Respect om man möter denna på grusvägen...

Jag har hört diskussionen till leda och det känns som att det är dagas att sätta P.
Nej ett brett framdäck funkar inte på löst underlag som lera och ren sand, bak är det ingen skillnad om man ser till bredden.
På en ren grusväg funkar det hur bra som helst, för mig släppte det inte en gång när jag körde med dubbade TKC 80 på halvfruset grus och de Heidenau K60 jag kör med nu är det bara att dra järnet med i den halvsörjiga grusen som är nu när tjälen lossnar, det går loss, men mest bak och det hänger på gashanden mest.

Asfalt funkar hur bra som helst det med, iaf just nu när det är kallt i backen, återstår att se när det är 10 grader till och sedan 10 grader igen.
TKC 80, Heidenau K60, Mefo Explorer och MetZ Karoo är de 50/50 däck som de flesta långåkare väljer och man väljer oftast att avvika till grusvägar.

Det funkar ju för alla som testat så varför säga motsatsen hela tiden?
Om man kör med 90/90 i endurospåret var det är sörjigt och spårigt så bettar det fint men inte om du går upp i bredd, på grusväg däremot kan det kvitta om däcket är 2-3 cm bredare det är mönstret som avgör fästet och just TKC 80 funkar bra men inte bäst. 50/50 är en kompromiss inget annat.

Suck.... Varför så upprörd över ett däck?

Jag tror att allt grundar sig på våra olika utgångspunkter, du sysslar med äventyrstouring och kör till nordkap mitt i vintern och jag kör racing.

Jag har provat det som var poppis på 90-talet med beg GSXR1100 som har 18" hjul dvs man kan montera crossdäck både fram och bak, plocka av kåporna sätta på crosstyre och köra 10mil med konstant hjulspinn. Jättehäftigt men totalt värdelöst ur väghållningssynpunkt, trots att man körde så fort man vågade gick det inte fortare än att det gick att ligga bakom på en sur Xr600 och skratta åt eländet.

Min erfarenhet av TKC80 på grus är att de duger för grustouring men så fort man börjar köra aktivt så hasar och kasar det precis lika illa som alla andra On/off däck.

Min erfarenhet av TKC80 på väg är att de beter sig som en fyllesjuk orm när man pressar dem och det redan med 60hk gatmoppe. Att då skruva på dem på en 180hk supersporthoj lär inte göra saken bättre, på gata lär de vara urusla jämfört med standarddäcken för mc-typen.

Och att offra all form av onroadprestanda för att kunna köra lite grustouring känns som en usel kompromiss för mig. Hela hojen känns ganska så busvänlig och icke touring...
 
Det resonemanget faller väl ändå en del?
Det finns ju inget däck som är totalt optimalt för alla vägförhållanden.
Antingen så tar man det bästa som finns för ett specifikt underlag eller så kompromissar man. TKC 80 är en kompromiss.

På resonemanget i ditt förra inlägg så uppfattade jag det som att du ansåg att det inte var användbart men som jag sa, det funkar för mig.

Och upprörd, nej. Olika världar, ja. :)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top