Ryssland, upprustning

Sverige är liksom inte med i det som nu utspelar sig med olja, gas, mellanöstern osv., lyckligtvis.
En kommande pipeline i Östersjön med placering i svenskt vatten som ska bevakas av ryska militärfartyg är absolut inte inskränkande eller början på något otrevligt. :skygglappar

Som jag fattar det är det direkt relaterat till att USA har långt gående planer och deals på att bygga baser/missilbaser i forna öst stater.

Yep, du hörde rätt...USA vill FORTFARNDE bygga nya missilbaser......helst så långt ifrån deras egna gränser som bara möjligt.


Tror fan Ryssarna upprustar.....glöm inte att notera för eftervärlden VEM som startade skiten den här gången.:huvet
Då har du förstått fel. "Missilbaserna" är, officiellt, anti-missilvärn som ska skjuta ned ev. robotar från ryssland och mellanöstern.
 
Sv. ubåtsvapen torkade usa hangarfartyg i baken..

Man har alltid en Arme´.



Eller varför lades ubåtsjaktskapaciteten ner, när den äntligen kommit upp ur marianergraven och var på sin absoluta topp?
Blev de svenske FÖR bra?

För hur skulle DET sett ut, i et storpolitiskt perspektiv, om illa Sverige haft ihjäl et gäng Amerikanska, eller föralldel Tyska ubåtsmatroser?


Sov du lilla videung, än så är det vinter...
Politiker vill inte se

Kortade lite ditt inlägg... Den svenska ubåten Gotland är en klar vinnare just i dagens läge.

http://www.nyteknik.se/art/51958
 
En kommande pipeline i Östersjön med placering i svenskt vatten som ska bevakas av ryska militärfartyg är absolut inte inskränkande eller början på något otrevligt. :skygglappar

har du några länkar till den pipelinen i fråga?

vad är så otrevligt ifall de ska bevaka den pipelinen, varför de nu skulle behöva göra det, knappast att bevakning kommer ske på svenskt vatten.
 
En ny dokumentär om WWII

homepage_07.jpg


http://www.pbs.org/thewar/

http://www.pbs.org/thewar/episodes.htm

http://edition.cnn.com/video/#/video/showbiz/2007/11/01/lister.war.1943.and.now.cnn
 
har du några länkar till den pipelinen i fråga?

vad är så otrevligt ifall de ska bevaka den pipelinen, varför de nu skulle behöva göra det, knappast att bevakning kommer ske på svenskt vatten.
Pipelinen behöver givetvis bevakning för att puckade aktivister eller puckade terrorister (skillnad odefinierbar) inte ska få för sig något dumt. Personligen ser jag hellre att ryska räktrålare spanar på oss i "hemlighet" än att deras Baltiska flotta ligger och skvalpar utanför Gotland.

http://www.nord-stream.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Nord_Stream


Baltic_sea_map_with_pipeline.jpg
 
Last edited:
En kommande pipeline i Östersjön med placering i svenskt vatten som ska bevakas av ryska militärfartyg är absolut inte inskränkande eller början på något otrevligt. :skygglappar
Och vem skall ha gasen? Jo, tyskarna! Resten kan ni räkna ut själva...

Stoppa pipelinen bums :rolleyes:
 
Det enda som trampade in i min skalle när den här pipelinen fick medias uppmärksamhet var problem, problem och mer problem. Det är bara ett sätt för ze russkis att ha mer hävstångseffekt och makt över Baltländerna.
 
Det är bara ett sätt för ze russkis att ha mer hävstångseffekt och makt över Baltländerna.
Tyskarna då, mottagarna av gasen, vilka baksluga avsikter har de? Världsherravälde? Är tyskarna och ryssarna i maskopi?
 
Du behöver inte göra dig till gubben, du är tillräckligt fånig ändå. :gnissla
Tänk, just ordet "fånigt" var vad jag tänkte när jag läste ditt första inlägg om saken.

Sen när jag läste det andra tänkte jag "fånigt" igen.

Man bygger en pipeline för att transportera gas från Ryssland till Tyskland. Man måste inte tolka det som ett uttryck för rysk expansionism.
 
Pipelinen behöver givetvis bevakning för att puckade aktivister eller puckade terrorister (skillnad odefinierbar) inte ska få för sig något dumt. Personligen ser jag hellre att ryska räktrålare spanar på oss i "hemlighet" än att deras Baltiska flotta ligger och skvalpar utanför Gotland.

http://www.nord-stream.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Nord_Stream

Sverige är inte ens mottagare av gasen så vad är problemet?

Sverige är inte mycket att spana på...
 
1. Grovt förenklat för att de har råd och för att de verkar ha utrikespolitiska ambitioner av tuppfäktningskaraktär.

2. De gör både och, framst moderniserar man mha enorma materialinköp och -utveckling men vissa saker är under utbyggnad, till exempel har man utfäst ett mål att på 10-20 års sikt skaffa världens andra största flotta (Idag innehar Royal Navy den platsen) med bland annat sex hangarfartygsstridsgrupper.

korkat av ryssarna att sätta upp såna mål, skulle de mot förmodan försöka avnända sig av denna flotta i fientlig mening kan britter och amerikaner lätt spärra av utloppet mellan sverige och danmark varpå ryssen sitter fetfast i sin lilla bukt.
 
Sverige är inte ens mottagare av gasen så vad är problemet?

Sverige är inte mycket att spana på...

Mycket sällan man ser så många dumma uttalanden från en och samma person på så kort tid.
Är du född sådan eller låtsas du bara?


korkat av ryssarna att sätta upp såna mål, skulle de mot förmodan försöka avnända sig av denna flotta i fientlig mening kan britter och amerikaner lätt spärra av utloppet mellan sverige och danmark varpå ryssen sitter fetfast i sin lilla bukt.

Så att de kan placera sina hangarfartyg och ha ett par hundra stridsflygplan 100 mil närmre resten av europa?

Att de blir "blockerade" i öresund är nog det minsta problemet om de lägger östra delen av Europa under sig. :såjaponken
 
Last edited:
korkat av ryssarna att sätta upp såna mål, skulle de mot förmodan försöka avnända sig av denna flotta i fientlig mening kan britter och amerikaner lätt spärra av utloppet mellan sverige och danmark varpå ryssen sitter fetfast i sin lilla bukt.

större delen av ryska flottan är knappast placerat i st.petersburgområdet
 
Så att de kan placera sina hangarfartyg och ha ett par hundra stridsflygplan 100 mil närmre resten av europa?

Att de blir "blockerade" i öresund är nog det minsta problemet om de lägger östra delen av Europa under sig. :såjaponken

hur tänker du nu?:va
visst, de kommer kunna jämna tysklands, polens, danmarks östra och baltikums västra strandremsor med marken men sen då?:va de har ju ingen som helst möjlighet att anfalla britterna, fransmännen, spanjorerna, amerikanerna eller någon annan utanför baltiska havet... sen att de kan frakta folk, material och verktyg/vapen sjövägen är en sak, men för resten av europa som kan skicka sakerna landvägen för att möta upp det ryska hotet kommer det ju gå bra mycket fortare.
det är ju ungefär som att lägga en hamn i en inomhuspool med motiveringen att man iallafall kan erövra motsatta poolkanten hur lätt som helst...:va

större delen av ryska flottan är knappast placerat i st.petersburgområdet

förvisso sant, men resten är ändå infryst i tundrans is så den spelar ingen roll.:hihi
 
Last edited:
Mycket sällan man ser så många dumma uttalanden från en och samma person på så kort tid.
Är du född sådan eller låtsas du bara?

förklara då vad de har att spana på i Sverige, tror du att de skulle invadera Sverige?

Det finns väl en anledning till att man inte ökar försvarsbudgeten eller menar du att regeringen är helt inkompetent?
 
Last edited:
hur tänker du nu?:va
visst, de kommer kunna jämna tysklands, polens, danmarks östra och baltikums västra strandremsor med marken men sen då?:va

Hur erövrar man ett land? Ett sätt är att starta med en strandremsa för att sätta iland sina soldater och maskiner, som får ta över resten av landet. Du tänker bra långt du. :pannkyss

de har ju ingen som helst möjlighet att anfalla britterna, fransmännen, spanjorerna, amerikanerna eller någon annan utanför baltiska havet...

Då tar vi en geografi-lektion.
Rysslands karta

Som du ser är deras MINSTA kust det baltiska havet.. Kusten mot stilla havet är uppskattningsvis längre än hela Europas samlade kust mot Atlanten.
Om du tittar uppe i högra hörnet på kartan kan du även se att Ryssland och USA är grannar. Mer eller mindre ett stenkast ifrån varandras fasta land...

sen att de kan frakta folk, material och verktyg/vapen sjövägen är en sak, men för resten av europa som kan skicka sakerna landvägen för att möta upp det ryska hotet kommer det ju gå bra mycket fortare.

Att fartyg färdas med närmare 20-25 knop är inte ovanligt, speciellt inte i militära flottor. 25 knop är knappt 50km/h, och de kan ta "fågelvägen".
Det tar oerhört mycket längre tid att färdas på land.

förvisso sant, men resten är ändå infryst i tundrans is så den spelar ingen roll.:hihi

Underbara citat. Citeras för att du inte ska kunna editera och ta bort det. :D :pannkyss :såjaponken

Det märks att du är ung. :rolleyes:





förklara då vad de har att spana på i Sverige, tror du att de skulle invadera Sverige?

Det finns väl en anledning till att man inte ökar försvarsbudgeten eller menar du att regeringen är helt inkompetent?

Det optimala vore att lägga ner försvaret helt och hållet. Under förutsättning att alla andra länder också gjorde det.

..tyvärr är inte världen sådan idag, och då du inte verkar förstå det så tänker jag inte ödsla tid med att förklara det. Slöseri med tid, verkar det som. Hejdå.
 
Last edited:
..tyvärr är inte världen sådan idag, och då du inte verkar förstå det så tänker jag inte ödsla tid med att förklara det. Slöseri med tid, verkar det som. Hejdå.

Då förstår inte regeringen det heller, dock tror jag inte att de är fel ute.
 
korkat av ryssarna att sätta upp såna mål, skulle de mot förmodan försöka avnända sig av denna flotta i fientlig mening kan britter och amerikaner lätt spärra av utloppet mellan sverige och danmark varpå ryssen sitter fetfast i sin lilla bukt.

Hangafartygsstridsgrupper i Östersjön är ungefär som att hålla hajar i en guldfiskskål, det vill säga inte aktuellt. Ryssland har idag ett operativt hangarfartyg, Admiral Kuznetsov, hon sorterar under norra flottan som är baserad i och kring Murmansk.

Det största som finns i den ryska Östersjöflottan är två stycken robotjagare av Sovremmenyj-klass. I övrigt består den av mindre fartyg som fregatter, korvetter, patrullbåtar och ubåtar.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top