Satans rödljus...

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Ja, något roligt hände mig idag. Skulle köra hem från en kompis och svänger ut från hans bostadsområde och kör ut mot landsvägen. Där finns en fyrvägskorsning. En rätt stor sådan..

I alla fall skiner solen och jag glider fram till sträcket. Bromsar in så jag har kanske någon meter kvar. Okej, inget händer. Väntar lite, det kommer en bil bakom mig och ska svänga höger (jag vänster) och det blir grönt för honom.

Väntar lite till, står där ensam och det vill inte bli grönt. Börjar röra runt på mig för man ska ju antar jag trigga någon sensor så att systemet vet att det finns ett fordon där. Inget händer.

I kanske 2-5 minuter övervägde jag vad jag skulle göra, om jag skulle vänta på en bil eller om jag skulle köra mot rött. Rödljuset turades om att ge "grönt" till de ute på den stora vägen.

Notera att inga andra bilar kom från samma håll som jag, då det var ett bostadsområde på en måndag vid 15. Inte mycket trafik..

Haha, har detta hänt er? Jag menar är det vanligt att en mc är för "lätt" för att den ska märka av det eller hur funkar det med automatiska trafikljus?
Är det ok att köra mot rött om det aldrig blir grönt?

//S

Jepp händer lite då och då.

Det är alltid ok att köra mot rött, så länge polisen ej ser dig :fakta (och att det kan göras utan risk såklart)

Last edited:
Finns nån annan tråd om samma sak. Det funkar genom magnet och inte vikt tydligen. I den tråden babblade folk om att montera feta magneter i båten på hojen :D

Man kan ju inte förväntas stå där i timmar i väntan på en bil som ska åt samma håll.. Men det ska va rätt uppenbart att det är FEL åp ljuset för att det ska vara lagligt att rödtjuta iaf.

Har det som i ditt fall blivit rött/grönt/rött/grönt i omgångar för de övriga så kan man nog ganska säkert säga att du aldrig skulle få grönt - tjör..

Men dra ett mail till vilkadetnuärsomäransvariga.. Sånt ska ju funka även för oss. tror det kan va lite viktigt att vi uppmärksammar allt som gör "fel" gentemot oss också, så att fokus inte bara ligger på att vi håller miNsT 400 på 70-vägar och 235+ förbi alla dagis!

Ring och klaga.

I mellantiden är det tillåtet att leda hojen förbi ljuset och sedan köra.
(opraktiskt men lagligt)

Jepp händer lite då och då.

Det är alltid ok att köra mot rött, så länge polisen ej ser dig :fakta (och det kan göras utan risk såklart)

Haha, true!

Universalregeln, "allt är tillåtet som inte domaren ser"! En av mina första lärdomar när jag börja fightas på stenåldern.

Finns nån annan tråd om samma sak. Det funkar genom magnet och inte vikt tydligen. I den tråden babblade folk om att montera feta magneter i båten på hojen :D

Hehe jag inbillar mig att sensorerna sitter under bilarnas hjulspår, så jag kör antingen i höger eller vänster hjulspår för att lyset ska slå om...

Frågan du ställer är ju väldigt intressant rent miljömässigt när trafiken ibland kan stå mer eller mindre helt stilla pga sega trafikljus.Då talas det med andra ord inte så värst mycket om miljön som miljönissarna annars kan babbla rätt friskt om.Ingen trafik i sikte från något hålll så är det bara att köra.Varför ska man stå där under en lång stund som ett frågetecken när inget händer !?.Gäller bara att se upp så att ingen trafikant verkligen dyker upp samt farbror blå som oftast går enligt boken om de saknar sunt förnuft.Tyckte det fanns ett förslag för en tid sedan om högersvängande mot rött ljus men har ingen aning om hur det gick med denna fråga. :va

För att det ska funka måste man ha en Goldwing så man kan ha med båten och magneterna i den :)

Titta framför korsningen så ser ni svarta streck i asfalten. Där är slingorna som känner av fordon nerfrästa. Dom är som känsligast i hörnen, så passera där. Sen skadas dom av att asfalten masseras runt av tunga fordon, eller kommer för långt ner vid nyasfaltering av vägen. Så det kan ju vara ett tips att ringa den lokale väghållaren och be dom kolla om det verkar vara helt omöjligt att få trafiksignalen att reagera.

Satans rödljus...
Inga problem lärde jag mig.
Jag står på natten (med bil) vid ett rödljus. Ingen trafik alls. Så knackar det på rutan. Polis.
Jag vevar ner. Polisen: Why have you stopped?
Jag: Because of the red light!
Polisen: But noone is coming!
Jag förstår vad som gäller och kör mot rött ljus.
Turkiet 1978

Som jag förstår det så är det en magnet i gatan som ska ge utslag för att lyset ska slå om. Då moderna sporthojar knappt har nån ferromagnetiskt (mest bara alu) i sig alls så ger de väldigt dåligt utslag.

Någon som vet var denna magnet sitter isf?

Rödljuset utanför Din MC i rotebro, precis i korsningen på andra sidan motorvägen. Där är det lönlöst. Stod där en gång, skulle svänga vänster. Efter typ 5 minuter inser jag att alla andra får köra. Och det blir grönt för alla i ett ständigt mönster. Wtf tänkte jag, rullade över i högerfilen och körde höger. Vände direkt så jag fick köra rakt fram genom korsningen istället. Tada! :smasha

När jag jobbade i Jordbro så brassa jag förbi rödljuset vid golfhallen just exakt VARJE morgon, jag provade hålla vänster, höger, mitt på, krypa, sicksacka... Slog ALDRIG om.

Så den dagen jag testade så stog jag o väntade o rullade runt som fan utan respons, sen till slut kom bilen man körde om vid Länna och då slog ljuset om direkt, detta var ungefär 5:30-5:40 på morgonen då det inte var nån trafik alls.

Som hoztic sa är det en lång tråd som är nerfräst i asfalten, antingen ändras konduktansen när en bil står över eller så induceras en spänning magnetisk när en bil rör sig över den, lite osäker på vilket.
I det första fallet så spelar magnetism noll roll (en stor plåtbit/foliebit på hojen skulle dock kunna funka (det är ytan som räknas)) i andra fallet skulle en stark magnet (tex från en skrotad hårddisk) kunn hjälpa till om man sätter den i båten.
Ibland reagerad även stolparna på ljus, så det kan vara ide att blinka med helljuset när man närmar sig trafikljusen. (funakr iaf 100% på ett trafikljus i nyköping)

Någon som vet var denna magnet sitter isf?

Rödljuset utanför Din MC i rotebro, precis i korsningen på andra sidan motorvägen. Där är det lönlöst. Stod där en gång, skulle svänga vänster. Efter typ 5 minuter inser jag att alla andra får köra. Och det blir grönt för alla i ett ständigt mönster. Wtf tänkte jag, rullade över i högerfilen och körde höger. Vände direkt så jag fick köra rakt fram genom korsningen istället. Tada! :smasha

Det är bara att ringa och påpeka det, jobbarkompis som gjorde det för nyuppsatta rödljus och de är bara tacksamma för informationen.

Ur lagens mening är det säkraste sättet att kliva av motorcykeln och knalla med den förbi rött ljus = inga böter. Sen om det är det trafiksäkraste vette tusan när Nisse Tuta kommer farandes i +moms hastighet förbi korsningen.

Last edited:
Hänt mig med alla möjliga fordon även med bil... brukar då köra på rött efter 2-3min finns ett nära mig brukar tanka på macken och om man svänger vänster så är rödljuset precis efter då har man liksom hoppat över "sensorn" eller vad fan det är så den registrerar inte att man är där...

Nej då! Allt är i sin ordning. Magneter har sämre påverkan på trafiksignaler neråt landet. Det har blivit en förskjutnig av malmstrålarna i och med landhöjningen. Transportstyrelsen håller som bäst på med att ta fram speciella "myllamagneter" som ska råda bot på detta trassel. Du får väl be om att få så en så viktoptimerad som möjligt. AlNico-magneter kan bli RÄTT stora o tunga.

När du väl fått din så kom upp till Stockholm och ställ till det i trafiken här med.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti