Schwantz tycker frispråkigt

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
LÄger 2 är jag definitivt, dags o sluta med elektroniktjafset. Och skulle nån vinna med 30 sekunder så får han fanimig göra det, så länge han drar runt på sin hoj som om det vore en rodeotjur slitandes och kämpandes.

Sen vet inte jag om jag är ensam men det tvivlar jag på, jag gillar o se krascher, självklart vill man inte an någon skadar sig allvarligt, men att se en krasch är grymt. Då vet man, den killen missbedömde läget och fick sig en hästspark i arslet för sitt misstag. Racing i den högsta klassen skall vara den svåraste som en handfull skall kunna klara av.

My 2ören

Herregud, när ska fanatikerna fatta att 500:orna är döda och begravna? Det har gått fem (5) år. Gå vidare eller sök hjälp.

Problemet med TC är ju som Schwantz beskriver det. I princip alla hojar beter sig exakt likadant ut ur kruvorna. Vid punkt X i kurvan ger du gas och elektroniken sköter så mycket av motorn och gör det så optimalt att det inte finns en chans för förarna att göra skillnad. Som på Laguna Seca senast där det ju var ett gäng förare ( West, Tamada, De Puniet, Hayden etc. ) som låg skitätt hela racet men det hände ju ingenting. Väldigt få omkörningar och endast i inbromsningarna.

Det är för mig tråkig racing även om det är tätt tidsmässigt.

Lorenzo sa till tidningen AS att han hellre hade kört 500 än MotoGP. Skulle passa hans körstil bättre trodde han.

Lorenzo sa till tidningen AS att han hellre hade kört 500 än MotoGP. Skulle passa hans körstil bättre trodde han.
När jag skulle till volvohandlaren och byta bil hade jag bestämt mig för en ny Amazon. Fast handlaren sa att de inte finns längre. För jävligt! :(

När jag skulle till volvohandlaren och byta bil hade jag bestämt mig för en ny Amazon. Fast handlaren sa att de inte finns längre. För jävligt! :(
Har ni hört den om han som stångade sin panna blodig för att få de som inte förstod sitt eget bästa att ta reson? Tänk vad mycket bättre allt hade varit om alla tyckte som jag.

:rolleyes:

Aj då! :gnissla

Nä, men tänk om Volvo hade fortsatt att göra Amazoner nu. Dom hade också haft ABS, Servostryrning, direktinsprutning osv. En Porsche 911 från 1973 har ju inte mycket gemensamt tekninskt med en från 2007.. Samma hade varit med en 500 idag. Dom hade också haft allt och lite till som man kan ha 2007.

När folk säger 500 så menar dom nog som dom var då för längesen. Dvs utan dagens modärniteter som TC, LC osv. När Lorenzo, Hayden osv säger att dom hellre hade kört hojar utan TC är det säkert för att plocka pluspoäng hos dom som tycker att det inte är något för förare som kan köra på "riktigt". Hur dom gör i verkligheten är kanske en annan sak...

När folk säger 500 så menar dom nog som dom var då för längesen. Dvs utan dagens modärniteter som TC, LC osv. När Lorenzo, Hayden osv säger att dom hellre hade kört hojar utan TC är det säkert för att plocka pluspoäng hos dom som tycker att det inte är något för förare som kan köra på "riktigt". Hur dom gör i verkligheten är kanske en annan sak...
Tänk när LC stod för modernitet som vattenkylning :) Tramsigt att försöka plocka billiga poäng så där av en toppidrottsman. Skulle Kajsa Bergqvist uttala som om att det var synd att Dick Fossbury uppfann floppen för att hennes långa ben skulle göra sig bättre med gamla stilen :va
Än värre känns det som i en materialsport för high-end teknik, bakåtsträvande passar än sämre.
För Lorenzo's del så är det väl inte så att Aprilia tvingar honom till Yamaha och MotoGP precis. Hans stil verkar helt klart passa 250, dominerar ju helt där.

F.ö. hade jag själv hellre haft en Amazon än min nuvarande Volvo, framvagnen är för vekt konstruerad.

Aj då! :gnissla

Nä, men tänk om Volvo hade fortsatt att göra Amazoner nu. Dom hade också haft ABS, Servostryrning, direktinsprutning osv. En Porsche 911 från 1973 har ju inte mycket gemensamt tekninskt med en från 2007.. Samma hade varit med en 500 idag. Dom hade också haft allt och lite till som man kan ha 2007.

Det var nog ungefär så Valmers menade oxå... dvs dåtidsdårarna har svårt att släppa greppet och se framåt. Allt som fanns förr var bättre. (m.a.o vill man ha en Amazon)
Bakåtsträveri i dess prydno.
Men samtidigt förstår jag väldigt många av deras argument, för vi kan ju inte ha en utveckling som leder till självkörande maskiner.

Tänk när LC stod för modernitet som vattenkylning :) Tramsigt att försöka plocka billiga poäng så där av en toppidrottsman. Skulle Kajsa Bergqvist uttala som om att det var synd att Dick Fossbury uppfann floppen för att hennes långa ben skulle göra sig bättre med gamla stilen :va
Än värre känns det som i en materialsport för high-end teknik, bakåtsträvande passar än sämre.

:klappar

Last edited:
När jag konstruerat produktionsmaskiner själv eller i team med andra så försöker man få dessa så användarvänliga som möjligt.
Ett önskemål som ofta förekommer i kundernas kriterielistor är att "vem som helst" ska kunna sköta maskinen efter en mycket kort introduktion.
Det innebär att du efter en kort förevisning och med stöd av ett inplastat A4-ark kan sköta maskinen lika bra som en som stått där i 5 år.
Det marginaliserar all typ av uppbyggd erfarenhet, talang och kunskap jämfört med vad som krävs för mer manuella typer av bearbetningsmaskiner som finns runtom i olika produktionsenheter.
Det ökar säkerheten för operatören, säkerställer repetitionsnoggrannheten, minskar möjliga toleransintervall, sänker priserna på produkterna och gör att de flesta kan sköta den nya maskinen lika bra som någon annan. Operatörerna är också lätta att ersätta ....

Så vill jag inte ha det inom motorsporten!!

De som tycker att det är kanonbra med alla möjliga hjälpmedel på t ex racinghojar kan väl fundera lite över uttrycket "lånta fjädrar" och hur kul det är att sola sig i glansen av något som åstadkommits av andra .... :rolleyes:

Last edited:
Extremt Svart eller Vitt resonemang där va Elwe?
Tycker nog det är i en gråzon snarare. Vem som helst kan inte köra MotoGP - vilket nonsens, inte ens om de plastar in två A4-ark.
Självklart ska föraren avgöra! Racingen har väl alltid varit en materialsport och fjädrarna som lånats har lånats ifrån kontruktörerna på MZ, MV Augusta, Honda, Yamaha, Suzuki etc. Vet inte hur det var med Ago vissa år då det verkar vara helt och hållet upp till materialet - men sedan dess är det kombinationen förare/hoj/team som gjort jobbet.

Om nu vem som helst kan vinna MotoGP utan kunskap, talang, ambition etc. Varför vinner Stoner hela tiden? Honda som satsar mest pengar och Rossi som väljer personal först varför kan inte de vinna då?

Din jämförelse med produktionsindustrin har vi hört förr, varför är den relevant? Gör ett studiebesök på GliMek, de gjorde maskiner som vi sommarjobbare kunde sköta utan ens vara läskunniga. Behövde bara kunna skilja på röd och grön knapp...

Har man inte TC endast på växel 1 och 2?

Extremt Svart eller Vitt resonemang där va Elwe?
Tycker nog det är i en gråzon snarare. Vem som helst kan inte köra MotoGP - vilket nonsens, inte ens om de plastar in två A4-ark.
Självklart ska föraren avgöra! Racingen har väl alltid varit en materialsport och fjädrarna som lånats har lånats ifrån kontruktörerna på MZ, MV Augusta, Honda, Yamaha, Suzuki etc. Vet inte hur det var med Ago vissa år då det verkar vara helt och hållet upp till materialet - men sedan dess är det kombinationen förare/hoj/team som gjort jobbet.
Man måste fånga upp oönskade tendenser innan de vuxit sig så starka att folk glömt bort att det funnits något annat. Visst är det en materialsport, det är ju en del av tjusningen. Inte minst om man idag har en Ducce :)
Jag har tävlat mot Ago och kan bekräfta att han flög om min Yamma på rakorna. Men, han fick själv bromsa, han fick själv axa ur kurvorna, han fick själv välja kurvhastighet, han fick själv bestämma vilken risknivå han ville välja i alléer och jämte stenmurar, han fick själv springa igång sin hoj, osv så det krävdes inte bara en vass hoj.
"Vem som helst" vinner inte idag heller, men om hjälpmedlen blir fler och fler så suddas förarens prestation ut mer och mer och han blir, som jag säger, lätt att ersätta.
Din jämförelse med produktionsindustrin har vi hört förr, varför är den relevant? Gör ett studiebesök på GliMek, de gjorde maskiner som vi sommarjobbare kunde sköta utan ens vara läskunniga. Behövde bara kunna skilja på röd och grön knapp...
Den är relevant på så sätt att jag tycker att den som står överst på pallen och lyssnar på sin nationalsång ska vara den som gjort störst prestation. Han/hon ska inte vara nån kylarmaskot som byts mellan racen pga att olika banor premierar olika kroppstyper. Är det en konstig och ovanlig åsikt? :confused:

Har man inte TC endast på växel 1 och 2?

Om du följde racet på Brno när man var "on board" på Stoner:s hoj så såg du kanske att han touchade 180 km/h på 2:ans växel ... 180 km/h täcker in de flesta utgångar ur kurvor så om det nu är så att man "bara" har TC på de två lägsta växlarna så räcker det.
Med det bottendraget som finns i dagens 4-t så borde man kunna justera genom att gå på en högre växel om gashanden är för okänslig :)

Last edited:
Jag har tävlat mot Ago och kan bekräfta att han flög om min Yamma på rakorna. Men, han fick själv bromsa, han fick själv axa ur kurvorna, han fick själv välja kurvhastighet, han fick själv bestämma vilken risknivå han ville välja i alléer och jämte stenmurar, han fick själv springa igång sin hoj, osv så det krävdes inte bara en vass hoj :
Springa igång sin hoj klarar vi oss nog utan tror jag, men av de övriga så är det väl fortfarande så att de är sanna. TC hjälper på en av punkterna, hur mycket tycker jag är lite svårt att veta.
Den är relevant på så sätt att jag tycker att den som står överst på pallen och lyssnar på sin nationalsång ska vara den som gjort störst prestation. Han/hon ska inte vara nån kylarmaskot som byts mellan racen pga att olika banor premierar olika kroppstyper. Är det en konstig och ovanlig åsikt? :confused:
Jo, men det har väl inget att göra med produktionsindustri och dess verktyg? Det är rätt vanligt att man jobbar så att ta fram saker som ska vara robusta, lättmanövrerade och enkla. Det har inget med idrott att göra.
Stoner har vunnit sju segrar i år, verkar inte bytas ut eller menar du att hans kroppstyp är fördelaktigare än t.ex. Loris :va

Prestation är svårt att mäta, i helgen imponerades jag mest av Guintoli men han fick ingen medalj och får inte ens vara kvar i team:et.

Men visst ska bästa förare/team/hoj stå överst. Alla team har väl t.ex. TC? Det handlar fortfarande om vem som bemästrar hojen, tekniken, banan etc. Visst är det så att alla hojar/däck inte är likvärdiga, men så har det väl aldrig varit?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...