Silly Season WSBK/SS

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Gustav O skrev:
Ska man köra i "fabriksteamet" så vill man ju ha fabriksgrejor.
Jag tror inte Max kommer köra någon serie 2006 men igen 2007.
Vad tror du att det blir då?
WSBK eller något nytt team i MotoGP?

Gustav O skrev:
Ska man köra i "fabriksteamet" så vill man ju ha fabriksgrejor.

Jag tror inte Max kommer köra någon serie 2006 men igen 2007.
Vore synd som tusan om han inte kör i år eftersom det nog kan vara svårt att komma igen till 2007. Det skulle vara verkligt roligt att se honom i WSBK. Har någon GP-förare på den här nivån bytt tidigare och hur gick det i så fall?

@ valmers: frågan är inte ställd till dig så kommentera den inte är du snäll.

Bingo skrev:
Vore synd som tusan om han inte kör i år eftersom det nog kan vara svårt att komma igen till 2007. Det skulle vara verkligt roligt att se honom i WSBK. Har någon GP-förare på den här nivån bytt tidigare och hur gick det i så fall?
Flera GP-förare har på senare år bytt till WSBK: Abe, McCoy, Laconi, Nieto, Haga. Men jag tror ingen har gjort come back i GP efter att ha slickat såren i WSBK. Har någon varit mästare (eller runner-up) i både GP och WSBK? Inte så vitt jag vet.

Edit: Med tanke på att de namn som jag räknar upp ovan är långt ifrån lika meriterade som Biaggi är det mest synd men också lite konstigt att en av de absolut bästa i MotoGP inte får tillträde till ett av de bästa WSBK-teamen. Det vore en win-win-deal för både team, förare och publik. Räknar med inlägg från ni-vet-vem som förklarar att det team som engagerar Biaggi gräver sin egen grav. :rolleyes:

Last edited:
Nyteknik skrev:
Flera GP-förare har på senare år bytt till WSBK: Abe, McCoy, Laconi, Nieto, Haga. Men jag tror ingen har gjort come back i GP efter att ha slickat såren i WSBK. Har någon varit mästare (eller runner-up) i både GP och WSBK? Inte så vitt jag vet.
Har någon av de nämnda hört till den absoluta eliten i 500/GP-sammanhang?

Edit: Oki.

Last edited:
Bingo skrev:
Har någon av de nämnda hört till den absoluta eliten i 500/GP-sammanhang?

Edit: Oki.
För sakens skull: McCoy tillhörde som du vet verkligen den absoluta toppen i 500, men när han bytte till WSBK hade hans stjärna dalat en del. Vi får fortsätta undra hur en av de främsta i MotoGP hade klarat sig i WSBK.

Nyteknik skrev:
Har någon varit mästare (eller runner-up) i både GP och WSBK? Inte så vitt jag vet.
Det är ett tag sen men den som lyckats bäst är väl John Kocinski;
1990 1:a 250 GP
1994 3:a 500 GP
1997 1:a SBK

Senaste om Biaggi är att han bara kommer köra ett race för Corona Suzuki i år på Monza. Om det ska bli något alls hänger på att Biaggi kräver identiskt material som Corser och att man inte löst problemet med Showa då. 2007 ska det bli full säsong för Biaggi för Corona Suzuki om allt går vägen.

Max ryktas även köra Midland F1 i år som deras tredjeförare på fredagstesterna. Max har numera hjälp av managern Enrico Zanarini, som också jobbar för Giancarlo Fisichella.

Last edited:
PNCorse Ducati lämnar återbud till WSBK då man inte fått in tillräckligt med sponsorpengar. 2004 års European Superstock 1000 mästaren Lorenzo Alfonsi står nu utan styrning.

Dom nya förbättringarna på Philip Island gör nu att ägarna till banan, Linfox Group, kommer öka banhyran så pass så att man inte tror sig ha råd att köra race i WSBK där 2007. Rykten går att WSBK bara kan komma att köra på Europeiska banor 2007. I Australiska SBK har man redan strukit PI pga dom höga kostnaderna för banhyran.

Max Neukirchner kommer köra för Team Pedercini med en Ducati 999 '05 i WSBK. Han kommer vara med på dom 2 kommande WSBK-testerna på Cartagena och Valencia.

This just in from World Superbike:

PRESS RELEASE

2006 SBK CORONA EXTRA SUPERBIKE WORLD CHAMPIONSHIP®

ALEX BARROS JOINS HONDA FOR THE 2006 WSBK?

Rome, Friday 3rd February 2006

The prestigious Brazilian Alex Barros will be riding a Honda 1000 CBR RR Fireblade for the Austrian team Klaffi Honda in the 2006 SBK Superbike World championship.

Nu fattas bara Biaggi

Det sägs att Biaggi har skrivit på ett "letter of intent" som gäller i två år med Corona Suzuki. Ska han köra för annat team måste han köpa ut sig från det kontraktet eller vänta tills 2008. Vissa säger att han kommer köra racen på Monza i år för Corona Suzuki.

Max sier idag att; "we are considering a few options, but they are NOT motogp and they are NOT superbike. If nothing happens this year I hope to re-enter in 2007."

Så det är end of story egentlig, nu kan vi sluta diskutera Biaggi för i år..

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!