Servicekostnader

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag pajade en annan tråd genom att börja diskutera servicekostnaden på Ducati Scrambler 1100 så jag tänkte bryta ut det lite.
För länge sen fick jag en muntlig uppgift om cirka 6000-6500 kr för 1200-milaservice på IBC, men nu när jag bokade sa de att jag kunde räkna med 9-10 kkr. Möjligen neråt åtta om ingen ventil behövde justeras. Det kanske är jag som är snål, men det känns lite galet att servicen klart överstiger bränslekostnaden på cykeln.

Eftersom jag hade bokat i nästa vecka och milen bara är 1110 nu så avbokade jag. Det är alldeles för kostsamt att inte köra så precis det miltal som avses som möjligt.
Är det här normala siffror för service?
 
Jag fick pris på Bike på 20 k med rembyte o ventiler på en 1098,, så ditt pris är ju billigt
 
Min kostade typ 5500 för årsservice med tillägg för broms- och kylarvätskebyte. Samt alla de där kontrollpunkterna som bockas i protokollet.

Dyrt, ja. Har jag möjlighet att stå i fred att göra det själv, nej.

Men räknar man timkostnad och materiel med sociala avgifter, moms, lön, lokalkostnader mm. så förstår jag att det kostar. Körde eget som hantverkare för en evighet sen och på timdebiteringen blev inte mycket kvar till timlön.
 
Vi (kunderna som köper produkterna) kräver ju att de ska vara mer och mer effekt, häftigare bromsar, bättre (mer komplicerad) fjädring och all världen elektronik med 700 olika sensorer. Dessutom kräver ju världen och miljörörelsen att förbränningsmotorerna inte får släppa ut avgaser eller ljud. Vilket fördyrar/komplicerar produkterna något så in i h-vete...
Allt detta måste servas vilket innebär att om du vill sälja ett visst märke så kostar det skjortan att hela tiden skicka dina mekaniker på utbildningar, hålla reda på uppdateringar och köpa in fett dyra dedicerade datorer för felsökningen. Sen lägger vi på SwePace lista här ovan med allt det övriga med löner, skatter, avgifter, lokaler, försäkring, IT and so on...

Summa summarum, vi som konsument får pröjsa för nöjet att använda produkterna...

...fast 20 papp för en service börjar vara i värsta laget... ;)
 
Vi (kunderna som köper produkterna) kräver ju att de ska vara mer och mer effekt, häftigare bromsar, bättre (mer komplicerad) fjädring och all världen elektronik med 700 olika sensorer. Dessutom kräver ju världen och miljörörelsen att förbränningsmotorerna inte får släppa ut avgaser eller ljud. Vilket fördyrar/komplicerar produkterna något så in i h-vete...
Allt detta måste servas vilket innebär att om du vill sälja ett visst märke så kostar det skjortan att hela tiden skicka dina mekaniker på utbildningar, hålla reda på uppdateringar och köpa in fett dyra dedicerade datorer för felsökningen. Sen lägger vi på SwePace lista här ovan med allt det övriga med löner, skatter, avgifter, lokaler, försäkring, IT and so on...

Summa summarum, vi som konsument får pröjsa för nöjet att använda produkterna...

...fast 20 papp för en service börjar vara i värsta laget... ;)
...eller så blir det som min gamla 640sm.

Tidigare ägare tyckte nog att den var så okomplicerad att skruva själv så då gör man det utan vare sig kompetens eller momentnyckel. (Dunning-Kreuger i praktiken) Satan, vad hög verkstadsräkningen blev.

Det var väldigt hög milkostnad på den för mig när jag sålde och den gick som den skulle utan fulmek.
 
En snabb koll på IBC årsredovisning visar att de inte täljer guld. Som nämnts i åtskilliga trådar, att vara Mc handlare är nog inte helt enkelt.

Därmed inte sagt att jag tycker att närmare 10 k för en service vid 1200 mil är hiskeligt...
 
Man kan ofta spara någon tusenlapp på att klä av och på hojen själv om det är mycket kåpor och prylar som inte berörs av servicen men som tar tid.
Likaså olja och filter, kräver ju inte så stor insats mer än vanliga verktyg och någonstans att vara.
En tom spolavätskedunk att ta spillet i är ju bra såklart.
Jag förhandlar alltid om pris och vilket arbeta verkstaden gör och jag gör.
Sen får man spara kvitton mm för attvisa att service har skötts.
 
Jag har ju varken hög effekt eller en massa kåpor att flytta på för att komma åt min maskin så egentligen borde de ge mig en hög pengar som tack för att jag visar mig där. :p
Helt klart är det kostsamt att driva en hojverkstad och försäljning, men vad kostar det att serva en sporthoj när en basic cykel som min kostar så mycket?

Min "man-matte" säger att jag sparar in kostnaden på en Multistrada V4 på ett par år jämfört med Scramblern. Det tillkommer förstås ett mörkt visir så ingen ser en på den.
 
Man kan ju alltid begära en offert, och kika på den för att göra en bedömning.
Kollade på mina senaste fakturor, och jag har inte någonting att anmärka på, men då är ju allting specat också.
Betalade 1800kr för en årsservice, och 1700kr till för byte av framdäck.
Och det är klart, dom tar ju fullt butikspris för prylarna, där har dom en del marginaler som säkert behövs.
163kr/litern för oljan till exempel, men då betalar man bara för exakt mängd, och dom tar hand om spillet.
För arbetet betalade jag 1100kr för 1,1 timme , så det är klart att kostnaden säkert kan springa iväg när det blir många timmar.
Men materialet behöver man ju ändå, och jag orkar inte jaga allt på eBay eller utländska sajter, så jag köper olja, filter, bromsbelägg mm rakt över disk hos handlaren.
Man kan alltid få en trevlig pratstund och kaffe, så det blir som lite "payback" när man känner en sund relation till verkstaden.
Men när garantin har gått ut, då skruvar jag faktiskt själv, en årsservie till exempel är inga svåra saker på min hoj, i princip ett oljebyte och lite sunt förnuft.
Men på din Ducati Scrambler kanske det är några timmars timmars jobb att fixa med ventiljusteringen, och då far ju prisbilden iväg?
Jag tror att flera av dom tidigare inläggen har rätt i det att det är kostsamt att driva en modern verkstad idag, och då blir timpriset konsekvensen av det.
 
Jag skulle ju kunna tycka att det vore skönt med ett serviceavtal när man köper en ny eller nästan ny hoj.
Då slipper man planera för dom där tråkiga klumpsummorna.
Men det kanske finns handlare som erbjuder det??
 
Jag skulle ju kunna tycka att det vore skönt med ett serviceavtal när man köper en ny eller nästan ny hoj.
Då slipper man planera för dom där tråkiga klumpsummorna.
Men det kanske finns handlare som erbjuder det??
Då är du ju också bunden till just den verkstaden, och du kanske, beroende på upplägget, får betala för något du inte kommer att utnyttja om du säljer hojen tidigare. Då är det ju betydligt bättre att lägga undan dom pengarna, det handlar ju bara om småpengar varje månad.
 
Hur ser kostnaderna ut på andra jämförbara cyklar? (vad nu det skulle vara...)
Triumph Scrambler 1200, kanske? MT-09?
 
Hur ser kostnaderna ut på andra jämförbara cyklar? (vad nu det skulle vara...)
Triumph Scrambler 1200, kanske? MT-09?

Det är ju en ganska stor skillnad i arbetstid beroende på hojens design och konstruktion, åtminstone när det gäller saker som ventiljustering och/eller byte av t ex tändstift.

Typexempel är t ex ZX10:an där man kommer åt allting när man lyft bort luftburken. Man kan till och med lyfta av hela toppen rakt upp utan att ta motorn ur ramen.
I den andra änden har vi t ex MV Augusta F4 där de har dragit ramrören ovanför toppen så på den måste man dela hela ramen och lyfta ur motorn bara för att komma åt att byta de yttre tändstiften...
 
Det är ju en ganska stor skillnad i arbetstid beroende på hojens design och konstruktion, åtminstone när det gäller saker som ventiljustering och/eller byte av t ex tändstift.

Typexempel är t ex ZX10:an där man kommer åt allting när man lyft bort luftburken. Man kan till och med lyfta av hela toppen rakt upp utan att ta motorn ur ramen.
I den andra änden har vi t ex MV Augusta F4 där de har dragit ramrören ovanför toppen så på den måste man dela hela ramen och lyfta ur motorn bara för att komma åt att byta de yttre tändstiften...
Är för mig att på ZZR1400 måste också motorn ur för att byta stift. Då blir det dyrt!
 
Det är ju en ganska stor skillnad i arbetstid beroende på hojens design och konstruktion, åtminstone när det gäller saker som ventiljustering och/eller byte av t ex tändstift.
Jo, det var lite av anledningen till att jag frågar. Jag köpte inte en Ducati för att det behövde vara just en sån utan för att den är skön att köra. Rent teoretiskt skulle det kunna finnas andra hojar som också är kul.
 
Kan säga att när det gäller Ducati och service tvekade jag absolut ang servicekostnaderna. Men IBC i Arboga håller i det närmaste japspriser på service. Att de flera gånger vunnit omröstningen Årets Verkstad gör inte saken sämre.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top