Resan mot kortet och hojen jag vill ha

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag stannar kvar hos det gröna laget. Jag var och byte in min er6-n som jag köpte som ta körkortet hoj mot en Z900 för knappt 2 veckor sedan. Så nu vill man ut på vägen så fort som möjligt :)
Grattis igen, de är fina!
Kawaskis låter alltid så fint
 

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Grattis! Berätta mer; hur gick uppkörningen denna gång? Vad gjorde du annorlunda? Det är kul att läsa om framgångshistorier :)
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Grattis! Berätta mer; hur gick uppkörningen denna gång? Vad gjorde du annorlunda? Det är kul att läsa om framgångshistorier :)
Tack!

Jag såg till att ta 5 lektioner via körskola, varav 1 manöverlektion. Manöverlektionen gick bra, jag hade inte glömt allt för mycket under vintern. De två sista vanliga körlektionerna var genrep inför uppkörningen, läraren hade inga större synpunkter utan sade att "kör så här på uppkörningen så klarar du dig".
Detta sammantaget gjorde att jag kände mig trygg i min förmåga att köra, och att jag dessutom körde upp på körskolans MT-07 istället för min gamla tunga Bandit underlättade säkert också.
På dagen för uppkörningen så möttes vi lyckliga/nervösa som skulle köra upp på körskolan och åkte gemensamt ut till manöverbanan för 30-45 minuters uppvärmning. Naturligtvis började jag uppvärmningen med några välta koner i högfarten och några nedsatta fötter i lågfarten, men efter några repor så satt allt som det skulle.

Provförrättaren kom så småningom inrullande, det visade sig vara samma gubbe som jag hade sist och som jag fick bra intryck av då.
Jag blev först ut vilket var skönt eftersom nerverna inte hann spinna igång för mycket. Överlag så kände jag mig efter omständigheterna lugn och samlad.
Säkerhetskontroll - fick bromskontroll, inget att rapportera.
Lågfart, högfart och broms - utan anmärkning. Jag var helt fokuserad på att klara alla moment på första försöket, eftersom jag var rädd att ett misstag skulle sätta sig på hjärnan och få mig att göra om samma misstag igen (se beskrivning från uppkörning nr. 3 för bakgrund).

Sedan var det bara att vänta på att de andra skulle bli klara med manöverdelen. Eftersom jag var först ut så fick jag köra från manöverbanan till Trafikverket (i Örebro så ligger dessa på olika ställen). Klantade mig rejält i en rondell, lade mig i vänsterfil för att svänga vänster men missade att byta fil i tid för att köra ur. Jag förklarade för provförrättaren över radion att jag fick hjärnsläpp och fick för mig att jag skulle köra tillbaka samma väg som jag kommit, han skrattade till lite och sedan var det inte mer med det.
I övrigt flöt det på bra, råkade köra lite för fort på några ställen (indikerat 54-55 på 50-väg) men såg till att köra väldigt försiktigt i villaområdet (30-område) där han ledde in mig. Sedan var det bara att rulla mot Trafikverket, vid det här laget bedömde jag mina chanser att klara mig ca 50/50. Men när vi svängde in på parkeringen sade provförrättaren över radion "då får man gratulera till MC-kortet" och min lycka var gjord!

Så det jag gjorde annorlunda denna gång:
  • Jag såg till att ta några lektioner för att få bekräftelse på att mitt sätt att köra var "rätt"
  • Jag berättade för så få som möjligt att jag hade bokat en ny tid, för att slippa oket att behöva förklara att jag hade kuggat "igen" om det hade blivit så
  • Jag såg till att vara så väl förberedd som möjligt för att känna mig bekväm i min förmåga
Så fjärde gången gillt, trägen vinner, ge inte upp, det är bara att bryta ihop och komma igen och alla andra klyschor!
 
Last edited:

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Ett litet tillägg till listan: Det slumpade sig så att jag veckan innan uppkörningen hade mycket att stå i, både på jobbet och privat, så jag hade inte så mycket tid att grubbla/noja. :)
 

DAB_

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2022
Hoj
2022 - Yamaha MT-10
Riktigt roligt att höra! Stort grattis igen :) Hoppas vi ses på någon SMC-kurs i sommar (y)
 

Arhoolie

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2023
Hoj
2001,Honda,Xrv750
Grattis!! Har följt din resa då jag började resan mot kortet samtidigt som dig väldigt lärorikt att läsa om din resa!
?
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Grattis!! Har följt din resa då jag började resan mot kortet samtidigt som dig väldigt lärorikt att läsa om din resa!
?
Tack så mycket! Jag hoppas att mina motgångar kan hjälpa någon som nyligen kuggat att känna sig lite mindre värdelös/ensam. ?
Hur har det gått med ditt kort då?
 

Arhoolie

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2023
Hoj
2001,Honda,Xrv750
Tack så mycket! Jag hoppas att mina motgångar kan hjälpa någon som nyligen kuggat att känna sig lite mindre värdelös/ensam. ?
Hur har det gått med ditt kort då?
Det tror jag verkligen det är! Det är starkt av dig att dela med dig av motgångarna. Jag hade min uppkörning i mitten av sommaren så hade läst om ditt försök redan så var väldigt nervös men det gick bra på första.

Spenderade en liten förmögenhet på körlektioner men det tycker jag det var värt faktiskt. Ingen jag känner skulle ha kunnat stå ut med vänta på en asfaltsplan när man kämpar med manöverbanorna i 25-30 grader.
Sen tycker jag det var svårt att hitta nått bra ställe att öva privat på manöverbanorna i Stockholm.

jag tyckte allt handlade om tiden. Min lärare sa inte så mycket utan lät en köra och rätta till saker själv. Det trivs jag med och skulle rekommendera alla som kämpa med kortet att bara möta på. Tillslut släpper det.

Sen tyckte jag att denna youtube kanal hjälpte mycket. Han har två filmer om högfart respektive lågfart.

Grattis igen och hoppas vi ses på vägarna nån gång!
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Det tror jag verkligen det är! Det är starkt av dig att dela med dig av motgångarna. Jag hade min uppkörning i mitten av sommaren så hade läst om ditt försök redan så var väldigt nervös men det gick bra på första.

Spenderade en liten förmögenhet på körlektioner men det tycker jag det var värt faktiskt. Ingen jag känner skulle ha kunnat stå ut med vänta på en asfaltsplan när man kämpar med manöverbanorna i 25-30 grader.
Sen tycker jag det var svårt att hitta nått bra ställe att öva privat på manöverbanorna i Stockholm.

jag tyckte allt handlade om tiden. Min lärare sa inte så mycket utan lät en köra och rätta till saker själv. Det trivs jag med och skulle rekommendera alla som kämpa med kortet att bara möta på. Tillslut släpper det.

Sen tyckte jag att denna youtube kanal hjälpte mycket. Han har två filmer om högfart respektive lågfart.

Grattis igen och hoppas vi ses på vägarna nån gång!
Så här i efterhand så hade det varit enklare och snabbare att lägga pengarna på körlektioner istället för på uppkörningar! ?
Kul att det gick vägen för dig, grattis i efterskott eller vad man säger!
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
I helgen tog jag en liten turné i Skaraborg för att hälsa på diverse släktingar. Ca 50 mil på två dagar blev det vilket gör att jag nu känner mig betydligt säkrare i sadeln. Street triplen är ändå hyfsat bekväm på längre sträckor, om man undviker motorvägar då.

IMG_20230513_111746.jpg
Kaffe- och kisspaus i Karlsborg
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top