Rengöra tanken på en kawa gpz500

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Var ute å körde en sväng när soppan tog slut, slog över på reserven och då började det går MYCKET dåligt.. Efter det gick den dåligt ett tag (tankade på med ny fin soppa så jag slapp köra på reserven) men så verkade allt släppa.. det borde ju va så att det varit smuts i tanken (köpte hojjen nyligen och har inte kört tanken tom någon gång) som satte sig på tvären i filtret, men sedan flyttade på sig så att soppan flödade på som den ska..

Nu tänkte jag iallafall göra rent tanken å få ut all eventuell smuts, hur ska jag göra?? Skruva loss tanken och tömma ut all bensin, skruva bort kranen och spola rent den? Spola rent tanken? Vad ska man spola med, vanligt vatten så lär det ju va risk för rost? Eller ska man göra det å sedan torka i torkskåp eller liknande? Byter givetvis bensinfiltret också, för det är väl ingen ide att försöka göra rent det? Var sitter det förresten? Har bara tittat lite utan att skruva bort nånting, verkar sitta i förgasaren eller iallafall bakom samma motorkåpa..
 
scud skrev:
Var ute å körde en sväng när soppan tog slut, slog över på reserven och då började det går MYCKET dåligt.. Efter det gick den dåligt ett tag (tankade på med ny fin soppa så jag slapp köra på reserven) men så verkade allt släppa.. det borde ju va så att det varit smuts i tanken (köpte hojjen nyligen och har inte kört tanken tom någon gång) som satte sig på tvären i filtret, men sedan flyttade på sig så att soppan flödade på som den ska..

Nu tänkte jag iallafall göra rent tanken å få ut all eventuell smuts, hur ska jag göra?? Skruva loss tanken och tömma ut all bensin, skruva bort kranen och spola rent den? Spola rent tanken? Vad ska man spola med, vanligt vatten så lär det ju va risk för rost? Eller ska man göra det å sedan torka i torkskåp eller liknande? Byter givetvis bensinfiltret också, för det är väl ingen ide att försöka göra rent det? Var sitter det förresten? Har bara tittat lite utan att skruva bort nånting, verkar sitta i förgasaren eller iallafall bakom samma motorkåpa..

kan ju vara så att du har vatten i tanken, blir så efter ett tag. vattnet lägger sig längst ner i tanken, dvs där reserven tas från. så att den gick dåligt kan bero på att du fick med en del av det vattnet ner i motorn. kör lika slut igen och töm sedan tanken på allt innehåll, tanka sen fullt o se om det löste problemet.

förresten hur långt brukar du komma på en tank? jag kommer vanligen 28mil innan jag måste slå över till reserven.
 
Last edited:
-dB_mike skrev:
kan ju vara så att du har vatten i tanken, blir så efter ett tag. vattnet lägger sig längst ner i tanken, dvs där reserven tas från. så att den gick dåligt kan bero på att du fick med en del av det vattnet ner i motorn. kör lika slut igen och töm sedan tanken på allt innehåll, tanka sen fullt o se om det löste problemet.

förresten hur långt brukar du komma på en tank? jag kommer 28mil ung innan jag måste slå över till reserven.
Okej, trodde det var smuts men kanske är vatten då, jag vet inte hur långt ja kommer, har som sagt inte kört slut på den tidigare, och den var inte full från början.. men jag körde iallfall runt 25mil innan jag slog på reserven, men kommer nog längre eftersom den inte var full från början.

Menar du förresten att jag bara ska tömma den utan att behöva skruva loss hela tanken? Värt ett försök för det är ju en del kåpor som måste bort..
 
scud skrev:
Okej, trodde det var smuts men kanske är vatten då, jag vet inte hur långt ja kommer, har som sagt inte kört slut på den tidigare, och den var inte full från början.. men jag körde iallfall runt 25mil innan jag slog på reserven, men kommer nog längre eftersom den inte var full från början.

Menar du förresten att jag bara ska tömma den utan att behöva skruva loss hela tanken? Värt ett försök för det är ju en del kåpor som måste bort..

stäng av kranen och lossa sedan slangen. sätt dit en ny längre som slutar i en spann, och öppna kranen, reserven är på 2,2l har jag för mig.
 
precis.. men får väl kanske luta hojjen lite så man får ut allt.. ska göra ett försök.. tack för tipset!
 
frågan är om man kommer åt filtret utan att tabort tanken? för tanken borde man ju kunna spola rent utan att montera bort.. ska iallafall tömma tanken och rengöra filtret.. sen får man väl se, kommer de mycket skit med soppan ut kanske det är dags att spola med nått smutt medel.. nä, nu fortsätter förlängningen i fotbollen..
 
tanken brukar inte vara lätt att få bort iallfall. Filtret sitter ju i bensinkranen, den brukar vara lättillgänglig!"
 
hmm.. men visst sitter det ett filter efter kranen också? eller har jag få fel, sitter de i kranen är det ju inget problem.. iallafall mindre problem :D

jo, jag har inte kollat så mycket närmre men tanken är nog rätt jobbig att plocka bort..
 
scud skrev:
hmm.. men visst sitter det ett filter efter kranen också? eller har jag få fel, sitter de i kranen är det ju inget problem.. iallafall mindre problem :D

jo, jag har inte kollat så mycket närmre men tanken är nog rätt jobbig att plocka bort..


Töm ur bensinen så gott det går och ta bort kranen du bara, så ska vi nog se att du får rätt på det hela ;)
 
Den går visserligen bra just nu, fast skiter sig väl när ja kommer ner på tanken..
Det var lite konstigt det hela, men så är jag ju inte så jätte kunnig så för vissa kanske det som hände är självklart..

Iallafall, var ute och åkte. Stannade på en bensinmack och käkade lite glass, polarn fråga om nån behövde tanka men ja tyckte det var onödigt, tar de slut har jag ju reserven.. Kommer kanske 3km, sen börjar det spotta och fräsa.. slår över på reserven och skiten tok-dör.. Står vid vägkanten, efter ett tag hoppar motorn igång, men ger man lite gas så dör den.. Vänder och åker sakta mot macken men ger upp, kan bara glida sakta på tomgång så en kompis åker till macken och lånar dunk.. Tankar i ca: 5l, inge bättre.. går lika dåligt.. låter den stå ett bra tag, igång, men det är ingen skillnad.. dör direkt då man ger gas.. chokar man gick den däremot fint, det är detta jag tycker är konstigt.. Skruvade upp tomgången till ~3.000rpm och använde choken som gasreglage.. rörde jag gasen mer än pytte-lite så dog den.. Efter 20km av körande på choken släppte allt och jag kunde köra som vanligt..

Sen dess har jag inte kört särskillt mycket.. nån mil bara.. Jag tror det är skit nånstans, samt i tanken..

Nån kanske har en bra förklaring på hur detta funkat? För om det är skit i filtret eller nått sånt borde den ju inte gå bättre när man chokar, för det kan ju inte rinna mer soppa om det är skit ivägen?
 
jag har inte rört nånting ännu, vet ändå inte hur flödet ska va.. detta är min första hoj och jag har knappt rört den (inte tagit kort ännu så behöver inte skrvua så ofta)
 
Kan tänka mig att det skulle kunna vara ex.vis läckande vakuumslang om det sitter någon sådan, eller att flödet bromsas, ex.vis genom något så simpelt som en för hårt åtdragen slangklammer (om slangen är ansluten till plastanslutning). Kanske är fel på kranen? Testa flödet med kranen i reservläget.
 
okej, ska ha det i åtanke när ja tar mig tid att skruva.. var hittar man vakuumslangen om den finns?
 
Tanken är lätt att ta bort,sitter väl likadant som på min.

Kan vara skit i förgasarna,hade liknande problem på min.

Fick skit i dom två gånger och sen tröttnade jag och satte dit ett extra bensinfilter. :banana
 
okej, jag får kanske ta hjälp av nån, känner ju folk som kan men man vill ju klara av saker själv också..
 
Ditt problem kan bero på att antingen vatten eller skit kommit med ner från tanken.

Vatten:
Lägger sig i botten av flottörhusen eftersom vattnet är tyngre än såsen. Gör att motorn går magert så fort du försöker gasa (de flesta fuggar susger soppa rätt långt ner i flottörhuset). Choken ger ett tillskott som kompenserar så länge du gasar måttligt.
Töm flottörhusen (skruv på undersidan) och dräll i lite K-sprit, T-sprit eller metanol så blandar sig ev kvarvarande vatten med soppan och följer med "den naturliga vägen" så att säga.

Skit:
Man kan ju tänka sig att avlagringar följt med ner och tillfälligt satt igen ett munstycke = knotan går magert. När du sen chokar så kompenserar det på måttligt pådrag.
Man kan tänka sig att avlagringarna släppte efter en stunds körning och for genom motorn eftersom den numer fungerar igen.


Att avgöra om det är vatten eller avlagringar är nästan omöjligt men jag skulle nog satsa på lite K-sprit och sen undvika långa turer under nästa tank.


Observera att choken på de flesta hojfuggar endast jobbar på tomgång eller strax däröver. Det är med andra ord inte som på många äldre bilfuggar att choken verkar över hela registret!
 
tanken är busenkel att ta bort, precis som allt annat på hojen...
sitter med tre (3) skruv...
en i mitten under sitsen (vid pungen ung.) och en på ardera sida i kåporna på sidorna om tanken, kåporna är alltså skruvade i tanken.
efter att ha lossat de tre skruvarna är det bara att lyfta bort tanken snett bakåt. den sitter på två bussningar i framkant. går fint att lirka bort utan att man tar bort kåporna. sen har den två navelsträngar från soppakran. bara att ta bort de, då de sitter med små smidiga klämmor som man kan trycka isär med fingrarna.
i orginalverktygssatsen under sitsen finns allt som behövs...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top