Resan mot kortet och hojen jag vill ha

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
För tjugo år sedan hade säkert hela tråden handlat om att köra på bakhjulet utan hjälm förbi polisbilar! :ajjabajja?
Risktvåan är bokad till den 29 april (första lediga tiden som fanns).

Jag är inflyttad Örebroare (från Falköping och Göteborg ursprungligen), så jag kan bara skylla på personlig mognad! Fast den personliga mognaden kanske har påskyndats av 8 år i gnällbältet? ?

Jag är faktiskt också inflyttad för drygt 20 år sedan, så jag har alltså snart bott här halva livet.

Jag tror det är den bästa kombinationen; vara Örebroare, fast utan den där medfödda gnälligheten. ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Anledningen till att man rekommenderar att Risk2 skall ligga i slutet av utbildningen är för att man skall ha en tillräckligt god utbildningsståndpunkt för att tillgodogöra sig själva riskmomenten, det handlar inte om att klara av att växla eller nödtorftigt bromsa.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Anledningen till att man rekommenderar att Risk2 skall ligga i slutet av utbildningen är för att man skall ha en tillräckligt god utbildningsståndpunkt för att tillgodogöra sig själva riskmomenten, det handlar inte om att klara av att växla eller nödtorftigt bromsa.
Det har du rätt i, det är anledningen. Samtidigt så tyckte jag att man utan problem kunde tillgodogöra sig informationen. Sen kan jag iofs medge att jag glömt det mesta från risk1/2. Det som gav mig mest var körlektionerna och i synnerhet körlektionerna på manöverbanan.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Idag var det äntligen dags att ge sig upp i sadeln igen! 7 mil landsväg vart det, i lika många plusgrader. Eftersom handgreppen inte satt sig i muskelminnet ännu så är jag helt slut efter en timmes körning, men förhoppningsvis lossnar det så småningom.IMG_20220312_152328.jpg
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kul tråd. Gillar de små ändringarna du gjorde på cykeln, definitivt ett cleant lyft i mina ögon.
Lycka till med körkortet, med en SMC-gubbe som handledare kommer det gå finfint.

Kan som andra i tråden varmt rekommendera att köra Knix.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Kul tråd. Gillar de små ändringarna du gjorde på cykeln, definitivt ett cleant lyft i mina ögon.
Lycka till med körkortet, med en SMC-gubbe som handledare kommer det gå finfint.

Kan som andra i tråden varmt rekommendera att köra Knix.
Tack ska du ha! Jag är nöjd med resultatet.
Och knix lär det bli, vad det lider.
 

Niklas99

Medlem
Gick med
19 Feb 2021
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Tiger 850
Idag var det äntligen dags att ge sig upp i sadeln igen! 7 mil landsväg vart det, i lika många plusgrader. Eftersom handgreppen inte satt sig i muskelminnet ännu så är jag helt slut efter en timmes körning, men förhoppningsvis lossnar det så småningom.View attachment 469732
Var också ute och åkte kring Örebro idag. Förvånansvärt få hojar ute ännu. Tog körkortet förra våren och hoppas det går bra för dig med övningskörningen och kanske ses vi längs vägarna i Närke framöver. ?
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Det som kan hjälpa lite är styrhöjare.

T.ex.
Jag sitter ganska bra på hojen tycker jag, det är mest i skallen jag blir trött av att koncentrera mig på körningen.
Var också ute och åkte kring Örebro idag. Förvånansvärt få hojar ute ännu. Tog körkortet förra våren och hoppas det går bra för dig med övningskörningen och kanske ses vi längs vägarna i Närke framöver. ?
Ja, vi mötte bara en annan hoj på hela turen! Folk kanske väntar på att den sista snön/isen ska försvinna och gruset ska sopas undan.
Hoppas vi ses på vägarna!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag sitter ganska bra på hojen tycker jag, det är mest i skallen jag blir trött av att koncentrera mig på körningen.

Ja, vi mötte bara en annan hoj på hela turen! Folk kanske väntar på att den sista snön/isen ska försvinna och gruset ska sopas undan.
Hoppas vi ses på vägarna!
Jaoh, det brukar ge med sig det där med trött i huvudet.
Använder du hörselskydd när du kör förresten?
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Jaoh, det brukar ge med sig det där med trött i huvudet.
Använder du hörselskydd när du kör förresten?
Nej, men jag kommer nog skaffa i takt med att turerna blir längre. Ska köpa en bättre/tystare hjälm också framöver. Ljudet bidrar garanterat till tröttheten också.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nej, men jag kommer nog skaffa i takt med att turerna blir längre. Ska köpa en bättre/tystare hjälm också framöver. Ljudet bidrar garanterat till tröttheten också.
Gör det. Onödigt att sabba sin hörsel när man ligger och nöter timme in och timme ut. Är lätt att glömma bort hur hög ljudvolym det blir när man har roligt.

Vill du få ner volymen i hjälmen du har nu, så tycker jag två saker hjälper. Det ena är att minska glappet mellan din hals och hjälmens öppning, så att turbulent luft inte kan blåsa in vid din haka. Några staplade buffar runt halsen minskar det. Det andra är att minska luftspalten mellan dina öron och hjälmens insida. Att ha en tunn balaklava eller buff på huvudet löser det.

Kör du och handledaren med intercom blir det mycket lättare att höra i högre farter om ni använder öronproppar. Vindbruset upplevs lägre och med öronproppar är det bara att vrida intercomvolyen till max.

(Rekommenderar inte att glömma öronproppar och råka starta intercomen på maxvolym med musik igång :näsblod)
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Vilket kap! 8500kr för en modern besiktigad, körklar 600cc som gått 3000mil, sånt ser man inte i Stockholm. Här hade den kostat det dubbla, för 8500kr få man i bästa fall ett objekt som är "obes/startar ej/förgasarrengöring krävs/stått avställd i 20 år/behöver lite kärlek..".


Ehm... Jag köpte den i Stockholm.? Men du har rätt, priset var egentligen för bra för att vara sant. Det var också det som gjorde att jag frångick mina principer och köpte den osedd.

Jag kikade lite på GSXF också, men jag är för fåfäng för att synas på en sådan. Jag tycker de ser ut som att de har smält i solen, eller legat för länge på jäsning. ??
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nej, men jag kommer nog skaffa i takt med att turerna blir längre. Ska köpa en bättre/tystare hjälm också framöver. Ljudet bidrar garanterat till tröttheten också.
Jag blir snabbt trött när jag kör utan proppar, vilket jag aldrig gör förutom om jag glömt dem vilket tyvärr händer någon gång ibland. Numera med kåp och rutförsedd hoj behöver jag inte proppar till och från jobbet, det är för kort väg och går långsamt.

Men alltid annars kör jag med proppar, och när jag körde nakenhoj körde jag inte en meter utan, huvudet blir sabbat på 20 minuter - plus hörseln såklart.

Tysta hjälmar har jag slutat tro på. Alla de bra märkena gör "tysta" hjälmar, dvs testade i tunnel och med kvalitativ ventilation. Huruvida det blir mer eller mindre tyst har så mycket med vilken hoj man kör - mycket mer än hjälmen är min erfarenhet. Testa olika hjälmar om du kan, för den kruka som jag tycker är tystast kanske du tycker väsnas mest.

När jag köpte hoj med kåpa och ruta så upptäckte jag ett buller från min hjälm som jag aldrig hört på min förra nakenhoj, nämligen ett burrande konstigt ljud. Upptäckte att rutan på hojen skjuter luften rakt in i ventilationen uppe på min kruka. Den ventilationen har jag alltid haft öppen, men nu får den vara stängd för det mesta.

Vad vill jag säga? - Förvänta dig inte att en dyr Schuberth kommer att vara tystast just för dig. Men den kan vara. Eller en Arai, eller en Tjohej. Har du möjlighet med en handlare där du kan prova hjälmar på din egen hoj - gör det! Jag tror att Handelsboden har den servicen iaf.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Jag kör med arai hjälm som ska va testade i vindtunnel etc. Kör aldrig utan proppar om det inte är ner till macken inne i stan bara. Har man en hoj med ett avgas som låter högt så försvinner det ljudet vid högre farter men vindbruset är döden för trumhinnorna. Kör med proppar med filter i som släpper igenom mer tal och musik och stänger ute ”farligt ljud” som vindbrus etc och med jbl högtalare till cardo intercomen behöver man inte maxa volymen heller!

Apropå risktvåan och körlektioner innan, i mitt fall så övningskörde jag med farsan innan bara på en gammal Honda Cb650 custom -81a. Det är ju bara övning så du behöver ju inte va Valentino Rossi innan. Jag körde inte några körlektioner på körskola, vilket va lite jobbigt när man skulle göra manöver delen på uppkörningen och inte hade testad den alls innan men fick köra sist och kollade hur de andra gjorde så gick det fint. Annars är det väl den delen man kan behöva prova lite extra innan man ska boka uppkörning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Nej, men jag kommer nog skaffa i takt med att turerna blir längre. Ska köpa en bättre/tystare hjälm också framöver. Ljudet bidrar garanterat till tröttheten också.
Proppar is the shit! Vindljudet gör att man blir trött, men även kylan nu i början på säsongen. Kör mycket med din handledare så slipper du ta lektioner!

Lycka till och välkommen.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Ytterligare tio mil avklarade, med öronproppar denna gång. Och vilken skillnad! Jag kände mig inte alls lika trött i skallen efteråt.
Vi körde mestadels landsväg och en del stadskörning i påskrusningstrafiken. Nyttigt!
Jag börjar lära känna hojen nu märker jag, fler och fler saker kommer naturligt utan att jag behöver tänka på att jag ska göra dem.
Vädret var inte det bästa, +7° och duggregn emellanåt. Fingrarna var rätt stelfrusna, trots dubbla handskar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lillbanditen är en fruktansvärt vettig hoj

Dina förändringar var lagom subtila och gjorde hojen bättre i mina ögon.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ytterligare tio mil avklarade, med öronproppar denna gång. Och vilken skillnad! Jag kände mig inte alls lika trött i skallen efteråt.
Vi körde mestadels landsväg och en del stadskörning i påskrusningstrafiken. Nyttigt!
Jag börjar lära känna hojen nu märker jag, fler och fler saker kommer naturligt utan att jag behöver tänka på att jag ska göra dem.
Vädret var inte det bästa, +7° och duggregn emellanåt. Fingrarna var rätt stelfrusna, trots dubbla handskar.
Vet inte om du har satt på handtagsvärme än, men gör det. Oxford eller Daytona tex. Det är mer än för vintern, även en sval sommarkväll är det guld värt. Du kan också köra med tunnare handskar längre.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top