Silly Season WSBK/SS

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Kagayama kör två st K5 med vissa '06-kitdelar. Bara Corser som fått nya hojen än.

sandstream skrev:
Corser kör med K6:an och har uttalat sig om den men om även Kagayama gör det har jag inte hittat någon info om.
Det borde väl ändå vara rätt troligt att de övergett K5:an då det bara är någon månad kvar till första racet.
Jag har för mig att jag läste att han körde den gamla hojen första dagen, men jag kan lika gärna ha helt fel...

Nyteknik skrev:
Han har förstås fått frågan om VM i både Superbike och GP flera gånger men jag är osäker på hur han brukar svara. Mitt ganska dåliga minne säger mig att han säger att han inte har något att bevisa, trivs i USA etc.

...

Är så han brukar svara ja. Han har sagt att han stannar i AMA tills han drar sig ur och istället satsar mera av sin tid på sin firma i Australien som importerar Yoshimura, Joe Rocket mm.

Sista dagen var blåsig så det blev Mladin som var snabbast på detta 4-dagars testet.

Bästa tiderna alla dagar
1. Mladin 1:32:2
2. Corser 1.32:79
3. Martin 1.33:40
4. Kagayama 1.33:68
5. Abe 1.34:5
6. Gimbert 1.34:6
7. Nakatomi 1.35:1
8. Jones 1.35:6

Last edited:
Axxexs skrev:
Kagayama kör två st K5 med vissa '06-kitdelar. Bara Corser som fått nya hojen än.
Okej :tummenupp
Enligt Corser så är ju den K6:a han har klart bättre än K5:an när det gäller motorn, bättre vrid och acceleration, så då kanske det inte är så illa kört av Kagayama ändå.

sandstream skrev:
Enligt Corser så är ju den K6:a han har klart bättre än K5:an när det gäller motorn, bättre vrid och acceleration, så då kanske det inte är så illa kört av Kagayama ändå.
Men är inte K5 och K6 samma sak, borde inte då resultatet med alla trimprylar bli detsamma?

Corser hade bl.a den nya Mitsibishi $350.000 elsystemet på sin hoj. Var nog den som mest gjorde att hojen hade bättre motorkaraktär. Vissa trodde den kunde innehålla Launch Control men alla startträningar han gjorde sista dagen jobbade han mycket med kopplingen och motorn lät inte annorlunda, enligt dom som kollade på träningarna där.

Chefen på Ducati Corse, Paolo Ciabatti, svarar om dom senaste ryktena att Checa skulle kunna ersätta Lanzi, som då hade fått hoppa över till SC Caracchi:

“It is completely untrue, We have never even considered this possibility. Our plans for Superbike in 2006 have been put in stone a long time ago. Some time ago we rejected the possibility of Max Biaggi becoming a Ducati rider in World Superbike because we did not have the facility or resources to add another factory bike to our plans even then. If we could not do it for Biaggi then we are certainly not able to do it for anyone else now.”

“In Troy [Bayliss] we already have an experienced rider, so why would we want another? Are we creating a grandfather team? All the other riders mentioned are great talents of the present, but we firmly believe that Lanzi is the future. He is young, only 24 years, fast, already a race winner and Italian, which is very important. We have not had a top level winning Italian rider on a factory Ducati for many years.”

Max Neurkircher utan styrning rapporterar nu Crash.net också:
http://www.crash.net/news_view.asp?t=Neukirchner-out--Barros-poised-to-join-&cid=5&id=124171

Även teamet medelar att man kör utan Max.
http://www.klaffi.at/

Last edited:
Axxexs skrev:
Chefen på Ducati Corse, Paolo Ciabatti, svarar om dom senaste ryktena att Checa skulle kunna ersätta Lanzi, som då hade fått hoppa över till SC Caracchi:

All the other riders mentioned are great talents of the present, but we firmly believe that Lanzi is the future. He is young, only 24 years, fast, already a race winner and Italian, which is very important. We have not had a top level winning Italian rider on a factory Ducati for many years.”[/I]
]

Ciabatti har så rätt, Lanzi är en man med framtiden för sig, närmast så vinner han SBK i år.

Neutral skrev:
Men är inte K5 och K6 samma sak, borde inte då resultatet med alla trimprylar bli detsamma?
Jo, det är samma hoj men Suzuki-fabriken har ju haft ett helt år på sig att hitta ett par hästar till.
R2 skrev:
Ciabatti har så rätt, Lanzi är en man med framtiden för sig, närmast så vinner han SBK i år.
Vinner tror jag inte att han gör men han imponerade stort på mig förra året :)

Angående Suzukis nya "elsystem" från Mitsubishi (som kostar 21 gången mer än själva hojen, om man köper en vanlig K6:a) så körde de tydligen utan traction- och anti wheelie-control förra året

sandstream skrev:
Jo, det är samma hoj men Suzuki-fabriken har ju haft ett helt år på sig att hitta ett par hästar till.

Magny-Cours var 10 oktober,
dvs lite drygt ett kvartal sen.
Inte håller de på bitarna.

gthyni skrev:
Magny-Cours var 10 oktober,
dvs lite drygt ett kvartal sen.
Inte håller de på bitarna.
Kan nog delvis vara sant.
Sitter fast i tänkandet att de startar och slutar med samma hoj, som om det vore en standardklass :gnissla

sandstream skrev:
Men håll med om att de prylarna skulle ge lika mycket på en K5. Det var min poäng. K5:an och K6:an måste ha varit olika konfigurerade i praktiken men de hade inte behövt vara det så det hade väl varit lämpligare att säga att "årets tävlingshoj är bättre". :)

Neutral skrev:
Men håll med om att de prylarna skulle ge lika mycket på en K5. Det var min poäng. K5:an och K6:an måste ha varit olika konfigurerade i praktiken men de hade inte behövt vara det så det hade väl varit lämpligare att säga att "årets tävlingshoj är bättre". :)
Visst hade de gjort samma sak på K5:an.
Det nya elektroniska systemet som nämns på förra sidan har nog också betydelse för hur K6:an beter sig.

Så här sa Corser om Max och de andra förarna från MotoGP på en presskonferens i samband med testerna på Philip Island:

"I know there is talk of Biaggi coming to our team. He might be riding a Suzuki, but he definitely won't be in our box.

It's all interesting, they (the MotoGP riders) have lost their rides and are all looking for a job. Before they said Superbikes suck, now it is the best championship in the world.

Neutral skrev:
Stämmer inte det sista uttalanden rätt bra in på honom själv..?
Precis. Den som har livnärt sig på roadracing tillräckligt länge för att ha haft möjlighet att visa sig värdig en plats i 500 eller MotoGP men kör Superbike ÄR bitter oavsett vad denne säger i intervjuer.

sandstream skrev:
Så här sa Corser om Max och de andra förarna från MotoGP på en presskonferens i samband med testerna på Philip Island:

"I know there is talk of Biaggi coming to our team. He might be riding a Suzuki, but he definitely won't be in our box.

It's all interesting, they (the MotoGP riders) have lost their rides and are all looking for a job. Before they said Superbikes suck, now it is the best championship in the world.
There's not enough money in this world that could ever compensate having his beard in our pitbox. :hihi

Nyteknik skrev:
Precis. Den som har livnärt sig på roadracing tillräckligt länge för att ha haft möjlighet att visa sig värdig en plats i 500 eller MotoGP men kör Superbike ÄR bitter oavsett vad denne säger i intervjuer.
För Skägget är ju inte bitter? "I'll be in MotoGP, it's guaranteed". Jo tjenare. Vilken loser.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul