Sätt att slippa trängselavgiften i Stockholm

sgtpepper skrev:
Gäller vägskatt, inte trängselskatt.

Ok men det var ju just det som det stod. Bilar som undantagits från skatteplikt undantages från trängselskatt, eller?

Visserligen ser jag inte heller nyttan med att inte avgiftsbelägga dessa gammla oftast rätt törstiga, skitiga fordonen. Men är det så det står skrivet så.

raceman_peps skrev:
Ok men det var ju just det som det stod. Bilar som undantagits från skatteplikt undantages från trängselskatt, eller?

Visserligen ser jag inte heller nyttan med att inte avgiftsbelägga dessa gammla oftast rätt törstiga, skitiga fordonen. Men är det så det står skrivet så.
Nä, det står: "Bil som undantagits från skatteplikt efter ansökan hos Skatteverket från den som beviljats parkeringstillstånd för rörelsehindrad".

Alltså, skatteplikt i detta sammanhang är plikten att betala trängselskatt. Har du parkeringstillstånd för rörelsehindrad så kan du slippa den plikten genom en ansökan.

UrbanTiger skrev:
Repeterar...
Du anmäler dina registreringsskyltar stulna och beställer nya från VV.
Om det kommer krav på avgift så skicka in en kopia på polisanmälan.

Hur lång tid tar det att få nya skyltar? 4-5dagar i snitt?
Jobbigt att behöva hålla ordning på 70-90 polisanmälningar per år. Kanske svårt att hävda inför myndigheten också. Fast det är klart du kan ju inte rå för att det sker många stölder i ditt område, av just regplåtar. Det är ju polisens sak att utreda.

UrbanTiger skrev:
Repeterar...
Du anmäler dina registreringsskyltar stulna och beställer nya från VV.
Om det kommer krav på avgift så skicka in en kopia på polisanmälan.
Men kamerorna fotograferar ju sannolikt både bil och skylt. Om det syns på bilderna att skyltarna med mitt reg.nr sitter på rätt bil (märke och modell enligt bilregistret) blir det väl din idé inte så lyckad?

Någon som vet vad brottsrubriceringen på att täcka över kamerorna är? Fimpar jag den där jag bor så slipper alla pröjsa skulle jag gissa, då det är den som Lidingöborna ska passera och de är ju avgiftsbefriade (villkorat).
Kan det vara så illa att det är ett egenmäktigt förfarande? Eller är det en skitförseelse?

Ingen som vet hur man slipper avgiften på öresundsbron? Iofs ingen skatt men väldigt dyrt.

sgtpepper skrev:
...ingen räkning kommer att skickas ut till dig vid en passage utan du måste antingen använda en transponder med autogiro, åka till Pressbyrån/7Eleven och be dom dra ut dina skattekostnader eller helt enkelt själv hålla reda på dina passager.
Nä, kan de verkligen driva tullarna så? Låter som att det kommer att jobbas mycket övertid på kronofogdemyndigheten i så fall.

Markus skrev:
Någon som vet vad brottsrubriceringen på att täcka över kamerorna är? Fimpar jag den där jag bor så slipper alla pröjsa skulle jag gissa, då det är den som Lidingöborna ska passera och de är ju avgiftsbefriade (villkorat).
Kan det vara så illa att det är ett egenmäktigt förfarande? Eller är det en skitförseelse?
Var det din idé? Jag är besviken. Så fort en kamera är ur funktion kan du räkna med att det åtgärdas illa kvickt. Det är dessutom inte en kamera vid varje plats utan ca tio. Ser ut som ljusanläggningen på en större konsert.

UrbanTiger skrev:
Det finns ju fler likadana bilar i sVerige... hur många blå Volvo 740GL finns det inte och hur många röda Nissan Micra..

Det är ju inget som hindrar tjuven att sno skyltarna från en bil som ser exakt likadan ut som den han har själv.
Om man inte har en ovanligt vanlig bil har jag svårt att se att ditt resonemang håller.

Markus skrev:

Vi är som sagt skattebefriade om vi åker ut genom en station inom en halvtimme. Frågan är om vi hinner det på en halvtimme i rusning.

Wesslan skrev:
Vi är som sagt skattebefriade om vi åker ut genom en station inom en halvtimme. Frågan är om vi hinner det på en halvtimme i rusning.

Även där ser man ju vilken skitidé det är - att du hinner till tullen vid Ålkistan är ju garanterat (vid frescati) men tänk om du inte vill dit då? Att du garanterat skulle hinna till Norrtull är inte säkert, inte alls.

Fy fan, hur ska jag uttrycka mina åsikter om Billström så att det absolut inte kan uppfattas som uppvigling eller anstiftan? :mad:

Jag tror jag nöjer mig med att såga hennes ögonbryn, fy vad de är styva. :brynad

Markus skrev:

Undrar hur många kameror dom har råd att ersätta om dom t ex skulle råka skjutas sönder - stenskotten går högt nuförtiden har jag hört... :yoparty

borde det inte vara som fartkamerorna så att man måste se vem som kör? Trängselavgift verkar ju vara vansinne.

Markus skrev:
Även där ser man ju vilken skitidé det är - att du hinner till tullen vid Ålkistan är ju garanterat (vid frescati) men tänk om du inte vill dit då? Att du garanterat skulle hinna till Norrtull är inte säkert, inte alls.

Fy fan, hur ska jag uttrycka mina åsikter om Billström så att det absolut inte kan uppfattas som uppvigling eller anstiftan? :mad:

Jag tror jag nöjer mig med att såga hennes ögonbryn, fy vad de är styva. :brynad

Ja, till frescati är det lungt, men genom city kan det som sagt bli problem. Det som är så kanon är också att dom samtidigt med detta höjer parkeringsavgiften i ropsten :kocko
Sen om man vill åka och handla på Martin Olsson eller Prisextra vid storängsbotten åker man ju på skatten och det är ju knappast stockholms innerstad :mad:

honkiie skrev:
borde det inte vara som fartkamerorna så att man måste se vem som kör? Trängselavgift verkar ju vara vansinne.
Näe, det är ägaransvar som gäller. D.v.s ägaren av fordonet är skyldig att betala skatten.

Micke N skrev:
Näe, det är ägaransvar som gäller. D.v.s ägaren av fordonet är skyldig att betala skatten.

Det är väl ett av skälen till att det är en skatt och inte en avgift.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph