Servicekostnader

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
👆 This!

Jag har 4200 mil mellan ventilkontrollerna pÄ min z1000sx. NÀr det Àr dags, och om vÀrdena inte ligger lÄngt utanför spec sÄ kommer jag aldrig justera ventilerna pÄ den igen.
Ventiler kan brÀnna med för litet spel och dÄ blir det dyrt. Samtidigt Àr det sÄ att om ventilkontrollerna ligger med 4200 mils intervall hinner man sÀllan upptÀcka det innan det Àr för sent.

PÄ min vinterhoj tar ventiljustering bara 30-60 minuter och Àr enkelt att göra sjÀlv sÄ det bjuder jag pÄ vartannat Är.

Honda CBX600E frÄn 1983 hade hydrauliska ventillyftare och varvade över 10k rpm. Spontant tycker jag att det borde vara görbart pÄ en modern hoj 40 Är senare. Annars Àr freevalve-tekniken klart intressant men sannolikt svindyr.
Jag har oso 4200 mil mellan ventil kontrollerna pÄ min 23 Är gammla thunderace vÀrd kanske 25-30 k nu passerade dessa 4200 i somras o Àr nu snart uppe i 5200, inte fan skruvar jag ned 3/4 av hojen för att kolla ett ventil spel pÄ en 23 Är gammal hoj vÀrd en varm macka pÄ tappen. NÀ Anders brink har rÀtt laga inget som inte Àr trasigt utan kör hoj istÀllet..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har oso 4200 mil mellan ventil kontrollerna pÄ min 23 Är gammla thunderace vÀrd kanske 25-30 k nu passerade dessa 4200 i somras o Àr nu snart uppe i 5200, inte fan skruvar jag ned 3/4 av hojen för att kolla ett ventil spel pÄ en 23 Är gammal hoj vÀrd en varm macka pÄ tappen. NÀ Anders brink har rÀtt laga inget som inte Àr trasigt utan kör hoj istÀllet..
Jag hade nog velat kolla en gÄng i alla fall. Mycket kan hÀnda frÄn det att den Àr flongans ny till 23 Är senare. Efter det Àr det skit samma. Men det Àr jag det.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om man börjar skruva pÄ en 23 Är gammal hoj och mÀrker att ventilspelet Àr mycket utanför specifikationen lÀr man vara beredd pÄ att renovera toppen och allt vad det innebÀr. Kostnaden för det mot att köpa en bÀttre begagnad av samma fabrikat och modell med förhoppningsvis mindre mil Àr nog snarlik. I slutÀnden lÀr man ivfsh stÀlla sig frÄgan - ska man slÀnga pengar pÄ nÄgot man har sentimentala kÀnslor för eller köpa en liknande hoj som nÄgon annan saknar sentimentala kÀnslor för.

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag hade nog velat kolla en gÄng i alla fall. Mycket kan hÀnda frÄn det att den Àr flongans ny till 23 Är senare. Efter det Àr det skit samma. Men det Àr jag det.
I mitt fall Àr det ju en Yamaha vad kan hÀnda, nÀr jag köpte den startade jag den inte ens det Àr ju en Yamaha.

Ulvhamne

Banknarkare
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkÄpor.
En annan sak Àr vÀl att om det Àr en Àldre hoj sÄ pÄverkar ju inte servicetillstÄndet priset nÄgot nÀmnvÀrt, och om det Àr en vanlig modell brist det gÄ att fÄ tag pÄ en motor pÄ nÄgon skrot om den nu skulle rasa, för en peng som Àr lÄg nog att det kan vara vÀrt att skita i att lÀgga pengarna pÄ att kolla ventiler pÄ verkstad.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara frÀna hojar
Det Àr ocksÄ vÀldigt stor skillnad om man kör 150 mil/Är jÀmfört med om man kör 1500 mil/Är.

Dels blir det oftare service om man kör mycket, dels Àr det större chans att föraren sjÀlv upptÀcker avvikelser/kÀnner sin hoj och sÄledes kan serva mer efter faktiskt behov Àn efter papper.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt StÄhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt en KTM 790 adv R för grus!
Det Àr ocksÄ vÀldigt stor skillnad om man kör 150 mil/Är jÀmfört med om man kör 1500 mil/Är.

Dels blir det oftare service om man kör mycket, dels Àr det större chans att föraren sjÀlv upptÀcker avvikelser/kÀnner sin hoj och sÄledes kan serva mer efter faktiskt behov Àn efter papper.
Glöm inte "Årsservicenℱ" nĂ€r den svindyra oljan, exakt ett Ă„r efter att den hĂ€lldes i, plötsligt sjĂ€lvimploderar och mĂ„ste bytas, annars skĂ€r hojen ihop!!!!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara frÀna hojar
Glöm inte "Årsservicen" nĂ€r den svindyra oljan, exakt ett Ă„r efter att den hĂ€lldes i, plötsligt sjĂ€lvimploderar och mĂ„ste bytas, annars skĂ€r hojen ihop!!!!

Ja visst Àr det skrÀmmande? Vem vill det liksom?

SjÀlv har jag löst det med en sÄndÀringa datamojÀng sÄ jag kan flytta sjÀlvimploderandet tills EFTER oljebytet, dvs det hÀnder inte ens!

Old Badger

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

SjÀlv har jag löst det med en sÄndÀringa datamojÀng sÄ jag kan flytta sjÀlvimploderandet tills EFTER oljebytet, dvs det hÀnder inte ens!
Jag tillhör minoriteten hÀr som inte tycker det Àr fel med underhÄll och lagar gÀrna innan det gÄtt sönder. Min lösning Àr att sköta servicen sjÀlv, dÄ vet jag ocksÄ vilket klantarsel som fuskat! :hihi
Dessutom har jag inga Yamaha utan brittiska fordon som mÄr bra av bÄde kÀrlek och omvÄrdnad! ;)

hannuse

NÀr resan Àr mÄlet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
11st Yamaha
Jag tillhör minoriteten hÀr som inte tycker det Àr fel med underhÄll och lagar gÀrna innan det gÄtt sönder. Min lösning Àr att sköta servicen sjÀlv, dÄ vet jag ocksÄ vilket klantarsel som fuskat! :hihi
Dessutom har jag inga Yamaha utan brittiska fordon som mÄr bra av bÄde kÀrlek och omvÄrdnad! ;)
Jag Àr likadan, förebyggande underhÄll Àlskar jag.
Men det ska vara vÀlgrundat och motiverat, inte "bara för att", och jag gillar inte att göra saker i onödan.
SÄ helt rÀtt, behöver man kontrollera ventilerna sÄ tycker jag att man ska göra det, kÀnns ju tryggare pÄ semestertrippen.
SÄ anledningen att jag inte gör det Àr just dÀrför att jag har kommit fram till att det Àr helt onödigt pÄ min hoj.
Jag tror absolut inte att du tillhör nÄgon minoritet dÀr, jag tror att dom flesta vill underhÄlla, men inte göra det i onödan, och dÀrav kommer mÀngden med frÄgor just om oljebyten, ventilkontroll, bromsvÀtska mm.
SÄ efterhand tror jag att var och en utarbetar en underhÄllsplan som man Àr nöjd med, oavsett om man gör jobbet sjÀlv, eller lÄter nÄgon annan utföra det.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj

Smart! Jag tÀnkte jag skulle hÀlla i nÄgot sÄdant dÀr som förnyar oljan...hette det SlÀck 50 eller nÄt sÄnt?

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Du vet att det som definierar en Anglofil Àr att det Àr en person som börjar varje morgon med att hÀlla i oljan som runnit ut under natten... :rofl:krama

Old Badger

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag Àr likadan, förebyggande underhÄll Àlskar jag.
Men det ska vara vÀlgrundat och motiverat, inte "bara för att", och jag gillar inte att göra saker i onödan.
SÄ helt rÀtt, behöver man kontrollera ventilerna sÄ tycker jag att man ska göra det, kÀnns ju tryggare pÄ semestertrippen.
SÄ anledningen att jag inte gör det Àr just dÀrför att jag har kommit fram till att det Àr helt onödigt pÄ min hoj.
Jag tror absolut inte att du tillhör nÄgon minoritet dÀr, jag tror att dom flesta vill underhÄlla, men inte göra det i onödan, och dÀrav kommer mÀngden med frÄgor just om oljebyten, ventilkontroll, bromsvÀtska mm.
SÄ efterhand tror jag att var och en utarbetar en underhÄllsplan som man Àr nöjd med, oavsett om man gör jobbet sjÀlv, eller lÄter nÄgon annan utföra det.
En YamahaÀgares underhÄllsplan Àr lite kortare Àn min, men det viktiga Àr att man Àr nöjd! :tummenupp

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara frÀna hojar
Brittiska fordon brukar Ä ena sidan krÀva lite omsorg, Ä andra sidan sÀllan vara riktigt trasig.

Japanska gĂ„r flĂ€ckfritt i en oerhört lĂ„ng tid, men nĂ€r den stannar, ja DÅ fĂ„r man inte igĂ„ng den pĂ„ nĂ„got enkelt sĂ€tt

Men ju mer man kÀnner sitt fordon desto enklare blir underhÄllet eftersom man har bÀttre koll pÄ vad som behöver kollas och vad man kan vÀnta lite mer med. Och Àr man bara lite intresserad brukar det lösa sig med tiden.

Old Badger

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Du vet att det som definierar en Anglofil Àr att det Àr en person som börjar varje morgon med att hÀlla i oljan som runnit ut under natten... :rofl:krama
NÀ, det vet jag inte, sköter man sin motorcykel rinner det inte ur nÄgon olja Àr min erfarenhet. :hej

Vi satt nÄgra med intresse av brittiska motorcyklar och kom fram till att de som sÀger att Triumph ska lÀcka olja Àr de som har försökt fÄ den tÀt men inte lyckats. :hihi

hannuse

NÀr resan Àr mÄlet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
11st Yamaha
En YamahaÀgares underhÄllsplan Àr lite kortare Àn min, men det viktiga Àr att man Àr nöjd! :tummenupp
Eller...sjÀlva planen Àr ju lÄng, eftersom jag Àr dÄlig pÄ att sÀlja, och dÄ mÄste jag ju hÄlla dom i skick :)
Men det jag vill komma fram till Àr att jag tror inte att nÄgon överhuvudtaget, i hela vÀrlden, servar och sköter sin hoj "by the book", som tillverkaren föreskriver.
Vi gör som auktoriserade verkstaden sÀger, bÀsta mekarkompisen, eller utifrÄn egna erfarenheter tillsammans med nya rÄd.
SÄ jag tror att du har koll pÄ just din hojtyp, och vad som behöver göras, Àven om det förmodligen inte Àr i enlighet med vad tillverkaren föreskriver.
Men mÄnga blir nervösa, pÄ grund av att man kÀnner osÀkerhet över hur viktigt det Àr med olika saker.
SÄ utifrÄn det sÄ kommer det alltid att finnas frÄgor, Äsikter och erfarenheter att dela, nya som gamla :tummenupp

Jonas_VÀsterÄs

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Besiktade min bil ett Ă„bĂ€ke frĂ„n 2003, fick en 2.a dĂ„ handbromsen var dĂ„lig. Min lokala verkstad justerade handbromsen för 500kr. PĂ„ vĂ€g till besiktningen börjar motorlampan lysa (suck) Handbromsen var perfekt men nya 2:a pga motorlampan. Åkte till verkstaden och upplyste om problemet, direkt sĂ„ kopplade dom in en dator, tvĂ„ man undersökte problemet i tio minuter. Var nĂ„t strul med kylarflĂ€kten enligt datorn. vad kostade detta? svar 0kr Har bokat tid för att fĂ„ problemet fixat. Nu kan det naturligtvis bli dyrare dĂ„ dom tar 1000kr i timmen. NĂ€r man ska byta nĂ„n dyr del frĂ„gar dom oftast- ska vi bestĂ€lla frĂ„n skroten? skruvat? eller ska du köpa delen sjĂ€lv?
Tröttnade pÄ bilen skÀnkte den till en bekant som som sysslar med begagnade bilar. Ska försöka klara mig utan bil. Hade planer pÄ att sÀlja min Honda 1000 CBF i vÄr, Nu behÄller jag den i stÀllet.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tröttnade pÄ bilen skÀnkte den till en bekant som som sysslar med begagnade bilar. Ska försöka klara mig utan bil. Hade planer pÄ att sÀlja min Honda 1000 CBF i vÄr, Nu behÄller jag den i stÀllet.
Jag kör ”bara” hoj. Jag kan lĂ„na bil pĂ„ jobbet och frugan har en sĂ„n dĂ€r bil. Men helst kör jag hoj alltid! 😎

Nyheter
Ducati 2022 – Del 5 – Panigale V4

Ducati Panigale V4S Med ...

EICMA 2121: Honda

Africa Twin 2022 med nya fr...

Black Friday hos XL Moto, Course skinnjackor!

Black Friday Àr det bÀsta t...

KTM 1290 Superduke GT – Uppdaterad rese-rĂ€ser!

I kölvattnet efter Superduk...

Black Friday hos XL Moto, GPR avgassystem!

Black Friday Àr det bÀsta t...

Suzuka Ă„ter med i Endurance-VM

Suzuka 8 Hours i Japan komm...

EICMA 2021: Moto Guzzi

V100 Mondello Kul att fÄ...

Black Friday hos XL Moto, vinn klÀder för 14000!

Sponsrat inlÀgg. Nu har ...

Black Friday hos XL Moto, vinn klÀder för 14000!

Sponsrat inlÀgg. Nu har ...

EICMA 2021: Bimota

Bimota KB4 En legendaris...