Ryggskydd - inte vad vi tror?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Blev milt förvånad när jag läste på en av de etiketter som följde med mitt nya Halvarsson-ryggskydd häromdagen:

”Ryggskyddet är utformat för att ge ett visst skydd mot skador vid fall mot mark eller vägbana i en motorcykelolycka. Skadeverkningar från slag mot andra föremål kan minskas.

Skyddseffekt

a) Mot skavsår och öppna sår på de delar som täcks av skyddet.
b) Minskar eller hindrar muskelskador där skyddet täcker kroppen.
c) Reducerar följderna av muskelskador där skyddet täcker kroppen.”

”Mot skavsår...”?
”...hindrar muskelskador”?
”Reducerar följderna av muskelskador...”?

Jag trodde att ett ryggskydd skulle - och förmådde - skydda den del av ryggen som är mest känslig/vital: ryggmärgen. Musklerna tål stryk, men det gör inte nerverna. Mycket märkligt formulerat av Halvarsson och jag undrar verkligen vad de egentligen menar; är ryggskyddets funktion och kapacitet en helt annan än vad alla som köper och använder deras skydd tror?

Bifogat

• spinal_cord_cut-away.jpg
    spinal_cord_cut-away.jpg
    65.1 KB · Visningar: 229
Hmm trodde annars att man fick skavsår av ryggskydd:D

Vad vet jag? alldrig använt ett, va inte modernt, fanns ej när jag började åka hoj.. förutom någon träskiva som man kunde pula in i skinnstället:D

Trodde annars det va till för att hålla in magen på överviktigahojåkare:D

Ryggskyddet är ju inget underverk, men kan lindra vissa skador, lite får man ju tänka själv.:tummenupp

De vågar väl inte skriva annat.. Lovar dem guld å gröna skogar måste de ju hålla det..

De vågar väl inte skriva annat.. Lovar dem guld å gröna skogar måste de ju hålla det..

Precis, varningstexten är nog formaliserad för att passa även de skydd som exporteras till advokaternas förenta stater

...kan lindra vissa skador...
De allra flesta motorcyklister (inklusive mig själv) hyser nog betydligt större tilltro till ryggskyddets förmåga att skydda ryggraden. Om det ”kan lindra vissa skador” och tillverkaren själv talar om att skydda muskler, kan man ju ifrågasätta vitsen med att alls använda ryggskydd.

Alla vet att en hjälm är skillnaden mellan liv och död om man vurpar. Ett ryggskydd verkar däremot vara mer eller mindre onödigt; om man vill vara säker på att man har ett bra skydd för ryggraden.

Vore mycket intressant att se statistik från sjukhus där man jämför inkomna mc-olycksoffer med ryggmärgsskador och vilka som bar/inte bar ryggskydd. Kanske skulle man se att förskräckande många (de flesta?) som bar ryggskydd ändå blev förlamade.

Last edited:
De allra flesta motorcyklister (inklusive mig själv) hyser nog betydligt större tilltro till ryggskyddets förmåga att skydda ryggraden. Om det ”kan lindra vissa skador” och tillverkaren själv talar om att skydda muskler, kan man ju ifrågasätta vitsen med att alls använda ryggskydd.

Alla vet att en hjälm är skillnaden mellan liv och död om man vurpar. Ett ryggskydd verkar däremot vara mer eller mindre onödigt; om man vill vara säker på att man har ett bra skydd för ryggraden.

Vore mycket intressant att se statistik från sjukhus där man jämför inkomna mc-olycksoffer med ryggmärgsskador och vilka som bar/inte bar ryggskydd. Kanske skulle man se att förskräckande många (de flesta?) som bar ryggskydd ändå blev förlamade.
På samma sätt kan man då ifrågasätta vitsen med att använda något annat skydd än hjälm överhuvudtaget då de inte ger ett "livsviktigt" skydd.

Du kan få livslånga problem med din rygg efter en vurpa även om du inte blir förlamad (med muskler och liknande) och det är för mig orsak nog att använda ryggskydd.

Jag tror att ett ryggskydd även skyddar din ryggrad. Men om du far med ryggen före in i en stolpe, större sten eller liknande så tror jag inte att det är skyddet som är avgörande.

Får man ett slag mot ryggen iochmed en vurpa vill jag iaf. ha mesta möjliga skydd. Sen störs jag inte av mitt skydd öht.

Visst det är inget mirakelskydd men nog hjälper det och i vissa fall kan vara den lilla skillnaden mellan förlamning och inte.

Drog sjalv omkull utan ryggskydd for 3-4 veckor sedan har fortfarande en hematom som ar 5cm i diameter och 7cm lang. Gor absolut skitont, har alltid kort med ryggskydd tidigare med skippade skyddet en gang och drog in i en annan bage i 100 blas. Skulle jag ha haft ryggskyddet skulle jag ha klarat mig helt utan skador (forutom lite skrapsar).

Sa anvand den, utan en fungerande rygg ar inte vardagen sa ljus. Man vet inte hur mycket man anvander ryggen till forens den ar trasig.

Kan tillagga att jag tillhor den generationen som tror att vi ar stalmannen eftersom vi har minsann krashat 100 ganger i hoga hastigheter utan att bryta ben eller do.

/A

I min jacka finns ryggplatta. Hur stor skillnad är det jämfört med ryggskydd? Om jag införskaffar ryggskydd, är det lämpligt att ta ut ryggplattan? Blir lite kaka på kaka och jag vill ju få plats i skinnjackan oxå...

I min jacka finns ryggplatta. Hur stor skillnad är det jämfört med ryggskydd? Om jag införskaffar ryggskydd, är det lämpligt att ta ut ryggplattan? Blir lite kaka på kaka och jag vill ju få plats i skinnjackan oxå...

De brukar säga att man ska ha ena eller den andra. Det brukar visa sig bättre med ett separat ryggskydd i jämförelser,
Själv brukar jag lägga i en ryggplatta när det blir mest prutt turer och poserande på stan och ta ut den och ha riktig ryggskydd när jag kör på bana eller aktivt.
Tjong
nu ska jag ut i solen och brumma en rejäl tur med Ryggskydd.

Om det är en platta av "liggunderlagstyp" så ger den väldigt lite skydd, i stort sett inget alls. Ett ryggskydd ska även sitta tight mot kroppen för att ge bästa skydd vilket inte de inbyggda skydden brukar göra. Skaffar du ett riktigt ryggskydd att ha under jackan så kan du plocka ur plattan ur jackan (jag förutsätter fortfarande att det är en skumgummibit).

Om det är en platta av "liggunderlagstyp" så ger den väldigt lite skydd, i stort sett inget alls. Ett ryggskydd ska även sitta tight mot kroppen för att ge bästa skydd vilket inte de inbyggda skydden brukar göra. Skaffar du ett riktigt ryggskydd att ha under jackan så kan du plocka ur plattan ur jackan (jag förutsätter fortfarande att det är en skumgummibit).
Korrekt, det är skumgummi. Då ska det inhandlas ett ryggskydd omgående.
Tack för rådet!
Tips på ett bra av mindre variant för en tjej?

Tack för rådet!

Är det en liten tjej så har UFO små ryggskydd.
Annars har jag ett Dainese Space 2 som jag funderar på att sälja då det är för litet för mig och för stort för henne (190 och 160 långa är vi :D ). Det är ett riktigt smutt och bekvämt skydd, hade själv ett space till snowboard tills jag sumpade det nånstans...

Läkevetenskapen är rätt dålig på att bota ryggskador. De ägnar för mycket tid åt framsidan. Så jag tar alla skydd jag kan få. Det lär ju inte bli sämre av att ha ryggskydd.

Tack för rådet!
Halvarssons Track har vunnit flera tester vad det gäller skydd. Sen om det finns en storlek som passar dig kan jag inte svara på. Bäst är nog att åka iväg och testa några.

Precis, varningstexten är nog formaliserad för att passa även de skydd som exporteras till advokaternas förenta stater

:fakta

Skulle de lova att ett ryggskydd skyddar just ryggrad och nerver så skulle de bli stämda utav bara helvete så fort någon lyckades hamna i rullstol trots att de hade ryggskydd på sig.

:fakta

Skulle de lova att ett ryggskydd skyddar just ryggrad och nerver så skulle de bli stämda utav bara helvete så fort någon lyckades hamna i rullstol trots att de hade ryggskydd på sig.
Vilket nonsens.

En tillverkare av skyddsutrustning behöver inte garantera att den som använder deras produkter inte blir skadad. Däremot kan man ju, utan risk, beskriva vilka skador som skydden är avsedda att skydda mot.

Lite intressant information som jag lyckades Googlade fram. Att andelen ryggskador är så liten skulle ha något med ryggskydd att göra framgår inte och verkar ju heller inte så troligt. Inte desto mindre märkligt att så få drabbas av ryggskador.

Studier tyder på att ungefär 90% av alla motorcykelolyckor resulterar i en
personskada och fördelningen ser ut såhär:

• Benen är den del av kroppen som oftast skadas. 60-80% av alla skadade får skador på benen.
• Armarna skadas i 20-45% av alla olyckor.
• Huvud skadas i 20-35% av alla olyckor.
• Nacke skadas i 10-15 % av alla olyckor.
• Bröst skadas i 15-30% av alla olyckor.
• Underliv/mage skadas i 15-20% av alla olyckor.
• Ryggskador är sällsynta och inträffar i mindre än 5% av fallen.

Det som oftast gör att man skadar ryggen är inte en direkt smäll mot en punkt utan en kompression utav ryggraden. I kombination med trasiga kotor så ser det inte bra ut.

I min egen krash komprimerade jag tre kotor och fick sprickor på 2 st, men hade rötan av att alla kotorna var i ländryggen, där man tydligen inte skall vara lika känslig. Jag har inga problem med det idag mer än att en kota sticker ut lite längre än dom andra, så det känns konstigt om jag ligger raklång på ett golv, men hur ofta gör man det?

I krashen hade jag ett separat ryggskydd, och jag landade rakt på ryggen i fallet ner till åkern. Så det hjälpte säkerligen till att rädda min rygg från ytterligare skador.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...