Nyteknik
Bannad
Blev milt förvånad när jag läste på en av de etiketter som följde med mitt nya Halvarsson-ryggskydd häromdagen:
”Ryggskyddet är utformat för att ge ett visst skydd mot skador vid fall mot mark eller vägbana i en motorcykelolycka. Skadeverkningar från slag mot andra föremål kan minskas.
Skyddseffekt
a) Mot skavsår och öppna sår på de delar som täcks av skyddet.
b) Minskar eller hindrar muskelskador där skyddet täcker kroppen.
c) Reducerar följderna av muskelskador där skyddet täcker kroppen.”
”Mot skavsår...”?
”...hindrar muskelskador”?
”Reducerar följderna av muskelskador...”?
Jag trodde att ett ryggskydd skulle - och förmådde - skydda den del av ryggen som är mest känslig/vital: ryggmärgen. Musklerna tål stryk, men det gör inte nerverna. Mycket märkligt formulerat av Halvarsson och jag undrar verkligen vad de egentligen menar; är ryggskyddets funktion och kapacitet en helt annan än vad alla som köper och använder deras skydd tror?
”Ryggskyddet är utformat för att ge ett visst skydd mot skador vid fall mot mark eller vägbana i en motorcykelolycka. Skadeverkningar från slag mot andra föremål kan minskas.
Skyddseffekt
a) Mot skavsår och öppna sår på de delar som täcks av skyddet.
b) Minskar eller hindrar muskelskador där skyddet täcker kroppen.
c) Reducerar följderna av muskelskador där skyddet täcker kroppen.”
”Mot skavsår...”?
”...hindrar muskelskador”?
”Reducerar följderna av muskelskador...”?
Jag trodde att ett ryggskydd skulle - och förmådde - skydda den del av ryggen som är mest känslig/vital: ryggmärgen. Musklerna tål stryk, men det gör inte nerverna. Mycket märkligt formulerat av Halvarsson och jag undrar verkligen vad de egentligen menar; är ryggskyddets funktion och kapacitet en helt annan än vad alla som köper och använder deras skydd tror?