Simoncellis olycka, död och konsekvenser

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Banor kan designas så man inte riskerar att krascha sig in i racingline vare sig körandes eller glidandes osv..

Om man tittar på just denna olycka, så har jag svårt för att se hur man skulle designa en bana som förhindrar det.
Är man kvar på banan utan kontroll, så är det farligt.

Clampster

Mer Vrid
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
XR600R -94
Fy fan för Aftonbladets rapportering/bildval...skickat in ett mail till artikelförfattaren med några väl valda åsikter.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om man tittar på just denna olycka, så har jag svårt för att se hur man skulle designa en bana som förhindrar det.
Är man kvar på banan utan kontroll, så är det farligt.

Just denna ja, absolut. Jag syftade mer på summan av sättet folk åker av på.

Kollar man gamla race på 05-00 så är säkert andelen krascher av olika slag förskjutna gentemot hur det ser ut idag.

Just det här är lika dumt som idiotiskt, men skulle man reglera framdäcken till att ha hyfsat pissigt fäste skulle de väl oftast lowsida av och just den här olyckan hade inte hänt.

Inte en bra lösning, men det kanske är dags att fundera på reglementet även för hojarna lite längre i säkerhetsperspektiv också.

Samtidigt har vi vadå, ca 1-2 dödsfall per år totalt inom RR? Hur tragiskt det än är när någon dör, så kanske man får inse fakta att det händer då och då. Nu var det en världsstjärna och hjälte och då tar det hårdare, hade det varit en medioker supersport-pilot från australien kanske vi inte ens hört om det.

Som du säger finns vissa faktorer som är svåra att komma ifrån så fort det är race, man kanske får sörja och acceptera helt enkelt (även om förbunden inte kan se det så kanske).

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Läste någonstans att man gjort 800cc lite instabila i maxfart med vilje, eftersom hastigheterna ökat så mycket de senaste åren (Dani 349km/h förra året).

Det här skulle jag vilja se källa på. Känns inte som att det är rätt väg att gå för att höja säkerheten så länge det går ut på att komma runt banan på minsta möjliga tid.

jetson

Guest
Fy fan för Aftonbladets rapportering/bildval...skickat in ett mail till artikelförfattaren med några väl valda åsikter.

Jag uppmanar alla att bojkotta Aftonbladet, det finns ingen anledning att läsa den skiten. Sluta länka till och sluta klicka på AB-länkar. Låt skiten självdö (hemsidan är som en resa till 90talet för fan, vidrigt), jag skäms över att jag några år sen regelbundet var inne på AB. Mer fördummande tidning existerar nog inte.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv

Agerar du likadant när de rapporterar från krigsområden, andra dödsfall, händelser?

Börjar gå lite för långt nu tycker jag. Olyckan var tragisk nog som den var, men allt snack om hur blaskorna rapporterar om det, bojkott av ditten och datten är fan patetiskt.

MC Doktorn

Guest
Det här skulle jag vilja se källa på. Känns inte som att det är rätt väg att gå för att höja säkerheten så länge det går ut på att komma runt banan på minsta möjliga tid.

Den källan är som mycket här, taget ur luften.

Kändes lite som att Sic fick jobba lite mer i kurvorna pga hans storlek där "småkillarna" som Ped kanske hade fördelar i acc, däckslitage och aerodynamiskt?

Tror han hade passat perfekt på en tusenkubikare, men tyvärr :(.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Eller så blir det kanske tvärtom. Rossi ger allt och lite till nästa år för att hedra Simoncelli.

Exakt! :tummenupp

Det här tar naturligtvis hårt på Rossi precis som det hade gjort på vem som helst, men man får inte glömma att detta är elitidrottsmän i absolut högsta världsklass. Man kommer inte till den nivån, oavsett sport, bara på talang utan ett det krävs också ett otroligt driv och en sjuhelvetes tävlingsinstinkt som vi vanliga mediokra kanske har svårt att förstå. Detta i kombination med att de redan vet om riskerna och en stor kärlek till sporten gör att jag tror (hoppas iaf) att Rossi kommer igen.

Annars är det ännu ett hårt slag för MotoGP. De två största profilerna borta.

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Hoj
ZX9-R och FZ750
Agerar du likadant när de rapporterar från krigsområden, andra dödsfall, händelser?

Börjar gå lite för långt nu tycker jag. Olyckan var tragisk nog som den var, men allt snack om hur blaskorna rapporterar om det, bojkott av ditten och datten är fan patetiskt.

Lite känslor för blaskan kanske..:D

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Den källan är som mycket här, taget ur luften.

Kändes lite som att Sic fick jobba lite mer i kurvorna pga hans storlek där "småkillarna" som Ped kanske hade fördelar i acc, däckslitage och aerodynamiskt?

Tror han hade passat perfekt på en tusenkubikare, men tyvärr :(.

Jag vet, han var mitt hopp för nästa år för att utmana dvärgtrojkan. Fan, jag älskar hans körstil. Kanske för att man är lång (dvs över 160cm) själv. Lite som Ljubo Vranjes fast tvärtom.

Känns tomt :(

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S

Är väl inte riktigt samma sak, och inte sett speciellt "köttiga" bilder på löpsedlarna när det handlat om krig heller.

Gör en mer rättvis jämförelse, säg att en omtyckt fotbollsspelare blivit överkörd av en bil och omkommit och det hela hade fångats av nån på video, eller CCTV eller liknande.

Hade de då klistrat upp en bild där man ser han bli krossad av bilen med nån käck rubrik som "här blir fotbollsspelare XXXX krossad av en volvo"

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Var är det köttiga i dessa bilder då? Rätt mild bild från en olycka bortsett från att samtliga nu vet att han dog där.

Förstår om det gör extra ont att se det när man är ett fan. Tycker inte heller det är så värst lustigt. Men jag kan välja att inte titta.

Och som sagt. Tidningarna lever på att sälja lösnummer, och ja deras metoder går inte alltid hand i hand med vad den stora/lilla massan tycker. För vi har väl ändå tryckfrihet i Sverige fortfarande?

Tror ni det gör nån stor skillnad att låta bli att klicka på Aftonbladetlänkar?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är väl inte riktigt samma sak, och inte sett speciellt "köttiga" bilder på löpsedlarna när det handlat om krig heller.

Gör en mer rättvis jämförelse, säg att en omtyckt fotbollsspelare blivit överkörd av en bil och omkommit och det hela hade fångats av nån på video, eller CCTV eller liknande.

Hade de då klistrat upp en bild där man ser han bli krossad av bilen med nån käck rubrik som "här blir fotbollsspelare XXXX krossad av en volvo"

När en bollsparkare vrider knät ur led och blir sparkad i huvet samtidigt så slås det upp på EXAKT samma sätt.

Vi riskerar mer än de som klarar sig med en boll, och då blir bilderna grövre också.

Sen ska vi nog tvärtom klicka som fan på alla de här länkarna när det för en gångs skull skrivs öht om RR så att de fattar att det faktiskt finns en publik och ett intresse. Om inte ens en hjältes dödskrasch kan skapa läsare, hur förväntar du dig att AB ska välja att skriva om ett mediokert SM då?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Så länge jag kan minnas har seriösa TV-bolag och tidningar undvikit att visa repriser på dödskrascher och bilder. Dagens media verkar skita fullständigt i det och kör på med så smaskiga bilder de kan.

Jag tillhör kanske den lilla skaran som inte vill se en blodig Kaddafi be för sitt liv och sedan bli ihjälslagen. Sånt har jag sluppit tidigare men Aftonbladet och Expressen verkar tävla i vem som kan hitta och länka till den vidrigaste filmen när något hemskt har skett.

Som någon skrev någonstans, undra om Jan Helin hade uppskattat att få se ett av sina barn mosas under en buss på aftonbladet.se...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Liknar lite hur Aftonbladet prompt skulle visa så blodig bild som möjligt av Gadaffi... Problemet är ju att de får ut det de vill, vilket är att fler läser artiklarna. De skiter blankt i moralkakor.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Var är det köttiga i dessa bilder då? Rätt mild bild från en olycka bortsett från att samtliga nu vet att han dog där.

Förstår om det gör extra ont att se det när man är ett fan. Tycker inte heller det är så värst lustigt. Men jag kan välja att inte titta.

Och som sagt. Tidningarna lever på att sälja lösnummer, och ja deras metoder går inte alltid hand i hand med vad den stora/lilla massan tycker. För vi har väl ändå tryckfrihet i Sverige fortfarande?

Tror ni det gör nån stor skillnad att låta bli att klicka på Aftonbladetlänkar?

Jag håller med dig. Jag hittar inget i Aftonbladets rapportering som är speciellt upprörande. Visst, rubriken på löpet är tillspetsad, men den antyder inte att han körde på sin vän med avsikt.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...