Ryggskydd - inte vad vi tror?

vilken dryg tråd...skit i det då om det nu inte stimulerar dina behov...använd fingervantar istället för läderhandskar oxå vett ja! ;)

Fortfarande nonsens och den som är vid sina sinnens sunda vätskor och läser ditt inlägg inser snabbt varför. Ditt inlägg kan därför lämnas utan avseende.

:7peta

Allvarligt talat är varken du eller jag kvalificerade att utröna de juridiska aspekterna av de texter som en tillverkare av ryggskydd låter trycka på vidhängande lappar.

Det intressanta är ju om ryggskyddet är tillräckligt bra, med tanke på att Halvarsson väljer att skriva om ”musklerna” –*inte ryggraden.

Ingen som kan skaffa fram lite handfast information från verkligheten/sjukvården?

Jag har själv sett skillnaden mellan instruktionsböckerna så helt nonsens är det inte (och de uppräknade exemplen är inte bara spekulationer, de är tagna rakt ur sagda instruktionsbok om än kanske inte helt ordagrant);)

Jag tror fortfarande att det har med juridik och inte med att de bara anser att det skyddar mot sagda typer av skador. Det har väl gjorts mängder med studier på huruvida de med eller utan ryggskydd får värst skador och vilken typ av skador och vice versa?:va Tycker mig ha läst mängder av dem miallafall... Jaja, nu är det sovadags. Godnatt:pannkyss

Vilket nonsens.

En tillverkare av skyddsutrustning behöver inte garantera att den som använder deras produkter inte blir skadad. Däremot kan man ju, utan risk, beskriva vilka skador som skydden är avsedda att skydda mot.

Nix, inte nonsens ur en juridisk aspekt. Denna text existerar enbart för att man ska ha ryggen fri ( skitvitsigt ) vad gällande stämningar etc.
Man får tänka på att skydden säljs inte enbart till svenskar med sunt förnuft. Det finns folk på andra sidan atlanten också...

Nix, inte nonsens ur en juridisk aspekt. Denna text existerar enbart för att man ska ha ryggen fri ( skitvitsigt ) vad gällande stämningar etc.
Man får tänka på att skydden säljs inte enbart till svenskar med sunt förnuft. Det finns folk på andra sidan atlanten också...

Det finns minst lika mycket sunt förnuft på andra sidan atlanten men de har fler advokater som är bra på sitt jobb.

Att man sen kan stämma vem som helst på en summa som motsvarar ett mindre lands bnp stressar nog upp alla tillverkare av produkter lite grann iaf. och får dom att skydda sig mot vad som helst.

Lite kaffe någon?

Henrik

Bara om du har en varningsettikett på koppen som talar om att innehållet är varmt!

http://www.youtube.com/watch?v=UMjYBpC8_58&NR=1

Skön tub!:hihi

Hjälper inte med varningstext,skulle jag få några generationers lön skulle jag med bli dyslektier!
Bättre att sänka tempen till en nivå att det smakar skit för säkerhetsskull,om inte annat så slutar folk köpa och den största risken att bli stämd är borta.

Samma med ryggskydd?
Varna för att det inte hjälper tills ingen köper......

Henrik

vart förståss mobbad för mitt ryggskydd, men
det tog jag med ro för jag vet att man gör sig lika illa på en custom som en
sporthoj när det går åt helvete.

Jag använde alltid ryggskydd när jag körde moppe, en mt5a som toppade 50 km/h.
Man blev lite "mobbad", men jag brukade säga det att jag kör hellre moppe med ryggskydd än åker rullstol.
Ibland känns det precis som att man inte har på sig "säkerhetsbältet" när man kör korta sträckor utan ryggskydd.

• Gilla
Reaktioner: R2
Ang hårda mot mjuka ryggskydd tror jag att de som visat bäst i test faktiskt oxå är de bästa.

Ta bara en sånn enkel sak som att stå som vanligt o sen hoppa rakt upp jämnfota ca 30cm och landa igen.
Hur mycket väger du då du landar?
Om jag inte kommer ihåg mina fysiklektioner helt fel så har du ökat din vikt med 3ggr!

Detta omsatt till ryggskydd så tror jag inte att de hårda ger egentligen nått bättre skydd mot böjning/knäcknng. Ev får man "brott anvisningar"(i brist på bättre uttryck) i skarvarna som gör att det hårda skyddet öht går att använda.

Korrekt, det är skumgummi. Då ska det inhandlas ett ryggskydd omgående.
Tack för rådet!
Tips på ett bra av mindre variant för en tjej?

köp inte ufo ryggplattan, den köpte jag. jag kan inte röra mig överhuvudtaget med den på, och när man kör så kan knappt sitta på. jag är 162 lång(kort). o provade i vintras ett ryggskydd på lelles mc (dainese) och de var de skönaste jag nånsin testat=)

köp inte ufo ryggplattan, den köpte jag. jag kan inte röra mig överhuvudtaget med den på, och när man kör så kan knappt sitta på. jag är 162 lång(kort). o provade i vintras ett ryggskydd på lelles mc (dainese) och de var de skönaste jag nånsin testat=)

Aha :)
Vilket av dem och vilken storlek? :) Jag är bara 5 cm längre än dig...

Jag tycker samtliga ryggskydd jag har pillat på känns jävligt "billiga".

Har tillåmed dagdrömmt om att ta fram ett ryggskydd med hög kvalitetskänsla.
Tror majoriteten här inne skulle pynta upp en hyfsad slant för ett formgjutet i kolfiber.

Fortfarande nonsens och den som är vid sina sinnens sunda vätskor och läser ditt inlägg inser snabbt varför. Ditt inlägg kan därför lämnas utan avseende.

:7peta

Allvarligt talat är varken du eller jag kvalificerade att utröna de juridiska aspekterna av de texter som en tillverkare av ryggskydd låter trycka på vidhängande lappar.

Det intressanta är ju om ryggskyddet är tillräckligt bra, med tanke på att Halvarsson väljer att skriva om ”musklerna” –*inte ryggraden.

Ingen som kan skaffa fram lite handfast information från verkligheten/sjukvården?

Nu har du ju helt fel.
Har du sett amerikanskamanualer för barnvagnar, motorsågar osv. helt sjukt vad det står i dem.
ingen i sina sinnes skulle göra något sådant men det står med för att de inte skall kunna bli stämda för det.

Nu har du ju helt fel.
Har du sett amerikanskamanualer för barnvagnar, motorsågar osv. helt sjukt vad det står i dem.
ingen i sina sinnes skulle göra något sådant men det står med för att de inte skall kunna bli stämda för det.

Det är ju samma sak i vårt avlånga land.....Kolla bara nästa gång du köper en happy meal till "kidsen"....det står på så många språk (EU-anpassat) en varningstext om hur plastpåsen, leksaken kommer i, skall ej föras över huvudet så att påsen blir tillräckligt stort att få över huvudet?!?!?

Angående ryggskydd....har kraschat tillräckligt många gånger för att veta att all skydd är bra skydd och när man ligger och skrapar på sidan efter en "low-sider" är det rätt bekvämt att rulla över på ryggen och åka lite bekvämt:) ...och är det inte så att bälten runt magen skyddar njurar och andra bra o ha organ?

Aha :)
Vilket av dem och vilken storlek? :) Jag är bara 5 cm längre än dig...

Tror du kan uppskatta d som Johanna sa, dainese wave2 small el medium. Men prova ut d ordentligt, märker knappt av mitt under jackan å mitt ställ sitter tight.

Ang hårda mot mjuka ryggskydd tror jag att de som visat bäst i test faktiskt oxå är de bästa.

Det tror inte jag. De mäter* hur mycket skyddet dämpar genom att lägga det i ett städ och slå på det. Då betalar det sig att bara ha så mycket dämpande material (gummi) som möjligt - om man vill ha bra testresultat. Hårt skal dämpar inte och tillför inte någonting i ett sånt test.

Vill man däremot klara sig från skador vill man ha så lite kraft överförd per bit av ryggen som möjligt. Då är det bra att förutom dämpning ha ett hårt skal som fördelar kraften över en större yta.

*) Om jag inte är felinformerad, det har visat sig väldigt svårt att få läsa teststandarden om man inte vill pynta en massa pengar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Back_protector#Back_protectors
...in the Cambridge Standard for Motorcyclists Clothing, Roderick Woods asserts that the majority of spinal injuries are caused by blows to the hip and shoulders. In the rare circumstance that a motorcyclist received a direct blow to the back the damage would be unmitigatable by armor. The concept of a "back protector" is therefore not endorsed by Woods

Skulle vara intressant att ta del av standarddokumentet.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman