Första riktiga bygget - Café racer på Suzuki GSF 1200 Bandit -98

Bandithagen

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2020
Ort
Bandhagen
Hoj
Bandit 1200
Längesen jag uppdaterade här, har provmonterat framlyse och clip-on styre. Mycket jobb och justeringar återstår men man får en känsla för hur jag tänkt mig designen.

View attachment 459247

View attachment 459243


View attachment 459244


View attachment 459245

Längesen jag uppdaterade här, har provmonterat framlyse och clip-on styre. Mycket jobb och justeringar återstår men man får en känsla för hur jag tänkt mig designen.

View attachment 459247

View attachment 459243


View attachment 459244


View attachment 459245
Snyggt jobb! Är intresserad av var du har köpt framlyktan och fästena. Jag köpte Biltemas grejer lite på chans då det var så billigt. Men när man monterar grejerna då inser man att det är en del mått att ta hänsyn till. Tex tändningslåset som tar rätt mycket plats.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Hej!
Hur går det här då?
Gillar den skarpt, så fortsätt kämpa?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tack, roligt att det är några som hittar denna tråd trots att den är långt ifrån frekvent uppdaterad...

Vad har hänt sedan mitt sista inlägg i Mars 2021 då?
Det tog några månader till men i Augusti blev det premiärtur och sedan körde jag drygt 80mil innan hojen ställdes undan i Oktober. Glädjande nog så fungerade allt helt problemfritt bortsett från hållaren till reg.skylten som jag fick uppdatera från ett till två stag för att det skulle bli stabilt och motstå vibrationerna.

Har handknackat två täckplåtar som ska täcka området mellan tank och dyna, hade tänkt lacka dom svarta men har bestämt mig för att dom ska få behålla sin obehandlade look och endast klarlackas.

Slänger in några av de bilder jag tagit under höstens körningar, hojen går som ett skott och låter riktigt elakt :)20210822_130609.jpg20210815_180157.jpg
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Snyggt jobb! Är intresserad av var du har köpt framlyktan och fästena. Jag köpte Biltemas grejer lite på chans då det var så billigt. Men när man monterar grejerna då inser man att det är en del mått att ta hänsyn till. Tex tändningslåset som tar rätt mycket plats.
Lampan köpte jag av https://www.caferacerwebshop.com som har massor av snygga grejer till rätt pengar.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har du funderat på att fylla hålrummet där bak med något sånt här kanske? Känns så tomt i.o.m. med att motorn och fronten är så grov i jämförelse.

w01038-support-plaque-numero.jpg
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har du funderat på att fylla hålrummet där bak med något sånt här kanske? Känns så tomt i.o.m. med att motorn och fronten är så grov i jämförelse.

View attachment 467403
Nej, precis tvärt om faktiskt ;)

Jag ville få en framåtlutad och aggressiv men ändå lätt look, svårt att beskriva. Men den stora motorn och kompakta designen i fram kombinerat med den lätta och luftiga bakdelen skapar precis den känsla jag ville uppnå. Hojen ser alltid ut att vara på hugget och bara ber om att köras fort och hårt.

Dock full förståelse för att designen inte passar alla, smaken är ju olika.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Först och främst, grattis till ett "färdigt" bygge.
I stora drag tycker jag det är ett fint projekt, en sak stör mig och ger känsla av ihopköpt mer än byggt.
Det är just sadel mot tank. Där hade jag nog själv varit beredd att lägga tid eller pengar eller både och på att få sadeln att ansluta mot och kring tankens bakdel.
En plåt bakom batteriet skulle göra sig bra, dels syns inte batteriet men framför allt får du inte in en massa skit där när du kör.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Snygga skruvar här och där, sånt lyfter! Är inte batteriet ett bra ställe att sätta plåten på:yoparty
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Först och främst, grattis till ett "färdigt" bygge.
I stora drag tycker jag det är ett fint projekt, en sak stör mig och ger känsla av ihopköpt mer än byggt.
Det är just sadel mot tank. Där hade jag nog själv varit beredd att lägga tid eller pengar eller både och på att få sadeln att ansluta mot och kring tankens bakdel.
En plåt bakom batteriet skulle göra sig bra, dels syns inte batteriet men framför allt får du inte in en massa skit där när du kör.
Tack, kanske gör en insats på sadeln vid tillfälle. Men övergången är inte lika påtaglig IRL som den ser ut att vara på bild. Plåtarna gör större skillnad än vad man ser på mina bilder.

Gällande batteriet så gillar jag att det sitter öppet, batterilådan är egen design och den första sak jag svetsat ihop själv. Vill inte sätta plåtar och avgränsa mer än nödvändigt och den ska ju ändå bara köras i solsken... :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top