Servicekostnader

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
? This!

Jag har 4200 mil mellan ventilkontrollerna på min z1000sx. När det är dags, och om värdena inte ligger långt utanför spec så kommer jag aldrig justera ventilerna på den igen.
Ventiler kan bränna med för litet spel och då blir det dyrt. Samtidigt är det så att om ventilkontrollerna ligger med 4200 mils intervall hinner man sällan upptäcka det innan det är för sent.

På min vinterhoj tar ventiljustering bara 30-60 minuter och är enkelt att göra själv så det bjuder jag på vartannat år.

Honda CBX600E från 1983 hade hydrauliska ventillyftare och varvade över 10k rpm. Spontant tycker jag att det borde vara görbart på en modern hoj 40 år senare. Annars är freevalve-tekniken klart intressant men sannolikt svindyr.
Jag har oso 4200 mil mellan ventil kontrollerna på min 23 år gammla thunderace värd kanske 25-30 k nu passerade dessa 4200 i somras o är nu snart uppe i 5200, inte fan skruvar jag ned 3/4 av hojen för att kolla ett ventil spel på en 23 år gammal hoj värd en varm macka på tappen. Nä Anders brink har rätt laga inget som inte är trasigt utan kör hoj istället..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har oso 4200 mil mellan ventil kontrollerna på min 23 år gammla thunderace värd kanske 25-30 k nu passerade dessa 4200 i somras o är nu snart uppe i 5200, inte fan skruvar jag ned 3/4 av hojen för att kolla ett ventil spel på en 23 år gammal hoj värd en varm macka på tappen. Nä Anders brink har rätt laga inget som inte är trasigt utan kör hoj istället..
Jag hade nog velat kolla en gång i alla fall. Mycket kan hända från det att den är flongans ny till 23 år senare. Efter det är det skit samma. Men det är jag det.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om man börjar skruva på en 23 år gammal hoj och märker att ventilspelet är mycket utanför specifikationen lär man vara beredd på att renovera toppen och allt vad det innebär. Kostnaden för det mot att köpa en bättre begagnad av samma fabrikat och modell med förhoppningsvis mindre mil är nog snarlik. I slutänden lär man ivfsh ställa sig frågan - ska man slänga pengar på något man har sentimentala känslor för eller köpa en liknande hoj som någon annan saknar sentimentala känslor för.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En annan sak är väl att om det är en äldre hoj så påverkar ju inte servicetillståndet priset något nämnvärt, och om det är en vanlig modell brist det gå att få tag på en motor på någon skrot om den nu skulle rasa, för en peng som är låg nog att det kan vara värt att skita i att lägga pengarna på att kolla ventiler på verkstad.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är också väldigt stor skillnad om man kör 150 mil/år jämfört med om man kör 1500 mil/år.

Dels blir det oftare service om man kör mycket, dels är det större chans att föraren själv upptäcker avvikelser/känner sin hoj och således kan serva mer efter faktiskt behov än efter papper.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är också väldigt stor skillnad om man kör 150 mil/år jämfört med om man kör 1500 mil/år.

Dels blir det oftare service om man kör mycket, dels är det större chans att föraren själv upptäcker avvikelser/känner sin hoj och således kan serva mer efter faktiskt behov än efter papper.
Glöm inte "Årsservicen™" när den svindyra oljan, exakt ett år efter att den hälldes i, plötsligt självimploderar och måste bytas, annars skär hojen ihop!!!!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Glöm inte "Årsservicen" när den svindyra oljan, exakt ett år efter att den hälldes i, plötsligt självimploderar och måste bytas, annars skär hojen ihop!!!!

Ja visst är det skrämmande? Vem vill det liksom?

Själv har jag löst det med en såndäringa datamojäng så jag kan flytta självimploderandet tills EFTER oljebytet, dvs det händer inte ens!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja visst är det skrämmande? Vem vill det liksom?

Själv har jag löst det med en såndäringa datamojäng så jag kan flytta självimploderandet tills EFTER oljebytet, dvs det händer inte ens!
Jag tillhör minoriteten här som inte tycker det är fel med underhåll och lagar gärna innan det gått sönder. Min lösning är att sköta servicen själv, då vet jag också vilket klantarsel som fuskat! :hihi
Dessutom har jag inga Yamaha utan brittiska fordon som mår bra av både kärlek och omvårdnad! ;)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tillhör minoriteten här som inte tycker det är fel med underhåll och lagar gärna innan det gått sönder. Min lösning är att sköta servicen själv, då vet jag också vilket klantarsel som fuskat! :hihi
Dessutom har jag inga Yamaha utan brittiska fordon som mår bra av både kärlek och omvårdnad! ;)
Jag är likadan, förebyggande underhåll älskar jag.
Men det ska vara välgrundat och motiverat, inte "bara för att", och jag gillar inte att göra saker i onödan.
Så helt rätt, behöver man kontrollera ventilerna så tycker jag att man ska göra det, känns ju tryggare på semestertrippen.
Så anledningen att jag inte gör det är just därför att jag har kommit fram till att det är helt onödigt på min hoj.
Jag tror absolut inte att du tillhör någon minoritet där, jag tror att dom flesta vill underhålla, men inte göra det i onödan, och därav kommer mängden med frågor just om oljebyten, ventilkontroll, bromsvätska mm.
Så efterhand tror jag att var och en utarbetar en underhållsplan som man är nöjd med, oavsett om man gör jobbet själv, eller låter någon annan utföra det.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja visst är det skrämmande? Vem vill det liksom?

Själv har jag löst det med en såndäringa datamojäng så jag kan flytta självimploderandet tills EFTER oljebytet, dvs det händer inte ens!
Smart! Jag tänkte jag skulle hälla i något sådant där som förnyar oljan...hette det Släck 50 eller nåt sånt?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tillhör minoriteten här som inte tycker det är fel med underhåll och lagar gärna innan det gått sönder. Min lösning är att sköta servicen själv, då vet jag också vilket klantarsel som fuskat! :hihi
Dessutom har jag inga Yamaha utan brittiska fordon som mår bra av både kärlek och omvårdnad! ;)
Du vet att det som definierar en Anglofil är att det är en person som börjar varje morgon med att hälla i oljan som runnit ut under natten... :rofl:krama
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är likadan, förebyggande underhåll älskar jag.
Men det ska vara välgrundat och motiverat, inte "bara för att", och jag gillar inte att göra saker i onödan.
Så helt rätt, behöver man kontrollera ventilerna så tycker jag att man ska göra det, känns ju tryggare på semestertrippen.
Så anledningen att jag inte gör det är just därför att jag har kommit fram till att det är helt onödigt på min hoj.
Jag tror absolut inte att du tillhör någon minoritet där, jag tror att dom flesta vill underhålla, men inte göra det i onödan, och därav kommer mängden med frågor just om oljebyten, ventilkontroll, bromsvätska mm.
Så efterhand tror jag att var och en utarbetar en underhållsplan som man är nöjd med, oavsett om man gör jobbet själv, eller låter någon annan utföra det.
En Yamahaägares underhållsplan är lite kortare än min, men det viktiga är att man är nöjd! :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Brittiska fordon brukar å ena sidan kräva lite omsorg, å andra sidan sällan vara riktigt trasig.

Japanska går fläckfritt i en oerhört lång tid, men när den stannar, ja DÅ får man inte igång den på något enkelt sätt…

Men ju mer man känner sitt fordon desto enklare blir underhållet eftersom man har bättre koll på vad som behöver kollas och vad man kan vänta lite mer med. Och är man bara lite intresserad brukar det lösa sig med tiden.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du vet att det som definierar en Anglofil är att det är en person som börjar varje morgon med att hälla i oljan som runnit ut under natten... :rofl:krama
Nä, det vet jag inte, sköter man sin motorcykel rinner det inte ur någon olja är min erfarenhet. :hej

Vi satt några med intresse av brittiska motorcyklar och kom fram till att de som säger att Triumph ska läcka olja är de som har försökt få den tät men inte lyckats. :hihi
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En Yamahaägares underhållsplan är lite kortare än min, men det viktiga är att man är nöjd! :tummenupp
Eller...själva planen är ju lång, eftersom jag är dålig på att sälja, och då måste jag ju hålla dom i skick :)
Men det jag vill komma fram till är att jag tror inte att någon överhuvudtaget, i hela världen, servar och sköter sin hoj "by the book", som tillverkaren föreskriver.
Vi gör som auktoriserade verkstaden säger, bästa mekarkompisen, eller utifrån egna erfarenheter tillsammans med nya råd.
Så jag tror att du har koll på just din hojtyp, och vad som behöver göras, även om det förmodligen inte är i enlighet med vad tillverkaren föreskriver.
Men många blir nervösa, på grund av att man känner osäkerhet över hur viktigt det är med olika saker.
Så utifrån det så kommer det alltid att finnas frågor, åsikter och erfarenheter att dela, nya som gamla :tummenupp
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Besiktade min bil ett åbäke från 2003, fick en 2.a då handbromsen var dålig. Min lokala verkstad justerade handbromsen för 500kr. På väg till besiktningen börjar motorlampan lysa (suck) Handbromsen var perfekt men nya 2:a pga motorlampan. Åkte till verkstaden och upplyste om problemet, direkt så kopplade dom in en dator, två man undersökte problemet i tio minuter. Var nåt strul med kylarfläkten enligt datorn. vad kostade detta? svar 0kr Har bokat tid för att få problemet fixat. Nu kan det naturligtvis bli dyrare då dom tar 1000kr i timmen. När man ska byta nån dyr del frågar dom oftast- ska vi beställa från skroten? skruvat? eller ska du köpa delen själv?
Tröttnade på bilen skänkte den till en bekant som som sysslar med begagnade bilar. Ska försöka klara mig utan bil. Hade planer på att sälja min Honda 1000 CBF i vår, Nu behåller jag den i stället.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tröttnade på bilen skänkte den till en bekant som som sysslar med begagnade bilar. Ska försöka klara mig utan bil. Hade planer på att sälja min Honda 1000 CBF i vår, Nu behåller jag den i stället.
Jag kör ”bara” hoj. Jag kan låna bil på jobbet och frugan har en sån där bil. Men helst kör jag hoj alltid! ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top