Semester på R-hoj

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Hva har ni for saker for at packa klader och camping prylar på eran R-hojar?. Jag har en tank vaska av market bagster, men inget annat...Kom gjarna med bilder/lankar...

Följebil med packning tycker jag funkar bäst... :lol

Nejdå. Tankväska och ryggsäck.. Jag har nånn GIWI epanderbar/delbar tankväska och ryggsäcken byts efter behov.

Tankväska, ryggsäck, packrulle och kanske ett par "throwover" packväskor. Du anar inte hur mycket man kan få med sig på en sporthoj utan att behöva "sabba" utseendet på den när den står parkerad... (Dvs packväskor topbox med hållare...)

Många goda forslag, men kom med namnet på producenten eller bilder ar ni snalla!. jag ska till arjeplog på mc traff lite senare i sommar!

ryggsäck...

Men jag har tänk på en sak... Om man nu skulle köra med ryggsäck och smälla... Hur påverkar det skydden? Har fått för mig att det inte är så bra även fast det räddade livet på mig när jag gjorde det. ´Men då var den bara backad med en påse Ahlgrens bilar. jag menar om man har en fullpackad väska... säg att man har en thermos eller en pet-flaska som är hård som satan. Det blir ju som att ha en sten i säcken när olyckan är framme...

arnoldsson skrev:
Men jag har tänk på en sak... Om man nu skulle köra med ryggsäck och smälla... Hur påverkar det skydden? Har fått för mig att det inte är så bra även fast det räddade livet på mig när jag gjorde det. ´Men då var den bara backad med en påse Ahlgrens bilar. jag menar om man har en fullpackad väska... säg att man har en thermos eller en pet-flaska som är hård som satan. Det blir ju som att ha en sten i säcken när olyckan är framme...

Tunga saker i tankväskan och kläder i ryggsäcken = extra dämpande material om man landar på rygg.

Viktigast är nog att man har en mjuk ryggsäck utan stålram.. TROR jag.
ambulans kanske kan komma med lite erfarenheter här..
EDIT: Drog ett PM till ambulans, får se vad jag får för svar.

Last edited:
vad bra att fråga honom... Det hade jag inte tänkt på... Jag har jobbat lite i en butik som säljer ryggsäckar och andra väskor och där har det kommit in en hel del och köpt ryggsäckar med hårt "skal" som dom ska ha när dom kör mc... inte å smart har jag tänkt... men vi får väl se vad ambulansen säger!

Arctic#1 skrev:
Det dar såg ju ratt bra ut, men vad håller vaskorna borte från lacken?

En del tejpar cutsen för att skydda lacken, se brara till att använda tejp som går att ta bort.

Såg en kille på en monster som surrat en svart plastsäck på kutsen med silvertejp :yoparty

Såhär åkte jag Stockholm-Luleå-Jakobstad-Stockholm + Stockholm-Gardasjön (Italien). Packrullen är en Ortlieb 35 liter. Skulle köpa en med ventil för enklare komprimering om jag handlade igen. Underskatta inte att den är vattentät... Supersmart med packrulle för det är bara att rulla ihop mer elle mindre beroende på hur mycket packning man har.

Köpte ett stort ark genomskinlig plastfilm och maskerade där saker kunde ta i + även tanken. Kostade kanske 100 spänn och sparade lacken. Lätt att ta bort sen.

Lasta inte ner hojen så mycket så det inte blir kul att köra. Hojåkat är ju mer än halva grejen. Köp inte för hög tankväska heller. Inge kul om man har väskan i bröstet när man kör + ej ser instrumenten.

Bifogat

• pack_1.jpg
    pack_1.jpg
    82 KB · Visningar: 360
  • pack_2.jpg
    pack_2.jpg
    83.8 KB · Visningar: 334
arnoldsson skrev:

Händer inte så mycket, du kör ju ändå med ryggplatta, eller hur? Ryggsäcken slits andå av vid en hyfsad smäll, mycket hård smäll och det är det minsta av dina bekymmer

Skyddsfilm....

Arctic#1 skrev:
Ush va fult! ingen tejp på min hoj inte!.

Det finns speciell skyddsfilm som du enkelt "formar" med hjälp av en vanlig hårblås....den syns inte när den kommit på plats.
Dessutom går den att ta bort med samma "verktyg".

Finns hos många mc-handlare, bla. av "3m"'s tillverkning.

Eller en sån här som finns hos bla. Touringbutiken.

45-3972
Skyddsmatta för Tank /Kuts Large

KentW

Jag har kört ner till italien, ungern, england, skottland mm och en tankväska samt en sportbag på sadeln funkar bra.

Gillar inte ryggsäck. Man känner sig som en säl ändå när det är 25-30 grader varmt i skinnställ. Skönt att ha prylarna fästa på hojen. Skaffa kutsväska eller packrulle istället.

Jag brukar åka med tankväska och ryggsäck, det klarar jag mig i minst en vecka på, beror på hur mycket "civila" kläder man ska ha med sig.

Köp en Ortlieb vattentät tålig tubsäck. Är den inte full rullar du bara ihop änden så den blir kortare, mycket bra. Kostar ett par hundra på Touringbutiken.

www.touring.se

87-2025.jpg

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!