Sätt att slippa trängselavgiften i Stockholm

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag är lite förvånad att ingen tråd har startats om detta ännu. I januari kommer alla som kör in i Stockholm (med bil) att tvingas betala en avgift. Man har nu monterat upp enorma riggar med massor av kameror vid varje infart. Dessa kommer att fotografera alla fordon både fram- och bakifrån. Fakturorna för den som inte har en "automatisk och personlig sändare" i bilen kommer med posten.

Hur kan man undgå avgiften utan att få problem om man blir stannad i en rutinkontroll?

:va

Nyteknik skrev:
Hur kan man undgå avgiften utan att få problem om man blir stannad i en rutinkontroll?

Köra hoj?!
.."dölja" regplåten..
.."råka" få nån bokstav/siffra att se ut som någon annan...
Betala?

Om avgiften bara gäller för bilar är det väl bara att åka hoj? Eller?
Är frågan hur man ska bli av med avgiften för bilen?

Flytta in innom gränserna för trängselavgifterna så slipper du betala.

Var går gränsen? Hur mycket kommer det att kosta?

Jag har en vattentät metod men det finns inte en chans att jag kommer tala om den publikt och i synnerhet inte om Nyteknik beslutat sig att för gott överge sina fd solidariska ideal och nu ska börja skattefuska. :blah

är det inte så att alla bilar som går på eller delvis går på miljöbränsle slipper?
isåfall är väl vanlig 95oktan utspädd.. till dom ändrar den lagen så är det väl bara att skita i att betala... Sen är det bara att starta ett Handelsbolag som kör bud och skriva bilen på det.. budbilar och annan yrkestrafik är ju uteslutna ur tullsystemet väl

Fakta: http://www.stockholmsforsoket.se

Undantag för trängselskatt
Följande fordon är undantagna trängselskatt:

- Utryckningsfordon*
- Bussar med totalvikt av minst 14 ton*
- Diplomatregistrerade bilar*
- Taxibilar*
- Motorcyklar*
- Utlandsregistrerade fordon*
- Militära fordon*
- Färdtjänstbil med totalvikt under 14 ton (efter ansökan från ägare hos Skatteverket)
- Bil som undantagits från skatteplikt efter ansökan hos Skatteverket från den som beviljats parkeringstillstånd för rörelsehindrad. Undantaget gäller inte om bilen används i yrkestrafik
- Bil som är utrustad med teknik för drift helt eller delvis med elektricitet, alkohol eller annan gas än gasol, och som är registrerad som sådan hos Vägverket*

Det finns även undantag från skattskyldigheten om en bil vid passage till eller från Lidingö kommun passerar två skilda betalstationer, varav den ena utgörs av någon av betalstationerna vid Ropsten, och tiden mellan passagerna inte överstiger 30 minuter. För resor mellan Lidingö och Stockholms innerstad tas trängselskatt ut.

*Som bilägare behöver man inte ansöka om undantag från trängselskatt för dessa fordon eftersom undantaget sker automatiskt.

Alltså.. Man är INTE undantagen trängselavgift bara för att man bor inne i city.

Markus skrev:
Jag har en vattentät metod men det finns inte en chans att jag kommer tala om den publikt och i synnerhet inte om Nyteknik beslutat sig att för gott överge sina fd solidariska ideal och nu ska börja skattefuska. :blah
Det verkar som Markus är den ende som förstår vad jag är ute efter. Blir nyfiken...

:tomten

Fan vad trött man blir på detta jävla kontrollsamhälle!
Snart blir det väl avgift när man går på muggen också!

Nästan 13:- / liter + avgifter för att ta sig till jobbet.....trevligt trevligt, det får bli dubbat på hojjen i vinter. :4skrika

amullo skrev:

- Utlandsregistrerade fordon*
va faan tycker alla ska betala som i norge i så fall. jag har lagt åtskilliga hundra till dem. sätt upp en mynt/kort automat så kan alla betala för att köra in o ut i Sthlm...

Nyteknik skrev:
Hur kan man undgå avgiften utan att få problem om man blir stannad i en rutinkontroll? :va

James Bond-skylthållare på bilen. Tryck på knappen så viks plåtarna in. Tryck igen så är de ute igen. Om besiktningen eller polisen frågar så är det ju bara att säga att du vill kunna fälla in skyltarna när du automattvättar för att spara på skattemärket! :rolleyes:

Nyteknik skrev:
Fakturorna för den som inte har en "automatisk och personlig sändare" i bilen kommer med posten.

Det är faktiskt så att "räkningen" inte kommer med posten utan man ska själv ansvara för att betala, t.ex via internet.

1. Hur ska dessa tullar fungera på vintern när hälfen av bilarna har så skitiga plåtar så det inte går att läsa?

2. Hur ska det fungera när det är kö, t.ex vid gasverksvägen när bilarna ligger så tätt? Klarar kameran av det?

Sen har jag även hört att om en "station" slås ut så slutar hela systemet att fungera då det blir knas när bilar kommer ut inte har registrerats som inkommande.

/Micke

honkiie skrev:
Är det avgift för att komma ut också?

Det kan du ge dig fan på att det är. :mad: I sin enfald hade man ju kunnat tro att de ville minska antalet bilar i stockholm stad, men nej nej.

Läser jag rätt?

amullo skrev:
Fakta: http://www.stockholmsforsoket.se

- Bil som undantagits från skatteplikt efter ansökan hos Skatteverket från den som beviljats parkeringstillstånd för rörelsehindrad. Undantaget gäller inte om bilen används i yrkestrafik

Är inte alla bilar äldre än 30 år numera undantagna från skatteplikt? Helt plötsligt får i så fall en gammal 70-tals mercedes ett helt nytt värde!

:banana :banana :banana

Edit: tog med lite mer i citatet... Är inte helt säker på vad de menar ändå.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Jag är lite förvånad att ingen tråd har startats om detta ännu. I januari kommer alla som kör in i Stockholm (med bil) att tvingas betala en avgift.
Det är ingen avgift, det är en skatt. Jag anmärker inte på det bara för att jag är en anal besserwisser utan även för att det är en väsentlig skillnad :).

En skatt har t.ex alltid högsta indrivningsprioritet. Du är själv ansvarig för att betala in rätt skatt, ingen räkning kommer att skickas ut till dig vid en passage utan du måste antingen använda en transponder med autogiro, åka till Pressbyrån/7Eleven och be dom dra ut dina skattekostnader eller helt enkelt själv hålla reda på dina passager.

raceman_peps skrev:
Är inte alla bilar äldre än 30 år numera undantagna från skatteplikt? Helt plötsligt får i så fall en gammal 70-tals mercedes ett helt nytt värde!

:banana :banana :banana
Gäller vägskatt, inte trängselskatt.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul