Skäligt pris KTM 950 ADV?

Snöskoter

Medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Umeå
Hoj
Zephyr 750
Letar efter min drömhoj och det finns en KTM Adventure 950 -05 för stygga 59tusen, med över 5000 mil. Den verkar fin men eftersom det inte finns andra liknade 950/990 hojar att jämföra priset med så blir jag osäker ifall priset är skäligt, någon som har koll på läget?

Mvh
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Det är definitivt överpris. Vänta en månad eller två så får du mycket större utbud.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Haha 60 papp för en 16 år gammal KTM? Jösses. Hade inte handlat.
 

Snöskoter

Medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Umeå
Hoj
Zephyr 750
Tack för svaren ? blir bara så taggad på våren nu när det säsongen är på g att komma igång i Umeå!

P.s varför jag frågade om priser är för att jag har intrycket adv hojar är generellt dyrare än diton
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tack för svaren ? blir bara så taggad på våren nu när det säsongen är på g att komma igång i Umeå!

P.s varför jag frågade om priser är för att jag har intrycket adv hojar är generellt dyrare än diton
Förstår känslan ? Personligen frågar jag aldrig utan har alltid köpt mina hojar till överpris då jag är så spontan och får ett ryck när det blir ett sug. "Because I'm worth it" ?
 

Snöskoter

Medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Umeå
Hoj
Zephyr 750
Förstår känslan ? Personligen frågar jag aldrig utan har alltid köpt mina hojar till överpris då jag är så spontan och får ett ryck när det blir ett sug. "Because I'm worth it" ?
Haha självklart! Men denna gång får jag faktiskt kosta på mig med råd, första gången jag går från cross/enduro till ADV trots ringa 29 år på jorden. Suktar efter T700 men har inte djupet i plånkan att hosta upp 100 skalade lök för en sån, däremot verkar 950/990 ligga inom spannet. Känner ni någon som ska sälja sin, så tveka inte och tipsa till mig.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Förstår känslan ? Personligen frågar jag aldrig utan har alltid köpt mina hojar till överpris då jag är så spontan och får ett ryck när det blir ett sug. "Because I'm worth it" ?
Samma här. Köper till överpris och säljer alldeles för billigt, för att livet är för kort för att slösa tid på att försöka hitta en köpare som är lika otålig som jag.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Samma här.... När jag ligger på dödsbädden så är det inte hojarna som jag köpte till ett litet överpris jag kommer att ångra.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Men frågan är, är det litet eller stort överpris på hojen ifråga?
På en ktm med 5000mil på mätaren får man nästan räkna med ett ras.

Du får givetvis köpa den om du vill. Men jag skulle ha väntat på en med lägre mil och då helst en 990. 950-motorn känns lite daterad. Förgasare och ska vara riktigt bökig att kolla ventiler på.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
 

Snöskoter

Medlem
Gick med
2 Jan 2015
Ort
Umeå
Hoj
Zephyr 750
På en ktm med 5000mil på mätaren får man nästan räkna med ett ras.

Du får givetvis köpa den om du vill. Men jag skulle ha väntat på en med lägre mil och då helst en 990. 950-motorn känns lite daterad. Förgasare och ska vara riktigt bökig att kolla ventiler på.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Ja förgasare är inget som avskräcker mig då jag har tvättat och bytt munstycken i mina dar. Men det är skönt att kunna komma åt ventiler lätt.

Däremot ras? Det tror jag inte, i forumet advrider så lägger folk upp bilder på sina KTM som gått 16000+ mil. Verkar vara skottsäkra maskiner det, dock krävs det att man regelbundet byter vattenpumpen då det är något av akilleshäl av vad jag förstår.

 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Nyfiken Varför/vad "räkna med ett ras"?
5000mil är mycket om den är hårt körd. Om det är lugna touring-mil så är det väll ingen fara. Men hur ska man veta skilnaden om den är begagnad? Oavsett så påverkar det priset och det var ju vad tråden handlade om från början. Back on topic. :)


Personligen köper jag billiga hojjar med höga mil eller dyra hojjar med låga mil. De brukar bli ungefär lika dyra i slutändan.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
"Back on topic"? Var du som nämnde detta och lät som att just KTM får ras efter 5K mil. Känns inte som jag fick svar nu på min undran då jag trodde att du hade någon djupare info om just dessa maskiner ?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
"Back on topic"? Var du som nämnde detta och lät som att just KTM får ras efter 5K mil. Känns inte som jag fick svar nu på min undran då jag trodde att du hade någon djupare info om just dessa maskiner
Ja jag menade att jag själv spårade off topic...

Jag har inte ägt någon twin från ktm, men jag har haft ett antal lc4or (640, 660, 690, 690r) där det har varit lite lotteri med kvalitet. Jag har klarat mig, men samtliga har haft låga mil. Om man läser i forum och fb-grupper så är det problem med allt från läckage till exploderande kopplingar och trasiga ventilvippor.

Men 950-motorn kanske är skottsäker i alla lägen?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
 

888

Medlem
Gick med
22 Feb 2010
Ort
På en ö
Hoj
Flera
Ja förgasare är inget som avskräcker mig då jag har tvättat och bytt munstycken i mina dar. Men det är skönt att kunna komma åt ventiler lätt.

Däremot ras? Det tror jag inte, i forumet advrider så lägger folk upp bilder på sina KTM som gått 16000+ mil. Verkar vara skottsäkra maskiner det, dock krävs det att man regelbundet byter vattenpumpen då det är något av akilleshäl av vad jag förstår.

Har en 950 2005 som har gått 10500 mil blandad touring och en del grus. Mycket riktig är det bra att ha koll på vattenpumpen på tidigare modeller. Bytte vid 6000 mil och inga problem efter det. Bör nog byta snart i preventivt syfte. Annars pålitlig, men visst är det lite bökigare att kolla ventiler än på mina Moto Guzzis:) En kompis till mig har en 2008 990 som har gått 12000 mil utan större problem. Det verkar som om KTM är som et rött skynke för vissa på forumet. Slänger ur sig en massa generellt svada om hur opålitliga och svårmekade KTM är utan att ha på fötterna. Men det är klart har man cpkossa som nick
kan man ju inte begära mer:)
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Har en 950 2005 som har gått 10500 mil blandad touring och en del grus. Mycket riktig är det bra att ha koll på vattenpumpen på tidigare modeller. Bytte vid 6000 mil och inga problem efter det. Bör nog byta snart i preventivt syfte. Annars pålitlig, men visst är det lite bökigare att kolla ventiler än på mina Moto Guzzis:) En kompis till mig har en 2008 990 som har gått 12000 mil utan större problem. Det verkar som om KTM är som et rött skynke för vissa på forumet. Slänger ur sig en massa generellt svada om hur opålitliga och svårmekade KTM är utan att ha på fötterna. Men det är klart har man cpkossa som nick
kan man ju inte begära mer:)
Ok herr 888, vilken hoj är värd mest? En där man måste byta vattenpump, plocka isär förgasare och lägga extra timmar på en stor service eller en som man inte behöver göra något av dessa?

Jag förstår att vissa nästan ser bristerna som något positivt. Lite som terapi? Men gör det den mer värd? No no...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har en 950 2005 som har gått 10500 mil blandad touring och en del grus. Mycket riktig är det bra att ha koll på vattenpumpen på tidigare modeller. Bytte vid 6000 mil och inga problem efter det. Bör nog byta snart i preventivt syfte. Annars pålitlig, men visst är det lite bökigare att kolla ventiler än på mina Moto Guzzis:) En kompis till mig har en 2008 990 som har gått 12000 mil utan större problem. Det verkar som om KTM är som et rött skynke för vissa på forumet. Slänger ur sig en massa generellt svada om hur opålitliga och svårmekade KTM är utan att ha på fötterna. Men det är klart har man cpkossa som nick
kan man ju inte begära mer:)

japp, ofta får man läsa att KTM rasar oftare än andra, och så kommer det ngn nyreggad som påstår motsatsen, precis som vanligt......:)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top