Ryssland, upprustning

Dagens nya Ryssland känns bekant på något sätt, påfallande likt en viss kommunistisk storunion. Att isolera sitt folk i fattigdom och elände, hävda sin månghundraåriga "rätt" som stormakt, smida svärd istället för plogar och ena landet mot en yttre fiende.

Som någon sade "Ryssarna har levt 70 år i en vinter avbruten av en kort vår, nu håller det på att bli vinter igen i Ryssland."

Men som vanligt gäller det att likt strutsen stoppa huvudet i sanden och hoppas att inget händer denna gången heller.
 
Dagens nya Ryssland känns bekant på något sätt, påfallande likt en viss kommunistisk storunion. Att isolera sitt folk i fattigdom och elände, hävda sin månghundraåriga "rätt" som stormakt, smida svärd istället för plogar och ena landet mot en yttre fiende.

Som någon sade "Ryssarna har levt 70 år i en vinter avbruten av en kort vår, nu håller det på att bli vinter igen i Ryssland."

Men som vanligt gäller det att likt strutsen stoppa huvudet i sanden och hoppas att inget händer denna gången heller.

Väl talat broder.

Denna mentalitet fick oss att endast ha högafflar till VK1 och hästanspänt artilleri till VK2.
Likaså avrusta ubåtsskyddet när vi var som bäst.
Sama politik som rättfärdigade den enorma kapitalförstöring och nedrustning vi gjort de senaste 10 åren.
"Vi ska ha en så god beredskap att vi, när tecknen i omvärlden visar så, i god tid hinner börja rusta, och ställa om" hette det i DEN doktrinen. Vem minns den idag? Och vilka blåögda i försvarsledningen trodde ns på att det skulle finnas EN ENDA politiker rak nog i ryggen att fatta det beslutet?
Ingen såklart.
Ändå jamsade man med.
På samma sätt som KA rustades ner. En hel generation unga officerare lyckades man dupera att det man förr klarade med 700 man (hejda en MIB) skulle nu göras med 1500 man, men utan tunga vapen, utan endast snabba båtar, några häxpipor (hellfire) och iofs ett gäng mkt kvalificerade minor.
1500 man, en 1/10 del av den forna eldkraften, och ingen reagerar.
Såklart inte. Gradbeteckningar snackar. Det gäller att hålla med chefen.
Annars ingen befordran.

Reaktionerna i politisk ledningsnivå kommer alltid för sent.
Och för lite.
Om 10 år (om vi inte redan är ockuperade då vill säga) kommer försvarsanslagen möjligen öka.
Finnarna å andra sidan började sin upprustning för ca 4 år sedan...
De är inte lika naiva, visa av historien.
 
Lugn grabbar, de har nog redan insett att det kostar för mycket, på alla möjliga vis, att militärt möta ex. ryssarna så de satsar på goda relationer osv.

De ansåg tydligen att det var värt priset, två gånger om. Detta gjorde att man idag är en av världens mest vålmående länder istället för ytterligare en miserabel ex-sovjetrepublik.

Man kan vända på det och påstå att finnarnas offer och vansinnigt hårdnackade kamp mot övermakten under de där åren var vad som fick ryssanra att inse att det kanske kostade för mycket att ge sig på små löjliga länder som Finland och Sverige.
 
Och vilka blåögda i försvarsledningen trodde ns på att det skulle finnas EN ENDA politiker rak nog i ryggen att fatta det beslutet?
Politikerna kör kniven i ryggen på försvaret. Eller hur? De är i själva verket fosterlandsförsvarare.

Generalmajoren som skrev artikeln jag länkade till menar iofs något helt annat. Men vad fan vet han...

Man kan vända på det och påstå att finnarnas offer och vansinnigt hårdnackade kamp mot övermakten under de där åren var vad som fick ryssanra att inse att det kanske kostade för mycket att ge sig på små löjliga länder som Finland och Sverige.
Och Afghanistan och Tjetjenien.

Där ser man hur avskräckande ett modernt flygvapen med skitmånga snygga plan är. Å så ska de va kulsprutor och kanoner på dem. Dogfights is da shit.
 
Last edited:
De ansåg tydligen att det var värt priset, två gånger om. Detta gjorde att man idag är en av världens mest vålmående länder istället för ytterligare en miserabel ex-sovjetrepublik.

Man kan vända på det och påstå att finnarnas offer och vansinnigt hårdnackade kamp mot övermakten under de där åren var vad som fick ryssanra att inse att det kanske kostade för mycket att ge sig på små löjliga länder som Finland och Sverige.

Jo på den tiden det utspelade sig, i dag är läget lite annorlunda, man gör tydligen en annan bedömning nu, det är väl inte så illa då det på många områden kostar långt mindre än att föra krig.
 
Last edited:
Jo på den tiden det utspelade sig, i dag är läget lite annorlunda, man gör tydligen en annan bedömning nu.

Gör man? Finland har det försvar Sverige borde ha, något föråldrat kanske, men under modernisering och upprustning. Mångdubbelt större och slagkraftigare arméförband än de svenska och dessutom till ungefär halva priset för skattebetalarna.

Till och med Danmark och Norge framstår som militära stormakter i jämförelse med Sverige av idag.
 
Last edited:
Kan man inte bara gå med i NATO, köpa några atombomber och sedan re-la-la-laxa?

nja, enklare vore att säga till NATO att fixa biffen och inte göra någonting, problemet med det är att man kan få ex. Ryssland på halsen, vilket inte är önskvärt.

+ att det kräver nog att militären är mer aktiv än idag
 
Last edited:
nja, enklare vore att säga till NATO att fixa biffen och inte göra någonting, problemet med det är att man kan få ex. Ryssland på halsen, vilket inte är önskvärt.

Öh, va? Skulle Ryssland anfalla oss om vi gick med i NATO?

Näe :3freak
 
Ja, jag vet inte vad det är vi ser idag men något är på gång tror jag.

Jag läste om en stor undersökning gjord i Ryssland där hela 35% av de tillfrågade var beredda att svära någon slags trohetsed direkt till Putin, som någon jävla diktator. 35% är rätt mycket folk...
 
Tänk att det finns de som idag, 2007, på allvar tycks förespråka en eftergiftspolitik inför eventuella diktaturstater i vår omgivning. Ta en titt på vad det inneburit och innebär att leva i diverse diktaturer och fundera på om det verkligen känns som en bra idé att frivilligt böja sig efter tvålen. Jag hoppas att du inte kommer att få upptäcka att det svider värre än du tycks tro.

Angående genierna i Aftonbladet som tycker att vi inte behöver oroa oss eftersom vi har EU bakom oss... exakt på vilket sätt tror hon att EU står bakom oss om fekalierna träffar ventilationsanordningen? Vilka åtaganden finns det?

Svar: Ungefär samma åtaganden som historiskt inneburit att världen omedelbart steg in för att förhindra massmorden i forna Jugoslavien, Darfur och Rwanda.

Det här tror jag att jag sagt förut, men vissa saker behöver tydligen upprepas.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top