Sant eller falskt?

gladh skrev:
Chrille. Det du säger är att tjejer inte kan komma i fråga i samma utsträckning som män till högre poster och högre lön för de jobbar inte lika mycket som "unga ambitiösa män". Är inte detta en fördom som vi tillåter vara en verklighet? På samma sätt som Goodstuff beskriver hur vi uppfostrar barn in i könsroller är en fördom som blivit axiom.

I min föreställningsvärld är den bäst som levererar till rätt tid, till rätt pris och utan att dra på sig fördyrande övertid. Sen om det är en kvinna eller man spelar ingen roll.

gladh

Precis det jag ville ha sagt om arbetsvärdering idag.

gladh skrev:
Nästan lika bra som Anders Björk "Vem vill göra affärer med en som luktar vitlök?"

gladh
Fast å andra sidan kan det vara rätt tungt att sitta i ett möte bredvid någon som ätit enorma mängder vitlök kvällen innen... eller ännu värre ärtsoppa :D

Kahobe skrev:
Där är problemets kärna... den som aldrig gör ett misstag gör sannolikt heller ingenting.. :D

"Chrille" har visat på en del i sitt inlägg... kl 10.34

Det finns tre sorters människor De som ser på när nått händer , de som undrar om nått hände och de som ser till att saker och ting sker.

Jag säger att det är 50/50 mellan killar och tjejer

Killar är inte bättre än tjejer och tjejer är inte bättre än killar.

Visst killar är starkare och tjejer svagare muskelmässigt
men enligt senaste IQ test som görs i lumpen är tjejer smartare än killar. :fakta

gladh skrev:
Chrille. Det du säger är att tjejer inte kan komma i fråga i samma utsträckning som män till högre poster och högre lön för de jobbar inte lika mycket som "unga ambitiösa män".........I min föreställningsvärld är den bäst som levererar till rätt tid, till rätt pris och utan att dra på sig fördyrande övertid. Sen om det är en kvinna eller man spelar ingen roll.

gladh

:3freak
Chrille har en klar poäng i det han skriver om skillnaden mellan folk på hans jobb... Jag har själv sett/känt likadant på olika platser i mitt jobb. Men medaljen baksida är den att när det blåser snålt så får man kicken rakt av trots 200/h övertid o "alltid varit lojal o ställt upp" det bleknar jävligt fort när det krisar....
Flemming :hihi

gladh skrev:
Chrille. Det du säger är att tjejer inte kan komma i fråga i samma utsträckning som män till högre poster och högre lön för de jobbar inte lika mycket som "unga ambitiösa män". Är inte detta en fördom som vi tillåter vara en verklighet? På samma sätt som Goodstuff beskriver hur vi uppfostrar barn in i könsroller är en fördom som blivit axiom.

I min föreställningsvärld är den bäst som levererar till rätt tid, till rätt pris och utan att dra på sig fördyrande övertid. Sen om det är en kvinna eller man spelar ingen roll.

gladh

Du har ju rätt. Jag har ju nu bara serverat orsaken till varför vi fortfarande sitter fast i den uppenbara obalans mellan könen som finns i vårt yrkesliv.

MEN felet kan även ligga hos kvinnorna. Varför konkurrerar jag bara med män även om det finns kvinnor på kontoret? Det är inte bara hos männen felet ligger, utan jag är övertygad om att vi alla måste ta tag i det här. Jag säger inte att det är rätt, bara att det är så här det är....

Men alltså, denna tråd var skapad med glimten i ögat, men den har ballat ur totalt med diskussion kring könen :)

sharpedge skrev:
Men alltså, denna tråd var skapad med glimten i ögat, men den har ballat ur totalt med diskussion kring könen :)

Vi såg väl inte glimten, den skymdes av en penis.

gladh

Kawa Tina skrev:
Det finns tre sorters människor De som ser på när nått händer , de som undrar om nått hände och de som ser till att saker och ting sker.

Jag säger att det är 50/50 mellan killar och tjejer

....

Kan så vara men yrkes-/karriärs-mässigt så fostras vi uppenbarligen olika. Det är enda förklaringen jag kan se till att jag har lätt att hitta killar med samma ambitionsnivå som mig men extremt svårt att hitta likasinnade töser.

Jg tror verkligen att "felet" ligger i vår uppfostran, men det är ju något vi tar med oss och som kommer följa med oss länge. Jag VET att jag på intet sätt är en bättre anställd pga mitt kön. Synd bara att jag/vi trots denna kunskap påverkas i vårt dagliga liv att dra felaktiga slutsatser och fatta felaktiga beslut.

Chrille skrev:
Kan så vara men yrkes-/karriärs-mässigt så fostras vi uppenbarligen olika. Det är enda förklaringen jag kan se till att jag har lätt att hitta killar med samma ambitionsnivå som mig men extremt svårt att hitta likasinnade töser.

Jg tror verkligen att "felet" ligger i vår uppfostran, men det är ju något vi tar med oss och som kommer följa med oss länge. Jag VET att jag på intet sätt är en bättre anställd pga mitt kön. Synd bara att jag/vi trots denna kunskap påverkas i vårt dagliga liv att dra felaktiga slutsatser och fatta felaktiga beslut.

Jag tycker media har mycker ansvar i det här. Det är för mycket :kocko :kocko puckon som jobbar med det yrket

Kawa Tina skrev:
Visst killar är starkare och tjejer svagare muskelmässigt
men enligt senaste IQ test som görs i lumpen är tjejer smartare än killar. :fakta
Nja, om det är testet vid mönstringen du avser, är det inget IQ-test.

Goodstuff skrev:
För att återknyta till orginaltrådens innehåll så är det ju ganska typiskt manligt självförhärligande att tro att det manliga könsorganet är lösningen på alla problem....
Ibland tror jag att Linda Skugge har tillgång till ditt nick. Har inte Den Store Eddie lärt dig någonting?

Kawa Tina skrev:
Jag tycker media har mycker ansvar i det här. Det är för mycket :kocko :kocko puckon som jobbar med det yrket

:hihi
jaa.. ta bara alla de som tror att vara "känd" är ett jobb i sig... :dummer listan e lång... men man ska inte glömma att det är inte media som tar de avgörande besluten huruvida du/jag ska befordras eller ej... eller vad det nu gäller...
Därför för jag helst min egen talan för mig själv.. ja det låter egoistiskt.. o tjaa jag kanske e en egoist men jag har iaf. rooligt :hihi
Flemming :hihi

gladh skrev:
Chrille. Det du säger är att tjejer inte kan komma i fråga i samma utsträckning som män till högre poster och högre lön för de jobbar inte lika mycket som "unga ambitiösa män". Är inte detta en fördom som vi tillåter vara en verklighet? ....

Fråga:
Hur åtgärdar man denna uppenbara obalans?
Befodrar okvalificerad personal?
Jobbar med tjejernas attityd till karriär?

Chrille skrev:
Fråga:
Hur åtgärdar man denna uppenbara obalans?
Befodrar okvalificerad personal?
Jobbar med tjejernas attityd till karriär?

På A svarar jag att om jag det visste så skulle jag säga det. Det enda jag kan råda till är att tänka igenom sina egna värderingar och attityder. All förändring utgår från det egna jaget.

På B svarar jag, varför skulle man göra det? För du menar väl ändå inte att tjejer per deffinition är okvalificerade?

På C svarar jag varför inte jobba med attityder, generellt, hos alla.

gladh

gladh skrev:
...

På B svarar jag, varför skulle man göra det? För du menar väl ändå inte att tjejer per deffinition är okvalificerade?

På C svarar jag varför inte jobba med attityder, generellt, hos alla.

gladh

B. Nej jag bara menade att inte lika stor andel tjejer som killar är kvalificerade som en direkt effekt av C

C. Om man fokuserar enbart på just "ambitionsproblemet". Hur jobbar man med killar för att få tjejer att satsa lite mer på karriären??

EDIT: Det är ju så för att vara "duktig" så innebär det att man måste vara duktigare än andra. Det ÄR konkurrens i vissa avseenden

Last edited:
Chrille skrev:
B. Nej jag bara menade att inte lika stor andel tjejer som killar är kvalificerade som en direkt effekt av C

C. Om man fokuserar enbart på just "ambitionsproblemet". Hur jobbar man med killar för att få tjejer att satsa lite mer på karriären??

EDIT: Det är ju så för att vara "duktig" så innebär det att man måste vara duktigare än andra. Det ÄR konkurrens i vissa avseenden

Då fortsätter nästa omgång av den spännande finalen av "Vi i 5:an"

På B säger jag att jag tror att det är en missupfattning att tjejer inte skulle vara lika "ambitiösa" eller lika "karriärsugna".

Vad gäller din edit så ser jag inga problem att arbetsmarknaden är konkurrens utsatt, det tjänar alla på. Problemet är de dolda attityder som gör att könen inte konkurrerar på lika vilkor. Det medför att en mindre lämpad kille faktisk kan få (och i många fall faktiskt får) jobbet eller cred framför en mer kvalificerad tjej.

gladh

gladh skrev:
...
På B säger jag att jag tror att det är en missupfattning att tjejer inte skulle vara lika "ambitiösa" eller lika "karriärsugna".

....

...

På B FRÅGAR jag - Har tjejer fått lära sig hur konkurrensen för att uppnå sina mål går till?

Chrille skrev:
På B FRÅGAR jag - Har tjejer fått lära sig hur konkurrensen för att uppnå sina mål går till?

För tillfället utgår väl just själva konkurrerandet från en manlig norm.

Sen skulle det vara lite intressant att höra vilka värderingar du lägger i konkurrensbegreppet. Om det är så att konkurrens om en anställning skulle avgöras av kompetens så är saken klar. Alla har samma möjligheter.
Om konkurrensbegreppet i fråga om anställning utgår från kompetens och erfarenhet, så får vi in lite av den historiska snedfördelningen och kvinnor börjar förfördelas.
Om konkurrens utgår från kompetens, erfarenhet och mansnormer (vilket jag tror att det görs i stor utsträckning) så måste en kvinna vara dubbelt så bra som en man för att få anställning.

Konkurrens på lika villkor :tummenupp
Konkurrens på luddiga villkor :mad:

gladh

gladh skrev:
....
Om konkurrens utgår från kompetens, erfarenhet ....

Konkurrens på lika villkor :tummenupp
Konkurrens på luddiga villkor :mad:

gladh

Kompetens och erfarenhet är ju självklara normer att konkurrera utifrån. Är det fel?

Det att kvinnor ska va dubbelt så bra tror jag delvis är snicksnack occh delvis håller på att värka ur. Men viss sanning finns i det så klart.

Vad konkurrens är är egentligen självklart. I mitt nuvarande företag är vi tre lika gamla killar med lika lång erfarenhet och utbildning. DET är konkurrens även om vi inte tar det så blodigt. En av oss ska ju bli chef till slut.....om vi stannar kvar. För att konkurrera ska vi vara duktiga konstruktörer, arbetsvilliga, socialt kompetenta och omtyckta.

Mitt nuvarande företag är tyvärr ett praktexempel på varför det är fel. Hade en av oss tre varit tjej så hade denna inte varit med i utvärderingen om "vem blir nästa projektledare". Med en medelålder på 53 och en kvinna bland 35 anställda(naturligtvis sekreterare/löneansvarig och har hand om fikahörnan) så är vi ett praktexempel på vad som är fel. Här är det värre än "dubbelt så bra", här är det inte tillgängligt helt enkelt

Men jag har varit i andra företag där tjejerna haft ett helt annat utrymme utan att utnyttja det.

Om det är en svår fråga? Japp.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...