Sant eller falskt?

Kawa Tina skrev:
Ni killar är inte bättre se bara på dåren som mördade Anna Lindh .Hur många kvinnor är mördare ??? 80% procent som sitter i fängelse är ju killar . :FU

fan va orättvist! vi får kvotera in några fler kvinnor där!

Chrille skrev:
1. Nu har du så där teoretiskt rätt igen. Du tänker rätt men det blir fel.... Det Micke menar är att en del av skillnaden skapas genom tjejernas attityd gentemot jobbet.

2. Kalla fakta är att tjejer sällan gifter sig med jobbet på samma sätt som unga ambitiösa män gör.

3. Vari denna attitydskillnad bottnar vet jag inte men den finns där.

1. Jag har väl otur när jag tänker.

2. Nu gör du distinktionen "tjejer" och "unga amitiösa män", fundera på varför du väljer att skriva på det sättet. Ingen anklagelse, men erkänn att du använder en värdeladdningsskillnad.

3. Det är ett viktigt steg att gräva djupt i män och kvinnors atityd till arbete. Vi har ju börjat en process här. Frågan är var de kvinnor som finns på forumet anser i frågan.

gladh

Kawa Tina skrev:
Ni killar är inte bättre se bara på dåren som mördade Anna Lindh .Hur många kvinnor är mördare ??? 80% procent som sitter i fängelse är ju killar . :FU

Där är problemets kärna... den som aldrig gör ett misstag gör sannolikt heller ingenting.. :D

"Chrille" har visat på en del i sitt inlägg... kl 10.34

Chrille skrev:
Nu har du så där teoretiskt rätt igen. Du tänker rätt men det blir fel.... Det Micke menar är att en del av skillnaden skapas genom tjejernas attityd gentemot jobbet.

---snip---

Vari denna attitydskillnad bottnar vet jag inte men den finns där.

Mannen är normen för hur man ska agera i samhället och detta uppfostras vi till från barnsben (som exempel kan vi ta hur kläder för mycket små barn ser ut. Killarnas kläder är praktiska och bra för lek medan tjejernas är söta och opraktiska.). Vi lär oss hur vi ska agera i våra "könsroller" även om vi inte är medvetna om det. Eftersom arbetsmarknaden och speciellt de olika chefspositionerna domineras av män så appliceras detta mönster även där. I ditt exempel genom att chefen, oftast en man, gillar de som har samma inställning som honom dvs att det är värt att offra familjen/socialt umgänge lite grann för att jobba över och då premieras de som tänker likadant vilket oftast är män. Genom detta bibehålls strukturen att mannens agerande och tänkande är det som sätter normen och vilka som premieras på företaget.

gladh skrev:
..

2. Nu gör du distinktionen "tjejer" och "unga amitiösa män", fundera på varför du väljer att skriva på det sättet. Ingen anklagelse, men erkänn att du använder en värdeladdningsskillnad.

Visst gör jag. Fel av mig men nu blev det rätt ändå - Finns det ambitiösa tjejer?

Kawa Tina skrev:
Anna Lindh RIP var en kompetent kvinna tycker jag .Mer sånna till styrelse mm. Ta bort fetgubbarna som fastnat i det gamla tänkandet och som bara roffar åt sig. :6surkart

AHME, han hörde faktiskt röster! Så det är inte hans fel ju!

Goodstuff skrev:
...I ditt exempel genom att chefen, oftast en man, gillar de som har samma inställning som honom dvs att det är värt att offra familjen/socialt umgänge lite grann för att jobba över och då premieras de som tänker likadant ....

NATURLIGTVIS. Jobbet ska bli gjort. Det kan ALDRIG bli så att den bäste anställde är en som har mest bråttom hem.

Last edited:
Chrille skrev:
NATURLIGTVIS. Jobbet ska bli gjort. Det kan ALDRIG bli så att den bäste anställde är en som har mest bråttom hem.

Så den bäste anställde är den som jobbar mest. Trodde man skulle jobba bäst.

Goodstuff skrev:
Så den bäste anställde är den som jobbar mest. Trodde man skulle jobba bäst.

Jo men om du och jag är lika duktiga då? Att jag är snyggast hjälper inte men att jag jobbar hundra timmar mer per år än dig?

Vem är den bäste anställde då?

Chrille skrev:
Jo men om du och jag är lika duktiga då? Att jag är snyggast hjälper inte men att jag jobbar hundra timmar mer per år än dig?

Vem är den bäste anställde då?

Chefen tycker säkert du är bäst eftersom det är eftersträvansvärt i vårat samhälle att slita ut sig, få magsår och må dåligt pga jobbet.
Varför är det så?

Goodstuff skrev:
Chefen tycker säkert du är bäst eftersom det är eftersträvansvärt i vårat samhälle att slita ut sig, få magsår och må dåligt pga jobbet.
Varför är det så?

För att vi MÅSTE producera så klart.

Du är inte vid liv som egenföretagare för att du har prioriterat fritiden alla gånger.

BTW jag gillar att jobba, jag hade mått sämre idag om jag inte hade jobbat riktigt mycket i perioder. Enda problemet med det tänket är att sakta ner.... :va :va

Chrille skrev:
För att vi MÅSTE producera så klart.

Du är inte vid liv som egenföretagare för att du har prioriterat fritiden alla gånger.

BTW jag gillar att jobba, jag hade mått sämre idag om jag inte hade jobbat riktigt mycket i perioder. Enda problemet med det tänket är att sakta ner.... :va :va

Jag jobbar enligt principen "Minsta möjliga insats för bästa möjliga resultat." Ungefär i varje fall. Visst har jag fått prioritera jobbet i vissa fall men jag har alltid satt min egen fritid högt och har tackat nej till bra pengar pga det. Funkar än så länge.

gladh skrev:
Tro mig de finns. Jag är snart gift med en av dem.
Ajdå. Kan du slingra dig ur detta, eller har du ryggen mot väggen? Gift är precis som det låter, säger gammelfettot.

Chrille. Det du säger är att tjejer inte kan komma i fråga i samma utsträckning som män till högre poster och högre lön för de jobbar inte lika mycket som "unga ambitiösa män". Är inte detta en fördom som vi tillåter vara en verklighet? På samma sätt som Goodstuff beskriver hur vi uppfostrar barn in i könsroller är en fördom som blivit axiom.

I min föreställningsvärld är den bäst som levererar till rätt tid, till rätt pris och utan att dra på sig fördyrande övertid. Sen om det är en kvinna eller man spelar ingen roll.

gladh

valmers skrev:
Ajdå. Kan du slingra dig ur detta, eller har du ryggen mot väggen? Gift är precis som det låter, säger gammelfettot.

Jag går in i det med fri vilja. Kommer att bli fantastiskt. jag håller för övrigt hårt på "pharmakon" dvs. gift i för stora doser, medicin i rätt doser.

gladh

För att återknyta till orginaltrådens innehåll så är det ju ganska typiskt manligt självförhärligande att tro att det manliga könsorganet är lösningen på alla problem....

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti