Service innan eller efter vintern

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Vet att jag läst en tråd om detta innan, men jag hittar den inte.
Hur brukar ni göra? Serva hojen innan ni ställer in den för vintern, eller det första ni gör när säsongen är igång igen?
Vad finns det för övrigt att tänka på innan den ställs in för vintern?

Det allmänna är väll att man ska göra en service inna vintern, för att inte den gamla sura oljan m.m ska ge korrosion på insidan av motorn...

Sen bara en säkerhetskontroll innan man tar ut den.

Service gör man på de utsatta miltalen i serviceboken.
Jag är i fast tro att moderna syntetoljor är så pass bra att de inte behöver bytas annat än när de gått serviceintervallens mil eller de år som står i boken.

Har man fuggar så kör dem tom innan förvaringen bara.

Det allmänna är väll att man ska göra en service inna vintern, för att inte den gamla sura oljan m.m ska ge korrosion på insidan av motorn...

Sen bara en säkerhetskontroll innan man tar ut den.
Under mina år med motorcyckel har jag gjort innan med någon, ef med någon av dom andra.
Ingen av mina cycklar har någonsin visat någon tendens att bli dåliga av något av alternativerna.
Gör det som känns bäst
Själv gjorde jag min i våras, och gör nog nästa nästkommande vår

Last edited:
Service gör man på de utsatta miltalen i serviceboken.
Jag är i fast tro att moderna syntetoljor är så pass bra att de inte behöver bytas annat än när de gått serviceintervallens mil eller de år som står i boken.

Har man fuggar så kör dem tom innan förvaringen bara.

Ställde av hojen idag, gjorde allt utom just tömma förgasarna för jag glömde av det helt enkelt... Min första hoj med förgasare, vad kan jag vänta mig när jag plockar ut den i vår?

Ps. Ang service så är det milen som gäller eller minst 1 gång per år för att garantier ska gälla i de flesta fall.

Last edited:
Servar alltid med ny olka och filter innan vintern.

resten av service delarna tar jag under vintern beroende vad det är som behövs göras som ex. tändstift, luftfilter, kedja osv.

Oljebytet brukar enligt manualen vara x antal mil, eller en ggr. om året, jag kommer aldrig upp i antalet mil därför gör jag oljebytet på hösten innan inställningen för vintervilan, byt oljan o starta upp så att den nya oljan får cirkulera, sen blir det vintervila. Det har funkat i alla år för mig.:tummenupp

Oljebyte innan vinterförvaring :tummenupp

Helt tom eller helt ful tank brukar rekommenderas också, för att undvika kondens. Smidigast är helt tom då du samtidigt kör ur de sista dropparna ur förgasare osv. :tummenupp

Depåstöd är smidigt, inte bara för att lätta trycket på däcken (vilket jag tror är onödigt med moderna däck), men en idé är ju att ta av ett eller båda hjulen och förvara på annan plats, kanske i något förråd eller i bostaden. Blir lite krångligare för eventuella objudna gäster att få med sig en hoj utan hjul :tummenupp:)

Ställde av hojen idag, gjorde allt utom just tömma förgasarna för jag glömde av det helt enkelt... Min första hoj med förgasare, vad kan jag vänta mig när jag plockar ut den i vår?

Det är nog ingen fara, gör du det varje år så blir det nån rengöring av fuggarna framöver bara.
Ang full tank så är det viktigast om det är ett kallgarage med temperaturväxlingar. Kondens kan bilda vatten som hamnar i botten på tanken och kan teoretiskt frysa där, då kan saker gå sönder.

Ps. Ang service så är det milen som gäller eller minst 1 gång per år för att garantier ska gälla i de flesta fall.

Har du verkligen några garantier kvar på en 07ans KTM?

... Min första hoj med förgasare, vad kan jag vänta mig när jag plockar ut den i vår?

Förgasare fulla av grön gelé är inte ovanligt. Bra idé att tömma dem.

EDIT: Och så glömmer vi inte batteriet i hojen heller. Se till att det får laddning under vintern också.

Bensin är att anse som färskvara nu för tiden pga alla tillsatser. Alternativet till tom tank är att fylla på med alkylatbensin innan man ställer in för säsongen. Hojen går bättre med renare förbränning och alkylatbensin snarare rengör än kleggar igen systemet. Ett litet tips bara. Köp några dunkar på macken och häll i. Väldigt högkvalitativ bensin utan tillsatser. Alkylatbensinen togs fram under andra världskriget för att flygplansmotorerna skulle gå bättre och även kunna funka på högre höjder. Nu används den mest till gräsklippare och annat. Säljs på pump på en del sjömackar. Landstationerna säljer den bara på dunk. Om jag vore regeringen och tänkte på miljön skulle jag sänka skatten på alkylatbensinen och förbjuda den vanliga bensinen. Stora miljöfördelar. Renare förbränning och mycket lägre utsläpp. Och inga tillsatser så bensinen blir inte dålig. Etanolinblandning och annat är ett gissel.

//J

Hellman >>

App app inte förstöra Maudans business nu. Etanol är grejen alla snackar om :D:D:D Man får inte komma med konkreta förslag som bygger på fakta i miljöbranschen, har du inte lärt dig någonting! :)

Och sedan tillföra lite i tråden;
Som de tidigare sagt.
Ställ upp på ställ eller liknande, töm fuggar, ladda batteri, rulla däcken lite om du är nördig. Rock on.

Iår tänkte jag göra revolt. Bara släcka lampan i garaget och se vad som händer. Den startade utan problem senast jag provade iaf ~2månader. :Bugar

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul