Servicekostnader

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad skönt det är med gamla hojar. Man gör alla service- och reparationsjobb själv. :krama
Vanligt underhåll på gamla vs nya hojar är exakt samma. Enda skillnaden ligger i vilka kåpor man har i vägen. 60-tals hojar och äldre omfattas inte av mitt uttalande.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Vanligt underhåll på gamla vs nya hojar är exakt samma. Enda skillnaden ligger i vilka kåpor man har i vägen. 60-tals hojar och äldre omfattas inte av mitt uttalande.
Jag menade bara att man t ex slipper ta hänsyn till garantier kopplade till märkesverkstäder:giggle:
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag menade bara att man t ex slipper ta hänsyn till garantier kopplade till märkesverkstäder:giggle:
När min SportHoj var ny för en massa år sedan dryftade jag detta med tekniskt ansvarige på Triumph. Han hävdade att om jag utfört underhållet som det ska så skulle garantin gälla. Det gällde naturligtvis att ha kunskap att kunna göra allt rätt enligt verkstadshandboken så nybörjaren ska nog lämna till märkesverkstad.
Nu har jag inte pratat med någon på Triumph på en massa år så vet inte vad som gäller nu.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
När min SportHoj var ny för en massa år sedan dryftade jag detta med tekniskt ansvarige på Triumph. Han hävdade att om jag utfört underhållet som det ska så skulle garantin gälla. Det gällde naturligtvis att ha kunskap att kunna göra allt rätt enligt verkstadshandboken så nybörjaren ska nog lämna till märkesverkstad.
Nu har jag inte pratat med någon på Triumph på en massa år så vet inte vad som gäller nu.
Det beror på. Enligt konsumentköplagen så kan du göra service själv förutsatt att den är fackmannamässigt gjord. Leverantören har bevisbördan första året. Är det förlängd garanti, till expempel 5 år så brukar den villkoras att service ska vara gjord av auktoriserad verkstad.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har inga garantier att fundera över och har skruvat med motorer så länge jag kan minnas, men tålamodet som inte fanns från början har blivit ännu sämre så jag gillar inte när saker inte funkar som jag vill. Jag skruvade isär min Honda för några månader sen för att den läckte bensin. Nya slangar ligger bredvid den, men jag ids inte ta i det. Det är mycket lättare att ta nyckeln till Ducatin och åka några timmar än att skruva Honda.

Om det blir IBC eller Desmocenter som servar cykeln när det är dags lär bero på min dagsform för båda har bra kundbemötande och ligger avigt till geografiskt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
men tålamodet som inte fanns från början har blivit ännu sämre så jag gillar inte när saker inte funkar som jag vill.
För mig är det precis tvärt om, kan bara inte lämna över skruvandet till "klåpare" som känner noll empati för de "skruvar" som skall dras. Dock, att man varken har plats eller vertyg har jag förståelse för. För bilar däremot - att ligga på rygg och brottas med rost överlåter jag åt andra att göra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det beror på. Enligt konsumentköplagen så kan du göra service själv förutsatt att den är fackmannamässigt gjord. Leverantören har bevisbördan första året. Är det förlängd garanti, till expempel 5 år så brukar den villkoras att service ska vara gjord av auktoriserad verkstad.
Vi fick någon slags begagnatgaranti på bilen, där står det uttryckligen att service ska utföras av den man köpte bilen av, eller av denne utsedd firma. Det verkar också som att dom vill att man ska boka service via den man köpte bilen av. I vårt fall blir det alltså service av en VW hos en Toyota-ÅF nästan 90 mil hemifrån. Det kan vara så att det inte sker...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vi fick någon slags begagnatgaranti på bilen, där står det uttryckligen att service ska utföras av den man köpte bilen av, eller av denne utsedd firma. Det verkar också som att dom vill att man ska boka service via den man köpte bilen av. I vårt fall blir det alltså service av en VW hos en Toyota-ÅF nästan 90 mil hemifrån. Det kan vara så att det inte sker...
Har svårt att se att den handlaren skulle få rätt om det hade prövats i domstol. Sen kan handlarn såklart skriva det och hoppas att de flesta inte synar bluffen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har svårt att se att den handlaren skulle få rätt om det hade prövats i domstol. Sen kan handlarn såklart skriva det och hoppas att de flesta inte synar bluffen.
Nu är det ju inte handlaren som skriver det, utan det försäkringsbolag som står för den garanti som handlaren har köpt åt mig i samband med köpet. Så det landar ju i om jag har råd att driva en civilrättslig process mot dom i händelse av problem. Mig veterligen så kan man i den typen av avtal kräva att jag alltid har gröna strumpor, annars gäller inte avtalet, precis som man kan skriva in saker om bankörning, inte låna ut fordonet till någon osv.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu är det ju inte handlaren som skriver det, utan det försäkringsbolag som står för den garanti som handlaren har köpt åt mig i samband med köpet. Så det landar ju i om jag har råd att driva en civilrättslig process mot dom i händelse av problem. Mig veterligen så kan man i den typen av avtal kräva att jag alltid har gröna strumpor, annars gäller inte avtalet, precis som man kan skriva in saker om bankörning, inte låna ut fordonet till någon osv.
Vid närmare eftertanke så gäller det jag skrev endast nya fordon. Begagnade kan villkoras.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Även nya fordon kan villkoras.
Yamaha har till exempel 5-års garanti på många saker, till exempel min Tenere.
Men för att få dom förlängda åren så krävs det att man servat den hos en av Yamaha auktoriserad verkstad.
Så du kan serva var du vill, eller själv, men då gäller bara "vanliga konsumentköplagen", men händer det någonting utanför denna så är du rökt.
Yamaha ger ju dom extra åren av garantin, och då dikterar dom villkoren, och det är ju faktiskt helt rimligt.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Då kan jag berätta vad stora service på ZZR1400 2009 kostar i Stockholm.

Storservice 4200 mil, inklusive ventiljustering och motorvakuumsynkronisering.

Jag som har alltid servat mina äldre hojar själv i garaget inser efter hel del läsning på olika kawaforum att väldigt mycket måste bort och att synka vakuum är trångt och för jävligt där man i princip ställer in via skruvar man inte ser. Det inte helt trivialt komma åt ventilerna. Ska jag göra jobbet själv behöver jag investera i ytterligare verktyg för 2000-3000 kr. Något jag inte har lust för i dagsläget trots att jag har både tid och plats meka på.

Så jag har tagit offerter från tre Kawagodkända företag i Stockholm
- Probike ca 12.000
- Din MC Sollentuna 11.500
- Örby MC oklar offert då tjommen där säger att de mäter ventilerna, men ställa in dessa kostar extra. På min fråga att åtgärden borde ingå i det hela momentet när väl ventilkåpan nedriven blir jag idiotförklarad. Sen säger han mecken har mycket att göra och egentligen inte var sugen på ZZR1400. Så 13 000 plus oklart hur mycket extra.

Ett företag i Uppsala som kan ZZR, men inte certifierade ca 7000, och ett certifierad verkstad åt Blekingehållet nånstans runt 6.000.

Så det blev Probike då jag bor granne med Probike och jag kunde lämna in hojen och traska därifrån, så fick Probike ta den tid de behövde utan stress.

Visst kunde jag åka neråt Blekinge eller Uppsala, men då försvinner en arbetsdag och vad gör man i Blekinge? Vad händer om något är fel och hojen måste stå kvar? Probike hittade faktiskt en läckande packning som tog par dagar ta hem.

Är jag missnöjd? Nej - jag visste att det kostar stålar serva ZZR1400. Nu är servicen gjord och jag har papper på det. Och så förstår jag varför det är många ZZR1400 till salu på blocket som ligger runt 4000 mil på räknaren.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Känner mig glad o nöjd att jag har en proffsmekaniker som tar 350kr timmen svart. Hoppas att han finns kvar länge. Blir glad när jag får räkningen. Brukar vara några tusen för ventiljustering + en massa annat han fixar! ?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Känner mig glad o nöjd att jag har en proffsmekaniker som tar 350kr timmen svart. Hoppas att han finns kvar länge. Blir glad när jag får räkningen. Brukar vara några tusen för ventiljustering + en massa annat han fixar! ?
Tack för att du stjäl pengar från oss hederliga skattebetalare och skryter om hur korkat du beter dig!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det beror på. Enligt konsumentköplagen så kan du göra service själv förutsatt att den är fackmannamässigt gjord. Leverantören har bevisbördan första året. Är det förlängd garanti, till expempel 5 år så brukar den villkoras att service ska vara gjord av auktoriserad verkstad.

Även nya fordon kan villkoras.
Yamaha har till exempel 5-års garanti på många saker, till exempel min Tenere.
Men för att få dom förlängda åren så krävs det att man servat den hos en av Yamaha auktoriserad verkstad.
Så du kan serva var du vill, eller själv, men då gäller bara "vanliga konsumentköplagen", men händer det någonting utanför denna så är du rökt.
Yamaha ger ju dom extra åren av garantin, och då dikterar dom villkoren, och det är ju faktiskt helt rimligt.
Jo jag nämnde det sju inlägg tidigare. Tåls att upprepas antar jag.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tack för att du stjäl pengar från oss hederliga skattebetalare och skryter om hur korkat du beter dig!
Förjävligt att blåsa staten på pengar. Staten däremot skulle aldrig med våld eller hot om våld stjäla pengar från hederliga arbetare och blåsa dem på något onödigt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jo jag nämnde det sju inlägg tidigare. Tåls att upprepas antar jag.
Ok, jag missuppfattade.
Jag trodde att du avsåg alla verkstäder som in om EU numera klassas som auktoriserade.
Alla verkstäder som kan stämpla serviceboken är ju auktoriserade numera, tack vare dessa regler inom EU.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Tack för att du stjäl pengar från oss hederliga skattebetalare och skryter om hur korkat du beter dig!
Njaaaaa.

Du förutsätter isåfall att han lämnat in den annars. Annars så är det väl snarare så att han likaväl kunde gjort det själv.

För 350 spänn timmen är det ju värt att lämna bort, medan det kanske bär emot en hel del om det kostar 1500:- per timme.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Tack för att du stjäl pengar från oss hederliga skattebetalare och skryter om hur korkat du beter dig!
Ojdå vad jag blåser skattebetalarna. Läste i Länstidningen i Södertälje. En ny assistans härva. Tror det rörde sig om 30 miljoner. Det är att stjäla pengar från hederliga skattebetalarna.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Känner mig glad o nöjd att jag har en proffsmekaniker som tar 350kr timmen svart. Hoppas att han finns kvar länge. Blir glad när jag får räkningen. Brukar vara några tusen för ventiljustering + en massa annat han fixar! ?
Grattis till att du lyckas undvika att bli bestulen.

Intresserad dock vad L. Mäkinen anser att stöldgodset är.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top