Simoncellis olycka, död och konsekvenser

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
mycke tragiskt (rip).

hoppas detta inte får allt för negativa konsekvenser för hojåkandet (det är ju tyvärr bara vid sånna här tillfällen som sporten uppmärksammas).

ingen som hört nåt uttalande från edwards?
 

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Västra torup
Hoj
kawasaki zx12r -01
Varför göra det till ett speculationsämne??
Låt honom vila i frid.
Låt de sörjande sörja och låt det va....

ledsen att behöva säga det men det blir inte mindre hemskt bara för att man stoppar huvudet i sanden o vägrar prata om vad som hänt.
han blir väl inte van hedrad bara för att man diskuterar olyckan ,han vilar väl i frid ändå.
skulle man vägra prata o utreda olyckor skulle ju ingenting förbättras
och en sådan här olycka skulle kanske hända igen(t,ex att remmen går av på ett så dyrt märke i en sådan kritisk situation.)

vad beträffar de andra förarnas skuld finns det inget att säga om,alla gör nog allt de kan för att inte köra på en kamrat.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Det är väl naturligt och mänskligt att söka förklaringar och orsaker när något så hemskt har hänt. Ingen vill väl tro att det ska behöva sluta så illa, för någon.

Men innan man börjar skylla Simoncellis död på AGV kanske man skall ta sig en funderare på om det ändå inte kan finnas tillfällen då våldet helt enkelt är för stort, oavsett vilken hjälm man använder. Är det dessutom helt omöjligt att tänka sig att en hjälm vid vissa situationer kan göra större skada om den sitter kvar på huvudet? Det finns en gräns för hur stora krafter nacke/hals klarar av.

Jag tror att en utredning av olyckan kommer avslöja eventuella brister i säkerheten. Vi kan nog bara bidra till spekulation och jag vet inte om situationen blir så mycket bättre av det.


Franco Uncini 1983 Assen TT:
[YOUTUBE-ID]OoGwwaLk7g0[/YOUTUBE-ID]

Franco Uncini sitter idag som förarrepresentant i MotoGP Safety Commission.
http://www.motogp.com/en/MotoGP+Basics/safety
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Terapeutiskt kan det vara korrekt att den här tråden finns. Det är INGEN hyllning. Marco var en älskad kille och racingstjärna av många. Att bara ta att han dött utan att få tänka, prata och diskutera händelsen är lika fel som att denna tråd inte ska få finnas.

Man kan se av hur han blev påkörd, både på nedre delen av kroppen, men även över huvudet, att sådant klarar inte en kropp av. Man slits så mycket att man börjar blöda på många ställen i kroppen och det klarar inte kroppen av.

Marco dog troligen direkt, men man ville självklart försöka återuppliva honom. Men det var lönlöst :(

Jag är fortfarande skärrad över att han gått bort. Så tragiskt.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Klart det ska diskuteras. Spekulera kring händelseförloppet kan vi kanske skita i men spekulera kring huruvida Rossi kommer lägga av eller inte är ofrånkomligt och intressant.

Tanken slog mig direkt när dom filmade Rossi i boxen efter krashcen.
Att han kanske lägger av nu.

Även om ingen skuld kan läggas på varken honom eller Edwards. Undrar man ju ändå hur det blir med motivationen.

Är uppriktigt ledsen över Simoncellis bortgång. Känner sorg och bedrövelse. Och jag önskar att det inte vore sant. Bara en hemsk mardröm. :(

Ang. olyckan är det osannolika omständigheterna som gör att den får ett sådant tragisk slut. Och ibland är det tyvärr så. Att det osannolika inträffar.

//M
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ett ryck som gör att hakremmen slits av är nog att jämställa med en hängning.
Ögonblicklig död.
Förmodligen blir det diskusisioner om självutlösning, men det är naturligtvis oerhört svårt att få till en rem som löser ut endast när den skall.
Runtirunträjsing ÄR inte, och kommer aldrig att bli, helt riskfritt.
Tragiskt, men i mina ögon en acceptabel risk med tanke på hur många som tävlar och hur få allvarliga olyckor som förekommer.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Såg racet hemma och dom säger att han är vid medvetande men mycket svårt skadad, sen dödsförklarades han den 23:e som var dagen efter olyckan. Vila i frid Marco Simoncelli!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Såg racet hemma och dom säger att han är vid medvetande men mycket svårt skadad, sen dödsförklarades han den 23:e som var dagen efter olyckan. Vila i frid Marco Simoncelli!
Eh, 23:e var igår Söndag. Även i Malaysia under 24 timmar. Anledningen dom troligen sa att han var "vid medvetande" var troligen bara för att inge hopp till fans.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris


Rubrik på klassiskt AB-manér..

Annars känns faktiskt artikeln så seriös man kan förvänta sig när den är skriven av någon som inte kör själv.

Kanske en morbid tanke nu, men jag önskar ändå att så många som möjligt klickar på dessa länkar för att visa AB att det faktiskt finns ett intresse för RR, vilket skulle kunna göra nån form av nytta för framtiden.


I övrigt en mörk helg för motorsporten, masskrasch i Indycar: Dan Wheldon dog också i helgen.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/article13813525.ab
 
Last edited:

bebis_ann

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Falköping
Hoj
Yamaha TZR 125
Måste bara uttrycka min avsky mot Aftonbladets löpsedel idag... Hur man än ser på det hela så gör det inget bättre att skylla Rossi för en olycka som alla som såg det i realtid vet var helt oundviklig!!! Hur faan kan dom med!!! Han har det helt säkert svårt nog ändå....

Blir riktigt illamående över aftonbladets sätt att hantera det hela...
Men jag har ju reflekterat tidigare över hur denna tidning verkar avsky motorcyklister... så är väl knappast förvånad...
 

MC Doktorn

Guest
AB vrider det hela som att man tolka det att Rossi bär skulden.
Villket självklart är helt åt helvete fel men längre ner finns rubriker som riskerna med sporten.

Det tråkiga efterspelet är att hitta någon skyldig men jag tror han känner en stark olust och skulle inte förvåna mig om han avstår nästa race i Valencia av respekt.

Vad händer med Rossi och Gresini teamet nu är frågan jag ställer mig.
Vilka konsekvenser kan man räkna med? förutom dom massmediala sensations budskapen utan respekt.
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Tänker du WSBK nu, med dubbla race?...

Moto GP kör ett race per tävlingshelg..
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
På den ivägrullande hjälmen såg det ju ut som att hakremmen hade lossnat från ena sidan. Om den inte hade gjort det så borde rimligen förutsättningarna för en lycklig utgång varit väsentligt bättre.

Känns som att dimensionering av hakremsinfästning ingår i någon godkännandestandard för AGV som för alla andra fabrikat, men gissningvis följer en "Lex-Sic" med högre ställda krav på den detaljen.

I övrigt... :( :( :(


När ett däck träffar en hjälm blir det en otrolig kraft. Däcket är tillräckligt klibbigt och suger tag i hjälmen.
Enda möjliga sättet att komma ifrån det är en grind framför däcken, ala isracing och rondellsågar...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top