Resan mot kortet och hojen jag vill ha

Så mycket som du kör lär det vara en smal sak. Varför vänta till aug? Är det så lång väntetid?
Ska inte svara för läget i Örebro, men här i Göteborg är det redan slut på uppkörningstider. Min elev beklagade sig över att om uppkörningen misslyckas blir det inte kort förrän nästa år.

Men man kan alltid hoppas på återbud eller pröva med andra städer så klart.
Jag kollade häromveckan och den enda lediga tiden i närheten var 23 maj nästa år i Eskilstuna. Så ja, ont om tider är det gott om.
(Jag bokade min uppkörning i november förra året)
 
Efter några veckors semesterfirande på annan ort var det så igår dags att ge sig upp i sadeln igen. Låg- och högfartsbanorna och bromsteknik nöttes. Jag känner mig ganska säker i högfarten nu, men lågfarten skulle jag behöva träna mer på. Det kan vara en dålig ursäkt, men jag tycker min koppling fortfarande är svårdoserad trots att jag har gjort rent och smort vajern och plockat isär lamellpaketet för inspektion och rengöring (lamellerna var i princip inte slitna alls).
Inbromsning går hyfsat, men jag är ofta lite för het på bakbromsen vilket ger tuffa streck i asfalten men tyvärr inga bonuspoäng på uppkörningen. (Väl?)
Förhoppningsvis hinner jag ut och nöta en gång till innan uppkörningen. Per idag så har jag tre veckor på mig.
 
Last edited:
Efter några veckors semesterfirande på annan ort var det så igår dags att ge sig upp i sadeln igen. Låg- och högfartsbanorna och bromsteknik nöttes. Jag känner mig ganska säker i högfarten nu, men lågfarten skulle jag behöva träna mer på. Det kan vara en dålig ursäkt, men jag tycker min koppling fortfarande är svårdoserad trots att jag har gjort rent och smort vajern och plockat isär lamellpaketet för inspektion och rengöring (lamellerna var i princip inte slitna alls).
Inbromsning går hyfsat, men jag är ofta lite för het på bakbromsen vilket ger tuffa streck i asfalten men tyvärr inga bonuspoäng på uppkörningen. (Väl?)
Förhoppningsvis hinner jag ut och nöta en gång till innan uppkörningen. Per idag så har jag tre veckor på mig.
Det kommer gå bra. Lågfarten fixar du.

Jag hade samma problem som du med bakbromsen som låste sig. Det krävs så lite när du bromsar hårt med framhjulet. Till slut la jag bara foten på pedalen utan att bromsa. Lurade både körskolelärare och uppkörningsgubben med det.
 
Det kommer gå bra. Lågfarten fixar du.

Jag hade samma problem som du med bakbromsen som låste sig. Det krävs så lite när du bromsar hårt med framhjulet. Till slut la jag bara foten på pedalen utan att bromsa. Lurade både körskolelärare och uppkörningsgubben med det.
Fick rådet av min körskolelärare att göra precis så: lägga foten på bromsen bara. :tummenupp
Lyckades låsa iaf (:rodnar) och trodde det var kört men uppsyningsmannen bara sa att -"Du kände ju det direkt och släppte bromsen så inga problem!" :)
Men man kan nog inte lita på att man får en sådan uppsyningsman så lägg bara foten lätt på pedalen och låtsas bromsa är också mitt tips.
 
Kuggade uppkörningen idag - tröstar mig med god mat.
Jag skyller på nerver, jag tränade på alla moment i söndags och då satt allt som det skulle. Idag när det var skarpt läge så var jag alldeles för spänd vilket gjorde att lågfarten och bromsproven gick käpprätt åt helvete.
Lyckades få en ny tid om 6 dagar, förhoppningsvis är jag lite mer avslappnad till dess. Nu vet jag i alla fall att jorden inte går under av att kuggas! Men surt är det ju förstås.
 
Kuggade uppkörningen idag - tröstar mig med god mat.
Jag skyller på nerver, jag tränade på alla moment i söndags och då satt allt som det skulle. Idag när det var skarpt läge så var jag alldeles för spänd vilket gjorde att lågfarten och bromsproven gick käpprätt åt helvete.
Lyckades få en ny tid om 6 dagar, förhoppningsvis är jag lite mer avslappnad till dess. Nu vet jag i alla fall att jorden inte går under av att kuggas! Men surt är det ju förstås.
Sånt som händer. Nerver är svårt att skoja bort.
 
Kuggade uppkörningen idag - tröstar mig med god mat.
Jag skyller på nerver, jag tränade på alla moment i söndags och då satt allt som det skulle. Idag när det var skarpt läge så var jag alldeles för spänd vilket gjorde att lågfarten och bromsproven gick käpprätt åt helvete.
Lyckades få en ny tid om 6 dagar, förhoppningsvis är jag lite mer avslappnad till dess. Nu vet jag i alla fall att jorden inte går under av att kuggas! Men surt är det ju förstås.
Trist! Får trösta dig med att du fick ny tid snabbt och att du är en erfarenhet rikare.
En bra sak med att bli "äldre" är att man inser att jorden inte går under vid motgångar.
Kämpa på!
 
Mer övning ökar förmågan och minskar nervositet och spändhet ;)
Jotack, jag vet. Jag hade en bra känsla innan, jag vet ju att jag behärskar momenten men just idag så hade hjärnspökena raveparty i skallen på mig! :1pajas:banana:fyllisar:galeno_O
 
Kuggade uppkörningen idag - tröstar mig med god mat.
Jag skyller på nerver, jag tränade på alla moment i söndags och då satt allt som det skulle. Idag när det var skarpt läge så var jag alldeles för spänd vilket gjorde att lågfarten och bromsproven gick käpprätt åt helvete.
Lyckades få en ny tid om 6 dagar, förhoppningsvis är jag lite mer avslappnad till dess. Nu vet jag i alla fall att jorden inte går under av att kuggas! Men surt är det ju förstås.
Nu har du ju redan misslyckats, så nu behöver du ju inte oroa dig för det nästa gång. Och den här gången var det bara en extra dyr körlektion. Så det så!
 
Men vad hände under lågfart och bromsprovet?
Jag satt och spände mig, antar jag. Så det var lögn i fan att manövrera hojen i lågfarten. I bromsprovet låste jag bakhjulet, gissningsvis även det för att jag satt stelt och därför inte hade någon finkänslighet i reglagen.
Nu har du ju redan misslyckats, så nu behöver du ju inte oroa dig för det nästa gång. Och den här gången var det bara en extra dyr körlektion. Så det så!
Precis, det är så jag försöker se det. Vem vet, kanske jag åtminstone klarar manöverbanorna nästa gång! :LOL:
 
Efter en -jag skulle inte kalla den god- natts sömn så har jag fått tillräckligt mycket distans till gårdagen för att försöka mig på en analys av vad som hände. Förhoppningsvis hjälper det även mig i bearbetningen:
  • Jag var otroligt nervös hela sista veckan innan uppkörningen. Redan när jag satte mig på hojen för att åka till testområdet så märkte jag att jag var stel och att det påverkade min körning. Så från start hade jag ingen bra känsla på hojen.
  • Jag hade många småsaker rörande uppkörningen i huvudet ("Ska man ha övningskörningsvästen på?", "Ska jag ha hjälmen på när jag leder in hojen?") o.s.v. vilket ytterligare spädde på nervositeten.
  • Säkerhetskontroll: Fick kolla stötdämpningen, inga problem
  • Leda hojen: Gick bra
  • Lågfarten: Satte ner foten 2-3 gånger ganska omgående. Senare delen av lågfarten gick bättre, men fick inget flyt i körningen. Blickpunkterna som jag tidigare så nogsamt övat in försvann från medvetandet.
  • Högfarten: Själva slalomen och vändningen gick bra, men vid inbromsningen så låste jag bakhjulet rejält.
  • Bromsprov 70: Låste bakhjulet, fick en blackout och lättade på både fram- och bakbroms.
Efter den sista fadäsen så kom provledaren och gjorde slut på mitt lidande. Jag kan absolut inte klandra honom, jag skulle inte vilja ha mig själv på vägarna i det tillstånd jag befann mig just då.

Planen framåt är att se till att öva mer för att komma tillbaka till den bra magkänsla jag hade efter mitt "genrep" i söndags då alla moment bara klaffade, gång efter annan.
Till nästa uppkörning är jag mer ödmjuk och som jag skrivit i tidigare inlägg så har jag lärt mig att livet går vidare, med eller utan A-kort även om det är svårt/omöjligt att förstå det i stunden.

Jag är lite rädd att jag nästa gång, istället för att vara nervös för själva körprovet, kommer vara rädd för själva nervositeten (förväntansångest). Fördelen är ju dock att jag nu vet upplägget och slipper fundera över ovidkommande småsaker.
Om jag kuggar för andra gången så ringer jag bara en körskola och köper så många lektioner som krävs för att kunna behålla lugnet även vid uppkörningen. Tredje gången gillt, måhända?
 
Efter en -jag skulle inte kalla den god- natts sömn så har jag fått tillräckligt mycket distans till gårdagen för att försöka mig på en analys av vad som hände. Förhoppningsvis hjälper det även mig i bearbetningen:
  • Jag var otroligt nervös hela sista veckan innan uppkörningen. Redan när jag satte mig på hojen för att åka till testområdet så märkte jag att jag var stel och att det påverkade min körning. Så från start hade jag ingen bra känsla på hojen.
  • Jag hade många småsaker rörande uppkörningen i huvudet ("Ska man ha övningskörningsvästen på?", "Ska jag ha hjälmen på när jag leder in hojen?") o.s.v. vilket ytterligare spädde på nervositeten.
  • Säkerhetskontroll: Fick kolla stötdämpningen, inga problem
  • Leda hojen: Gick bra
  • Lågfarten: Satte ner foten 2-3 gånger ganska omgående. Senare delen av lågfarten gick bättre, men fick inget flyt i körningen. Blickpunkterna som jag tidigare så nogsamt övat in försvann från medvetandet.
  • Högfarten: Själva slalomen och vändningen gick bra, men vid inbromsningen så låste jag bakhjulet rejält.
  • Bromsprov 70: Låste bakhjulet, fick en blackout och lättade på både fram- och bakbroms.
Efter den sista fadäsen så kom provledaren och gjorde slut på mitt lidande. Jag kan absolut inte klandra honom, jag skulle inte vilja ha mig själv på vägarna i det tillstånd jag befann mig just då.

Planen framåt är att se till att öva mer för att komma tillbaka till den bra magkänsla jag hade efter mitt "genrep" i söndags då alla moment bara klaffade, gång efter annan.
Till nästa uppkörning är jag mer ödmjuk och som jag skrivit i tidigare inlägg så har jag lärt mig att livet går vidare, med eller utan A-kort även om det är svårt/omöjligt att förstå det i stunden.

Jag är lite rädd att jag nästa gång, istället för att vara nervös för själva körprovet, kommer vara rädd för själva nervositeten (förväntansångest). Fördelen är ju dock att jag nu vet upplägget och slipper fundera över ovidkommande småsaker.
Om jag kuggar för andra gången så ringer jag bara en körskola och köper så många lektioner som krävs för att kunna behålla lugnet även vid uppkörningen. Tredje gången gillt, måhända?
Det kommer gå fint. Var avslappnad så löser det sig. Mata mil, båda snabba och långsamma, så sitter det snart.
 
Efter en -jag skulle inte kalla den god- natts sömn så har jag fått tillräckligt mycket distans till gårdagen för att försöka mig på en analys av vad som hände. Förhoppningsvis hjälper det även mig i bearbetningen:
  • Jag var otroligt nervös hela sista veckan innan uppkörningen. Redan när jag satte mig på hojen för att åka till testområdet så märkte jag att jag var stel och att det påverkade min körning. Så från start hade jag ingen bra känsla på hojen.
  • Jag hade många småsaker rörande uppkörningen i huvudet ("Ska man ha övningskörningsvästen på?", "Ska jag ha hjälmen på när jag leder in hojen?") o.s.v. vilket ytterligare spädde på nervositeten.
  • Säkerhetskontroll: Fick kolla stötdämpningen, inga problem
  • Leda hojen: Gick bra
  • Lågfarten: Satte ner foten 2-3 gånger ganska omgående. Senare delen av lågfarten gick bättre, men fick inget flyt i körningen. Blickpunkterna som jag tidigare så nogsamt övat in försvann från medvetandet.
  • Högfarten: Själva slalomen och vändningen gick bra, men vid inbromsningen så låste jag bakhjulet rejält.
  • Bromsprov 70: Låste bakhjulet, fick en blackout och lättade på både fram- och bakbroms.
Efter den sista fadäsen så kom provledaren och gjorde slut på mitt lidande. Jag kan absolut inte klandra honom, jag skulle inte vilja ha mig själv på vägarna i det tillstånd jag befann mig just då.

Planen framåt är att se till att öva mer för att komma tillbaka till den bra magkänsla jag hade efter mitt "genrep" i söndags då alla moment bara klaffade, gång efter annan.
Till nästa uppkörning är jag mer ödmjuk och som jag skrivit i tidigare inlägg så har jag lärt mig att livet går vidare, med eller utan A-kort även om det är svårt/omöjligt att förstå det i stunden.

Jag är lite rädd att jag nästa gång, istället för att vara nervös för själva körprovet, kommer vara rädd för själva nervositeten (förväntansångest). Fördelen är ju dock att jag nu vet upplägget och slipper fundera över ovidkommande småsaker.
Om jag kuggar för andra gången så ringer jag bara en körskola och köper så många lektioner som krävs för att kunna behålla lugnet även vid uppkörningen. Tredje gången gillt, måhända?
Ta det lugnt, lär dig några avslappningsövningar och gör dem innan provet. Inte för att övningarna kanske gör så stor skillnad, men om din kropp och hjärna är vana vid att övningen innebär att du ska bli lugn så kan bara att göra den specifika saken göra dig lugn.
Jag själv brukar rulla med axlarna och huvud och flaxa med armbågarna. Just armbågarna flaxar jag massor med i början på säsongen. :hihi
 
klandra honom, jag skulle inte vilja ha mig själv på vägarna i det tillstånd jag befann mig just då.


Om jag kuggar för andra gången så ringer jag bara en körskola och köper så många lektioner som krävs för att kunna behålla lugnet även vid uppkörningen. Tredje gången gillt, måhända?
Skönt att se en som inte skyller på alla andra när det gått mindre bra.
Nu hoppas vi väl att du slipper ringa en körskola, men OM du gör det så förklara för dem hur läget är och om de inte verkar lyssna så ring nästa.
 
Ta det lugnt, lär dig några avslappningsövningar och gör dem innan provet. Inte för att övningarna kanske gör så stor skillnad, men om din kropp och hjärna är vana vid att övningen innebär att du ska bli lugn så kan bara att göra den specifika saken göra dig lugn.
Jag själv brukar rulla med axlarna och huvud och flaxa med armbågarna. Just armbågarna flaxar jag massor med i början på säsongen. :hihi
Tack för tipset, ska se till att lägga till det på repertoaren! Jag har knåpat ihop ett mantra som jag upprepar titt som tätt. Förhoppningsvis hjälper det mig att hålla huvudet lite kallare också!
Skönt att se en som inte skyller på alla andra när det gått mindre bra.
Nu hoppas vi väl att du slipper ringa en körskola, men OM du gör det så förklara för dem hur läget är och om de inte verkar lyssna så ring nästa.
Jag är tillräckligt gammal (och kanske vis) för att inse att ursäkter och bortförklaringar i de flesta fall bara får en att se dum ut... ?
Jag fick bra intryck av läraren som höll i risktvåan, så om det behövs så ringer jag honom först!
 
Varför inte köra en rejäl uppvärmning innan körproven med olika övningar för att leda bort nervositeten genom att koncentrera dig på dina olika rörelser.
Se till att få god blodcirkulation i alla rörliga kroppsdelar.
Lycka till.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top