Resan mot kortet och hojen jag vill ha

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Så mycket som du kör lär det vara en smal sak. Varför vänta till aug? Är det så lång väntetid?
Ska inte svara för läget i Örebro, men här i Göteborg är det redan slut på uppkörningstider. Min elev beklagade sig över att om uppkörningen misslyckas blir det inte kort förrän nästa år.

Men man kan alltid hoppas på återbud eller pröva med andra städer så klart.
Jag kollade häromveckan och den enda lediga tiden i närheten var 23 maj nästa år i Eskilstuna. Så ja, ont om tider är det gott om.
(Jag bokade min uppkörning i november förra året)
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Efter några veckors semesterfirande på annan ort var det så igår dags att ge sig upp i sadeln igen. Låg- och högfartsbanorna och bromsteknik nöttes. Jag känner mig ganska säker i högfarten nu, men lågfarten skulle jag behöva träna mer på. Det kan vara en dålig ursäkt, men jag tycker min koppling fortfarande är svårdoserad trots att jag har gjort rent och smort vajern och plockat isär lamellpaketet för inspektion och rengöring (lamellerna var i princip inte slitna alls).
Inbromsning går hyfsat, men jag är ofta lite för het på bakbromsen vilket ger tuffa streck i asfalten men tyvärr inga bonuspoäng på uppkörningen. (Väl?)
Förhoppningsvis hinner jag ut och nöta en gång till innan uppkörningen. Per idag så har jag tre veckor på mig.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Efter några veckors semesterfirande på annan ort var det så igår dags att ge sig upp i sadeln igen. Låg- och högfartsbanorna och bromsteknik nöttes. Jag känner mig ganska säker i högfarten nu, men lågfarten skulle jag behöva träna mer på. Det kan vara en dålig ursäkt, men jag tycker min koppling fortfarande är svårdoserad trots att jag har gjort rent och smort vajern och plockat isär lamellpaketet för inspektion och rengöring (lamellerna var i princip inte slitna alls).
Inbromsning går hyfsat, men jag är ofta lite för het på bakbromsen vilket ger tuffa streck i asfalten men tyvärr inga bonuspoäng på uppkörningen. (Väl?)
Förhoppningsvis hinner jag ut och nöta en gång till innan uppkörningen. Per idag så har jag tre veckor på mig.
Det kommer gå bra. Lågfarten fixar du.

Jag hade samma problem som du med bakbromsen som låste sig. Det krävs så lite när du bromsar hårt med framhjulet. Till slut la jag bara foten på pedalen utan att bromsa. Lurade både körskolelärare och uppkörningsgubben med det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det kommer gå bra. Lågfarten fixar du.

Jag hade samma problem som du med bakbromsen som låste sig. Det krävs så lite när du bromsar hårt med framhjulet. Till slut la jag bara foten på pedalen utan att bromsa. Lurade både körskolelärare och uppkörningsgubben med det.
Fick rådet av min körskolelärare att göra precis så: lägga foten på bromsen bara. :tummenupp
Lyckades låsa iaf :)rodnar) och trodde det var kört men uppsyningsmannen bara sa att -"Du kände ju det direkt och släppte bromsen så inga problem!" :)
Men man kan nog inte lita på att man får en sådan uppsyningsman så lägg bara foten lätt på pedalen och låtsas bromsa är också mitt tips.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Kuggade uppkörningen idag - tröstar mig med god mat.
Jag skyller på nerver, jag tränade på alla moment i söndags och då satt allt som det skulle. Idag när det var skarpt läge så var jag alldeles för spänd vilket gjorde att lågfarten och bromsproven gick käpprätt åt helvete.
Lyckades få en ny tid om 6 dagar, förhoppningsvis är jag lite mer avslappnad till dess. Nu vet jag i alla fall att jorden inte går under av att kuggas! Men surt är det ju förstås.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kuggade uppkörningen idag - tröstar mig med god mat.
Jag skyller på nerver, jag tränade på alla moment i söndags och då satt allt som det skulle. Idag när det var skarpt läge så var jag alldeles för spänd vilket gjorde att lågfarten och bromsproven gick käpprätt åt helvete.
Lyckades få en ny tid om 6 dagar, förhoppningsvis är jag lite mer avslappnad till dess. Nu vet jag i alla fall att jorden inte går under av att kuggas! Men surt är det ju förstås.
Sånt som händer. Nerver är svårt att skoja bort.
 

JMKbiker

Medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Multistrada 950s
Kuggade uppkörningen idag - tröstar mig med god mat.
Jag skyller på nerver, jag tränade på alla moment i söndags och då satt allt som det skulle. Idag när det var skarpt läge så var jag alldeles för spänd vilket gjorde att lågfarten och bromsproven gick käpprätt åt helvete.
Lyckades få en ny tid om 6 dagar, förhoppningsvis är jag lite mer avslappnad till dess. Nu vet jag i alla fall att jorden inte går under av att kuggas! Men surt är det ju förstås.
Trist! Får trösta dig med att du fick ny tid snabbt och att du är en erfarenhet rikare.
En bra sak med att bli "äldre" är att man inser att jorden inte går under vid motgångar.
Kämpa på!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kuggade uppkörningen idag - tröstar mig med god mat.
Jag skyller på nerver, jag tränade på alla moment i söndags och då satt allt som det skulle. Idag när det var skarpt läge så var jag alldeles för spänd vilket gjorde att lågfarten och bromsproven gick käpprätt åt helvete.
Lyckades få en ny tid om 6 dagar, förhoppningsvis är jag lite mer avslappnad till dess. Nu vet jag i alla fall att jorden inte går under av att kuggas! Men surt är det ju förstås.
Nu har du ju redan misslyckats, så nu behöver du ju inte oroa dig för det nästa gång. Och den här gången var det bara en extra dyr körlektion. Så det så!
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Men vad hände under lågfart och bromsprovet?
Jag satt och spände mig, antar jag. Så det var lögn i fan att manövrera hojen i lågfarten. I bromsprovet låste jag bakhjulet, gissningsvis även det för att jag satt stelt och därför inte hade någon finkänslighet i reglagen.
Nu har du ju redan misslyckats, så nu behöver du ju inte oroa dig för det nästa gång. Och den här gången var det bara en extra dyr körlektion. Så det så!
Precis, det är så jag försöker se det. Vem vet, kanske jag åtminstone klarar manöverbanorna nästa gång! :LOL:
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Efter en -jag skulle inte kalla den god- natts sömn så har jag fått tillräckligt mycket distans till gårdagen för att försöka mig på en analys av vad som hände. Förhoppningsvis hjälper det även mig i bearbetningen:
  • Jag var otroligt nervös hela sista veckan innan uppkörningen. Redan när jag satte mig på hojen för att åka till testområdet så märkte jag att jag var stel och att det påverkade min körning. Så från start hade jag ingen bra känsla på hojen.
  • Jag hade många småsaker rörande uppkörningen i huvudet ("Ska man ha övningskörningsvästen på?", "Ska jag ha hjälmen på när jag leder in hojen?") o.s.v. vilket ytterligare spädde på nervositeten.
  • Säkerhetskontroll: Fick kolla stötdämpningen, inga problem
  • Leda hojen: Gick bra
  • Lågfarten: Satte ner foten 2-3 gånger ganska omgående. Senare delen av lågfarten gick bättre, men fick inget flyt i körningen. Blickpunkterna som jag tidigare så nogsamt övat in försvann från medvetandet.
  • Högfarten: Själva slalomen och vändningen gick bra, men vid inbromsningen så låste jag bakhjulet rejält.
  • Bromsprov 70: Låste bakhjulet, fick en blackout och lättade på både fram- och bakbroms.
Efter den sista fadäsen så kom provledaren och gjorde slut på mitt lidande. Jag kan absolut inte klandra honom, jag skulle inte vilja ha mig själv på vägarna i det tillstånd jag befann mig just då.

Planen framåt är att se till att öva mer för att komma tillbaka till den bra magkänsla jag hade efter mitt "genrep" i söndags då alla moment bara klaffade, gång efter annan.
Till nästa uppkörning är jag mer ödmjuk och som jag skrivit i tidigare inlägg så har jag lärt mig att livet går vidare, med eller utan A-kort även om det är svårt/omöjligt att förstå det i stunden.

Jag är lite rädd att jag nästa gång, istället för att vara nervös för själva körprovet, kommer vara rädd för själva nervositeten (förväntansångest). Fördelen är ju dock att jag nu vet upplägget och slipper fundera över ovidkommande småsaker.
Om jag kuggar för andra gången så ringer jag bara en körskola och köper så många lektioner som krävs för att kunna behålla lugnet även vid uppkörningen. Tredje gången gillt, måhända?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Efter en -jag skulle inte kalla den god- natts sömn så har jag fått tillräckligt mycket distans till gårdagen för att försöka mig på en analys av vad som hände. Förhoppningsvis hjälper det även mig i bearbetningen:
  • Jag var otroligt nervös hela sista veckan innan uppkörningen. Redan när jag satte mig på hojen för att åka till testområdet så märkte jag att jag var stel och att det påverkade min körning. Så från start hade jag ingen bra känsla på hojen.
  • Jag hade många småsaker rörande uppkörningen i huvudet ("Ska man ha övningskörningsvästen på?", "Ska jag ha hjälmen på när jag leder in hojen?") o.s.v. vilket ytterligare spädde på nervositeten.
  • Säkerhetskontroll: Fick kolla stötdämpningen, inga problem
  • Leda hojen: Gick bra
  • Lågfarten: Satte ner foten 2-3 gånger ganska omgående. Senare delen av lågfarten gick bättre, men fick inget flyt i körningen. Blickpunkterna som jag tidigare så nogsamt övat in försvann från medvetandet.
  • Högfarten: Själva slalomen och vändningen gick bra, men vid inbromsningen så låste jag bakhjulet rejält.
  • Bromsprov 70: Låste bakhjulet, fick en blackout och lättade på både fram- och bakbroms.
Efter den sista fadäsen så kom provledaren och gjorde slut på mitt lidande. Jag kan absolut inte klandra honom, jag skulle inte vilja ha mig själv på vägarna i det tillstånd jag befann mig just då.

Planen framåt är att se till att öva mer för att komma tillbaka till den bra magkänsla jag hade efter mitt "genrep" i söndags då alla moment bara klaffade, gång efter annan.
Till nästa uppkörning är jag mer ödmjuk och som jag skrivit i tidigare inlägg så har jag lärt mig att livet går vidare, med eller utan A-kort även om det är svårt/omöjligt att förstå det i stunden.

Jag är lite rädd att jag nästa gång, istället för att vara nervös för själva körprovet, kommer vara rädd för själva nervositeten (förväntansångest). Fördelen är ju dock att jag nu vet upplägget och slipper fundera över ovidkommande småsaker.
Om jag kuggar för andra gången så ringer jag bara en körskola och köper så många lektioner som krävs för att kunna behålla lugnet även vid uppkörningen. Tredje gången gillt, måhända?
Det kommer gå fint. Var avslappnad så löser det sig. Mata mil, båda snabba och långsamma, så sitter det snart.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Efter en -jag skulle inte kalla den god- natts sömn så har jag fått tillräckligt mycket distans till gårdagen för att försöka mig på en analys av vad som hände. Förhoppningsvis hjälper det även mig i bearbetningen:
  • Jag var otroligt nervös hela sista veckan innan uppkörningen. Redan när jag satte mig på hojen för att åka till testområdet så märkte jag att jag var stel och att det påverkade min körning. Så från start hade jag ingen bra känsla på hojen.
  • Jag hade många småsaker rörande uppkörningen i huvudet ("Ska man ha övningskörningsvästen på?", "Ska jag ha hjälmen på när jag leder in hojen?") o.s.v. vilket ytterligare spädde på nervositeten.
  • Säkerhetskontroll: Fick kolla stötdämpningen, inga problem
  • Leda hojen: Gick bra
  • Lågfarten: Satte ner foten 2-3 gånger ganska omgående. Senare delen av lågfarten gick bättre, men fick inget flyt i körningen. Blickpunkterna som jag tidigare så nogsamt övat in försvann från medvetandet.
  • Högfarten: Själva slalomen och vändningen gick bra, men vid inbromsningen så låste jag bakhjulet rejält.
  • Bromsprov 70: Låste bakhjulet, fick en blackout och lättade på både fram- och bakbroms.
Efter den sista fadäsen så kom provledaren och gjorde slut på mitt lidande. Jag kan absolut inte klandra honom, jag skulle inte vilja ha mig själv på vägarna i det tillstånd jag befann mig just då.

Planen framåt är att se till att öva mer för att komma tillbaka till den bra magkänsla jag hade efter mitt "genrep" i söndags då alla moment bara klaffade, gång efter annan.
Till nästa uppkörning är jag mer ödmjuk och som jag skrivit i tidigare inlägg så har jag lärt mig att livet går vidare, med eller utan A-kort även om det är svårt/omöjligt att förstå det i stunden.

Jag är lite rädd att jag nästa gång, istället för att vara nervös för själva körprovet, kommer vara rädd för själva nervositeten (förväntansångest). Fördelen är ju dock att jag nu vet upplägget och slipper fundera över ovidkommande småsaker.
Om jag kuggar för andra gången så ringer jag bara en körskola och köper så många lektioner som krävs för att kunna behålla lugnet även vid uppkörningen. Tredje gången gillt, måhända?
Ta det lugnt, lär dig några avslappningsövningar och gör dem innan provet. Inte för att övningarna kanske gör så stor skillnad, men om din kropp och hjärna är vana vid att övningen innebär att du ska bli lugn så kan bara att göra den specifika saken göra dig lugn.
Jag själv brukar rulla med axlarna och huvud och flaxa med armbågarna. Just armbågarna flaxar jag massor med i början på säsongen. :hihi
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
klandra honom, jag skulle inte vilja ha mig själv på vägarna i det tillstånd jag befann mig just då.


Om jag kuggar för andra gången så ringer jag bara en körskola och köper så många lektioner som krävs för att kunna behålla lugnet även vid uppkörningen. Tredje gången gillt, måhända?
Skönt att se en som inte skyller på alla andra när det gått mindre bra.
Nu hoppas vi väl att du slipper ringa en körskola, men OM du gör det så förklara för dem hur läget är och om de inte verkar lyssna så ring nästa.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Ta det lugnt, lär dig några avslappningsövningar och gör dem innan provet. Inte för att övningarna kanske gör så stor skillnad, men om din kropp och hjärna är vana vid att övningen innebär att du ska bli lugn så kan bara att göra den specifika saken göra dig lugn.
Jag själv brukar rulla med axlarna och huvud och flaxa med armbågarna. Just armbågarna flaxar jag massor med i början på säsongen. :hihi
Tack för tipset, ska se till att lägga till det på repertoaren! Jag har knåpat ihop ett mantra som jag upprepar titt som tätt. Förhoppningsvis hjälper det mig att hålla huvudet lite kallare också!
Skönt att se en som inte skyller på alla andra när det gått mindre bra.
Nu hoppas vi väl att du slipper ringa en körskola, men OM du gör det så förklara för dem hur läget är och om de inte verkar lyssna så ring nästa.
Jag är tillräckligt gammal (och kanske vis) för att inse att ursäkter och bortförklaringar i de flesta fall bara får en att se dum ut... ?
Jag fick bra intryck av läraren som höll i risktvåan, så om det behövs så ringer jag honom först!
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Varför inte köra en rejäl uppvärmning innan körproven med olika övningar för att leda bort nervositeten genom att koncentrera dig på dina olika rörelser.
Se till att få god blodcirkulation i alla rörliga kroppsdelar.
Lycka till.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top