Vanligt underhåll på gamla vs nya hojar är exakt samma. Enda skillnaden ligger i vilka kåpor man har i vägen. 60-tals hojar och äldre omfattas inte av mitt uttalande.Vad skönt det är med gamla hojar. Man gör alla service- och reparationsjobb själv.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vanligt underhåll på gamla vs nya hojar är exakt samma. Enda skillnaden ligger i vilka kåpor man har i vägen. 60-tals hojar och äldre omfattas inte av mitt uttalande.Vad skönt det är med gamla hojar. Man gör alla service- och reparationsjobb själv.![]()
Jag menade bara att man t ex slipper ta hänsyn till garantier kopplade till märkesverkstäderVanligt underhåll på gamla vs nya hojar är exakt samma. Enda skillnaden ligger i vilka kåpor man har i vägen. 60-tals hojar och äldre omfattas inte av mitt uttalande.
När min SportHoj var ny för en massa år sedan dryftade jag detta med tekniskt ansvarige på Triumph. Han hävdade att om jag utfört underhållet som det ska så skulle garantin gälla. Det gällde naturligtvis att ha kunskap att kunna göra allt rätt enligt verkstadshandboken så nybörjaren ska nog lämna till märkesverkstad.Jag menade bara att man t ex slipper ta hänsyn till garantier kopplade till märkesverkstäder![]()
Det beror på. Enligt konsumentköplagen så kan du göra service själv förutsatt att den är fackmannamässigt gjord. Leverantören har bevisbördan första året. Är det förlängd garanti, till expempel 5 år så brukar den villkoras att service ska vara gjord av auktoriserad verkstad.När min SportHoj var ny för en massa år sedan dryftade jag detta med tekniskt ansvarige på Triumph. Han hävdade att om jag utfört underhållet som det ska så skulle garantin gälla. Det gällde naturligtvis att ha kunskap att kunna göra allt rätt enligt verkstadshandboken så nybörjaren ska nog lämna till märkesverkstad.
Nu har jag inte pratat med någon på Triumph på en massa år så vet inte vad som gäller nu.
För mig är det precis tvärt om, kan bara inte lämna över skruvandet till "klåpare" som känner noll empati för de "skruvar" som skall dras. Dock, att man varken har plats eller vertyg har jag förståelse för. För bilar däremot - att ligga på rygg och brottas med rost överlåter jag åt andra att göra.men tålamodet som inte fanns från början har blivit ännu sämre så jag gillar inte när saker inte funkar som jag vill.
Vi fick någon slags begagnatgaranti på bilen, där står det uttryckligen att service ska utföras av den man köpte bilen av, eller av denne utsedd firma. Det verkar också som att dom vill att man ska boka service via den man köpte bilen av. I vårt fall blir det alltså service av en VW hos en Toyota-ÅF nästan 90 mil hemifrån. Det kan vara så att det inte sker...Det beror på. Enligt konsumentköplagen så kan du göra service själv förutsatt att den är fackmannamässigt gjord. Leverantören har bevisbördan första året. Är det förlängd garanti, till expempel 5 år så brukar den villkoras att service ska vara gjord av auktoriserad verkstad.
Har svårt att se att den handlaren skulle få rätt om det hade prövats i domstol. Sen kan handlarn såklart skriva det och hoppas att de flesta inte synar bluffen.Vi fick någon slags begagnatgaranti på bilen, där står det uttryckligen att service ska utföras av den man köpte bilen av, eller av denne utsedd firma. Det verkar också som att dom vill att man ska boka service via den man köpte bilen av. I vårt fall blir det alltså service av en VW hos en Toyota-ÅF nästan 90 mil hemifrån. Det kan vara så att det inte sker...
Nu är det ju inte handlaren som skriver det, utan det försäkringsbolag som står för den garanti som handlaren har köpt åt mig i samband med köpet. Så det landar ju i om jag har råd att driva en civilrättslig process mot dom i händelse av problem. Mig veterligen så kan man i den typen av avtal kräva att jag alltid har gröna strumpor, annars gäller inte avtalet, precis som man kan skriva in saker om bankörning, inte låna ut fordonet till någon osv.Har svårt att se att den handlaren skulle få rätt om det hade prövats i domstol. Sen kan handlarn såklart skriva det och hoppas att de flesta inte synar bluffen.
Vid närmare eftertanke så gäller det jag skrev endast nya fordon. Begagnade kan villkoras.Nu är det ju inte handlaren som skriver det, utan det försäkringsbolag som står för den garanti som handlaren har köpt åt mig i samband med köpet. Så det landar ju i om jag har råd att driva en civilrättslig process mot dom i händelse av problem. Mig veterligen så kan man i den typen av avtal kräva att jag alltid har gröna strumpor, annars gäller inte avtalet, precis som man kan skriva in saker om bankörning, inte låna ut fordonet till någon osv.
Tack för att du stjäl pengar från oss hederliga skattebetalare och skryter om hur korkat du beter dig!Känner mig glad o nöjd att jag har en proffsmekaniker som tar 350kr timmen svart. Hoppas att han finns kvar länge. Blir glad när jag får räkningen. Brukar vara några tusen för ventiljustering + en massa annat han fixar! ?
Det beror på. Enligt konsumentköplagen så kan du göra service själv förutsatt att den är fackmannamässigt gjord. Leverantören har bevisbördan första året. Är det förlängd garanti, till expempel 5 år så brukar den villkoras att service ska vara gjord av auktoriserad verkstad.
Jo jag nämnde det sju inlägg tidigare. Tåls att upprepas antar jag.Även nya fordon kan villkoras.
Yamaha har till exempel 5-års garanti på många saker, till exempel min Tenere.
Men för att få dom förlängda åren så krävs det att man servat den hos en av Yamaha auktoriserad verkstad.
Så du kan serva var du vill, eller själv, men då gäller bara "vanliga konsumentköplagen", men händer det någonting utanför denna så är du rökt.
Yamaha ger ju dom extra åren av garantin, och då dikterar dom villkoren, och det är ju faktiskt helt rimligt.
Förjävligt att blåsa staten på pengar. Staten däremot skulle aldrig med våld eller hot om våld stjäla pengar från hederliga arbetare och blåsa dem på något onödigt.Tack för att du stjäl pengar från oss hederliga skattebetalare och skryter om hur korkat du beter dig!
Ok, jag missuppfattade.Jo jag nämnde det sju inlägg tidigare. Tåls att upprepas antar jag.
Njaaaaa.Tack för att du stjäl pengar från oss hederliga skattebetalare och skryter om hur korkat du beter dig!
Ojdå vad jag blåser skattebetalarna. Läste i Länstidningen i Södertälje. En ny assistans härva. Tror det rörde sig om 30 miljoner. Det är att stjäla pengar från hederliga skattebetalarna.Tack för att du stjäl pengar från oss hederliga skattebetalare och skryter om hur korkat du beter dig!
Grattis till att du lyckas undvika att bli bestulen.Känner mig glad o nöjd att jag har en proffsmekaniker som tar 350kr timmen svart. Hoppas att han finns kvar länge. Blir glad när jag får räkningen. Brukar vara några tusen för ventiljustering + en massa annat han fixar! ?
|
|
Påvens BMW R18 utauktionerad
Den 3 september 2025, under... |
|
|
GGN 2025, värsta hittills !
Conny Bohlin, VD för Nordic... |
|
|
Bildsvep – GGN 2025
På plats i depån på årets G... |
|
|
Wunderlich vindavvisande väskor
Pressrelease om nyhet från ... |
|
|
GGN Shakedown – Stark Varg EX!
MysEnduro i Laxå I sönda... |
|
|
Bike nr 10 lämnad till tryck!
Nästa nummer av Bike är som... |
|
|
Missa inte Katalogen 2026!
Stora Motorcykel... |
|
|
Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!
David Knight, Ducati Åre... |
|
|
Ny Brutale från MV Agusta
Italienska motorcykeltillve... |
|
Indian Motorcycles bryter sig loss
Screenshot Polaris Inc h... |