Resan mot kortet och hojen jag vill ha

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Vet inte om du har satt på handtagsvärme än, men gör det. Oxford eller Daytona tex. Det är mer än för vintern, även en sval sommarkväll är det guld värt. Du kan också köra med tunnare handskar längre.
Jag har inte tänkt på det så mycket innan, men idag insåg jag exakt hur skönt det hade varit med handtagsvärme!
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Lillbanditen är en fruktansvärt vettig hoj

Dina förändringar var lagom subtila och gjorde hojen bättre i mina ögon.
Tack ska du ha! ?
En kortare ljuddämpare bara, så kommer hojen vara precis som jag vill ha den... Och kanske handtagsvärme då!
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag har inte tänkt på det så mycket innan, men idag insåg jag exakt hur skönt det hade varit med handtagsvärme!
Det fanns en tid här på SH då handtagsvärme var gubbigt. Nu är vi gubbar och lite mer säkra i oss själva tydligen, så handtagsvärme är ok. Man får credd vid korvmojjen ändå. :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tricket är att ingen ska se att man har handtagsvärmare och värmedyna.

Man får dölja kablaget och brytarna så att folk tror man är en hårding

Samma sak med kåpor över händerna på geggmoppar, man kallar dom Barkbusters och dom är till för att slå undan kvistar i skogen, inte för att man är gubbe och har dålig cirkulation (speciellt i samband med vibrationer) och fryser om händerna när man åker till kiosken.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tycker att handtagsvärme blir fel. När jag kör är det utsidan av händerna det blåser på. Jag köpte handskar med dubbla "ingångar", ett fack när det är kallt och ett tunnare för att känna handtagen bättre. Jag har inte provat i minusgrader, men strax över nollan fryser jag inte som jag gjorde på förra cykeln med varma handtag.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Handtagsvärme är guld värt! Köp några med integrerad knapp så slipper du en ful dosa på styret med. Då kan du köra med tunna handskar i kylan med så länge de inte har fullt med lufthål på ovansidan som många sommarhandskar har. Finns finger värre än att köra hoj i tjocka handskar så man knappt känner styret


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker att handtagsvärme blir fel. När jag kör är det utsidan av händerna det blåser på. Jag köpte handskar med dubbla "ingångar", ett fack när det är kallt och ett tunnare för att känna handtagen bättre. Jag har inte provat i minusgrader, men strax över nollan fryser jag inte som jag gjorde på förra cykeln med varma handtag.
Mina handskar är tjocka och vindtäta på utsidan, och värme i handflatan värmer hela handen, lite cirkulation har gubbjäveln kvar.

Med det sagt har jag inte handtagsvärme på hojen, men har kört snöskotrar/fyrhjulingar/andra motorcyklar som har det och gillar det.

Knepet är att köra dom på låg effekt, så att skillnaden inte blir så dramatisk.
Kör man för mycket värme i handerna så fryser man bara någon annanstans istället
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Addera femton mil till, i betydligt trevligare väder (sol och 16-17°). Hem-Kumla-Vretstorp-Askersund-Laxå-Hallsberg-Kumla-hem.
Blandad körning, mest kurviga landsvägar (vägen mellan Askersund och Laxå var ljuvlig!) men även några transportsträckor på motorväg. Om någon mot förmodan undrar om en naken Bandit är ett bra val för långa motorvägssträckor så kan jag upplysa er om att det är den icke.

Jag vågar ta mig större friheter på hojen nu märker jag, jag vågar lägga ner den mer i kurvorna och jag är inte längre lika rädd för att gasa på eller bromsa ordentligt.

En annan sak som jag upptäckte kan vara bra är en tankmätare. Precis utanför Kumla så fick jag soppatorsk. Ingen stor grej, det var bara att vrida kranen till reserv och köra till macken, men ändå lite irriterande.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Addera femton mil till, i betydligt trevligare väder (sol och 16-17°). Hem-Kumla-Vretstorp-Askersund-Laxå-Hallsberg-Kumla-hem.
Blandad körning, mest kurviga landsvägar (vägen mellan Askersund och Laxå var ljuvlig!) men även några transportsträckor på motorväg. Om någon mot förmodan undrar om en naken Bandit är ett bra val för långa motorvägssträckor så kan jag upplysa er om att det är den icke.

Jag vågar ta mig större friheter på hojen nu märker jag, jag vågar lägga ner den mer i kurvorna och jag är inte längre lika rädd för att gasa på eller bromsa ordentligt.

En annan sak som jag upptäckte kan vara bra är en tankmätare. Precis utanför Kumla så fick jag soppatorsk. Ingen stor grej, det var bara att vrida kranen till reserv och köra till macken, men ändå lite irriterande.


Man lär sig ganska fort ungefär hur många mil man kommer innan behöver tanka. Nolla trippmätaren varje tankstopp så är det lätt att lära sig hur många mil per liter du kommer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Addera femton mil till, i betydligt trevligare väder (sol och 16-17°). Hem-Kumla-Vretstorp-Askersund-Laxå-Hallsberg-Kumla-hem.
Blandad körning, mest kurviga landsvägar (vägen mellan Askersund och Laxå var ljuvlig!) men även några transportsträckor på motorväg. Om någon mot förmodan undrar om en naken Bandit är ett bra val för långa motorvägssträckor så kan jag upplysa er om att det är den icke.

Jag vågar ta mig större friheter på hojen nu märker jag, jag vågar lägga ner den mer i kurvorna och jag är inte längre lika rädd för att gasa på eller bromsa ordentligt.

En annan sak som jag upptäckte kan vara bra är en tankmätare. Precis utanför Kumla så fick jag soppatorsk. Ingen stor grej, det var bara att vrida kranen till reserv och köra till macken, men ändå lite irriterande.
Du glömde väl inte att vrida tillbaka kranen?

Klassiskt rookiemisstag, nästa gång du får soppatorsk har du redan kört upp reserven...

Fråga mig inte hur jag vet... :huvet
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Du glömde väl inte att vrida tillbaka kranen?

Klassiskt rookiemisstag, nästa gång du får soppatorsk har du redan kört upp reserven...

Fråga mig inte hur jag vet... :huvet
Jag kom faktiskt ihåg att ställa kranen rätt när jag tankade!
Å andra sidan har jag vid ett tillfälle råkat ställa kranen på prime och fyllt vevhuset med bensin, så jag har lärt mig den hårda vägen! ?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag kom faktiskt ihåg att ställa kranen rätt när jag tankade!
Å andra sidan har jag vid ett tillfälle råkat ställa kranen på prime och fyllt vevhuset med bensin, så jag har lärt mig den hårda vägen! ?
Då är något fel på förgaseriet. Du ska kunna köra med prime jämt. Kolla upp det.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Då är något fel på förgaseriet. Du ska kunna köra med prime jämt. Kolla upp det.
Jo, flottörerna borde ju egentligen förhindra att det rinner över ner i motorn men jag har inte brytt mig om att gräva i det. Hojen går bra och så länge jag inte ställer kranen i prime så är det inga problem. Det får bli ett vinterprojekt längre fram, nu är det ju åksäsong!
:hojcbr
När kortet är fixat så tänkte jag skämma bort banditen med ett slipon, då kanske jag behöver höja nålarna ett snäpp? Det kan ju vara ett bra tillfälle att kolla igenom fuggarna i så fall.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
När du har kortet och när du köpt ett slipon så kör en rejäl runda med normala pådrag ända hem, döda motorn innan den hinner stå på tomgång hemma och plocka ur stiften när den svalnat.
Då kan du se om den går magert eller du behöver pilla med något.
Det är alltid bäst att veta var man är innan man börjar ändra saker.
Vill du vara riktigt noggrann så gör du samma manöver innan bytet också.
Lycka till med kortet.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Nya skivor på plats då de gamla var skeva och rejält repiga. Jag har aldrig varit ett stort fan av helsvarta fälgar på vare sig bilar eller MC, så därför passade jag på att göra rent och montera fälgstripes. Tycker det lättade upp intrycket lite.
Jag visste att det var dags att byta däck p.g.a. ålder, men när jag fick av hjulet märkte jag hur mycket dags det var. Däcken som satt på var från 2012! :eek:
Nya Michelin Pilot Road 4 beställdes således omgående. Inte konstigt att bakhjulet låste sig väldigt lätt när jag tränade bromsteknik...

IMG_20220425_221718.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kolla så du får fräscha däck.
Michelin är uppe på Road 6 nu för tiden, så 4 var nog ett tag sedan.
Jag har Road 5 på en hoj som är från 2018.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Kolla så du får fräscha däck.
Michelin är uppe på Road 6 nu för tiden, så 4 var nog ett tag sedan.
Jag har Road 5 på en hoj som är från 2018.
Ska undersöka när däcken kommer, förhoppningsvis är de inte allt för lastgamla i alla fall!
I min enfald tänkte jag att fyrorna fortfarande tillverkas parallellt med de nya, men det låter ju inte riktigt logiskt när jag tänker på det.
Edit: PR4 listas fortfarande på Michelins hemsida, men det behöver ju iofs inte betyda något.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Risktvåan avklarad på Ytongbanan i Kumla. Om riskettan var något som jag bara ville ha gjord så var tvåan desto mer givande! Kul att under säkra former testa att göra dumheter för att se vad som händer.

IMG_20220429_084519_1~2.jpg
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Risktvåan avklarad på Ytongbanan i Kumla. Om riskettan var något som jag bara ville ha gjord så var tvåan desto mer givande! Kul att under säkra former testa att göra dumheter för att se vad som händer.

View attachment 471380
Jag tog också kort efter att familj och hus var avklarat.
Hör många som klagar på risk1 och 2 men det måste bero på instruktörerna för jag tyckte båda var kanon!
Kul att du gillade det. ?
Blir kul att följa ditt fortsatta äventyr. ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kolla så du får fräscha däck.
Michelin är uppe på Road 6 nu för tiden, så 4 var nog ett tag sedan.
Jag har Road 5 på en hoj som är från 2018.

De tillverkas parallellt men såklart skall man kolla det fyrsiffriga numret som är ingjutet på däcket så det inte står 2214 eller så…
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top