Ris och ros om Honda hornet som första mc

macon

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2012
Ort
sandviken
Hoj
Yamaha dt125 -05
Hej! Ny här på forumet och hoppas på några bra tips från erfarna åkare.

Har kört lätt mc i 2 år och tänkte jag skulle gå upp till mellanklass nu i vår/sommar, har ställt in mig på en Honda hornet. Är något med dom hojarna som tilltalar mig och jag har hört mycket bra om dom. Har en som jag nästan har bestämt mig för att köpa och det är en 02 som gått 2400 mil, tydligen importerad från tyskland för ca 4 år sen. Själv vet jag inte mycket alls om vad som skiljer svensk sålda och importerade åt. Är det något jag borde veta eller se up för när det gäller import eller överhuvudtaget när det gäller Hornet, det är 600cc jag pratar om. Har hört ryktas om att ventilerna ska justeras vid 2400 mil och det skulle kosta mig 2500kr. Finns ingen servicebok till hojen men finns kvitton på sådant som är gjort på verkstäder i tyskland(service mm) annars är oljan och filtret bytt varje år.

Vill höra från andra som äger hornet, vad ni har att säga om den här hojen. Är den ett bra första val?
Mvh
 
Ett utmärkt val och du kommer endast bli besviken om du vill leka GR. När du väl lärt dig sanningen kan du byta upp dig och köra ifrån dom flesta.
 
Jag hade en Hornet 600 -06 som första hoj.

Vet iofs inte hur mkt som skiljer från de tidigare, men om de påminner om 06:an så är det är verkligen en kanonhoj både som första hoj och senare. Otroligt lättkörd, bra kvalitetskänsla, förvånansvärt bra bromsar.

Smidig som pendlarhoj om man kryssar mkt i köer, och även kul att busa med. 06:an har 95 hk vilket är relativt starkt för att vara en 600 "streetfighter", så det är bra skjuts i den (även om de modernare har lite mer). Billig försäkring med Hondas märkesförsäkring också.

Det du däremot ska se till att göra direkt (om det inte redan är gjort) är att byta till ett smalare styre/cross-styre. Orginalstyret ger för mkt "touring"-känsla, och inte samma smidighetskänsla som ett utbytesstyre.

(Det går att köra bana med den om man vill prova på det, men den blir lite svajig i chassit när man börjar köra lite fortare och lägga ner mkt, men det ska inte va nåt problem i början)

Så jag rekommenderar den varmt.
 
Tackar för att ni tar er tid!

Jag tror inte att det ska skilja så mycket maskinellt på dom nya och dom äldre. Det är ju 96 hästar i 02 också :)
Däremot är det nog ett annat chassi och design. Är original styret verkligen så illa som alla säger?
 
Tackar för att ni tar er tid!

Jag tror inte att det ska skilja så mycket maskinellt på dom nya och dom äldre. Det är ju 96 hästar i 02 också :)
Däremot är det nog ett annat chassi och design. Är original styret verkligen så illa som alla säger?

Det funkar men det blir som en "helt ny" hoj när du byter.
 
Bra och vettigt val av första-hoj, kör!

En parentes bara.. 2500 för ventiljustering? Det låter nästan för billigt, eller så har jag uteslutande lyckats äga jävligt dyra hojar :(.
 
Riktigt bra hoj! Och ventiljustering kan du göra själv om du är lite pillig. Det kostar mycket tid men lite pengar. Det är ganska vanligt att man inte behöver justera spelet men det skall ju iaf kontrolleras. Köp en haynes (stavning?) manual och följ stegen ;)
 
Observera att det är ventilKONTROLL vid 2400, efter som det är en honda ;) så är risken extremt liten att ventilerna faktiskt behövs justeras, min hornet behövdes inte justeras vid 2400 iaf. (och min nuvarande blej inte vid 2400 eller 4800)
kontrollera ventilerna är relatvit enkelt, att justera dom är mycket mer och svårare jobb.
Jag köpte ny bakdämpare efter ett år och det gjorde väldig skillnad på väghållningen. (köpte en hagon med ställbar kompression)
En riktigt schysst nybörjarhoj enligt mig iaf. =)
 
Var in och snackade med en mc firma här i stan som jag känner igen. Han sa då att han tog 2500 att kolla eller om det var justera. Då utförde han inte något olje byte osv då jag tänkte jag klarar de själv. Är det som att byta olja och filter på en bil? Eller mycket små pill?

Riktigt bra hoj! Och ventiljustering kan du göra själv om du är lite pillig. Det kostar mycket tid men lite pengar. Det är ganska vanligt att man inte behöver justera spelet men det skall ju iaf kontrolleras. Köp en haynes (stavning?) manual och följ stegen
Vart kan man hitta haynes böcker för honda hornet? Tänkte mer att det är mycket på hojen som måste plockas ner/bort för att kunna ta bort ventilkåpan sen om det är någon packning som lär bytas?

Rättning den har gått 2500 mil
 
Okej tack!

Att den gått 2500 mil kan väll inte vara något problem när servicen skulle vara gjord vid 2400mil?
 
Hornet som första hoj

Handbok letar du upp Hondas egen servicemanual som går att hitta på nätet eller så PM:ar du mig så kan vi lösa det.....
Har själv en 98:a som jag övningskörde och körde upp på och är supernöjd med den. Riktigt rolig att köra!
Är även enkel att plocka isär för att fixa med själv. Har precis rivit ner min i bitar i garaget och det gjorde jag med hjälp av manualen utan tidigare erfarenhet av MC .
Kör på Horneten!! Helt enkelt kanon som första hoj:tummenupp
 
En lättmanövrerad rolig och bra hoj att starta och sedan utvecklas på!

2500 mil är ingenting.
 
Mkt bra hoj! Tjejen och jag har en ihop

Hon tog körkort på den förra året, lättkörd men endå något att växa i
Jag har lika roligt som hon när jag kör den och jag har endå kört några år och averkat lite olika hojar iaf

Våran har gått 4000 typ o hittils funkat perfa


"importerad från tyskland för övrigt"
 
Jag började med en hornet 900 03:a.
den funkar bra för mig, lättkörd och lugn och effekten räcker o blir över om man vill gasa.
minus är väl att den saknar abs om man gillar det.
har hört flera som sagt att dom växte ur 600 snabbt gällande gasandet.
har själv kört en 600 och tyckte den var lite för slö om jag jämför med min.
men det får man ju själv avgöra. better to be safe than sorry!!!

jag har iallafall varit väldigt nöjd med min hornet 900, har kört snart 1000mil.
 
Handbok letar du upp Hondas egen servicemanual som går att hitta på nätet eller så PM:ar du mig så kan vi lösa det.....
Har själv en 98:a som jag övningskörde och körde upp på och är supernöjd med den. Riktigt rolig att köra!
Är även enkel att plocka isär för att fixa med själv. Har precis rivit ner min i bitar i garaget och det gjorde jag med hjälp av manualen utan tidigare erfarenhet av MC .
Kör på Horneten!! Helt enkelt kanon som första hoj:tummenupp
vad är det du ska göra för ingrepp då?

Skönt att höra alla dessa positiva saker om horneten! :)
 
Ja, det är som en bil, oljeplugg för att tömma, byta oljefiltret (kan vara lite pilligt, sitter bakom avgasröret) och sen fylla på ny olja.
 
Hornet är en klockren nybörjar hoj enda felet jag kände var att den var för låg. Jag är också 190 cm vilket kan var endel i problemet.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top