Simoncellis olycka, död och konsekvenser

Rossi och Stoner har bägge detta året sagt att 800 cc har blivit för farliga. För hög kurv hastighet tillsammans med för extrem nedläggs vinkel. Idag är det nästan så att det inte går att lowsida (förutom framhjulsläpp) eftersom när du har benet mellan hoj och asfalt kommer däcken ha mark kontakt trots att du tappat kontrollen. Det finns flera bilder på nätet där förarna skrapar knäna enbart genom att vika ner hojjen utan att vinkla ut knät från kåpan. Av flera orsaker till olyckan så är nog tyvärr hojjen i sig en stor del, det är nog så att den börjar bli för extrem och att nu 1000 cc kommer kanske får en viss hejd på denna utveckling under en period. För som Stoner sa själv, han kör hellre ännu fortare rakt fram och lite långsammare i kurvorna än den utveckling som är idag med 800cc. Efter flera år med mindre och mindre olyckor har under 800 eran olyckorna, vad det verkar, ökat igen och nu till en tragisk punkt.

R.I.P Super Sic.
 
Ja fint skrivet av Schwantz.

Glad att jag har Viasat Motor:


Till minne av Marco Simoncelli // Thomas Ogander, kanalchef Viasat Motor

Viasat Motor onsdagen den 26 oktober:
10.30 MotoGP: Kataloniens GP-kval 2011 (första kvalsegern i MotoGP)
11.45 MotoGP: Tjeckiens GP 2011 (första pallplaceringen i MotoGP)
13.00 MotoGP: Australiens GP 2011 (bästa resultat i MotoGP)
14.35 MotoGP: Portugals GP 2010 (bästa resultat debutsäsongen i MotoGP)
16.15 MotoGP: 250cc Spaniens GP 2009 (3:a)
17.15 MotoGP: 250cc Frankrikes GP 2009 (1:a)
18.15 MotoGP: 250cc Italiens GP 2009 (2:a)
19.10 MotoGP: 250cc Hollands GP 2009 (3:a)
20.05 MotoGP: 250cc Tysklands GP 2009 (1:a)
21.05 MotoGP: 250cc Tjeckiens GP 2009 (1:a)
22.05 MotoGP: 250cc Indianapolis GP 2009 (1:a)
23.05 MotoGP: 250cc Portugals GP 2009 (1:a)
00.05 MotoGP: 250cc Australiens GP 2009 (1:a)
01.05-02.15 MotoGP: 250cc Malaysias GP 2009 (3:a)
 
Rossi och Stoner har bägge detta året sagt att 800 cc har blivit för farliga. För hög kurv hastighet tillsammans med för extrem nedläggs vinkel. Idag är det nästan så att det inte går att lowsida (förutom framhjulsläpp) eftersom när du har benet mellan hoj och asfalt kommer däcken ha mark kontakt trots att du tappat kontrollen. Det finns flera bilder på nätet där förarna skrapar knäna enbart genom att vika ner hojjen utan att vinkla ut knät från kåpan. Av flera orsaker till olyckan så är nog tyvärr hojjen i sig en stor del, det är nog så att den börjar bli för extrem och att nu 1000 cc kommer kanske får en viss hejd på denna utveckling under en period. För som Stoner sa själv, han kör hellre ännu fortare rakt fram och lite långsammare i kurvorna än den utveckling som är idag med 800cc. Efter flera år med mindre och mindre olyckor har under 800 eran olyckorna, vad det verkar, ökat igen och nu till en tragisk punkt.

R.I.P Super Sic.

Läste någonstans att man gjort 800cc lite instabila i maxfart med vilje, eftersom hastigheterna ökat så mycket de senaste åren (Dani 349km/h förra året).

Men det måste vara en svår avvägning angående bestämmelserna för hojarna, vill man tappa grepp i kurvorna eller får ner farten innan kurvorna?

Hur som helst oerhört tragiskt, satt själv och kolla med min trettonåriga son. Han var väl inte riktigt lika impad efteråt att hans pappa körde hoj...

Sedan måste jag också bespotta Aftonbladet, alla sporter som inte är riktigt rumsrena = läs lite farliga (som motorsport eller för den delen t.ex. kampsport), blir nästan bara omskrivna när det är olyckor.

För om åren var tidningarna beroende utav sina prenumeranter, och kunde dessutom satsa mer på journalistiken. Man undersökte betydligt mer fakta innan det gick i tryck. Idag handlar det mer om att komma med sensationsjournalistik för att på så sätt kunna sälja mer lösnummer.

Den enda anledningen är ju förstås för att få fler läsare för då kan man ta mer betalt för annonserna!
 
...800 cc...för extrem nedläggs vinkel...förarna skrapar knäna enbart genom att vika ner hojjen utan att vinkla ut knät från kåpan...
Inget nytt under solen.
 

Bifogat

  • doohan9209.jpg
    doohan9209.jpg
    71.1 KB · Visningar: 180
  • kevin-schwantz-old-school-560x432_143.jpg
    kevin-schwantz-old-school-560x432_143.jpg
    65.3 KB · Visningar: 186
  • curvare-doohan.jpg
    curvare-doohan.jpg
    46.7 KB · Visningar: 178
  • 252563.jpg
    252563.jpg
    15.6 KB · Visningar: 183
Om det är någon som skulle sluta med racing iom denna olyckan så är det nog Gresini. Teamet kommer inte köra racet på Valencia och inte heller testerna efter.

En förare som är mitt inne i sin sport och ger allt och lite till kan bita ihop och lämna sånt bakom sig när det väl blir race. Det är dom vana vid med allt annat i sina liv att kunna stänga det ute för att kunna prestera. Men den tiden är för längesedan för Gresini själv som numera är teamchef. Blir ett jobbigare läge med sponsorer med.
 
Nej, men sen var det kanske fler olyckor förr? Vad vet jag...

Men nu med 1000cc kanske det blir säkrare i det avseendet?

Förra dödsfallet i MotoGP-klassen var med en 990cc.

Dom olyckorna som skett senaste året i GP med Marco Simonchelli, Shoya Tomizawa och Peter Lenz har inget med någon typ av hoj att göra. Alla var på olika hojar men blev påkörda av dom bakom. Det är en typ av olycka som ingen vet hur man ska få till en lösning på.

Skulle hög kurvhastighet vara = farligt skulle 125 vara farligast. Så är det inte.

2009 var nog rekordåret med antal krascher om jag minns rätt. Men det hade mest att göra med att det var många regnrace det året.
 
Last edited:
Förra dödsfallet i MotoGP-klassen var med en 990cc.

Dom olyckorna som skett senaste året i GP med Marco Simonchelli, Shoya Tomizawa och Peter Lenz har inget med någon typ av hoj att göra. Alla var på olika hojar men blev påkörda av dom bakom. Det är en typ av olycka som ingen vet hur man ska få till en lösning på.

Skulle hög kurvhastighet vara = farligt skulle 125 vara farligast. Så är det inte.

2009 var nog rekordåret med antal krascher om jag minns rätt. Men det hade mest att göra med att det var många regnrace det året.

Jo det är jag med på. Men om man ser till Sics olycka så började det ju med att han fick en lowsider... eller en "misslyckad" sådan. Ingen aning nu men sådana olycker kanske blir färre? Enligt Stoner så verkar det som det. De kan köra lugnare i kurvorna och gazza på rakorna.

125:orn kanske har snabb kurvhastighet i relation till hastigheten på rakorna, men kör de verkligen lika snabbt i kurvorna som 800:orn?
 
Som att skriva "Här ser trädet vid sidan av vägen till att mannen som kör in i det dör".
 
Jag är impad över att fo-pollsreportern lyckades undvika att stava klassnamnet 'MotorGP'.
Visserligen blev det 'Moto GP' istället för 'MotoGP', men det är imponerande ändå för att vara fo-pollsreporter.
 
Dom har väl en satans förmåga att uttrycka sig som ena jävla arslen. :gnissla Nää..nu ska jag skicka in en protest.

Blir en ledsen när man tänker att Simoncelli inte finns mer. Hur snabbt ett liv kan släckas. Ena sekunden levande...i nästa. Inget. :(

Ja det är förjävligt.

Har du ngn länk där man kan skicka in en protest? Ska oxå göra det, jävla svin..
 
skall också

tänker på han och hans anhöriga.....jävligt hemskt det som hände


Var anmäler man tidningen? höll på att spy rakt upp och ner när ja läste skittidningen
 
Det resonemanget hade fungerat om det gick ut på att köra varvet på en idealtid.

Yup..

Krascher kommer alltid förekomma i en sport som går ut på att vara så nära gränsen utan att just krascha. Vore det lätt att köra fort utan att krascha skulle jag också va proffs. :tungan


Men går det förskjuta riskerna för olika typer av kracsher på nåt sätt? En lowsider (utan att få halv-fäste som för trådens orsak) gör ju oftast mindre ont än en highsider osv.. Banor kan designas så man inte riskerar att krascha sig in i racingline vare sig körandes eller glidandes osv..
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top