Servicekostnader

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag får känslan att vissa handlare drar nytta av myten om att Ducati kräver kontakt med gud och skall vara dyra att serva, därmed ger de priser därefter. Jag fick priser från 5.500 till 18.000 för exakt samma service med samma innehåll (inkl. rembyte). När jag frågade de dyraste om vad de höll på med närmade sig svaren svart magi. T.ex hävdade en verkstad att man kan inte spänna remmarna rätt genom att mäta spänning eller lyssna på frekvens, det krävdes "år av träning och känsla". Köper jag en Ducati igen kommer de absolut inte få röra cykeln.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag får känslan att vissa handlare drar nytta av myten om att Ducati kräver kontakt med gud och skall vara dyra att serva, därmed ger de priser därefter. Jag fick priser från 5.500 till 18.000 för exakt samma service med samma innehåll (inkl. rembyte). När jag frågade de dyraste om vad de höll på med närmade sig svaren svart magi. T.ex hävdade en verkstad att man kan inte spänna remmarna rätt genom att mäta spänning eller lyssna på frekvens, det krävdes "år av träning och känsla". Köper jag en Ducati igen kommer de absolut inte få röra cykeln.
Ja jävlar vilka kvacksalvare det finns på det området!
Och så står dom vid sin fax och undrar var alla kunder är.. ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag får känslan att vissa handlare drar nytta av myten om att Ducati kräver kontakt med gud och skall vara dyra att serva, därmed ger de priser därefter. Jag fick priser från 5.500 till 18.000 för exakt samma service med samma innehåll (inkl. rembyte). När jag frågade de dyraste om vad de höll på med närmade sig svaren svart magi. T.ex hävdade en verkstad att man kan inte spänna remmarna rätt genom att mäta spänning eller lyssna på frekvens, det krävdes "år av träning och känsla". Köper jag en Ducati igen kommer de absolut inte få röra cykeln.
Du frågade aldrig hur det gick med dom hoj motorerna innan det gått år av träning för att få känslan?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Byta remmar borde vara en rätt smal sak på en naken monster, men desmoventilerna kan väl äta någon minut.

Kort så är arbetstid på verkstad riktigt djävulskt dyrt. Tyvärr så lär inte snubben som svingar nycklarna och sitter på kompetensen se mycket av slantarna...
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Honda 1000CBF år 2008. 2400 mil service hos Fottas mc april 2020 kostade 4700kr. Det som gjorde var kontroll av ventilspel, nya stift, nytt kylvatten, ny motorolja och filter. Bromsvätska och luftfilter byttes inte. Kan tillägga att ventilerna inte behövde justering.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Honda 1000CBF år 2008. 2400 mil service hos Fottas mc april 2020 kostade 4700kr. Det som gjorde var kontroll av ventilspel, nya stift, nytt kylvatten, ny motorolja och filter. Bromsvätska och luftfilter byttes inte. Kan tillägga att ventilerna inte behövde justering.
Jaha och vad menar du ? på en sån hojj så är skillnaden mellan att kolla ventilerna och byta schims minimal i tidsåtgång, var glad att dom slapp justera istället. Jag undrar ibland när såna här trådar dyker upp, vad jobbar ni för peng, gratis ?? Mitt enkla recept är har du inte kunskapen - betala vad det kostar eller så gör du det själv. Och när du köper en ny hojj med garanti, redan då vet du att det kommer kosta att serva den för att bibehålla garantin. Bara min tanke...
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jaha och vad menar du ? på en sån hojj så är skillnaden mellan att kolla ventilerna och byta schims minimal i tidsåtgång, var glad att dom slapp justera istället. Jag undrar ibland när såna här trådar dyker upp, vad jobbar ni för peng, gratis ?? Mitt enkla recept är har du inte kunskapen - betala vad det kostar eller så gör du det själv. Och när du köper en ny hojj med garanti, redan då vet du att det kommer kosta att serva den för att bibehålla garantin. Bara min tanke...
Ville bara berätta vad kostnaden var för min hoj, jag klagar inte då jag fick djäkligt bra service hos Fottas. Efter några timmar så fick jag ett foto från mekanikern som visade att han han kollade ventilerna. Det kallar jag service från mekanikern KC
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Var till en veterinär med en sjuk nymfparakit, undersökning 1,5 timmar slutade på 4500kr. Kanske måste tillägga att i denna kostnad ingick prover som denna klinik skickat till ett labb.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hojar är mer eller mindre servicevänliga. Det styr priset. Jag talar endast om service som i förebyggande underhåll, inte reparationer.

Det mesta på en hoj är enkelt att serva själv. Bromsar, motorolja, kylärvätska byts på precis samma sätt som för 30 år sedan. Inget nytt, inget svårt. Att hojarnas moderna komplexitet av top notch bromsar, fjädring och sensor påverkar inte servicekostnaden alls. Bortsett från en eventuell mjukvaruuppdatering på max 30 minuter. Inte heller det är svårt eller tidskrävande för en verkstad. Vanlig service utan ventilkontroll går fort. Det enda som försvårar är mängden kåpor och dess infästningspunkter. Att tro att mängden sensorer skulle försvåra en service är djupt okunnigt.

Det är främst ventilkontrollen som är dyr och tar tid. Man behöver riva halva hojen för att komma åt och även efter man tagit bort det mesta så är ramen i vägen. Busenkelt och straight forward, men tidskrävande om man har 16 ventiler som ska schimsas. Kamremsbyte kan även det kosta en del i arbete beroende på hoj. På min vinterhoj tar det en halvtimme att kontrollera och justera ventiler. Allt är lättillgängligt och inga schims är inblandat.

Det handlar bara om servicevänlighet, inget annat. Första ventilkontrollen på min sommarhoj är vid 4200 mil. Jag kommer kolla ventilerna då. Är de inom spec efter 4200 mil så kommer de klara sig för evigt. Om de mot förmodan ändå inte gör det så kommer inte ventilkontroller med 4200 mils intervall rädda mig från att bränna ventiler.

Så mina tips är att köpa en hoj med underhållsfri kamdrivning och att skippa ventilkontroller på hojar som gått ett par tusen mil om senaste kontrollen visat att det varit inom spec. Om du har tiden och motivationen - gör jobbet själv, även under garantitiden. Jag skulle gissa på att genomsnittskunden tjänar på att serva själv och bli av med delar av garantin kontra lämna in på dyra servicar. Andrahansvärde inräknat. Har man inte tid och motivation - betala, se glad ut och kör.

Lösningen på problemet med dura ventiljusteringar är nog långt borta. Hojarna blir generellt mindre servicevänliga. Mer högvarviga vilket försvårar bruk av hydrauliska lyftare. Freevalve eller motsvarande blir nog lösningen men det är långt kvar innan den tekniken är mogen och OK prissatt.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Eftersom jag åker gammal hoj servar jag själv, skriver en servicelogg, tar bilder på jobbet och sparar alla kvitton. Har t.o.m. kvitto på shimsen när jag kollade ventilerna på min VFR. Så vid försäljning ska ingen kunna ifrågasätta om jobbet verkligen är gjort.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Eftersom jag åker gammal hoj servar jag själv, skriver en servicelogg, tar bilder på jobbet och sparar alla kvitton. Har t.o.m. kvitto på shimsen när jag kollade ventilerna på min VFR. Så vid försäljning ska ingen kunna ifrågasätta om jobbet verkligen är gjort.
Köpte en Suzuki 650 v strom i början på juli. Bytte luftfilter, stift, kylvatten. Sparade kvittona från inköp av delarna + att jag fotade delar av jobbet, bla när tank och kåpor var bortplockade.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jaha och vad menar du ? på en sån hojj så är skillnaden mellan att kolla ventilerna och byta schims minimal i tidsåtgång, var glad att dom slapp justera istället. Jag undrar ibland när såna här trådar dyker upp, vad jobbar ni för peng, gratis ?? Mitt enkla recept är har du inte kunskapen - betala vad det kostar eller så gör du det själv. Och när du köper en ny hojj med garanti, redan då vet du att det kommer kosta att serva den för att bibehålla garantin. Bara min tanke...
Jag startade tråden för att få veta mer om vad det kostar att få en mc servad. Det har ingenting att göra med att jag menar att någon ska jobba gratis eller svart. Visst skulle jag kunna ringa runt till varenda handlare och fråga vad det kostar för modell si och så, men det lär främst skapa onödigt arbete för dem.

Det här är ett diskussionsforum där man kan välja att diskutera eller inte. Dina förutfattade meningar om anledningen till diskussionen kan du stoppa upp.

Jag har haft ett antal äldre motorcyklar och gjort enklare servicejobb själv som oljebyte och kollat ventilspel, men nuvarande Ducati är värd några tusenlappar fortfarande och jag låter det gärna fortsätta så.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag startade tråden för att få veta mer om vad det kostar att få en mc servad. Det har ingenting att göra med att jag menar att någon ska jobba gratis eller svart. Visst skulle jag kunna ringa runt till varenda handlare och fråga vad det kostar för modell si och så, men det lär främst skapa onödigt arbete för dem.

Det här är ett diskussionsforum där man kan välja att diskutera eller inte. Dina förutfattade meningar om anledningen till diskussionen kan du stoppa upp.

Jag har haft ett antal äldre motorcyklar och gjort enklare servicejobb själv som oljebyte och kollat ventilspel, men nuvarande Ducati är värd några tusenlappar fortfarande och jag låter det gärna fortsätta så.
Helt rätt. Bra att andra kan surfa in och kolla vad en service kan kosta innan de köper en viss hojmodell.

Jag tar alltid in offerter från flera olika firmor innan jag väljer. Det kan skilja grymt mycket i pris för samma jobb. Vid ett tillfälle var det över dubbla priset mellan den dyraste och billigaste. Det gör mig orolig för om de verkligen utför en ventilkontroll. Är svårt att efterkontrollera om jobbet är gjort. Största anledningen till att jag gör det mesta själv är inte kostnaden utan att jag inte litar på att verkstaden gör sitt jobb. Jag lämnar endast in när det ska göras jobb jag saknar motivation att göra och som går att efterkontrollera, till exempel däckbyte.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Yamaha center i Västerås bytte packboxar,styrlager, bromsvätska på min Honda 1000CBF i våras. Det gick på 4800kr knappast billigt men tror få firmor varit så mycket billigare om man lämnat en offert.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag startade tråden för att få veta mer om vad det kostar att få en mc servad. Det har ingenting att göra med att jag menar att någon ska jobba gratis eller svart. Visst skulle jag kunna ringa runt till varenda handlare och fråga vad det kostar för modell si och så, men det lär främst skapa onödigt arbete för dem.

Det här är ett diskussionsforum där man kan välja att diskutera eller inte. Dina förutfattade meningar om anledningen till diskussionen kan du stoppa upp.

Jag har haft ett antal äldre motorcyklar och gjort enklare servicejobb själv som oljebyte och kollat ventilspel, men nuvarande Ducati är värd några tusenlappar fortfarande och jag låter det gärna fortsätta så.
Jepp har stoppat upp dom ;)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top