är det ju så att de som köpt något gärna framhåller den prylens fördelar, man vill ju inte verka korkad och framstå som lurad... (Kejsarens nya kläder)
En motorcykel köper man med hjärtat, inte hjärnan, därför blir också motivet till varför man köper just den hojen också enfråga om någonting helt annat än kvalitet. "-Den är ju klart snyggast!!!" är ju ett vanligt svar.
Så fort ett visst märke kommer på tal så kommer alltid en massa tyckande in, oavsett om det är KTM, BMW, Ducati eller något annat märke. Japanerna är ALLTID bäst, KTM rasar, BMW har bäst kundvård, Kinabyggda hojar är skit...och så vidare.

Sen finns det sådana som faktiskt funderar på hur man kan testa det här. Att bara mäta tyckande ger ingenting. Att fråga folk på internet är fullständigt värdelöst eftersom det bara är de som tycker att nånting är skit eller har problem som skriver nånting. Alla de som inte har problem skriver heller inget.
Att bara kolla hur många hojar av ett visst märke som är på verkstan är också ganska ointressant. Dels måste man ju veta hur många av en viss modell som är såld, dels hur många som är sålda i den verkstadens upptagningsområde, sen är det intressant att veta hur just den modellen används. Vissa modeller körs betydligt hårdare än andra, i kombination med att effektuttaget (maxvarvet) är högre. Är servicen gjord regelbundet? Ska man jämföra modeller så måste de ju vara av samma typ. Att till exempel jämföra en högtrimmad, hårdvarvande enstånka med en 1000 kubiks V-twin i en adventurehoj är ju totalt meningslöst. Trimningsgrad och användande är ju helt olika. Det enda som är gemensamt är tillverkarens märke, att då säg att det MÄRKET är skit är ju totalt menlöst.
Ska jag titta på hur många olika märken på hojar som passerat mina händer under de senaste 38 åren så har jag haft två motorras (Honda, Husqvarna). Fem olika recalls (Kawasaki 3, Suzuki 1, KTM 1)
ett tiotal garantiärenden på framförallt Honda och Suzuki med smågrejer som sensorer, knappar och sånt skit. Ett garantiärenden har varit på Kawasaki med topplockspackning som gick och ett ärende på KTM. I bägge fallen skötes allting föredömligt av mina respektive återförsäljare. Om man då kalkylerar med hur många hojar av respektive märke jag har haft så är kvaliteten på KTM överlägsen. Innebär det att KTM alltid är bäst och att Kawasaki är sämst? Nä, såklart inte. Men vi är jäääävligt snabba på att dra felaktiga slutsatser baserade på vad vi tycker.

Ett sätt att mäta byggkvalitet är att kolla hur mycket skit som finns i motorn efter tillverkningen. Det gjorde Fortnine, och resultatet är ganska intressant:

 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top