Ryssland, upprustning

Om man inte smilar när man ser det här så vetefan: :D

USS%20Iowa-bow%20aerial%20view%20firing%203%2016-inch%20guns.jpg


Mer onödig info - kanontornen på Missouri sitter inte fast i skrovet och skulle således falla ut om fartyget kantrade. I underhållet så ingår det att "jacka upp" tornen några mm och smörja "lagerbanorna".
Samma gällde Bismarck. När hon sjönk så ramlade kanontornen ur fartyget.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bismarck_(slagskepp)
 
Last edited:
Samma gällde Bismarck. När hon sjönk så ramlade kanontornen ur fartyget.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bismarck_(slagskepp)

"Hon sänktes efter en ca två timmar lång eldstrid med såväl tung artillerield men framför allt torpedbeskjutning på kort avstånd från kryssaren Dorsetshire. På order av fartygschefen Kapitän zur See Ernst Lindemann sprängdes Bismarck av den egna besättningen."

2 timmar :yoparty Har gått en dokumentär om Bismarck och den är mycket sevärd.

Här har ni en rätt kass video på en torpedbeskjutning. JÄVLAR är nog rätt ord att yttra när man blir träffad :D

[YOUTUBE-ID]cwWzFSePevw[/YOUTUBE-ID]
 
I helgen fläckades mitt innan neutrala intryck av ryssar! Först blir jag med vänner hotade av två ryska medelålders män innen på ett mc donalds i sthlm. Vi satt och åt våra meal när de två kom fram apraka och började klänga på en tjej i vårt gäng. Bad dom att dra varpå deras patriotiska sida tog vid och de förklarade att det var stora grejer på gång i mother russia, och att svenskjävlarna skulle dö bla bla bla. =)

Sen idag var vi på cosmonova och satt bakom ett par (som jag tog för ryssar) och tvingades höra dem skratta bort hela föreställningen. Dom måste ha varit minst 40år och verkade vara helt nyktra. Ändå satt de och skrattade och kastade godis på oss efter att en av oss frågade om de kunde hålla käften...

Nu tar vi dom!!?
 
I helgen fläckades mitt innan neutrala intryck av ryssar! Först blir jag med vänner hotade av två ryska medelålders män innen på ett mc donalds i sthlm. Vi satt och åt våra meal när de två kom fram apraka och började klänga på en tjej i vårt gäng. Bad dom att dra varpå deras patriotiska sida tog vid och de förklarade att det var stora grejer på gång i mother russia, och att svenskjävlarna skulle dö bla bla bla. =)

Sen idag var vi på cosmonova och satt bakom ett par (som jag tog för ryssar) och tvingades höra dem skratta bort hela föreställningen. Dom måste ha varit minst 40år och verkade vara helt nyktra. Ändå satt de och skrattade och kastade godis på oss efter att en av oss frågade om de kunde hålla käften...

Nu tar vi dom!!?
Det är då man tar fram sina ryskakunskaper och ställer asen :tummenupp

Jösses vad ni kan en massa, om utländska fartyg :näsblod , vart lär man sig allt det där, inte i lumpen sådär rakt av skulle jag gissa.
History Channel!
 
Last edited:
Ge mig mer! Pansarskeppsporr klår Jenna Jameson any dag :drool

Har en gammal VHS någonstans i källaren "The kings of battleships" motsv, fifan va ballt när dom krigar.
Först brassar de granater på varandra i en timme utan att träffa.
Sedan när det väl smäller så sprängs hela båten till flis o muttrar och en av tusen överlever. :yoparty
 
2 timmar :yoparty Har gått en dokumentär om Bismarck och den är mycket sevärd.

Här har ni en rätt kass video på en torpedbeskjutning. JÄVLAR är nog rätt ord att yttra när man blir träffad :D

De värsta jag hört är nog just Bismarck, när hon 1941 sänkte den gamla brittiska kryssaren Hood med ett par välriktade skott rätt i ammuntionsförrådet. Hood small bokstavligen i luften och sjönk åp några minuter med enbart 3 man ur en besättning på dryga 1400 som överlevde.

Edit:
En liten bild oxå :)
 

Bifogat

  • battleship-gun-blast-radius.jpg
    battleship-gun-blast-radius.jpg
    141.4 KB · Visningar: 79
Last edited:
Eh, är det ett spel eller på riktigt :confused:

På riktigt såklart, värt att komma ihåg.

Jag är definitivt anti mer "försvar", iaf det "försvar" som sker över runt hela jordklotet för "demokrati"/"mänskliga rättigheter"/MFV i Irak/byte av statschefer/billiga oljepriser etc.
Känns som man luckrat upp de gamla FN-överenskommelserna om att inte starta anfallskrig. Men det har diskuterats några gånger och just denna gången så orkade jag inte.

Det enda försvaret jag gillar är det som sker för att skydda det egna territoriet för regelrätta anfall.
Men, det hindrar inte att jag är fascinerad av krig så det blir lite bakvänt :)
 
Jag har en "mötte Lassie" variant om det omtalade pansaret från Tirpitz. I Tromsö, där hon blev sänkt, använder de idag delar av hennes pansar vid t.ex. vägbyggen som provosoriska broar att köra/gå på. Så jag är en liten, liten del av den krigshistorien!
 
Jag har en "mötte Lassie" variant om det omtalade pansaret från Tirpitz. I Tromsö, där hon blev sänkt, använder de idag delar av hennes pansar vid t.ex. vägbyggen som provosoriska broar att köra/gå på. Så jag är en liten, liten del av den krigshistorien!

Hur då? :D
 
De värsta jag hört är nog just Bismarck, när hon 1941 sänkte den gamla brittiska kryssaren Hood med ett par välriktade skott rätt i ammuntionsförrådet. Hood small bokstavligen i luften och sjönk åp några minuter med enbart 3 man ur en besättning på dryga 1400 som överlevde.

Edit:
En liten bild oxå :)
Och sedan snurrade runt runt då hon förlorat styrförmågan efter en torpedträff(?), ingenjörsmiss eller otur? De välriktade skotten föregicks också av många "positionsskott" eller vad fanken ni artillerister kan kalla det. Hood gick av på mitten då ammunitionsbranden knäckte skrovet och sjönk därför likt Titanic.
 
Och sedan snurrade runt runt då hon förlorat styrförmågan efter en torpedträff(?), ingenjörsmiss eller otur? De välriktade skotten föregicks också av många "positionsskott" eller vad fanken ni artillerister kan kalla det. Hood gick av på mitten då ammunitionsbranden knäckte skrovet och sjönk därför likt Titanic.

Det episoden hände efter slaget i Danmarkssundet, där Hood sänktes. De va brittiska torpedplan ifrån ett hangarfartyg som fick in den torpedträffen så rodret låset sig vilket fick till följd att efterföljande brittiska fartyg kunde få kontakt med Bismarck. Om man vill kalla de ingenjörsmiss lr inte vet jag inte. En torped med några hundra kg sprängladdning i är nog svårt att skydda en så liten detalj som rodret ifrån.

Bismarck behövde inte mer än ett par salvor innan de träffade Hood. Prince of Wales behövde däremot fyra av ett gäng salvor innan de lyckades få in ett par träffar på Bismarck. Hood sköt aldrig mot Bismarck ens, utan trodde felaktigt att ett annat tyskt fartyg var Bismarck (Prins Egune lr nåt hete de andra).

Titanic sjönk på dryga 2 timmar. Hood gick under på mindre än 5min. Att Titanic bröts itu berodde som de sa i filmen på att jävligt tungt arsle :) Så likheterna är inte så jättestora anser jag.


Edit:
Prinz Eugen hete de andra tyska fartyget
 
Last edited:
Hood var ett mycket vackert fartyg, Royal Navy förlorade sin kanske stoltaste symbol den dagen i Danmarkssundet.

Royal Navy, den mest anrika av alla flottor, genomsyrad av sina traditioner och sin obändiga Nelsonanda förtjänar ju givetvis en plats i en slagskeppsdiskussion.

Av dessa tycker jag framförallt Warspite förtjänar att nämnas, "The Old Lady" som deltog i 25 sjöslag och två världskrig, hon fick in en träff på den italienska Guilo Cesare på ett avstånd överstigande 26000 yards. Det berättas om att hon när hon log för ankar för skrotning bröt sig loss från ankarkättingen och flöt omkring för egen maskin i bukten. Ett bevis på att Nelsonandan inte bara genomsyrar männen i fartygen.

Royal Oak var ett annat gammalt traditionsrikt fartyg som deltagit i Skageracksslaget 1916 och som sänktes under den legendariska inbrytningen i Scapa Flow 1939 av den tyska ubåten U-47.

För att inte tala om Rodney och Nelson som deltog i mången klappjakt på tyska fartyg och dessutom gjorde stora insatser som flytande artilleri under och efter invasionen vid Normandie.

För den intresserade rekommenderas Robert K Massies Dreadnought och Castles of Steel som avhandlar slagskeppens tidiga historia och glansdagar.
 

Bifogat

  • Warspite.jpg
    Warspite.jpg
    3 KB · Visningar: 216
  • Royal Oak.jpg
    Royal Oak.jpg
    2.3 KB · Visningar: 216
  • rodney.jpg
    rodney.jpg
    13.3 KB · Visningar: 60
Det episoden hände efter slaget i Danmarkssundet, där Hood sänktes. De va brittiska torpedplan ifrån ett hangarfartyg som fick in den torpedträffen så rodret låset sig vilket fick till följd att efterföljande brittiska fartyg kunde få kontakt med Bismarck. Om man vill kalla de ingenjörsmiss lr inte vet jag inte. En torped med några hundra kg sprängladdning i är nog svårt att skydda en så liten detalj som rodret ifrån.

Bismarck behövde inte mer än ett par salvor innan de träffade Hood. Prince of Wales behövde däremot fyra av ett gäng salvor innan de lyckades få in ett par träffar på Bismarck. Hood sköt aldrig mot Bismarck ens, utan trodde felaktigt att ett annat tyskt fartyg var Bismarck (Prins Egune lr nåt hete de andra).

Titanic sjönk på dryga 2 timmar. Hood gick under på mindre än 5min. Att Titanic bröts itu berodde som de sa i filmen på att jävligt tungt arsle :) Så likheterna är inte så jättestora anser jag.


Edit:
Prinz Eugen hete de andra tyska fartyget
Nu upprepade du precis det jag sa, men det är väl ok. Att båtarna gick av på mitten tycker jag är en tillräckligt stor likhet.
 
Hangafartygsstridsgrupper i Östersjön är ungefär som att hålla hajar i en guldfiskskål, det vill säga inte aktuellt. Ryssland har idag ett operativt hangarfartyg, Admiral Kuznetsov, hon sorterar under norra flottan som är baserad i och kring Murmansk.

Får de för sig att de vill ha ett hangarfartyg i Östersjön kan de förmodligen ha ett inom en vecka. Gotland, ryska flottans stolthet...

Naturligtvis kan det inte hända. Vår beredskap är god. Dessutom har ryska försvaret ingen kapacitet, 25% försvarsanslagsökningar varje år under de sista 7-9 åren har oavkortat gått till att fylla sandsäckar utan offensiv förmåga och de ca 50 Backfires som behändigt följde gränsen mot Baltikum ner mot Ukraina när Ukraina började pilla på kranen på pipelinen för ett par år sedan var papperssvalor.

Enligt Säpo prioriterar utländska underrättelsetjänster numera den civila sfären i det svenska samhället. Förr stod försvarsinformation högst i kurs. Förändringen är markant, menar Säpo.

"Njetskij spionskij på nerlagtskij förbandskij."

Tror fan att de inte lägger energi på att spionera på svenska försvaret. De vet redan mer om det än våra förtroendevalda, inklusive den nya försvarsnerskärningsministern. Dessutom lär de inte se det som ett problem.

I helgen fläckades mitt innan neutrala intryck av ryssar! Först blir jag med vänner hotade av två ryska medelålders män innen på ett mc donalds i sthlm. Vi satt och åt våra meal när de två kom fram apraka och började klänga på en tjej i vårt gäng. Bad dom att dra varpå deras patriotiska sida tog vid och de förklarade att det var stora grejer på gång i mother russia, och att svenskjävlarna skulle dö bla bla bla. =)

Sen idag var vi på cosmonova och satt bakom ett par (som jag tog för ryssar) och tvingades höra dem skratta bort hela föreställningen. Dom måste ha varit minst 40år och verkade vara helt nyktra. Ändå satt de och skrattade och kastade godis på oss efter att en av oss frågade om de kunde hålla käften...

Åk till Helsingfors... upptäckte att det tillkommit ett nytt inslag i gatubilden. Stenrika ryssar. Tänk dig att du slår ihop de ombordvarande på en amerikansk lyxkryssning med den kombinerade goda smaken i samtliga tyska bidrag till Eurovision song contest.

I en blogg skrev en CUF:are något så skrämmande oinitierat att jag verkligen hade önskat att det var ett nytt lågvattenmärke i försvarsdebatten. Diskussionen som följde är rätt intressant och innehåller mycket av det som finns att säga. Länk nedan.

http://joelfalk.blogg.se/1184840447_pellns_i_omodernt_tnk.html
 
Last edited:
Kommer inte ihåg vad man diskuterade i lumpen riktigt, men var det så att man bröt mot diverse lagar om man skjöt mot en person i fallskärm, så länge inte den personen skjuter mot mig?
 
Nu upprepade du precis det jag sa, men det är väl ok. Att båtarna gick av på mitten tycker jag är en tillräckligt stor likhet.

Förlåt så mkt. De va precis vad jag gjorde.

Faktumet att båtarna just sjönk är ju rätt slående likt också.
Sen att Titanic först reste aktern som gick av pga sin tyngd, sen bröts av ifrån främre halvan och medans den främre delen sjönk så flöt den aktre delen ytterliggare ett tag till medans Hood small i luften ung i mitten, båda delarna reste sig med fören respektive aktern rätt upp och sjön nästan ögonblickligen.


Kommer inte ihåg vad man diskuterade i lumpen riktigt, men var det så att man bröt mot diverse lagar om man skjöt mot en person i fallskärm, så länge inte den personen skjuter mot mig?

Är det krig och de kommer fallskärmsoldater neddinglande så nog skulle ja skjuta tillbaka iaf. Jag tar gärna alla taktiska fördelar jag kan få.
 
Last edited:
Kommer inte ihåg vad man diskuterade i lumpen riktigt, men var det så att man bröt mot diverse lagar om man skjöt mot en person i fallskärm, så länge inte den personen skjuter mot mig?

det stämmer om jag minns rätt.
 
Gäller inte det bara nerfallna flygare??? Fallskärmssoldater är ju ett direkt hot. Vad vet jag, var under ytan och utan pikadoll... Chansen att ens se en fallskärmssoldat där är inte så stor, och om det skulle hända kan jag allafall inte skjuta.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top