Simoncellis olycka, död och konsekvenser

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Är obehagligt som fan o se hans livlösa kropp glida sådär på asfalten direkt efter att han blivit påkörd. I synnerhet när hans ansikte dras mot asfalten.
Fy.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Men alltså, den där Anna skriver att Marco ramlade, "tappade" sin hjälm och blev överkörd. Hon skriver verkligen tappade.

Jag var tvungen att maila henne, men inte om just detta. Jag läste i hennes Dan Wheldon-artikel och hittade ett annat dumt fel som jag känner ska rättas.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Googleöversatt en riktig journalists arbete antagligen.

Selektivt, naturligtvis. Må aftonbladet och dess medarbetare koka i olja.

• Gilla
Reaktioner: Lx3

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det är ingen idé att irritera sig över "journalisters" arbete i fo-pollens förbannade land. Här är det alltid OK att skicka en rörmokare för att utföra elarbeten, typ. Låt idioterna hålla på.

De första rapporterna som meddelade att Simoncelli var vid medvetande betyder i princip bara att det fanns en puls och att han reagerade på beröring och ljus.
När han sedan lägger av i ambulansen är det i praktiken slut, även om man tydligen intuberade och satte toraxdrän under tiden som hjärtmassagen pågick.

Jag är mitt i all bedrövelse glad över att få slippa se Super Sic som en grönsak i en rullstol. Det är med stor sannolikhet en sådan han hade blivit om han lyckats överleva.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Aftonhoran gör en ju spyfärdig över deras sätt att rapportera.. Helt galet att man de komer undan med dylikt.

Man undrar ju om nackskydd/airbag av något slag ev. skulle hjälpt?
Förmodar att med denna nivå av våld och hastighet så vet i attan om det funkat.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
En väldigt karismatisk och framförallt talangfull förare som får lämna in, oerhört tragiskt. Det är så man blir äcklad av AB's rapportering med tanke på att dom inte skrev ett skit förra helgen när Stoner, på födelsedagen, vann VM på hemmabanan.. Dock känns inte rapporteringen ens som en parentes när man sätter det i relation till vad som faktiskt hände, Simoncelli avled, fy fan vad hemskt!

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Om jag får vill jag komma med en lite annan vinkling,,detta är en fundering jag hade tänkt publicera i går morse innan racet men blev avbruten för att se MotoGp,,,,,,

Ang kraschen i Indycar och nu MotoGp,,kommer ni eller er familj att se annorlunda på er hobby efter olyckan jämnfört med innan..
Min sambo o jag har tidigare diskuterat detta och så även nu och vi ser det som så att man måste få leva innan man dör och risken att drabbas på banan är inte större än att drabbas på vägen dit.
Kommer ni att tänka annorlunda nu...

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det var en deppig dag igår, just att se en olycka i direktsändning på det där sättet och att man själv har tävlat gjorde att det kändes närmare på nåt sätt..

Väldigt starkt om Rossi orkar fortsätta men det är ju en sak att säga det och en sak att göra det men det här är ju killar med stark vilja och starkt psyke.

Någon som sätt någon ny info om eller uttalande från Edwards?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Någon som sätt någon ny info om eller uttalande från Edwards?

...........................

Colin Edwards@FB skrev:
“Thanks to everyone for ur support at this time :( Very sad to see a friend pass in any case. I’m holding up ok mentally, it was a very tragic accident :( Physically, besides a dislocated shoulder & ligaments involved, think both wrists & left heel have fractures too, getting X-rays on Wednesday. I feel sad for the whole MotoGP community right now, my heart is heavy for everyone affected, from family to fans. God speed my friend, u will be missed.”

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det är väl naturligt och mänskligt att söka förklaringar och orsaker när något så hemskt har hänt. Ingen vill väl tro att det ska behöva sluta så illa, för någon.

Men innan man börjar skylla Simoncellis död på AGV kanske man skall ta sig en funderare på om det ändå inte kan finnas tillfällen då våldet helt enkelt är för stort, oavsett vilken hjälm man använder. Är det dessutom helt omöjligt att tänka sig att en hjälm vid vissa situationer kan göra större skada om den sitter kvar på huvudet? Det finns en gräns för hur stora krafter nacke/hals klarar av.

Jag tror att en utredning av olyckan kommer avslöja eventuella brister i säkerheten. Vi kan nog bara bidra till spekulation och jag vet inte om situationen blir så mycket bättre av det.

Luccinelli blev påkörd och tappade hjälmen utan att hakremmen hade gått upp, man konstaterade att hans hjälm var förstor och gick att dra av utan att knäppa upp den. Man tog tag bak i nacken och drog av hjälmen framåt och det var många som fick byta hjälmstorlek efter den händelsen. Såg på VM Anderstorp när de besiktade hoj och utrustning hur de drog i hjälmarna för att se om de gick att få loss.

Ni som skriver bra grejer här om Aftonbladets osmakliga rapportering, skriv gärna en kommentar till artikeln också :tummenupp

EDIT: http://fotboll.expressen.se/internationellt/1.2601598/inter-profilerna-hyllar-den-dode-foraren

Man kan ju låta bli att dra in AB, TV4 och andra eftersom alla vet om deras okunnighet om motorsport överhuvudtaget. Det handlar ju om Simoncelli och inte hur media vinklar sina artiklar.

Last edited:

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...